Rozhovor s šéfem Lotusu Ericem Boullierem o závodě v Barceloně, o změnách pneumatik uprostřed sezóny i o odchodu technického ředitele Jamese Allisona.
Hodně se hovoří o pneumatikách a nyní bylo oznámeno, že přijdou změny. Co na to říká tým?Eric Boullier: Neexistuje mnoho sportů, kde by došlo k tak podstatné změně v klíčové součástí v průběhu sezóny. Jen si představte okamžik, kdy by se v poločase změnily rozměry hřiště jen kvůli tomu, že by fotbalový tým nestíhal běhat tak rychle jako soupeř.
Takto mohou vypadat nadcházející změny, které jsou trochu frustrující, a já jen doufám, že nebudou příliš extrémní. Je jasné, že se Pirelli ocitlo v obtížné situaci a pod tlakem z různých míst.
Když jsme minulý rok navrhovali vůz pro rok 2013, všechny týmy obdržely od Pirelli informace a všichni odvedli svou nejlepší práci na vývoji šasi, které by co nejlépe využije vlastností pneumatik. Dokonce jsme [v Brazílii] ke konci sezóny jezdili s experimentálními pneumatikami pro sezónu 2013, aby nám pomohli s potvrzením našich vývojových cest.
Jako v každé sezóně odvedly některé týmy v oblasti svých návrhů lepší práci než ostatní, a někteří piloti jsou přizpůsobivější než ostatní vůči změnám vozu i pneumatik. Je frustrující, když vyvinete auto podle nějaké sady specifikací pneumatik, které jsou pro všechny stejné, aby vám uprostřed sezóny bylo řečeno, že budou změněny.
Přesto máme tým talentovaných designérů a inženýrů, kteří budou pracovat dvakrát tak tvrdě, aby zajistili, že se těmto změnám přizpůsobíme, abychom zůstali co nejvíce konkurenceschopní.
Kimi Räikkönen na startovním roštu minulou neděli v Barceloně (foto: Lotus F1 Team)
Minulý rok tým oslavil v Monaku 500. velkou cenu. Jak bys ohodnotil první závody druhé pětistovky?EB: Od minulého roku v Monaku jsme získali dvanáct pódiových umístění včetně dvou vítězství - v Abú Zabí loni a v Austrálii letos, takže odvádíme dost dobrou práci. Jako všichni v motorsportu nejsme zcela spokojeni, dokud nevyhráváme závody a nevedeme šampionáty, o to se rozhodně snažíme.
Pro Romaina to byl v Barceloně krátký závod. Jak zajistíte, aby se podobná chyba znovu neopakovala?EB: Bylo to pro Romaina a pro celý tým frustrující. Vůz Formule 1 se skládá z mnoha dílů a přes všechny ty kontroly občas k nějakému selhání dojde. Náš technický tým ihned přijel opatření, identifikoval problém a od Monaka dále navrhl novou část.
Byl to pro Kimiho opět v podstatě dokonalý závod?EB: Je jasné, že Kimi jedzí momentálně velmi dobře a naše auto je schopné pravidelně podávat dobré výkony. Existují určité oblasti, v nichž se chceme zlepšit, co se týče vozu a týmu. Zatím jsme ale měli letos na všech tratích velmi dobrý základ, Monako nás proto naplňuje nadějemi.
Radost z dalšího druhého místa (foto: Lotus F1 Team)
Jak tým reagoval na změny v technickém oddělení?EB: Máme velmi silné technické oddělení skládající se z mnoha lidí. Dokresluje to sílu talentu v Enstone, které si dokážeme vychovat, a Nick Chester na přijetí své nové role už nějakou dobu pracoval.
Pro vůz E21 připravujeme spoustu novinek, reagujeme i na dodatečnou výzvu v podobě nadcházejících změn pneumatik. Věříme, že výkonnost a vývoj vozu můžeme udržet, zatímco zároveň budeme vyvíjet vzrušující auto pro rok 2014 a nová pravidla.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.