Provozní ředitel Lotusu Alan Permane hovoří o vyhlídkách Lotusu v nadcházející Velké ceně Maďarska, kam přivezou také několik nových dílů, které si minulý týden vyzkoušeli v Silverstone.
Když jste už prošli všechna data a simulace, měli jste na vítězství v Nürburgringu?Alan Permane: Když jsme se vrátili k tomu závodu a v rámci naší softwaru pro analýzu strategie prošli všechny možné scénáře, jak to děláme každý víkend, tak pevně věříme, že jak Kimi, tak i Romain by měli mnohem vyšší šanci na dostižení a předjetí Sebastiana [Vettela], nebýt výjezdu safety caru 36 kol před koncem.
Mnohem více bychom věřili myšlence jet s Kimim na dvě zastávky, prodloužit mu druhý stint v závodě spíše než být safety carem donuceni k brzké zastávce. Hodně se hovořilo o tom, zda jsme neměli nechat Kimiho venku v posledním stintu, z našich simulací je však zcela zřejmé, že by Si ho Seb celkem snadno podal, pokud by degradace pneumatik pokračovala stejným tempem.
Zatímco nemáme pochyb o tom, co by se stalo, kdyby se degradace koncem závodu zhoršovala, což byl rozhodně případ u několika jiných jezdců, kteří se rozhodli pro tuto strategii a byli v pozdějších fázích snadno předjeti, což by se zřejmě přihodilo Kimimu.
Následně by se propadl na čtvrté místo za Fernanda [Alonsa], spíše než aby si pohodlně dojel pro druhé místo s možností bojovat o vítězství. Když to vše vezmeme potaz, jsme se hodně jisti tím, že jsme se rozhodli správně.
Viděli jsme, že pro Maďarsko došlo ke změně v přidělení pneumatik. Jaký máš na to názor?AP: Jak už jsem dříve řekl, věříme, že původně oznámená alokace - středně-tvrdá a tvrdá směs - by byla velmi konzervativní volbou pro Budapešť. Samozřejmě je situace stále trochu odlišná, protože poprvé v sezóně bude v závodě použita kombinace letošních směsí a loňských konstrukcí.
Na Hungaroringu se bude poprvé závodit na nových trvanlivějších specifikacích pneumatik(foto: Lotus F1 Team)
To vnáší neznámý prvek do rovnice tohoto letošního vozu, protože pneumatiky mají mírně odlišný tvar a budou jinak reagovat na změny v odklonu, sbíhavosti atd. Měli jsme možnost jejich chování lépe poznat během testu mladých jezdců, takže v tomto ohledu obavy nemáme.
Navíc lze na tuto novou konfiguraci docela snadno uplatnit naše poznání o těchto konstrukcích ze sezóny 2012, což nám poskytuje dobrý základ při zvažování světlé výšky, odklonu a citlivosti na sbíhavost.
Jaká vylepšení máte pro Budapešť?AP: Během 3 dní testů v Silverstone jsme měli velmi nabitý plán - i kdybychom měli k dispozici nakolik dní a sad pneumatik navíc, stále bychom měli plno práce na vývoji. Před Maďarskem a další části sezóny nám to skutečně poskytlo spoustu věcí ke zvážení. Některé vývojové díly přivezeme na tento další závod - počkejte si na páteční dopoledne, až vyjedeme s vozy na dráhu.
V Hungaroringu se obvykle hodně hovoří o vývoji dráhy. Jak to vidíš?AP: Tento okruh se moc nepoužívá a může být hodně suchý a zaprášený, takže se obecně po celý víkend neustále zlepšuje. Ne jako v Monaku, ale dostatečně na to, abychom to brali v úvahu obzvlášť během příprav na kvalifikaci.
Viděli jsme, jak vyvíjející se dráha nachytala Nica Rosberga během kvalifikace na Nürburgringu - na okruhu, který je používaný mnohem častěji. Budeme si na to proto dávat v sobotu odpoledne pozor.
Lotus doufá, že v kvalifikaci bude stát hned za Mercedesy a že si s nimi v závodě poradí - o Red Bullu ani zmínka (foto: Lotus F1 Team)
Pokud jde o kvalifikaci - jak je důležitá dobrá pozice na roštu v Budapešti?AP: Kvalifikace je klíčová. Jde o trať, kde je příležitostí k předjetí málo a jsou daleko od sebe, což předjíždění velmi stěžuje i při celkem slušném rozdílu v rychlosti. Budeme se proto co nejvíce snažit, abychom se kvalifikovali výše, než doposud.
Mercedes prokazuje, že jsou v poli třídou, pokud jde o rychlost na jedno kolo, takže to bude velmi těžké se kvalifikovat před nimi. Budeme se ale snažit jim být v poli velmi blízko, abychom našim jezdcům poskytli tu nejlepší šanci na jejich překonání v závodě.
V minulosti jsme viděli, že se v neděli trápí s degradací pneumatik, což by mohlo hrát v náš prospěch - obzvlášť za horkých podmínek, jaké v Maďarsku často vídáváme. Měkká a středně-tvrdá směs by nám také měly potenciálně poskytnout více prostoru v oblasti strategií.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.
Po Velké ceně Kataru se na sociálních sítích strhla vlna nenávistných reakcí mířených na Kimiho Antonelliho, který se stal terčem urážek a kritiky.
Andrea Kimi Antonelli při závodě v Kataru přišel o čtvrté místo po chybě v deváté zatáčce, což umožnilo Landu Norrisovi získat cenné body v boji o titul. Mladý Ital popsal co se stalo.
Max Verstappen si na Velké ceně Kataru připsal klíčové vítězství, kterým souboj o titul protáhl do posledního závodu sezony. Za ním projel cílem Oscar Piastri a třetí Carlos Sainz.
Oscar Piastri zatím v Kataru ovládl všechny tréninky i kvalifikaci a potvrzuje návrat do vrcholné formy. McLaren připisuje jeho dominantní výkon kombinaci talentu jezdce a vozu dobře padnoucího k vysokopřilnavému okruhu.
Lewis Hamilton i Charles Leclerc během celého víkendu v Kataru zápasí s tím, jak z Ferrari SF-25 vyždímat jeho potenciál. Vůz, který na papíře sliboval rychlost a stabilitu, se na trati ukázal jako nepředvídatelný.
Oscar Piastri si zajistil pole position pro Velkou cenu Kataru před týmovým kolegou Landem Norrisem, který skončil druhý. Třetí místo obsadil obhájce titulu Max Verstappen, což připravuje napínavý souboj o vítězství v nedělním závodě.
Oscar Piastri ovládl sprint na Velké ceně Kataru Formule 1, když si po sebevědomém výkonu dojel pro vítězství. Lando Norris sice nedosáhl na čelo, ale připsal si cenné body a zároveň stáhl část náskoku Maxe Verstappena v šampionátu.
Oscar Piastri pokračuje ve svém návratu do boje o šampionát a v Kataru si zajistil pole position pro sprintový závod před Georgem Russellem.
Zak Brown promluvil o kontroverzním rozhodnutí z Las Vegas a nastínil, že i FIA měla k uloženému trestu určité výhrady. Šéf McLarenu přitom naznačil, že situace byla složitější, než by se na první pohled zdálo.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na Velkou cenu Kataru, když těsně porazil týmového kolegu Landa Norrise. McLaren tak naznačil, že v Kataru může očekávat další těsný souboj svých jezdců.