Felipe si bude navždy pamatovat den prvního vítězství v Brazílii v roce 2006. "Vítězství za volantem vozu Ferrari v žlutozelené kombinéze – to je moje nejlepší chvíle života."
Déle než Felipe Massa pracoval v týmu Ferrari už jen Michael Schumacher. Felipe odpovídal v interview v Gazzetta dello Sport na otázky o vztahu k červeným monopostům a Scuderii.
Osm let ve Ferrari – v čem tkví tajemství tak dlouhého působení?Felipe Massa (FM): „Vždy jsem byl čestný a naplno jsem dělal svou práci – na okruzích i s inženýry v dílně. Myslím, že jsem si vždy zachoval profesionální přístup.“
Pamatujete si na první den?FM: „To bylo na začátku roku 2001, byl jsem čerstvým šampiónem Formule Renault 2.0, kde jsem závodil za tým Cram, a potkal jsem se s Jeanem Todtem. Byl jsem hodně nervózní.“
Který moment působení v červeném považujete za nejhezčí? FM: „Nepochybně rok 2008, kdy jsem byl velmi blízko k titulu mistra světa, vyhrál jsem tehdy dost závodů a získal první místa na startu.
Den, který si navždy zapamatuju, je den vítězství na domácí trati v Brazílii v roku 2006. Pro Brazilce je triumf na domácím okruhu stejně důležitý jako titul. Vzpomeňte si na Sennu. Když zvítězil v Interlagosu, byl šťastnější, než když se stal mistrem světa! V Interlagosu jsem vyrostl, učil jsem se tam, takže vítězství za volantem vozu Ferrari v žlutozelené kombinéze – to je moje nejlepší chvíle života.“
Jak byste řekl mladému pilotovi, který právě přišel do Akademie Ferrari, co to znamená být pilotem týmu z Maranella?FM: „Už to je privilegium, že si Vás do Akademie vybrali, vždyť jste si oblékl červenou kombinézu. Jako pilot tohoto týmu jste vždy středobodem pozornosti, vždy musíte všechno dělat na maximum bez ohledu na to, co se o Vás říká. Jezdit za Ferrari, to je jako hrát za reprezentační tým fotbal. Musíte být na to připraven.“
Změnila havárie v roku 2009 Vaše životní priority?FM: „Domnívám se, že ne. Víc jsem si ale začal vážit život. Myslíte si, že se Vám nemůže nic stát, a pak…“
Stefano Domenicali řekl, že za mistra světa v roku 2008 stále považuje Vás. Souhlasíte? FM: „Stoprocentně. Podle toho, jak se vyvíjela sezona, bych si ten titul zasloužil.“
Felipe Massa miluje závodění, považuje se za šampióna sezóny 2008 (foto: Scuderia Ferrari)
Sebastian Vettel získal čtvrtý titul mistra světa, je to jeho zásluhou, nebo spíše týmu Red Bull?FM: „Je to zásluhou Sebastiana a jeho vozu. Vettel jezdí v nejrychlejším a nejstabilnějším voze, navíc se mu daří využít jeho potenciál, vždyť první místo na startu závodu získává s náskokem přes půl sekundy před ostatními, včetně jeho týmového kolegy. Je to fantastický pilot!“
Co byste mohl říct o svých nadřízených? Na začátek o Lucovi de Montezemolovi…FM: „Luca je člověk s velkým srdcem a skvělý vedoucí pracovník. Dobře ví, jak prosadit u lidí myšlenku Ferrari. Skvěle se hodí pro funkci ředitele, a teď nemluvím jenom o závodech.“
Jean Todt...FM: „Můj nejlepší učitel. Poznal jsem ho, když mi bylo 19 let. Byl nejdůležitějším člověkem mé kariéry.“
Stefano Domenicali…FM: „Můj přítel, spolu jsme ve Ferrari vyrostli.“
Závodní inženýr Rob Smedley… FM: „Rob také sehrál důležitou roli v mé kariéře. Když jsem ve Ferrari začínal, mým inženýrem byl Gabriele delli Colli, ale ne všechno nám spolu vyšlo, tak jsem si vybral Roba. Zná mě stoprocentně.“
Kdo byl Vaším nejsilnějším týmovým kolegou?FM: „Fernando. Michael Schumacher byl rychlý, ale pokud jde o inteligenci, Fernando je lepší, protože dokáže dát všechno perfektně dohromady.“
Letos se sezona začala pro Váš tým dobře, pak přišly problémy…FM: „Na začátku roku byl náš vůz konkurenceschopný, pak jsme nedokázali ve vývoji udržet krok s ostatními. V nejdůležitější fázi sezony jsme nenabrali správný směr.“
Přemýšlíte už o tom, co budete dělat po kariéře ve Formuli 1?FM: „Miluji závody, jsou součástí mého života. Možná zkusím později jiné automobilové série.“
Kde byste chtěli jezdit?FM: „V DTM, nebo závody brazilských silničních vozů.“
Mark Webber si vybral vytrvalostní závody…FM: „S vytrvalostními závody nemám žádné zkušenosti, ale mohlo by to být zajímavé.“
Zak Brown znovu rozdmýchal spekulace o budoucnosti Maxe Verstappena a jeho možném odchodu z Red Bullu. Šéf McLarenu naznačil, že přestup k Mercedesu není mimo hru, čímž opět rozvířil dění v paddocku.
Oliver Bearman otevřeně promluvil o finančních obětech, které jeho rodina podstoupila, aby mu umožnila nastartovat závodní kariéru. Zároveň sdílel, jaký zlomový moment mu přinesl klíčovou příležitost a jak se musel psychicky připravit na náročnou debutovou sezónu ve Formuli 1 s týmem Haas.
Adrian Newey od svého příchodu do Aston Martinu před sezonou 2025 nezná odpočinek a pracuje naplno. Jeho cílem je co nejrychleji posunout tým mezi špičku formule 1.
Ferrari údajně připravuje vylepšení posilovače řízení u svého vozu SF-25 na nadcházející Velkou cenu Maďarska. Tato změna by mohla zlepšit ovladatelnost a výkon týmu na technickém okruhu.
Valtteri Bottas prozradil, že během povinné vojenské služby ve Finsku absolvoval výcvik ostřelovače, který mu pomohl lépe zvládat tlak i soustředění. Klid a přesnost z armády dnes využívá i v kokpitu formule.
Situace uvnitř Red Bullu se dál komplikuje. Ralf Schumacher je přesvědčen, že pokud se tým rychle nestabilizuje, Max Verstappen z něj odejde.
Yuki Tsunoda si při návštěvě italského jezera Como vybral slabší chvilku. Jeho mobilní telefon zmizel neznámo kam. Mladý japonský jezdec však situaci bere s nadhledem a místo paniky se obrátil na své fanoušky s prosbou o pomoc při hledání.
Známý komentátor F1 Martin Brundle rozebral rozhodnutí Christiana Hornera a poukázal na moment, který považuje za zásadní pochybení v řízení týmu Red Bull.
Jules Bianchi, kterému bylo tehdy jen 25 let, podlehl osudovým zraněním z nehody v Suzuce. Jeho smrt otřásla světem Formule 1 a přiměla k zásadním změnám v bezpečnosti.
Charles Leclerc si při desátém výročí úmrtí Julese Bianchiho připomněl jeho vliv na svou kariéru i osobní život. Byl pro něj nejen kmotrem a přítelem, ale také inspirací, která ho provází dodnes.
Sebastian Vettel je mimo Formuli 1 už tři sezóny a kolem jeho návratu dlouho panovaly spekulace. Nyní učinil konečné rozhodnutí ohledně možného comebacku.
Před deseti lety nás navždy opustil Jules Bianchi. Zemřel na následky zranění z Velké ceny Japonska 2014, která navždy změnila Formuli 1.