Rozhovor s šéfem Lotusu Ericem Boullierem o závodě v Barceloně, o změnách pneumatik uprostřed sezóny i o odchodu technického ředitele Jamese Allisona.
Hodně se hovoří o pneumatikách a nyní bylo oznámeno, že přijdou změny. Co na to říká tým?Eric Boullier: Neexistuje mnoho sportů, kde by došlo k tak podstatné změně v klíčové součástí v průběhu sezóny. Jen si představte okamžik, kdy by se v poločase změnily rozměry hřiště jen kvůli tomu, že by fotbalový tým nestíhal běhat tak rychle jako soupeř.
Takto mohou vypadat nadcházející změny, které jsou trochu frustrující, a já jen doufám, že nebudou příliš extrémní. Je jasné, že se Pirelli ocitlo v obtížné situaci a pod tlakem z různých míst.
Když jsme minulý rok navrhovali vůz pro rok 2013, všechny týmy obdržely od Pirelli informace a všichni odvedli svou nejlepší práci na vývoji šasi, které by co nejlépe využije vlastností pneumatik. Dokonce jsme [v Brazílii] ke konci sezóny jezdili s experimentálními pneumatikami pro sezónu 2013, aby nám pomohli s potvrzením našich vývojových cest.
Jako v každé sezóně odvedly některé týmy v oblasti svých návrhů lepší práci než ostatní, a někteří piloti jsou přizpůsobivější než ostatní vůči změnám vozu i pneumatik. Je frustrující, když vyvinete auto podle nějaké sady specifikací pneumatik, které jsou pro všechny stejné, aby vám uprostřed sezóny bylo řečeno, že budou změněny.
Přesto máme tým talentovaných designérů a inženýrů, kteří budou pracovat dvakrát tak tvrdě, aby zajistili, že se těmto změnám přizpůsobíme, abychom zůstali co nejvíce konkurenceschopní.
Kimi Räikkönen na startovním roštu minulou neděli v Barceloně (foto: Lotus F1 Team)
Minulý rok tým oslavil v Monaku 500. velkou cenu. Jak bys ohodnotil první závody druhé pětistovky?EB: Od minulého roku v Monaku jsme získali dvanáct pódiových umístění včetně dvou vítězství - v Abú Zabí loni a v Austrálii letos, takže odvádíme dost dobrou práci. Jako všichni v motorsportu nejsme zcela spokojeni, dokud nevyhráváme závody a nevedeme šampionáty, o to se rozhodně snažíme.
Pro Romaina to byl v Barceloně krátký závod. Jak zajistíte, aby se podobná chyba znovu neopakovala?EB: Bylo to pro Romaina a pro celý tým frustrující. Vůz Formule 1 se skládá z mnoha dílů a přes všechny ty kontroly občas k nějakému selhání dojde. Náš technický tým ihned přijel opatření, identifikoval problém a od Monaka dále navrhl novou část.
Byl to pro Kimiho opět v podstatě dokonalý závod?EB: Je jasné, že Kimi jedzí momentálně velmi dobře a naše auto je schopné pravidelně podávat dobré výkony. Existují určité oblasti, v nichž se chceme zlepšit, co se týče vozu a týmu. Zatím jsme ale měli letos na všech tratích velmi dobrý základ, Monako nás proto naplňuje nadějemi.
Radost z dalšího druhého místa (foto: Lotus F1 Team)
Jak tým reagoval na změny v technickém oddělení?EB: Máme velmi silné technické oddělení skládající se z mnoha lidí. Dokresluje to sílu talentu v Enstone, které si dokážeme vychovat, a Nick Chester na přijetí své nové role už nějakou dobu pracoval.
Pro vůz E21 připravujeme spoustu novinek, reagujeme i na dodatečnou výzvu v podobě nadcházejících změn pneumatik. Věříme, že výkonnost a vývoj vozu můžeme udržet, zatímco zároveň budeme vyvíjet vzrušující auto pro rok 2014 a nová pravidla.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.
Po Velké ceně Kataru se na sociálních sítích strhla vlna nenávistných reakcí mířených na Kimiho Antonelliho, který se stal terčem urážek a kritiky.
Andrea Kimi Antonelli při závodě v Kataru přišel o čtvrté místo po chybě v deváté zatáčce, což umožnilo Landu Norrisovi získat cenné body v boji o titul. Mladý Ital popsal co se stalo.
Max Verstappen si na Velké ceně Kataru připsal klíčové vítězství, kterým souboj o titul protáhl do posledního závodu sezony. Za ním projel cílem Oscar Piastri a třetí Carlos Sainz.
Oscar Piastri zatím v Kataru ovládl všechny tréninky i kvalifikaci a potvrzuje návrat do vrcholné formy. McLaren připisuje jeho dominantní výkon kombinaci talentu jezdce a vozu dobře padnoucího k vysokopřilnavému okruhu.
Lewis Hamilton i Charles Leclerc během celého víkendu v Kataru zápasí s tím, jak z Ferrari SF-25 vyždímat jeho potenciál. Vůz, který na papíře sliboval rychlost a stabilitu, se na trati ukázal jako nepředvídatelný.
Oscar Piastri si zajistil pole position pro Velkou cenu Kataru před týmovým kolegou Landem Norrisem, který skončil druhý. Třetí místo obsadil obhájce titulu Max Verstappen, což připravuje napínavý souboj o vítězství v nedělním závodě.
Oscar Piastri ovládl sprint na Velké ceně Kataru Formule 1, když si po sebevědomém výkonu dojel pro vítězství. Lando Norris sice nedosáhl na čelo, ale připsal si cenné body a zároveň stáhl část náskoku Maxe Verstappena v šampionátu.
Oscar Piastri pokračuje ve svém návratu do boje o šampionát a v Kataru si zajistil pole position pro sprintový závod před Georgem Russellem.