Ředitel traťových operací Lotusu Alan Permane přibližuje očekávání svého týmu před závodem v Austinu, kde se budou muset obejít bez Kimiho Räikkönena. A nevidí důvod, proč by si to nemohli rozdat s mistrovským Red Bullem.
Jak očekáváte, že to bude E21 v Austinu jezdit?Alan Permane: Okruh rozhodně nemá žádné rysy, které by nás znepokojovaly. Konfigurace je v mnoha ohledech podobná Koreji: změny směru za vysokých rychlostí v úvodním sektoru, dlouhá rovinka v prostředním a nízkorychlostní úseky vyžadující dobrou trakci společně s dlouhou táhlou zatáčkou v posledním sektoru. Jde o okruh, který by nám měl po všech stránkách vyhovovat.
Poprvé jsme ho navštívili minulý rok, popiš nám důležitá hlediska jeho kola.AP: Jde o působivé zařízení. Do první zatáčky se prudce stoupá, pak se druhá, třetí a čtvrtá projíždějí sedmičkou naplno - kolem 280 km/hod, než se podřadí na pětku do páté zatáčky kolem 220 km/hod. Ty po úzké první zatáčce vytvářejí rychlý úvodní sektor.
Zatáčky 7 - 10 nepředstavují pro jezdce žádnou zvláštní výzvu, zatímco 11. nabízí dobrou příležitost k předjetí. Je však také klíčové pro slušný nájezd na dlouhou zadní rovinku. Očekáváme, že vozy zde budou dosahovat rychlostí kolem 315 km/hod s tvrdým brzděním do zatáčky č. 12 na jejím konci.
Zatáčky 13 - 15 jsou všechny pomalé, na dvojku, 16. - 18. vytvářejí dlouhou pravotočivou zatáčku, která přirozeně vyvolává hodně nedotáčivosti. Kolo uzavírají dvě relativně jednoduché levotočivé zatáčky č. 19 a 20 před nájezdem na rovinku podél boxů.
Jediným rozdílem letos bude zavedení druhé DRS zóny na startovní/cílové rovince mezi zatáčkami č. 20 a 1. Bude relativně krátká - 580 metrů ve srovnání se 700 m na zadní rovince. Může to ale podstatně zvýšit šanci na předjetí v první zatáčce.
Nalezení přilnavosti bylo pro nastavení a výkonnost loni výzvou. Očekáváš, že to bude letos ještě těžší?AP: V předešlé sezóně bylo Pirelli ve své alokaci středně-tvrdých a tvrdých pneumatik pro tento závod velmi konzervativní. Asfalt byl při naší první návštěvě okruhu minulý rok extrémně hladký, jak byste to očekávali od nově položeného povrchu, který přirozeně představoval mírnou neznámou, pokud jde o výkonnost pneumatik, obzvlášť s ohledem na výzvu v podobě jejich zahřívání.
Tato neznámá tentokrát bude spočívat v tom, nakolik asfalt za posledních 12 měsíců vyspěl. V principu jde o to, že opotřebovávání asfaltu vede k drsnějšímu povrchu, který umožní, aby skrz pneumatiku procházelo více energie, což zmírňuje předem zmíněné potíže se zahříváním pneumatik.
Romain Grosjean bude za absence Kimiho Räikkönena hlavním tahounem týmu(foto: Lotus F1 Team)
Vzhledem k tomu, že jízdy začínají brzdy a sezónnímu hledisku v Austinu by teploty dráhy měly být během dopoledních tréninků relativně nízké, ale odpoledne by měly podstatně narůst, což bude dalším faktorem ke zvážení při přípravě strategií pro tréninky. Doufáme, že se nám letos dostane o něco teplejšího přivítání. A zdá se, že nám předpověď počasí nahrává.
Co bude v Austinu možné?AP: Vzhledem k tomu, co jsme pozorovali nedávno a po analýze všech dat z Abú Zabí, není důvod prohlašovat, že bychom si to nemohli rozdat s Red Bullem.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.