Technický ředitel Lotusu James Allison hovoří o nástrahách čínského okruhu a předpokládané výkonnosti svého vozu. Prozrazuje také, co pomohlo Romainovi Grosjeanovi k lepší výkonnosti a jaké novinky hodlají příští týden přivézt.
Melbourne a Sepang měly některé vlastnosti podobné. Čím se liší Šanghaj?James Allison: Čína oproti předchozím dvěma okruhům představuje docela odlišnou výzvu. V Melbourne bylo hodně středně-rychlých zatáček s několika málo rychlými a pomalými, Sepang byl rozmanitý, možná s převahou rychlejších zatáček než je průměr.
Šanghaj naproti tomu nemá téměř žádné rychlé zatáčky, obsahuje převážně ty pomalý a pár středně-rychlých. Některé z těch pomalých mají prodloužený poloměr, některé dokonce se zužujícím se obloukem.
To bude celkem tvrdým testem pro pneumatiky, protože máte významnou převahu točivého momentu nad přilnavostí, díky čemuž je velmi snadné rychle odrovnat zadní gumy.
Obecně je v Šanghaji také celkem chladno - loni až nevhodně. To znamená, že drolení bude znovu problémem, obzvlášť s přihlédnutím k hladkosti asfaltu, který je srovnatelný s tím v Melbourne. Z toho, co jsme se zatím dozvěděli, by E21 mělo být poměrně dobré v podmínkách, kdy dochází k drolení. Doufáme, že tomu tak bude i v Číně.
V roce 2012 se ke konci závod pro Kimiho zkomplikoval, čím to bylo?JA: Minulý rok jsme jeli strategii, díky které naši piloti absolvovali o jednu zastávku méně než zbytek pole. Nakonec se to pro Kimiho prokázalo jako příliš velké sousto, zejména kvůli tomu, že je k předním pneumatikám o trochu tvrdší.
Jak se ukázalo, závod byl pro přední gumy svátkem žmolků, což bylo nešťastné, protože do té doby si v závodě vedl celkem slušně.
Grosjean se v Sepangu představil v lepší formě než v Melbourne (foto: Lotus F1 Team)
Několik týmů se letos domnívá, že letošní pneumatiky představují příliš velkou změnu oproti těm z roku 2012, souhlasíš?JA: Ne tak docela. Jsou všechny jen o jeden stupeň měkčí než loni a díky nové konstrukci je obtížnější přístup ke gumě na vnitřní straně pneumatiky. Jinými slovy: množství dostupné gumy se snížilo, protože je velmi obtížné dostat celou šířku pneumatiky do kontaktu s vozovkou.
Určité týmy by se moc chtěly vrátit zpět k loňským pneumatikám, ale týmům vždy půjde o to, co je v jejich nejlepším zájmu. My cítíme, že letošní gumy vedou k vzrušujícímu závodění. Pak bychom ale mohli říci, že našemu autu více prospívají měkčí pneumatiky.
Nevlídné podmínky v Malajsii vám neprospěly, jak si stojíte v tomto ohledu?JA: Výsledek v Sepangu nebyl očividně takový, jaký jsme vyhlíželi, k čemuž ale větší mírou přispěla půlminutová ztráta po sedmi kolech. Upřímně musím říci, že mokré počasí není naší silnou stránkou.
Trápíme se s dostatečným zahřátím přechodných pneumatik, aby měly přilnavost, a naše současná konfigurace zadního křídla - byť je za mokra aerodynamicky stabilní - nevytváří takové úrovně přítlaku, které potřebujete pro mokrou trať. Žel s tím budeme bojovat, dokud nepřijdeme s novým zadním křídlem pro vyšší přítlak.
Nové výfuky měl v Malajsii pouze Räikkönen, v Číně se jich dočká i Grosjean(foto: Lotus F1 Team)
Romain se v Malajsii znatelně zlepšil: je teď s vozem spokojenější?JA: Romain začal víkend s nastavením, které bylo příliš přetáčivé, ale se zvětšujícími se úrovněmi nedotáčivosti se ve voze cítil mnohem pohodlněji a poté předvedl velmi dobrý závodní výkon. Jak jsem se zmínil dříve, tyto pneumatiky odměňují dobře vyvážený vůz, ale formát závodního víkendu podstatně omezuje čas pro nalezení ideálního nastavení.
V Melbourne jsme to u Romaina moc nezvládli, ale ke konci týdne v Malajsii jsme se nám to povedlo nastavit k jeho mnohem větší spokojenosti a on se nám za to následně odměnil výbornou jízdou.
Plánujete pro Čínu nějaká vylepšení?JA: Vylepšíme Romainovo auto o poslední specifikaci výfuků a související karosérie, s kterou jezdil Kimi v Malajsii. Máme také drobné úpravy předního křídla, bočnic zadního křídla a bočnicových panelů.
Jeden z přínosů nového balíku výfuků je zvýšení přítlaku na zádi v zatáčkách, kde je vysoký poměr rychlosti výfukových plynů k rychlosti vozu, k čemuž dochází v pomalejších zatáčkách. Doufáme, že se o velký pokrok, který nám na tomto druhu okruhu pomůže šetřit pneumatiky.
Srovnání odlišných konfigurací vozu Grosjeana a Räikkönen v Malajsii (foto: XPB)
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.