Permane: Dvě DRS zóny a vlastnosti Austinu by Lotusu měly umožnit boj s Red Bullem

Grosjean, Romain
Grosjean, Romain, foto: Pirelli
Petr Hlawiczka 11. listopadu 2013 06:40
Sdílej:

Ředitel traťových operací Lotusu Alan Permane přibližuje očekávání svého týmu před závodem v Austinu, kde se budou muset obejít bez Kimiho Räikkönena. A nevidí důvod, proč by si to nemohli rozdat s mistrovským Red Bullem.

Jak očekáváte, že to bude E21 v Austinu jezdit?Alan Permane: Okruh rozhodně nemá žádné rysy, které by nás znepokojovaly. Konfigurace je v mnoha ohledech podobná Koreji: změny směru za vysokých rychlostí v úvodním sektoru, dlouhá rovinka v prostředním a nízkorychlostní úseky vyžadující dobrou trakci společně s dlouhou táhlou zatáčkou v posledním sektoru. Jde o okruh, který by nám měl po všech stránkách vyhovovat.

Poprvé jsme ho navštívili minulý rok, popiš nám důležitá hlediska jeho kola.AP: Jde o působivé zařízení. Do první zatáčky se prudce stoupá, pak se druhá, třetí a čtvrtá projíždějí sedmičkou naplno - kolem 280 km/hod, než se podřadí na pětku do páté zatáčky kolem 220 km/hod. Ty po úzké první zatáčce vytvářejí rychlý úvodní sektor.

Zatáčky 7 - 10 nepředstavují pro jezdce žádnou zvláštní výzvu, zatímco 11. nabízí dobrou příležitost k předjetí. Je však také klíčové pro slušný nájezd na dlouhou zadní rovinku. Očekáváme, že vozy zde budou dosahovat rychlostí kolem 315 km/hod s tvrdým brzděním do zatáčky č. 12 na jejím konci.

Zatáčky 13 - 15 jsou všechny pomalé, na dvojku, 16. - 18. vytvářejí dlouhou pravotočivou zatáčku, která přirozeně vyvolává hodně nedotáčivosti. Kolo uzavírají dvě relativně jednoduché levotočivé zatáčky č. 19 a 20 před nájezdem na rovinku podél boxů.

Jediným rozdílem letos bude zavedení druhé DRS zóny na startovní/cílové rovince mezi zatáčkami č. 20 a 1. Bude relativně krátká - 580 metrů ve srovnání se 700 m na zadní rovince. Může to ale podstatně zvýšit šanci na předjetí v první zatáčce.

Nalezení přilnavosti bylo pro nastavení a výkonnost loni výzvou. Očekáváš, že to bude letos ještě těžší?AP: V předešlé sezóně bylo Pirelli ve své alokaci středně-tvrdých a tvrdých pneumatik pro tento závod velmi konzervativní. Asfalt byl při naší první návštěvě okruhu minulý rok extrémně hladký, jak byste to očekávali od nově položeného povrchu, který přirozeně představoval mírnou neznámou, pokud jde o výkonnost pneumatik, obzvlášť s ohledem na výzvu v podobě jejich zahřívání.

Tato neznámá tentokrát bude spočívat v tom, nakolik asfalt za posledních 12 měsíců vyspěl. V principu jde o to, že opotřebovávání asfaltu vede k drsnějšímu povrchu, který umožní, aby skrz pneumatiku procházelo více energie, což zmírňuje předem zmíněné potíže se zahříváním pneumatik.

Romain Grosjean bude za absence Kimiho Räikkönena hlavním tahounem týmu(foto: Lotus F1 Team)

Vzhledem k tomu, že jízdy začínají brzdy a sezónnímu hledisku v Austinu by teploty dráhy měly být během dopoledních tréninků relativně nízké, ale odpoledne by měly podstatně narůst, což bude dalším faktorem ke zvážení při přípravě strategií pro tréninky. Doufáme, že se nám letos dostane o něco teplejšího přivítání. A zdá se, že nám předpověď počasí nahrává.

Co bude v Austinu možné?AP: Vzhledem k tomu, co jsme pozorovali nedávno a po analýze všech dat z Abú Zabí, není důvod prohlašovat, že bychom si to nemohli rozdat s Red Bullem.

Témata:
Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.