Rozhovor s šéfem Lotusu Ericem Boullierem o závodě v Barceloně, o změnách pneumatik uprostřed sezóny i o odchodu technického ředitele Jamese Allisona.
Hodně se hovoří o pneumatikách a nyní bylo oznámeno, že přijdou změny. Co na to říká tým?Eric Boullier: Neexistuje mnoho sportů, kde by došlo k tak podstatné změně v klíčové součástí v průběhu sezóny. Jen si představte okamžik, kdy by se v poločase změnily rozměry hřiště jen kvůli tomu, že by fotbalový tým nestíhal běhat tak rychle jako soupeř.
Takto mohou vypadat nadcházející změny, které jsou trochu frustrující, a já jen doufám, že nebudou příliš extrémní. Je jasné, že se Pirelli ocitlo v obtížné situaci a pod tlakem z různých míst.
Když jsme minulý rok navrhovali vůz pro rok 2013, všechny týmy obdržely od Pirelli informace a všichni odvedli svou nejlepší práci na vývoji šasi, které by co nejlépe využije vlastností pneumatik. Dokonce jsme [v Brazílii] ke konci sezóny jezdili s experimentálními pneumatikami pro sezónu 2013, aby nám pomohli s potvrzením našich vývojových cest.
Jako v každé sezóně odvedly některé týmy v oblasti svých návrhů lepší práci než ostatní, a někteří piloti jsou přizpůsobivější než ostatní vůči změnám vozu i pneumatik. Je frustrující, když vyvinete auto podle nějaké sady specifikací pneumatik, které jsou pro všechny stejné, aby vám uprostřed sezóny bylo řečeno, že budou změněny.
Přesto máme tým talentovaných designérů a inženýrů, kteří budou pracovat dvakrát tak tvrdě, aby zajistili, že se těmto změnám přizpůsobíme, abychom zůstali co nejvíce konkurenceschopní.
Kimi Räikkönen na startovním roštu minulou neděli v Barceloně (foto: Lotus F1 Team)
Minulý rok tým oslavil v Monaku 500. velkou cenu. Jak bys ohodnotil první závody druhé pětistovky?EB: Od minulého roku v Monaku jsme získali dvanáct pódiových umístění včetně dvou vítězství - v Abú Zabí loni a v Austrálii letos, takže odvádíme dost dobrou práci. Jako všichni v motorsportu nejsme zcela spokojeni, dokud nevyhráváme závody a nevedeme šampionáty, o to se rozhodně snažíme.
Pro Romaina to byl v Barceloně krátký závod. Jak zajistíte, aby se podobná chyba znovu neopakovala?EB: Bylo to pro Romaina a pro celý tým frustrující. Vůz Formule 1 se skládá z mnoha dílů a přes všechny ty kontroly občas k nějakému selhání dojde. Náš technický tým ihned přijel opatření, identifikoval problém a od Monaka dále navrhl novou část.
Byl to pro Kimiho opět v podstatě dokonalý závod?EB: Je jasné, že Kimi jedzí momentálně velmi dobře a naše auto je schopné pravidelně podávat dobré výkony. Existují určité oblasti, v nichž se chceme zlepšit, co se týče vozu a týmu. Zatím jsme ale měli letos na všech tratích velmi dobrý základ, Monako nás proto naplňuje nadějemi.
Radost z dalšího druhého místa (foto: Lotus F1 Team)
Jak tým reagoval na změny v technickém oddělení?EB: Máme velmi silné technické oddělení skládající se z mnoha lidí. Dokresluje to sílu talentu v Enstone, které si dokážeme vychovat, a Nick Chester na přijetí své nové role už nějakou dobu pracoval.
Pro vůz E21 připravujeme spoustu novinek, reagujeme i na dodatečnou výzvu v podobě nadcházejících změn pneumatik. Věříme, že výkonnost a vývoj vozu můžeme udržet, zatímco zároveň budeme vyvíjet vzrušující auto pro rok 2014 a nová pravidla.
Johnny Herbert přirovnal podmínky, které musí Jack Doohan splnit, aby se prosadil v týmu Alpine, k jinému prostředí ve Formuli 1, se kterým bude tento Australan dobře obeznámen.
Franz Tost označil Aston Martin za tým s velkým potenciálem do budoucna díky příchodu Adriana Neweyho, Andyho Cowella a blížící se spolupráci s Hondou.
Alex Brundle analyzoval styl jízdy Lewise Hamiltona a zjistil, že jeho agresivní brzdění ve vysokorychlostních zatáčkách může být problémem pro stabilitu Ferrari SF-25. Tento rozdíl v přístupu k brzdám mezi ním a Charlesem Leclercem vysvětluje některé z jeho potíží s novým vozem.
Christian Horner odmítl tvrzení Tota Wolffa, že obavy ohledně motorů byly na program Komise F1 přidány na poslední chvíli jako "vtip". Podle Hornera jde o dlouhodobé téma, které bylo opakovaně diskutováno, nikoli novou stížnost.
Tento víkend se ve Miami uskuteční druhý sprintový závod letošní sezony Formule 1. Po šestitýdenní přestávce od prvního sprintu v Číně, kde to vypadalo, že Lewis Hamilton začíná úspěšnou éru ve Ferrari.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že letošní kontroverzní pravidla upravující chování jezdců by mohla projít úpravami. Podle něj není vyloučeno, že se na základě reakcí z paddocku i širší veřejnosti dočkáme změn v aktuálním znění těchto předpisů.
Ferrari chystá velké technické změny svého vozu, které začne postupně zavádět už při Velké ceně v Imole. Vedení týmu věří, že díky těmto úpravám se brzy zařadí mezi nejrychlejší stáje na startovním roštu.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.
Zak Brown si znovu rýpl do Alpine a připomněl, že ztráta Oscara Piastriho byla jejich velkým selháním. Vzhledem k Australanově současné formě u McLarenu působí tento přešlap o to bolestněji.
George Russell tvrdí, že kdyby se připojil k Mercedesu hned po vstupu do Formule 1, mohl mít na svém kontě dva tituly. Naznačuje, že čas strávený v menších týmech mohl znamenat ztrátu šampionátů, které by jinak mohl získat.
Lando Norris měl být hlavním tahounem McLarenu v boji o titul, ale drobné chyby ho postupně srážejí a nahrávají jeho klidnějšímu kolegovi Oscarovi Piastrimu. Ten zatím beze slov přebírá roli lídra a ukazuje, kdo má aktuálně navrch.
Začátek nové kapitoly Lewise Hamiltona ve Ferrari se zatím nese ve znamení zklamání. Očekávaný restart kariéry v ikonickém červeném voze se rychle proměnil v sérii neuspokojivých výsledků, které zatím nenaplňují ambice ani fanouškovská očekávání.