Šéf Red Bull Christian Horner komentuje rozhodnutí Marka Webbera odejít z Formule 1, kandidáty na jeho místo včetně Kimiho Räikkönena, který se přirozeně o konkurenceschopnou techniku bude zajímat. Dotýká se i trestu pro Mercedes za nelegální testování, nepostradatelnosti Bernieho Ecclestona či nových pravidel.
Můžeš nám říci svůj názor na oznámení Marka Webbera o odchodu z F1, jeho načasování a na to, kdo ho příští sezónu nahradí?Christian Horner: Zaprvé si myslím, že musíme uznat, co všechno Mark pro tým udělal. Od roku 2007, kdy se k nám připojil: všech svých devět vítězství a všech 37 pódií kromě jednoho zažil ve vozech Red Bullu. Hodně přispěl k našim třem konstruktérským titulům a také k tomu, jaké výkony tým v uplynulých několika letech podával.
Samozřejmě jde o velké rozhodnutí kteréhokoliv pilota, ukončit sovu kariéru. Rozhodl se to udělat brzy, čímž se vyhnul veškerým spekulacím o příštím ročníku. Nás to staví do situace, kdy si chceme vybrat pro tuto roli co nejlepšího kandidáta. Jsme šťastní, že máme k dispozici zásobu talentovaných mladých jezdců Toro Rosso, z nichž si můžeme vybírat, a také se podíváme na to, kde je ještě na trhu dostupný.
Kimi Räikkönen je pilotem, kterého by bylo hloupé ignorovat. Dáme si však na čas. Je důležité, abychom učinili správné rozhodnutí, nepotřebujeme pospíchat. Vyhodnotíme všechny nám dostupné možnosti a pokusíme se učinit to nejlepší rozhodnutí.
Myslíš si, že Kimiho Räikkönena bude přitahovat možnost jezdit za Red Bull?ChH: Kterýkoliv pilot se bude zajímat o vybavení, které mají k dispozici. Kterýkoliv pilot, kterýkoliv konkurenceschopný pilot, bude chtít působit v co nejkonkurenceschopnějším prostředí, v jakém to je možné. Předpokládám, že pro Kimiho platí totéž, co pro všechny ostatní jezdce.
Ale udělejme si v tom jasno: nesledujeme pouze Kimiho Räikkönena. Máme také Daniela Ricciarda a Jeana-Erica Vergneho, kteří jsou skutečnými kandidáty na ono místo. Jen potřebujeme trochu času, abychom se podívali na všechny možnosti, které máme.
Kimiho Räikkönena místo u konkurenceschopného Red Bull podle Christiana Hornera musí lákat(foto: Lotus F1 Team)
Pokud si vyberete jezdce, který teď nezávodí za Toro Rosso, co to říká o úspěchu vašeho sesterského týmu vzhledem k jeho účelu - vychovávat talenty pro budoucnost?ChH: Hlavním účelem toho týmu je poskytnout příležitost mladým jezdcům v rámci juniorského programu Red Bullu, ale nemusí nezbytně skončit v sedačce Red Bullu. Musí si to opravdu zasloužit.
Dostávají šanci, oba jsou u Toro Rosso zaslouženě vzhledem k tomu, čeho dosáhli v nižších kategoriích. Jak Jean-Eric Vergne, tak i Daniel Ricciardo mají za sebou výbornou juniorskou kariéru a oba se učili, když vstoupili do Formule 1. Oba jsou slibnými nadějemi pro budoucnost.
Základní otázkou je, zda jsou připraveni. To je něco, na co se budeme muset podívat a vcelku pečlivě zvážit, své místo v F1 si však určitě zaslouží. Toro Rosso odvádí výbornou práci při vývoji těchto mladých talentů, což jsme viděli u Sebastiana Vettela - nejúspěšnějšího absolventa programu toho týmu.
Jaké závěry vyvozuješ z rozhodnutí Tribunálu FIA ohledně testu Pirelli s Mercedesem v Barceloně?ChH: Myslím si, že příslušné strany přednesly své případy a soudci odvedli dobrou práci při jednání Tribunálu a měli před sebou všechna fakta. Výsledný verdikt ej podle mě správný. Výše trestu, ke kterému sáhli? Možná byl trochu měkký, šlo ale o férový proces a bylo rozhodně zajímavé pozorovat, jak se vyvíjel.
Nejlepší věcí, která z toho vyplynula, je objasnění. Potřebujeme vědět, jaká jsou pravidla - zda můžete testovat s vozem z roku 2011 více než 1000 km nebo zda můžete testovat s vozem 2013. Opustit Tribunál s tím, že máme absolutně jasno a víme, co testování je a co není, je pro nás velkou věcí. Například: můžeme testovat náš motor pro rok 2014 od dodavatelské třetí strany?
Pokud Red Bull nesáhne po Danielovi Ricciardovi, co to vypovídá o účelu sesterského týmu Toro Rosso a vývojovém programu Red Bullu pro mladé piloty? (foto: Red Bull Racing)
V kterékoliv velké obchodní organizaci by bylo normální, kdyby šéf odstoupil, pokud by s ním bylo zahájeno právní jednání, než by se vše urovnalo. Souhlasíš s tím, že by měl Bernie Ecclestone ustoupit po dobu, kdy němečtí žalobci projednávají svůj případ?ChH: Abych byl upřímný, Formule 1 je tím, čím je, díky Berniemu Ecclestonovi, který ten sport za 35 let vybudoval. Vše, co zde vidíme je založeno na tom, co udělal a dosáhl. Myslím si, že bez něj bychom měli velké problémy.
Podle mě jsou jeho jednání s okruhy a zeměmi, kam bere Formuli 1, stále celkem výjimečná. Pokud má vášeň a nadšení pro to, aby pokračoval ve své práci, je v našem zájmu, aby to dělal tak dlouho, jak jen to bude možné.
Myslím si, že den poté, co zde nebude, se situace ve sportu dost zhorší. Ať už je tedy situace jakákoliv, je podle mě zcela správné, že pokračuje, protože neznám pro tuto roli lepší osobu, než je Bernie.
Jaký je tvůj pohled na změny pravidel FIA pro rok 2014, na zavádění trestných bodů pro jezdce a návrat testování v sezóně?ChH: Myslím si, že to je velmi dobré. Testování a omezení aerodynamiky mají smysl. Přešli jsme k osmi dnům - nebo čtyřem dvoudenním testům - takže jsme se zbavili reklamních dnů a testování na rovince, abychom nyní mohli řádně testovat. Je to pravděpodobně o něco dražší, mladým jezdcům to však vlastně poskytne možnost během těchto příležitostí jezdit.
Co se týče bodového licenčního systému, nejsem jeho fanouškem - nelíbí se mi myšlenka přenášení bodů z jedné sezóny do druhé. V naší pozici bych upřednostnil, aby se tresty odpykávaly v rámci dané sezóny.
Myslím si však, že změny jsou jinak velmi dobré a pozitivní. Z technického a sportovního hlediska společně s testováním mají smysl.
Od chvíle, kdy Lewis Hamilton oznámil přestup k Ferrari, se mu v letošní sezoně formule 1 nedaří. Sedminásobný mistr světa zatím marně hledá formu – jediným světlejším momentem bylo vítězství ve sprintu v Číně. Jinak se čtyřicetiletý Brit trápí: páté místo v Bahrajnu a sedmé v Saúdské Arábii mu na klidu nepřidaly.
Mercedes po slibném začátku sezony v Džiddě tvrdě narazil, když Russell a Antonelli dojeli až pátý a šestý. Šéf týmu Toto Wolff označil závod za „nejhorší výkon roku“ a tým nyní hledá příčiny propadu tempa.
Lando Norris po závodě v Džiddě upozornil, že McLaren nemá takový náskok, jak si někteří myslí. Britský jezdec navíc poprvé v sezoně přišel o vedení v šampionátu, když ho předstihl týmový kolega Oscar Piastri.
Max Verstappen sice odstartoval do závodu v Džiddě z pole position, ale nakonec se musel spokojit až s druhým místem. Na jeho výsledek měl zásadní vliv trest, který obdržel za incident v úvodním kole s novým lídrem šampionátu Oscarem Piastrim.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.