Provozní ředitel Lotusu Alan Permane hovoří o vyhlídkách Lotusu v nadcházející Velké ceně Maďarska, kam přivezou také několik nových dílů, které si minulý týden vyzkoušeli v Silverstone.
Když jste už prošli všechna data a simulace, měli jste na vítězství v Nürburgringu?Alan Permane: Když jsme se vrátili k tomu závodu a v rámci naší softwaru pro analýzu strategie prošli všechny možné scénáře, jak to děláme každý víkend, tak pevně věříme, že jak Kimi, tak i Romain by měli mnohem vyšší šanci na dostižení a předjetí Sebastiana [Vettela], nebýt výjezdu safety caru 36 kol před koncem.
Mnohem více bychom věřili myšlence jet s Kimim na dvě zastávky, prodloužit mu druhý stint v závodě spíše než být safety carem donuceni k brzké zastávce. Hodně se hovořilo o tom, zda jsme neměli nechat Kimiho venku v posledním stintu, z našich simulací je však zcela zřejmé, že by Si ho Seb celkem snadno podal, pokud by degradace pneumatik pokračovala stejným tempem.
Zatímco nemáme pochyb o tom, co by se stalo, kdyby se degradace koncem závodu zhoršovala, což byl rozhodně případ u několika jiných jezdců, kteří se rozhodli pro tuto strategii a byli v pozdějších fázích snadno předjeti, což by se zřejmě přihodilo Kimimu.
Následně by se propadl na čtvrté místo za Fernanda [Alonsa], spíše než aby si pohodlně dojel pro druhé místo s možností bojovat o vítězství. Když to vše vezmeme potaz, jsme se hodně jisti tím, že jsme se rozhodli správně.
Viděli jsme, že pro Maďarsko došlo ke změně v přidělení pneumatik. Jaký máš na to názor?AP: Jak už jsem dříve řekl, věříme, že původně oznámená alokace - středně-tvrdá a tvrdá směs - by byla velmi konzervativní volbou pro Budapešť. Samozřejmě je situace stále trochu odlišná, protože poprvé v sezóně bude v závodě použita kombinace letošních směsí a loňských konstrukcí.
Na Hungaroringu se bude poprvé závodit na nových trvanlivějších specifikacích pneumatik(foto: Lotus F1 Team)
To vnáší neznámý prvek do rovnice tohoto letošního vozu, protože pneumatiky mají mírně odlišný tvar a budou jinak reagovat na změny v odklonu, sbíhavosti atd. Měli jsme možnost jejich chování lépe poznat během testu mladých jezdců, takže v tomto ohledu obavy nemáme.
Navíc lze na tuto novou konfiguraci docela snadno uplatnit naše poznání o těchto konstrukcích ze sezóny 2012, což nám poskytuje dobrý základ při zvažování světlé výšky, odklonu a citlivosti na sbíhavost.
Jaká vylepšení máte pro Budapešť?AP: Během 3 dní testů v Silverstone jsme měli velmi nabitý plán - i kdybychom měli k dispozici nakolik dní a sad pneumatik navíc, stále bychom měli plno práce na vývoji. Před Maďarskem a další části sezóny nám to skutečně poskytlo spoustu věcí ke zvážení. Některé vývojové díly přivezeme na tento další závod - počkejte si na páteční dopoledne, až vyjedeme s vozy na dráhu.
V Hungaroringu se obvykle hodně hovoří o vývoji dráhy. Jak to vidíš?AP: Tento okruh se moc nepoužívá a může být hodně suchý a zaprášený, takže se obecně po celý víkend neustále zlepšuje. Ne jako v Monaku, ale dostatečně na to, abychom to brali v úvahu obzvlášť během příprav na kvalifikaci.
Viděli jsme, jak vyvíjející se dráha nachytala Nica Rosberga během kvalifikace na Nürburgringu - na okruhu, který je používaný mnohem častěji. Budeme si na to proto dávat v sobotu odpoledne pozor.
Lotus doufá, že v kvalifikaci bude stát hned za Mercedesy a že si s nimi v závodě poradí - o Red Bullu ani zmínka (foto: Lotus F1 Team)
Pokud jde o kvalifikaci - jak je důležitá dobrá pozice na roštu v Budapešti?AP: Kvalifikace je klíčová. Jde o trať, kde je příležitostí k předjetí málo a jsou daleko od sebe, což předjíždění velmi stěžuje i při celkem slušném rozdílu v rychlosti. Budeme se proto co nejvíce snažit, abychom se kvalifikovali výše, než doposud.
Mercedes prokazuje, že jsou v poli třídou, pokud jde o rychlost na jedno kolo, takže to bude velmi těžké se kvalifikovat před nimi. Budeme se ale snažit jim být v poli velmi blízko, abychom našim jezdcům poskytli tu nejlepší šanci na jejich překonání v závodě.
V minulosti jsme viděli, že se v neděli trápí s degradací pneumatik, což by mohlo hrát v náš prospěch - obzvlášť za horkých podmínek, jaké v Maďarsku často vídáváme. Měkká a středně-tvrdá směs by nám také měly potenciálně poskytnout více prostoru v oblasti strategií.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.