Lotus zbrojí na Barcelonu: nová aerodynamika i více koní. Zaboduje s oběma vozy?

Lotus
Lotus, foto: Lotus F1 Team
Petr Hlawiczka 5. května 2014 06:20
Sdílej:

Technický ředitel Lotusu Nick Chester nám sdělil své dojmy z posledního závodu z Číny a hovoří o tom, jak jeho tým zbrojí před víkendovou Velkou cenou Španělska. Díky zlepšení pohonné jednotky a spoustě nových dílů chce udělat další velký pokrok.

Můžeš popsat Velkou cenu Číny z technického pohledu?Nick Chester: Učinili jsme dobré kroky v mapování motoru. Auto bylo mnohem lépe ovladatelnější díky podstatně lepšímu dávkování krouticího momentu, což jezdcům pomohlo k velkému pokroku. Navíc jsme v pátek ujeli hodně kol, obzvlášť s Romainem - díky tomu jsme mohli odvést hodně práce na nastavení a také potvrdit aerodynamická zlepšení vozu.

Tyto společné faktory nám pomohly být konkurenceschopnějšími, ve druhém tréninku jsme byli devátí. Ve třetím jsme byli za mokra dost rychlí a v kvalifikaci jsme opět předvedli zlepšenou rychlost. Naše závodní výkonnost se rovněž zlepšila, posunula nás v Šanghaji před Toro Rosso a McLareny.  Od Austrálie Činíme neustálé pokroky, pokud jde o stahování náskoku vedoucích týmů.

Kde mohl skončit Romain?NCh: Měli jsme smůlu, že jsme s Romainem kvůli poruše převodovky v závodě přišli o jeden či dva body. Šlo o nový a ojedinělý problém, přesto jsme učinili preventivní opatření, abychom se podobnému scénáři v budoucnu vyhnuli.

Pastorův víkend byl narušený jeho páteční chybou a problémem v sobotu, kdy jsme museli měnit pohonnou jednotku. Pastor kvůli tomu přišel o většinu třetího tréninku a celou kvalifikaci, což jej před závodem posunulo dozadu.

I když jsme ovladatelnost auta zlepšili, Pastor nebyl tak moc spokojený s vyvážením jako v Bahrajnu. Proto se ve voze necítil tak dobře, jako Romain, což může být jednoduše daň za to, že přišel o tolik času na dráze.

V Číně dosáhl Lotus znatelného pokroku, ve stahování náskoku vedoucích týmů chcev Barceloně pokračovat (foto: Lotus F1 Team)

Měli jste čas na vyhodnocení všech nových dílů?NCh: Měli jsme jich velké množství, protože během testu v Bahrajnu jsme toho moc nenajezdili. Vyhodnotili jsme přes polovinu z nich, což je pozitivní. Pro Barcelonu jich máme připraveno ještě více.

Řekni nám více.NCh: Opět jsme zlepšili mapování motorů, což by mělo vést k dalšímu pokroku. Máme nový balík chlazení a karosérie - jde o celkem velké zlepšení - a několik vylepšení zadního křídla a různých dalších součástí karosérie.

Všechny vývojové díly, které jsme zatím nasadili na auto, představovaly vylepšení, což je velmi uspokojující. Potvrzuje to tvrdou práci, kterou odvádíme v továrně. Také jsme od Renaultu v Číně dostali více koní a doufám, že k dalšímu navýšení dojde v Barceloně, co udělá obrovský rozdíl.

Kde je možné nalézt více výkonnosti?NCh: Chceme přijít s rozsáhlými vylepšeními aerodynamiky, aby bylo chování vozu pro jezdce předvídatelnější. Také chceme odvést více práce na teplotách pneumatik. Poslední generace pneumatik je ve své směsi docela tvrdá a může být těžké je udržet v optimálním provozním rámci.

Na druhé straně je teď mnohem lepší brzdění. Dosáhli jsme několika slušných zlepšení v tom, jak mohou piloti ovládat brzdy a pohonnou jednotku během brzdění.

Kultura v F1: Lotus se v Barceloně představí s reklamou na výstavu "El Greco" v Toledu připomínající 400 let od smrti jedné z vůdčích osobností španělské renesance (foto: Lotus F1 Team)

Minulý rok jste skončili druzí po třízastávkové strategii. Jaká bude letos?NCh: To je těžké říct, protože konstrukce pneumatik jsou letos odlišné a hodně bude záležet i na teplotách. E21 byla velmi ohleduplná k pneumatikám, E22 stále odhalujeme, těžko tedy nyní s jistotou vědět. Jistý je fakt, že levé přední [pneumatiky] budou v Barceloně kvůli konstantnímu poloměru třetí zatáčky klíčové.

Barcelona a Monako jsou dva odlišné okruhy. Budou E22 sedět?NCh: Můžou vypadat velmi odlišně, ale oběma dominuje ovladatelnost a přítlak. Výkon je vždy důležitý - více v Barceloně než v Monaku - ale hraje menší roli než na ostatních okruzích. Proto očekáváme, že na obou budeme poměrně konkurenceschopní.

Témata:
Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.