V rozhovoru pro časopis F1 Racing šéf McLarenu, Martin Whitmarsh, popisuje pocity z nepovedeného začátku sezony i finanční situace ve Formuli 1.
Jak obtížný byl start do letošní sezony?Martin Whitmarsh: No, pátek v Austrálii byl jedním z nejtěžších dnů, který si vybavuji. Autu chyběl přítlak, konzistentnost, bylo nedotáčivé a špatně se řídilo. To byl hodně obtížný den, během kterého jsme se neposunuli dopředu. Ale teď máme spoustu dat a tým bude pracovat dlouho a tvrdě. Auto by mělo být základem, ze kterého se budeme dál zlepšovat. Bezpochyby to však bylo zklamání a bylo to těžké.
McLaren byl v minulosti schopen vyvíjet špatná auta. Ale přesto by si nikdo nepřál začít sezonu tak špatně...MW: Ne, ale je to dlouhá sezona. Udělali jsme před začátkem roku na voze hodně změn a ještě stále plně nechápeme, jak z něj dostat to nejlepší. Ale takové bylo naše rozhodnutí. Sezona trvá až do konce listopadu a my budeme závodit po celou dobu a za pochodu vyvíjet vůz. Takový je náš plán. Je samozřejmě mnohem příjemnější začít konkurenceschopně a rovnou bojovat. Ale my už zažili obojí. Jsme silný tým a budeme zkrátka muset najít způsob.
Byl příčinou špatných výkonů vozu MP4-28 v začátku sezony odchod technického ředitele Paddyho Lowa?MW: Paddy s námi byl po celou dobu až do představení vozu, takže si nemyslím, že na to jeho rozhodnutí mělo nějaký vliv. Během roku 2012 jsme se nějak rozhodli a to pokaždé zahrnuje určité riziko. Ale tak jsme se zkrátka rozhodli. Stále věříme, že máme základ, ze kterého můžeme těžit. Zatím mu (MP4-28) však nerozumíme tak dobře, jako tomu předchozímu (MP4-27).
Byli byste rychlejší, pokud byste vzali loňské auto a soustředili se jen na to?Ano, dnes si myslím, že bychom byli rychlejší. Ale mělo by to auto potenciál se zlepšovat v průběhu celého roku? Uvidíme během sezony, jestli děláme správně nebo ne, ale usoudili jsme, že musíme udělat nějaké změny a to jsme také provedli.
McLaren: Whitmarsh, Hamilton a Button - pro Británii tým snů (foto: McLaren Mercedes)
Je to teď jednodušší, když nemusíte zvládat dva mistry světa?MW: Každý tým chce tu nejsilnější jezdeckou dvojici. Byly časy, kdy jsme měli dva šampiony a většinou to byla zajímavá a dobrá období, protože jsme měli dva dobré závodníky. Není těžké to zvládnout.
Občas nastane situace, kdy oba jezdci jsou mezi prvními a bojují spolu navzájem. Pokud tehdy sedíte na boxové zídce, víte, že pokud se něco pokazí, odnesete to vy. To znamená nepříjemné momenty, ale celkově to není tak špatná pozice.
Obáváte se o úbytek diváků vzhledem k systému placených televizí? Ničí to sponzorský a reklamní potenciál F1?MW: Svět se mění a média se mění také, takže jednoznačně placené televize zredukovaly počet klasických diváků a tím se musíme zaobírat všichni. Vše, co můžeme v F1 udělat, je zajistit co nezábavnější show.
Musíme také tvrdě pracovat i v ostatních směrech, protože tradiční televizi sleduje celkově čím dál méně lidí. Sledují různými způsoby - mobilní přístroje, laptopy, tablety apod. Takže se musíme podívat komplexně - jak lidé sledují zábavu a jak ji využívají. Celý model se mění a možná k lepšímu, což bude znamenat zvýšení celkového přínosu. Ale jak jsem řekl, v současnosti je to hodně náročný trh.
Dlouholetý sponzor vašeho týmu Vodafone na konci příštího roku odchází. Komplikuje probíhající světová finanční krize vaše možnosti získat sponzory?MW: Je stále spousta firem, které považují Formuli 1 za atraktivní, ale je jasné, že ty společnosti neprožívají nejjednodušší období a proto váhají, zda se mají zapojit. Všichni jsme narazili na firmy, které by rády spolupracovaly, ale možná ne na takové úrovni, jakou by podpořily špičkové týmy.
Musíme být obezřetní a ujistit se, že zajistíme show a budeme tvrdě pracovat. Světová ekonomika to rozhodně nijak neulehčuje, a to i přesto, že začínáme vnímat jisté pozitivní změny. Týmy začínají F1 vidět v lepším světle, než tomu bylo před pár lety, kdy lidé zkrátka vůbec neměli důvěru a jistotu.
Utrácí Formule 1 příliš mnoho peněz?MW: Když se podíváte na rozpočet, co stojí postavit dva vozy na startovní rošt 19x během tohoto roku, potom to v porovnání s běžnou domácí ekonomikou vypadá hodně výstředně. Ale je to důsledkem úspěchu F1 a jak jsme již zmínili faktem, že je to celosvětový sport a má skvělou sledovanost. Žádný z investorů tam není kvůli vlastním zájmům. Jsou tam, protože to dává smysl a vrátí se jim vložené investice.
F1 není přirozené prostředí, ve kterém by existovala snaha o kontrolu výdajů. Všichni jsme soutěživí lidé a snažíme se najít cestu vpřed, najít lepší výkon, najít cestu, jak utratit více peněz. Ale myslím si, že se o penězích v F1 mluví více, než je potřeba. Nevím, jak moc to zajímá diváky... možná o tom mluvíme příliš?
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.