Technický ředitel Lotusu Nick Chester přibližuje náladu a pracovní úsilí, které po neúspěšném úvodním závodu sezóny tým vyvíjí. S čím měl v Austrálii problémy, co nového chystá a kdy bude opět konkurenceschopný?
Jak frustrující to bylo ocitnout se na konci roštu v Austrálii?Nick Chester: Bylo to velmi frustrující. Všichni v týmu pracovali na Melbourne velmi tvrdě. Za mých 14 let v Enstone si nedokáži vybavit intenzívnější pracovní období bez žádné hmatatelné odměny za něj, proto je to tak těžké přijmout. Věděli jsme však, že to tak zřejmě dopadne.
Bylo to zklamáním, že nejsme rychlejší a že jsme nedokázali získat na roštu skutečnou reprezentativní pozici. Všichni chápou, že v roce 2014 máme tolik nových dílů a nových technologií, takže jsme věděli, že to bude těžké, aby všechno hned fungovalo, a my jsme dosáhli pozitivní výsledek. Nyní všechny ty problémy po jednom řešíme a dosahujeme jasného, kvantifikovatelného pokroku.
Jak k víkendu přistoupili Romain a Pastor?NCh: Oba jezdci byli opravdu silní a odhodlaní ve svých přístupech. Po posledním testu v Bahrajnu věděli, že víkend bude výzvou, a ačkoliv chtěli prožít normální závodní víkend, tak si myslím, že si uvědomovali hodnotu každého výjezdu na trať. Byli po celý víkend velmi profesionální. Jejich zpětná vazba byla velmi důležitá zejména po závodě, v němž ujeli spoustu kilometrů, byť jej nedokončili.
Jaká pozitiva jste si z Austrálie odnesli?NCh: Věděli jsme, že E22 má dobrý potenciál. Potřebujeme celkový balík provozovat řádně. Nedostatek kilometrů znamenal, že jsme se setkali s problémy, které by normálně byly před prvním závodem již vyřešeny.
Celý tým usilovně pracuje na straně šasi, s Renaultem vylepšuje i softwarea mapování pohonné jednotky (foto: Lotus F1 Team)
Některé potíže, s nimiž jsme bojovali, byly spojeny se softwarem, a jejich náprava může být časově náročná. Ještě horší je to, že mohou být časově náročné v ty nejméně vhodné okamžiky během závodního víkendu. Přesto jsme z Austrálie odjeli s některými klíčovými poznatky včetně hlubšího porozumění managementu energie a toho, jak jej optimalizovat.
Jakých dalších pokroků teď tým před dalšími závody dosahuje?NCh: Existuje několik potíží, o kterých jsme v Austrálii rozhodli, že na nich budeme pracovat: některé na straně šasi a jiné na straně pohonné jednotky. Vím, že Renault Sport F1 pracuje velmi tvrdě na tom, aby vyřešil problémy se softwarem a také s mapováním.
E22 je mnohem komplikovanější v tom, jak pohonnou jednotku řídíte a jak spolupracuje s ostatními systémy vozu. To je něco, no potřebujeme zlepšit. V této oblasti se dá nalézt spoustu času.
Nakolik tým důvěřuje E22 po prvním závodě?NCh: Z toho, co jsme pozorovali na straně šasi při měřeních, zejména z pohledu aerodynamiky, vypadá stále velmi silně. Na voze neexistuje nic fundamentálního, co by mu mělo zabránit v tom, aby byl konkurenceschopný.
Potřebujeme se však dostat na dostatečnou úroveň mapování a provozu auta, aby z E22 mohli piloti dostávat maximum. Má jasné, identifikovatelné oblasti, kde můžeme najít hodně času. Jakmile ujedeme více kilometrů a zapracujeme na vyvážení vozu, piloti se budou cítit pohodlněji a dosáhneme velkého pokroku.
Technický ředitel očekává, že Lotus bude soupeřům záda ažod Barcelony (foto: Lotus F1 Team)
Má současná pracovní zátěž vliv na ambice týmového programu vylepšování vozu?NCh: Nevede to k žádným skutečným rozdílům. Stále vyrábíme novou karosérii a máme pro Malajsii několik dobrých vylepšení pro všechny oblasti vozu. Budeme na to v programu vylepšování tlačit co nejtvrději.
Máte představu o časovém rámci, kdy se tým začne na roštu výrazně posouvat kupředu?NCh: Je těžké něco přesněji předvídat po víkendu, jaký jsme zažili v Austrálii, obzvlášť s přihlédnutím k omezenému počtu kilometrů, které jsme ujeli. Rozhodně doufám, že se zlepšíme v Malajsii a pak dále v Bahrajnu, i když následují hned po sobě, a proto půjde o menší kroky.
Nejspíše půjde o Barcelonu, kde budeme ve stabilnější pozici a na úrovni konkurenceschopnosti, na jaké bychom chtěli být. Jedná věc je zkrátka jistá: neleníme, tlačíme na to ve všech oblastech ve snaze dostat z E22 maximum.
Lewis Hamilton po závodě v Belgii zůstává optimistou i přes sedmé místo, kterého dosáhl díky skvělému návratu v poli. Oceňuje svůj výkon a věří, že tým Mercedes postupně najde cestu zpět k předním příčkám.
George Russell potvrdil, že ho tento týden čeká klíčové jednání s Mercedesem kvůli nedávnému ústupu týmu z formy. Cílem bude najít řešení a vrátit se zpět do boje o přední příčky.
Max Verstappen zůstává i nadále vázán smlouvou s Red Bullem, protože letní přestávku tráví mezi nejlepší trojicí šampionátu. Tím nesplnil podmínku pro aktivaci výkonnostní klauzule.
Lewis Hamilton kritizoval odklad startu Velké ceny Belgie, který považoval za zbytečný. Podle něj se tím situace na trati nijak nezlepšila a chyběla konzistence v rozhodování.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.
Oscar Piastri skvěle odstartoval do proměnlivé Velké ceny Belgie a dravým manévrem překonal Landa Norrise, čímž znovu získal převahu v týmovém souboji o titul a zajistil si výhru v belgickém Spa-Francorchamps.
Velká cena Belgie F2 ve Spa přinesla nečekaný zvrat, když byli oba původní vítězové hlavního závodu penalizováni za technická pochybení. Vítězství tak připadlo Romanu Staňkovi, který slaví svůj první triumf v hlavním závodě Formule 2.
Helmut Marko věří, že Max Verstappen stále může získat titul mistra světa pro rok 2025. Samotný jezdec ale zůstává skeptický a optimismu se brání.
Lewis Hamilton, Fernando Alonso a Andrea Kimi Antonelli nasadili ve Spa nové pohonné jednotky pro sezonu 2025. Carlos Sainz mezitím upravil nastavení vozu po nevydařené kvalifikaci.
Alex Dunne ovládl deštěm ovlivněný závod ve Spa a díky třetímu vítězství sezóny se vrátil do čela šampionátu F2. Na stupních vítězů ho doplnili Arvid Lindblad a potřetí v řadě i Roman Staněk.
Lewis Hamilton vypadl už v Q1 poté, co mu byl smazán čas za překročení traťových limitů. Do Velké ceny Belgie tak odstartuje až ze 16. místa.
Andrea Kimi Antonelli opět vypadl už v Q1 a jeho čekání na průlomový výsledek ve Formuli 1 se prodlužuje. Naděje, které ho provázely do královské disciplíny, zatím zůstávají nenaplněné.