Ředitel traťových operací Lotusu Alan Permane přibližuje očekávání svého týmu před závodem v Austinu, kde se budou muset obejít bez Kimiho Räikkönena. A nevidí důvod, proč by si to nemohli rozdat s mistrovským Red Bullem.
Jak očekáváte, že to bude E21 v Austinu jezdit?Alan Permane: Okruh rozhodně nemá žádné rysy, které by nás znepokojovaly. Konfigurace je v mnoha ohledech podobná Koreji: změny směru za vysokých rychlostí v úvodním sektoru, dlouhá rovinka v prostředním a nízkorychlostní úseky vyžadující dobrou trakci společně s dlouhou táhlou zatáčkou v posledním sektoru. Jde o okruh, který by nám měl po všech stránkách vyhovovat.
Poprvé jsme ho navštívili minulý rok, popiš nám důležitá hlediska jeho kola.AP: Jde o působivé zařízení. Do první zatáčky se prudce stoupá, pak se druhá, třetí a čtvrtá projíždějí sedmičkou naplno - kolem 280 km/hod, než se podřadí na pětku do páté zatáčky kolem 220 km/hod. Ty po úzké první zatáčce vytvářejí rychlý úvodní sektor.
Zatáčky 7 - 10 nepředstavují pro jezdce žádnou zvláštní výzvu, zatímco 11. nabízí dobrou příležitost k předjetí. Je však také klíčové pro slušný nájezd na dlouhou zadní rovinku. Očekáváme, že vozy zde budou dosahovat rychlostí kolem 315 km/hod s tvrdým brzděním do zatáčky č. 12 na jejím konci.
Zatáčky 13 - 15 jsou všechny pomalé, na dvojku, 16. - 18. vytvářejí dlouhou pravotočivou zatáčku, která přirozeně vyvolává hodně nedotáčivosti. Kolo uzavírají dvě relativně jednoduché levotočivé zatáčky č. 19 a 20 před nájezdem na rovinku podél boxů.
Jediným rozdílem letos bude zavedení druhé DRS zóny na startovní/cílové rovince mezi zatáčkami č. 20 a 1. Bude relativně krátká - 580 metrů ve srovnání se 700 m na zadní rovince. Může to ale podstatně zvýšit šanci na předjetí v první zatáčce.
Nalezení přilnavosti bylo pro nastavení a výkonnost loni výzvou. Očekáváš, že to bude letos ještě těžší?AP: V předešlé sezóně bylo Pirelli ve své alokaci středně-tvrdých a tvrdých pneumatik pro tento závod velmi konzervativní. Asfalt byl při naší první návštěvě okruhu minulý rok extrémně hladký, jak byste to očekávali od nově položeného povrchu, který přirozeně představoval mírnou neznámou, pokud jde o výkonnost pneumatik, obzvlášť s ohledem na výzvu v podobě jejich zahřívání.
Tato neznámá tentokrát bude spočívat v tom, nakolik asfalt za posledních 12 měsíců vyspěl. V principu jde o to, že opotřebovávání asfaltu vede k drsnějšímu povrchu, který umožní, aby skrz pneumatiku procházelo více energie, což zmírňuje předem zmíněné potíže se zahříváním pneumatik.
Romain Grosjean bude za absence Kimiho Räikkönena hlavním tahounem týmu(foto: Lotus F1 Team)
Vzhledem k tomu, že jízdy začínají brzdy a sezónnímu hledisku v Austinu by teploty dráhy měly být během dopoledních tréninků relativně nízké, ale odpoledne by měly podstatně narůst, což bude dalším faktorem ke zvážení při přípravě strategií pro tréninky. Doufáme, že se nám letos dostane o něco teplejšího přivítání. A zdá se, že nám předpověď počasí nahrává.
Co bude v Austinu možné?AP: Vzhledem k tomu, co jsme pozorovali nedávno a po analýze všech dat z Abú Zabí, není důvod prohlašovat, že bychom si to nemohli rozdat s Red Bullem.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.
Po Velké ceně Kataru se na sociálních sítích strhla vlna nenávistných reakcí mířených na Kimiho Antonelliho, který se stal terčem urážek a kritiky.
Andrea Kimi Antonelli při závodě v Kataru přišel o čtvrté místo po chybě v deváté zatáčce, což umožnilo Landu Norrisovi získat cenné body v boji o titul. Mladý Ital popsal co se stalo.
Max Verstappen si na Velké ceně Kataru připsal klíčové vítězství, kterým souboj o titul protáhl do posledního závodu sezony. Za ním projel cílem Oscar Piastri a třetí Carlos Sainz.
Oscar Piastri zatím v Kataru ovládl všechny tréninky i kvalifikaci a potvrzuje návrat do vrcholné formy. McLaren připisuje jeho dominantní výkon kombinaci talentu jezdce a vozu dobře padnoucího k vysokopřilnavému okruhu.
Lewis Hamilton i Charles Leclerc během celého víkendu v Kataru zápasí s tím, jak z Ferrari SF-25 vyždímat jeho potenciál. Vůz, který na papíře sliboval rychlost a stabilitu, se na trati ukázal jako nepředvídatelný.
Oscar Piastri si zajistil pole position pro Velkou cenu Kataru před týmovým kolegou Landem Norrisem, který skončil druhý. Třetí místo obsadil obhájce titulu Max Verstappen, což připravuje napínavý souboj o vítězství v nedělním závodě.
Oscar Piastri ovládl sprint na Velké ceně Kataru Formule 1, když si po sebevědomém výkonu dojel pro vítězství. Lando Norris sice nedosáhl na čelo, ale připsal si cenné body a zároveň stáhl část náskoku Maxe Verstappena v šampionátu.
Oscar Piastri pokračuje ve svém návratu do boje o šampionát a v Kataru si zajistil pole position pro sprintový závod před Georgem Russellem.
Zak Brown promluvil o kontroverzním rozhodnutí z Las Vegas a nastínil, že i FIA měla k uloženému trestu určité výhrady. Šéf McLarenu přitom naznačil, že situace byla složitější, než by se na první pohled zdálo.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na Velkou cenu Kataru, když těsně porazil týmového kolegu Landa Norrise. McLaren tak naznačil, že v Kataru může očekávat další těsný souboj svých jezdců.