Felipe si bude navždy pamatovat den prvního vítězství v Brazílii v roce 2006. "Vítězství za volantem vozu Ferrari v žlutozelené kombinéze – to je moje nejlepší chvíle života."
Déle než Felipe Massa pracoval v týmu Ferrari už jen Michael Schumacher. Felipe odpovídal v interview v Gazzetta dello Sport na otázky o vztahu k červeným monopostům a Scuderii.
Osm let ve Ferrari – v čem tkví tajemství tak dlouhého působení?Felipe Massa (FM): „Vždy jsem byl čestný a naplno jsem dělal svou práci – na okruzích i s inženýry v dílně. Myslím, že jsem si vždy zachoval profesionální přístup.“
Pamatujete si na první den?FM: „To bylo na začátku roku 2001, byl jsem čerstvým šampiónem Formule Renault 2.0, kde jsem závodil za tým Cram, a potkal jsem se s Jeanem Todtem. Byl jsem hodně nervózní.“
Který moment působení v červeném považujete za nejhezčí? FM: „Nepochybně rok 2008, kdy jsem byl velmi blízko k titulu mistra světa, vyhrál jsem tehdy dost závodů a získal první místa na startu.
Den, který si navždy zapamatuju, je den vítězství na domácí trati v Brazílii v roku 2006. Pro Brazilce je triumf na domácím okruhu stejně důležitý jako titul. Vzpomeňte si na Sennu. Když zvítězil v Interlagosu, byl šťastnější, než když se stal mistrem světa! V Interlagosu jsem vyrostl, učil jsem se tam, takže vítězství za volantem vozu Ferrari v žlutozelené kombinéze – to je moje nejlepší chvíle života.“
Jak byste řekl mladému pilotovi, který právě přišel do Akademie Ferrari, co to znamená být pilotem týmu z Maranella?FM: „Už to je privilegium, že si Vás do Akademie vybrali, vždyť jste si oblékl červenou kombinézu. Jako pilot tohoto týmu jste vždy středobodem pozornosti, vždy musíte všechno dělat na maximum bez ohledu na to, co se o Vás říká. Jezdit za Ferrari, to je jako hrát za reprezentační tým fotbal. Musíte být na to připraven.“
Změnila havárie v roku 2009 Vaše životní priority?FM: „Domnívám se, že ne. Víc jsem si ale začal vážit život. Myslíte si, že se Vám nemůže nic stát, a pak…“
Stefano Domenicali řekl, že za mistra světa v roku 2008 stále považuje Vás. Souhlasíte? FM: „Stoprocentně. Podle toho, jak se vyvíjela sezona, bych si ten titul zasloužil.“
Felipe Massa miluje závodění, považuje se za šampióna sezóny 2008 (foto: Scuderia Ferrari)
Sebastian Vettel získal čtvrtý titul mistra světa, je to jeho zásluhou, nebo spíše týmu Red Bull?FM: „Je to zásluhou Sebastiana a jeho vozu. Vettel jezdí v nejrychlejším a nejstabilnějším voze, navíc se mu daří využít jeho potenciál, vždyť první místo na startu závodu získává s náskokem přes půl sekundy před ostatními, včetně jeho týmového kolegy. Je to fantastický pilot!“
Co byste mohl říct o svých nadřízených? Na začátek o Lucovi de Montezemolovi…FM: „Luca je člověk s velkým srdcem a skvělý vedoucí pracovník. Dobře ví, jak prosadit u lidí myšlenku Ferrari. Skvěle se hodí pro funkci ředitele, a teď nemluvím jenom o závodech.“
Jean Todt...FM: „Můj nejlepší učitel. Poznal jsem ho, když mi bylo 19 let. Byl nejdůležitějším člověkem mé kariéry.“
Stefano Domenicali…FM: „Můj přítel, spolu jsme ve Ferrari vyrostli.“
Závodní inženýr Rob Smedley… FM: „Rob také sehrál důležitou roli v mé kariéře. Když jsem ve Ferrari začínal, mým inženýrem byl Gabriele delli Colli, ale ne všechno nám spolu vyšlo, tak jsem si vybral Roba. Zná mě stoprocentně.“
Kdo byl Vaším nejsilnějším týmovým kolegou?FM: „Fernando. Michael Schumacher byl rychlý, ale pokud jde o inteligenci, Fernando je lepší, protože dokáže dát všechno perfektně dohromady.“
Letos se sezona začala pro Váš tým dobře, pak přišly problémy…FM: „Na začátku roku byl náš vůz konkurenceschopný, pak jsme nedokázali ve vývoji udržet krok s ostatními. V nejdůležitější fázi sezony jsme nenabrali správný směr.“
Přemýšlíte už o tom, co budete dělat po kariéře ve Formuli 1?FM: „Miluji závody, jsou součástí mého života. Možná zkusím později jiné automobilové série.“
Kde byste chtěli jezdit?FM: „V DTM, nebo závody brazilských silničních vozů.“
Mark Webber si vybral vytrvalostní závody…FM: „S vytrvalostními závody nemám žádné zkušenosti, ale mohlo by to být zajímavé.“
Max Verstappen se ani po skončení sezóny F1 nezastavil a už se objevil za volantem závodního vozu. Zdá se, že jeho vášeň pro rychlost stále hoří naplno.
Formule 1 se po letech vrací na portugalskou půdu. Fanoušky čeká návrat atraktivní destinace, která se v sezonách 2027 a 2028 znovu objeví v kalendáři královny motorsportu.
Charles Leclerc se ohlíží za sezonou 2025 s kombinací spokojenosti a kritického pohledu. Poté přinesl svůj pohled na budoucnost.
První sezona Lewise Hamiltona ve Ferrari byla poznamenána výzvami a adaptací na nový tým, přičemž výrazné úspěchy se objevily jen zřídka. Insideři odhalili, jaký je skutečný stav vztahů a atmosféra uvnitř týmu.
Třídenní akce McLaren F1 Teamu a společnosti Allwyn proměnila pražské Holešovice v interaktivní centrum Formule 1. Fanouškům nabídla bezplatný a otevřený pohled do světa F1.
Honda Racing poprvé poodhalila zvukovou identitu své pohonné jednotky pro Formuli 1 od roku 2026. Krátká zvuková ukázka nabízí autentický náhled na to, jaký projev budou mít monoposty nové generace
Lando Norris převzal v Taškentu trofej za titul mistra Formule 1 v sezóně 2025. Ceremoniál završil jeho úspěšnou sezonu a oslavil triumf McLarenu v Poháru konstruktérů.
Dosavadní prezident FIA si zajistil další čtyřleté funkční období v čele federace. Pokračuje tak kontinuita vedení jedné z klíčových institucí světového motorsportu.
Odchod Helmuta Marka znamená pro Red Bull i Maxe Verstappena konec klíčové kapitoly moderní éry týmu. Muž, který stál u zrodu týmu současné dominance, zanechává výraznou stopu.
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.