Technický ředitel Lotusu Nick Chester přibližuje náladu a pracovní úsilí, které po neúspěšném úvodním závodu sezóny tým vyvíjí. S čím měl v Austrálii problémy, co nového chystá a kdy bude opět konkurenceschopný?
Jak frustrující to bylo ocitnout se na konci roštu v Austrálii?Nick Chester: Bylo to velmi frustrující. Všichni v týmu pracovali na Melbourne velmi tvrdě. Za mých 14 let v Enstone si nedokáži vybavit intenzívnější pracovní období bez žádné hmatatelné odměny za něj, proto je to tak těžké přijmout. Věděli jsme však, že to tak zřejmě dopadne.
Bylo to zklamáním, že nejsme rychlejší a že jsme nedokázali získat na roštu skutečnou reprezentativní pozici. Všichni chápou, že v roce 2014 máme tolik nových dílů a nových technologií, takže jsme věděli, že to bude těžké, aby všechno hned fungovalo, a my jsme dosáhli pozitivní výsledek. Nyní všechny ty problémy po jednom řešíme a dosahujeme jasného, kvantifikovatelného pokroku.
Jak k víkendu přistoupili Romain a Pastor?NCh: Oba jezdci byli opravdu silní a odhodlaní ve svých přístupech. Po posledním testu v Bahrajnu věděli, že víkend bude výzvou, a ačkoliv chtěli prožít normální závodní víkend, tak si myslím, že si uvědomovali hodnotu každého výjezdu na trať. Byli po celý víkend velmi profesionální. Jejich zpětná vazba byla velmi důležitá zejména po závodě, v němž ujeli spoustu kilometrů, byť jej nedokončili.
Jaká pozitiva jste si z Austrálie odnesli?NCh: Věděli jsme, že E22 má dobrý potenciál. Potřebujeme celkový balík provozovat řádně. Nedostatek kilometrů znamenal, že jsme se setkali s problémy, které by normálně byly před prvním závodem již vyřešeny.
Celý tým usilovně pracuje na straně šasi, s Renaultem vylepšuje i softwarea mapování pohonné jednotky (foto: Lotus F1 Team)
Některé potíže, s nimiž jsme bojovali, byly spojeny se softwarem, a jejich náprava může být časově náročná. Ještě horší je to, že mohou být časově náročné v ty nejméně vhodné okamžiky během závodního víkendu. Přesto jsme z Austrálie odjeli s některými klíčovými poznatky včetně hlubšího porozumění managementu energie a toho, jak jej optimalizovat.
Jakých dalších pokroků teď tým před dalšími závody dosahuje?NCh: Existuje několik potíží, o kterých jsme v Austrálii rozhodli, že na nich budeme pracovat: některé na straně šasi a jiné na straně pohonné jednotky. Vím, že Renault Sport F1 pracuje velmi tvrdě na tom, aby vyřešil problémy se softwarem a také s mapováním.
E22 je mnohem komplikovanější v tom, jak pohonnou jednotku řídíte a jak spolupracuje s ostatními systémy vozu. To je něco, no potřebujeme zlepšit. V této oblasti se dá nalézt spoustu času.
Nakolik tým důvěřuje E22 po prvním závodě?NCh: Z toho, co jsme pozorovali na straně šasi při měřeních, zejména z pohledu aerodynamiky, vypadá stále velmi silně. Na voze neexistuje nic fundamentálního, co by mu mělo zabránit v tom, aby byl konkurenceschopný.
Potřebujeme se však dostat na dostatečnou úroveň mapování a provozu auta, aby z E22 mohli piloti dostávat maximum. Má jasné, identifikovatelné oblasti, kde můžeme najít hodně času. Jakmile ujedeme více kilometrů a zapracujeme na vyvážení vozu, piloti se budou cítit pohodlněji a dosáhneme velkého pokroku.
Technický ředitel očekává, že Lotus bude soupeřům záda ažod Barcelony (foto: Lotus F1 Team)
Má současná pracovní zátěž vliv na ambice týmového programu vylepšování vozu?NCh: Nevede to k žádným skutečným rozdílům. Stále vyrábíme novou karosérii a máme pro Malajsii několik dobrých vylepšení pro všechny oblasti vozu. Budeme na to v programu vylepšování tlačit co nejtvrději.
Máte představu o časovém rámci, kdy se tým začne na roštu výrazně posouvat kupředu?NCh: Je těžké něco přesněji předvídat po víkendu, jaký jsme zažili v Austrálii, obzvlášť s přihlédnutím k omezenému počtu kilometrů, které jsme ujeli. Rozhodně doufám, že se zlepšíme v Malajsii a pak dále v Bahrajnu, i když následují hned po sobě, a proto půjde o menší kroky.
Nejspíše půjde o Barcelonu, kde budeme ve stabilnější pozici a na úrovni konkurenceschopnosti, na jaké bychom chtěli být. Jedná věc je zkrátka jistá: neleníme, tlačíme na to ve všech oblastech ve snaze dostat z E22 maximum.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.