Felipe si bude navždy pamatovat den prvního vítězství v Brazílii v roce 2006. "Vítězství za volantem vozu Ferrari v žlutozelené kombinéze – to je moje nejlepší chvíle života."
Déle než Felipe Massa pracoval v týmu Ferrari už jen Michael Schumacher. Felipe odpovídal v interview v Gazzetta dello Sport na otázky o vztahu k červeným monopostům a Scuderii.
Osm let ve Ferrari – v čem tkví tajemství tak dlouhého působení?Felipe Massa (FM): „Vždy jsem byl čestný a naplno jsem dělal svou práci – na okruzích i s inženýry v dílně. Myslím, že jsem si vždy zachoval profesionální přístup.“
Pamatujete si na první den?FM: „To bylo na začátku roku 2001, byl jsem čerstvým šampiónem Formule Renault 2.0, kde jsem závodil za tým Cram, a potkal jsem se s Jeanem Todtem. Byl jsem hodně nervózní.“
Který moment působení v červeném považujete za nejhezčí? FM: „Nepochybně rok 2008, kdy jsem byl velmi blízko k titulu mistra světa, vyhrál jsem tehdy dost závodů a získal první místa na startu.
Den, který si navždy zapamatuju, je den vítězství na domácí trati v Brazílii v roku 2006. Pro Brazilce je triumf na domácím okruhu stejně důležitý jako titul. Vzpomeňte si na Sennu. Když zvítězil v Interlagosu, byl šťastnější, než když se stal mistrem světa! V Interlagosu jsem vyrostl, učil jsem se tam, takže vítězství za volantem vozu Ferrari v žlutozelené kombinéze – to je moje nejlepší chvíle života.“
Jak byste řekl mladému pilotovi, který právě přišel do Akademie Ferrari, co to znamená být pilotem týmu z Maranella?FM: „Už to je privilegium, že si Vás do Akademie vybrali, vždyť jste si oblékl červenou kombinézu. Jako pilot tohoto týmu jste vždy středobodem pozornosti, vždy musíte všechno dělat na maximum bez ohledu na to, co se o Vás říká. Jezdit za Ferrari, to je jako hrát za reprezentační tým fotbal. Musíte být na to připraven.“
Změnila havárie v roku 2009 Vaše životní priority?FM: „Domnívám se, že ne. Víc jsem si ale začal vážit život. Myslíte si, že se Vám nemůže nic stát, a pak…“
Stefano Domenicali řekl, že za mistra světa v roku 2008 stále považuje Vás. Souhlasíte? FM: „Stoprocentně. Podle toho, jak se vyvíjela sezona, bych si ten titul zasloužil.“
Felipe Massa miluje závodění, považuje se za šampióna sezóny 2008 (foto: Scuderia Ferrari)
Sebastian Vettel získal čtvrtý titul mistra světa, je to jeho zásluhou, nebo spíše týmu Red Bull?FM: „Je to zásluhou Sebastiana a jeho vozu. Vettel jezdí v nejrychlejším a nejstabilnějším voze, navíc se mu daří využít jeho potenciál, vždyť první místo na startu závodu získává s náskokem přes půl sekundy před ostatními, včetně jeho týmového kolegy. Je to fantastický pilot!“
Co byste mohl říct o svých nadřízených? Na začátek o Lucovi de Montezemolovi…FM: „Luca je člověk s velkým srdcem a skvělý vedoucí pracovník. Dobře ví, jak prosadit u lidí myšlenku Ferrari. Skvěle se hodí pro funkci ředitele, a teď nemluvím jenom o závodech.“
Jean Todt...FM: „Můj nejlepší učitel. Poznal jsem ho, když mi bylo 19 let. Byl nejdůležitějším člověkem mé kariéry.“
Stefano Domenicali…FM: „Můj přítel, spolu jsme ve Ferrari vyrostli.“
Závodní inženýr Rob Smedley… FM: „Rob také sehrál důležitou roli v mé kariéře. Když jsem ve Ferrari začínal, mým inženýrem byl Gabriele delli Colli, ale ne všechno nám spolu vyšlo, tak jsem si vybral Roba. Zná mě stoprocentně.“
Kdo byl Vaším nejsilnějším týmovým kolegou?FM: „Fernando. Michael Schumacher byl rychlý, ale pokud jde o inteligenci, Fernando je lepší, protože dokáže dát všechno perfektně dohromady.“
Letos se sezona začala pro Váš tým dobře, pak přišly problémy…FM: „Na začátku roku byl náš vůz konkurenceschopný, pak jsme nedokázali ve vývoji udržet krok s ostatními. V nejdůležitější fázi sezony jsme nenabrali správný směr.“
Přemýšlíte už o tom, co budete dělat po kariéře ve Formuli 1?FM: „Miluji závody, jsou součástí mého života. Možná zkusím později jiné automobilové série.“
Kde byste chtěli jezdit?FM: „V DTM, nebo závody brazilských silničních vozů.“
Mark Webber si vybral vytrvalostní závody…FM: „S vytrvalostními závody nemám žádné zkušenosti, ale mohlo by to být zajímavé.“
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.