Felipe si bude navždy pamatovat den prvního vítězství v Brazílii v roce 2006. "Vítězství za volantem vozu Ferrari v žlutozelené kombinéze – to je moje nejlepší chvíle života."
Déle než Felipe Massa pracoval v týmu Ferrari už jen Michael Schumacher. Felipe odpovídal v interview v Gazzetta dello Sport na otázky o vztahu k červeným monopostům a Scuderii.
Osm let ve Ferrari – v čem tkví tajemství tak dlouhého působení?Felipe Massa (FM): „Vždy jsem byl čestný a naplno jsem dělal svou práci – na okruzích i s inženýry v dílně. Myslím, že jsem si vždy zachoval profesionální přístup.“
Pamatujete si na první den?FM: „To bylo na začátku roku 2001, byl jsem čerstvým šampiónem Formule Renault 2.0, kde jsem závodil za tým Cram, a potkal jsem se s Jeanem Todtem. Byl jsem hodně nervózní.“
Který moment působení v červeném považujete za nejhezčí? FM: „Nepochybně rok 2008, kdy jsem byl velmi blízko k titulu mistra světa, vyhrál jsem tehdy dost závodů a získal první místa na startu.
Den, který si navždy zapamatuju, je den vítězství na domácí trati v Brazílii v roku 2006. Pro Brazilce je triumf na domácím okruhu stejně důležitý jako titul. Vzpomeňte si na Sennu. Když zvítězil v Interlagosu, byl šťastnější, než když se stal mistrem světa! V Interlagosu jsem vyrostl, učil jsem se tam, takže vítězství za volantem vozu Ferrari v žlutozelené kombinéze – to je moje nejlepší chvíle života.“
Jak byste řekl mladému pilotovi, který právě přišel do Akademie Ferrari, co to znamená být pilotem týmu z Maranella?FM: „Už to je privilegium, že si Vás do Akademie vybrali, vždyť jste si oblékl červenou kombinézu. Jako pilot tohoto týmu jste vždy středobodem pozornosti, vždy musíte všechno dělat na maximum bez ohledu na to, co se o Vás říká. Jezdit za Ferrari, to je jako hrát za reprezentační tým fotbal. Musíte být na to připraven.“
Změnila havárie v roku 2009 Vaše životní priority?FM: „Domnívám se, že ne. Víc jsem si ale začal vážit život. Myslíte si, že se Vám nemůže nic stát, a pak…“
Stefano Domenicali řekl, že za mistra světa v roku 2008 stále považuje Vás. Souhlasíte? FM: „Stoprocentně. Podle toho, jak se vyvíjela sezona, bych si ten titul zasloužil.“
Felipe Massa miluje závodění, považuje se za šampióna sezóny 2008 (foto: Scuderia Ferrari)
Sebastian Vettel získal čtvrtý titul mistra světa, je to jeho zásluhou, nebo spíše týmu Red Bull?FM: „Je to zásluhou Sebastiana a jeho vozu. Vettel jezdí v nejrychlejším a nejstabilnějším voze, navíc se mu daří využít jeho potenciál, vždyť první místo na startu závodu získává s náskokem přes půl sekundy před ostatními, včetně jeho týmového kolegy. Je to fantastický pilot!“
Co byste mohl říct o svých nadřízených? Na začátek o Lucovi de Montezemolovi…FM: „Luca je člověk s velkým srdcem a skvělý vedoucí pracovník. Dobře ví, jak prosadit u lidí myšlenku Ferrari. Skvěle se hodí pro funkci ředitele, a teď nemluvím jenom o závodech.“
Jean Todt...FM: „Můj nejlepší učitel. Poznal jsem ho, když mi bylo 19 let. Byl nejdůležitějším člověkem mé kariéry.“
Stefano Domenicali…FM: „Můj přítel, spolu jsme ve Ferrari vyrostli.“
Závodní inženýr Rob Smedley… FM: „Rob také sehrál důležitou roli v mé kariéře. Když jsem ve Ferrari začínal, mým inženýrem byl Gabriele delli Colli, ale ne všechno nám spolu vyšlo, tak jsem si vybral Roba. Zná mě stoprocentně.“
Kdo byl Vaším nejsilnějším týmovým kolegou?FM: „Fernando. Michael Schumacher byl rychlý, ale pokud jde o inteligenci, Fernando je lepší, protože dokáže dát všechno perfektně dohromady.“
Letos se sezona začala pro Váš tým dobře, pak přišly problémy…FM: „Na začátku roku byl náš vůz konkurenceschopný, pak jsme nedokázali ve vývoji udržet krok s ostatními. V nejdůležitější fázi sezony jsme nenabrali správný směr.“
Přemýšlíte už o tom, co budete dělat po kariéře ve Formuli 1?FM: „Miluji závody, jsou součástí mého života. Možná zkusím později jiné automobilové série.“
Kde byste chtěli jezdit?FM: „V DTM, nebo závody brazilských silničních vozů.“
Mark Webber si vybral vytrvalostní závody…FM: „S vytrvalostními závody nemám žádné zkušenosti, ale mohlo by to být zajímavé.“
Lando Norris předvedl v Mexiku výkon, který znovu potvrdil jeho skvělou formu i rostoucí sebevědomí. V náročných podmínkách zvládl závod s chladnou hlavou.
Šéf McLarenu Andrea Stella uvedl, že Oscar Piastri v sobotní kvalifikaci ztrácel v každé zatáčce několik milisekund.
Lewis Hamilton si zajistil silné místo na startu kvalifikace a je připraven k nedělnímu závodu s odhodláním. Brit slibuje agresivní přístup na trati a soustředí se na každý detail, aby využil svůj potenciál.
Max Verstappen po kvalifikaci v Mexiku přiznal zklamání z nedostatku přilnavosti a rovnováhy svého Red Bullu. Tyto problémy mu zabránily držet krok s McLareny a zkomplikovaly jeho boj o titul.
Lando Norris si v Mexiku připsal možná nejcennější pole position své dosavadní kariéry. Britský jezdec McLarenu zajel mistrovské kolo, kterým jasně převýšil jak týmového kolegu Oscara Piastriho, tak i dosud dominantního Maxe Verstappena.
Max Verstappen předvedl působivý výkon ve druhém tréninku, ovšem dlouhodobé tempo Red Bullu na okruhu v Mexico City zůstávalo znepokojivě slabé.
Během pátku v Mexico City se udála nečekaná situace, která zaujala fanoušky. George Russell si našel originální způsob, jak si užít závodní atmosféru a pobavit fanoušky po celém světě.
Druhý volný trénink v Mexico City přinesl napínavé momenty a technické komplikace několika jezdců. Závěr ukázal vyrovnanou konkurenci a naznačil, že nadcházející závod bude velmi zajímavý.
Charles Leclerc zahájil víkend v Mexiku nejrychlejším časem v prvním volném tréninku na okruhu v Mexico City. Mezi nováčky se nejlépe předvedl Arvid Lindblad, který zazářil jako nejrychlejší z debutantů.
Lewis Hamilton se zaměřuje na zlepšení svého výkonu v závěru sezóny a hledá způsoby, jak z vozu Ferrari dostat co nejvíce.
Max Verstappen po vítězství v Austinu promluvil o svém návratu navrhlo, kterému málokdo věřil.
Jenson Button otevřeně hovoří o psychickém nastavení obou pilotů McLarenu a rozebírá, kdo má momentálně navrch v souboji o formu do konce sezony.