Šéf Red Bullu v rozhovoru pro Sky popisuje úspěšnou sezóně z pohledu týmu, co za ní stojí, zmiňuje se o výborných výkonech Sebastiana Vettela a náročném období z pohledu Marka Webbera, který svou kariéru v F1 v Brazílii zakončil.
Devět vítězství v řadě - jak to je možné? Všichni ostatní vypadali, jako by tam byli navíc.Christian Horner: Osobně to přikládám testu s Pirelli, který jsme absolvovali v srpnu (smích). Ale ne, žerty stranou, myslím, že jde o kombinaci ohromného množství práce a neuvěřitelné výkonnosti ze strany Seba - jezdil s takovou konzistencí, přesností a rychlostí - to, co letos dokázal je celkem výjimečné.
Pro něj a pro tým šlo o neuvěřitelný rok. Od Marka bylo fantastické, že se s kariérou v F1 rozloučil opravdu velmi dobrou jízdou. Řekl jsem mu na pódiu: 'Jsi si jistý, že chceš odejít? Protože tvůj manévr na Lewise vnějškem při nájezdu do zatáčky č. 5 či kde to bylo, byl ohromně působivý.' Je to pro něj skvělé se rozloučit, když je na vrcholu.
To se týká Red Bullu, ale co ostatní - protože vypadali tak bídně?ChH: My se můžeme soustředit pouze na sebe. Máme několik velmi dobrých soupeřů, v ostatních týmech jsou velmi chytří lidé, ale myslím, že letos jsme to dosáhli jako tým. Víte, že jsme úzce spolupracovali, tvrději, efektivněji než v jiných letech - a vždy jsme hleděli sami na sebe.
Adrian a technický tým odvedli brilantní práci, všechna oddělení, podpora, hrdinové v zákulisí, které nevidíte či o nichž neslyšíte - všichni udělali ten krok navíc a to je to, co nám umožnilo získat tento druh výsledku.
Pocit z takové formy se asi nedá překonat. Proto Seb vždy klukům říká, ať si užijí tento okamžik.ChH: Nemyslím si, že zcela věří tomu, čeho dosáhl - myslím devět vítězství ve velkých cenách v jednom roce za sebou, že je jediným jezdcem od Července, který vyhrával v závodech a nyní máme listopad - to je docela výjimečné.
Myslím, že způsob, jakým vyhrával, byl rovněž tak dominantní díky tomu, že jsme ho viděli jezdit letos opravdu vyspěle. Říkal jsem to už dříve, že se bude dále zlepšovat a to nejlepší od něj teprve uvidíme. Myslím, že to teď začínáme pozorovat.
Přátelské poplácání po dojezdu do cíle Velké ceny Brazílie (foto: Red Bull Racing)
Když Lewis vyhrál v Maďarsku, možná jste očekávali z jeho strany větší výzvu a lepší vývoj auta než vy. Mělo to dopad na příští rok?ChH: Samozřejmě jsme posouvali hranice a Adrian není proslavený tím, že by začal s příštím autem brzy. Víte, že to je s RB10 úplně stejné. Naštěstí jsme ale dokázali vyhrát tento šampionát poměrně brzy, což nám umožnilo se plně soustředit na RB10, zatímco Ferrari a Mercedes spolu navzájem bojovali o druhé místo.
Jako houževnatý musel být Mark, aby si to mohl se Sebastianem pět let rozdávat?ChH: Myslím, že musíte být hodně odolnou osobností, protože lidé podle mě podceňují, jak je Sebastian dobrý. Mark je velmi, velmi dobrým závodním jezdcem a samozřejmě to je velmi těžké pro kteréhokoliv sportovce, on se ale zlepšil, motivoval - někdy sice ne způsobem, který by byl týmu příjemný, ale u něj to fungovalo a ze sebe dostal absolutně to nejlepší.
Od chvíle, kdy Lewis Hamilton oznámil přestup k Ferrari, se mu v letošní sezoně formule 1 nedaří. Sedminásobný mistr světa zatím marně hledá formu – jediným světlejším momentem bylo vítězství ve sprintu v Číně. Jinak se čtyřicetiletý Brit trápí: páté místo v Bahrajnu a sedmé v Saúdské Arábii mu na klidu nepřidaly.
Mercedes po slibném začátku sezony v Džiddě tvrdě narazil, když Russell a Antonelli dojeli až pátý a šestý. Šéf týmu Toto Wolff označil závod za „nejhorší výkon roku“ a tým nyní hledá příčiny propadu tempa.
Lando Norris po závodě v Džiddě upozornil, že McLaren nemá takový náskok, jak si někteří myslí. Britský jezdec navíc poprvé v sezoně přišel o vedení v šampionátu, když ho předstihl týmový kolega Oscar Piastri.
Max Verstappen sice odstartoval do závodu v Džiddě z pole position, ale nakonec se musel spokojit až s druhým místem. Na jeho výsledek měl zásadní vliv trest, který obdržel za incident v úvodním kole s novým lídrem šampionátu Oscarem Piastrim.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.