James Allison je s rychlostí vozu E21 při dlouhých jízdách velmi spokojený. Do Sepangu vezou novou konfiguraci výfuků, karosérie a nové přední křídlo. Tým by rád s oběma vozy navázal na nedělní vítězství Kimiho Räikkönena.
Musíš být potěšený tak silnou výkonností vozu E21 v Melbourne.James Allison: Byla to nádherná věc, kterou jsme zažili v Albert Parku. Takové dny vás naplňují naprostým uspokojením, kdy všechno kolem této práce stojí za to, což platí pro všechny v týmu.
Byli jsme trochu zkroušení po kvalifikaci, protože jsme věděli, že naše auto má lepší rychlost, než naznačovaly naše pozice, všechny prvky závodní výkonnosti - od Kimiho jízdy po strategii a zastávky v boxech - se však sešly a vytvořily fantastický týmový výsledek.
Byl jsi překvapený tím, jak dobře se pneumatiky držely?JA: Věřili jsme si po dlouhých jízdách, které jsme viděli v pátek, že by nám mohl a dvouzastávková strategie fungovat, ale i tak to bylo obrovské zadostiučinění pozorovat, jak časy na kolo metronomicky odsypávají bez nějakého reálného strachu, že pneumatiky tu vzdálenost nevydrží.
Přestože se blížil závěr dlouhého stintu, v posledních okamžicích jsme viděli, jak Kimi ještě vytáhl nejrychlejší kolo závodu. Nevypadalo to, že mu pneumatiky odcházejí. Netrápil se ani se ke konci nepředváděl, jezdil jen rychlostí, která pohodlně vyhovovala autu, což je obrovským povzbuzením.
Oslavy Lotusu po vítězství v Austrálii (foto: Lotus F1 Team)
Několik potíží v testech ve spojení s nepředvídatelností letošního pole ztížili odhad toho, jak na tom před Austrálii jste. Považuješ teď E21 za prověřený vůz, který se bude pohybovat vpředu?JA: Myslím, že mechanicky máme silné auto. Jak opakuji od počátku sezóny, obtíže, které jsme zažívali v garáži, byly jen obtížemi - spíše než starostmi. Jasně jsme to ukázali, když jsme s oběma vozy bez problémů dojeli do cíle.
Kimi byl plný chvály pro své auto v neděli večer a oba jezdci předvedli slušnou rychlost během různých částí víkendu, ale myslím si, že když se podíváte na komentáře Romaina po závodě, tak je z toho vidět, jak tyto věci mohou být na hraně. Není jednoduché zvolit přesně nastavení a zajistit, aby pilot a vůz harmonicky spolupracovali. Neexistuje tedy vůbec žádný prostor pro samolibou spokojenost.
Nakolik je malajská výzva odlišnou?JA: Albert Park není průměrnou F1 tratí. Má toho hodně podobného: středně-rychlé zatáčky, ale ne moc těch z rychlého a pomalého spektra. Závod také probíhal za chladnějších podmínek, než se čekalo. Když je chladno, opotřebení pneumatik je diktováno drolením.
Dokázali jsme auto přimět za těchto podmínek k fungování, ale teprve se uvidím, jestli dokážeme to stejné, když se mechanismus opotřebení posune k tradiční vysokoteplotní degradaci. Je jisté, že v Malajsii bude vysoká.
Zatím jsme neviděli ze strany E21 nic jiného než dobrou rychlost při dlouhých jízdách, ale mnohem lepší obrázek o tom, jak se věci mají, budeme mít po druhém tréninku v pátek. Jsme optimisty, ale je stále velmi brzy a přihodit se může cokoliv.
Romainovi Grosjeanovi víkend v Melbourne nevyšel podle představ (foto: Lotus F1 Team)
Dočkáme se ve druhém podniku nějakých změn na voze?JA: Máme experimentální kombinaci výfuků a karosérie, a k vyzkoušení nové přední křídlo. Ale musíme být opatrní a nenechat se rozptýlit novými díly na úkor nalezení dobrého nastavení a správného využívání pneumatik vzhledem k tomu, že jejich výkonnost bude o víkendu zřejmě hrát klíčovou roli.
Budeme mít za cíl udržet si rychlost a doufat, že o víkendu budeme moci s oběma vozy opět zopakovat Kimiho fantastickou výkonnost.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.