Technický ředitel Lotusu Nick Chester po Bahrajnu hodnotí to, co se týmu podařilo - kolik toho o skutečném výkonu vypovídají časy na kolo, proč ztratili tolik času v garáži, jaká si odnáší z prvního testu pozitiva a jaký mají plán pro ten druhý.
Jak to vidíš po prvním testu týmu v Bahrajnu?Nick Chester: Začali jsme pomalu, ale děláme velké pokroky. Rozhodně jsme začali v pozici velmi vzdálené od toho, kde bychom chtěli být. První den jsme ujeli pouhých 7 kol, pak 18, potom 26 a poslední den 59, takže se ubíráme správným směrem z pohledu času na trati - a čas na trati je to, co potřebujete pro pochopení a vývoj vozu.
Nakolik jsou zatím časy na kolo reprezentativní?NCh: Z E22 můžeme ještě pořád dostávat hodně rychlosti. Pracujeme na provozu pohonné jednotky s Renault Sport F1, provozovali jsme ji na reprezentativnějších úrovních poslední den testu a díky optimalizaci dodávky výkonu a tím, že jezdcům dáme čas se s tím sžít, získáme ještě více času. Ještě jsme nezačali zkoumat nastavení vozu, což odemkne další výkonnost.
Proč auto trávilo tolik času v garáži?NCh: Nesmíme zapomínat na to, že provozujeme velmi sofistikovanou novou technologii a volíme opatrný přístup k pochopení toho, jak by mělo všechno fungovat. Problémy spojené s jednotkou úložiště energie rozhodně znamenaly dlouhé prostoje v garáži, jak jsme měnili jednotlivé díly.
Lotus jako jediný tým test v Jerezu vynechal, představil se až v Bahrajnu (foto: Lotus F1 Team)
Jaká jsou zatím ty dobré stránky?NCh: Korelace toho, jak auto vypadá v aerodynamickém tunelu a v simulacích vzhledem k aerodynamickým výkonům na trati, se zdá být dobrá, což je pro budoucí vývoj vozu povzbuzující. Poslední den jízd byl velmi produktivní a poskytl nám množství dat, se kterými můžeme při pokrocích pracovat.
Jaký je plán pro druhý test v Bahrajnu?NCh: Snad více kol. Identifikovali jsme určitý počet potíží, které se objevily při prvním testu, a napravily jsme je. Ve druhém testu bychom se chtěli posunout k dalšímu pokroku v pochopení pohonného ústrojí a začít pracovat na nastavení vozu, stejně jako na simulacích závodu a kvalifikace.
Jaká byla zpětná vazba jezdců?NCh: Romain měl smůlu, protože jsme minulý týden měli spoustu časově náročných problémů, takže na posuzování zpětné vazby týkající se vozu je trochu brzy. Pastor odjel více kol a ohledně vozu se vyjadřoval pozitivně. Pracujeme na oblastech, jako je mapování brzdění pro zlepšení stability při brzdění, protože ta je u rekuperace energie a brake by wire systému letošního vozu hodně odlišná.
Pastor Maldonado s novým vozem E22 minulý týden ujel 460 kilometrů,Romain Grosjean pouze 141 (foto: Lotus F1 Team)
A co nějaké nové díly?NCh: Rozhodně máme celkem slušné množství dílů k nasazení na auto. Půjde jak o upravené, tak i o nové díly, které jsme připravili dle toho, co jsme se naučili během prvního testu v Bahrajnu, a také díly související s pokračujícím vývojovým programem.
Jak dobře může být tým připraven, když dorazí k první velké ceně sezóny do Melbourne?NCh: Očividně půjde pro všechny týmy o odlišný scénář oproti minulému roku. Všichni se během testování v Bahrajnu tento týden budou soustředit na závodní simulace, aby byli na Melbourne připraveni.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.