Bývalý výkonný ředitel Williamsu Adam Parr v exkluzivním rozhovoru pro F1news.cz popisuje okolnosti sepsání své knihy "The Art of War" a poodhaluje detaily ze svého profesního i soukromého života.
English version
Jak a kdy se zrodil nápad sepsat vlastní knihu? Hned po odchodu z F1 nebo ještě dříve?Adam Parr: Když jsem odešel z Williamsu, myslel jsem si, že to je dobrá doba pro sepsání knihy, ale tuto knihu jsem začal psát až v červenci. Vlastně jsem psal něco jiného, ale přišel jsem na to, že tenhle příběh se bude vyprávět sám.
Kontaktoval tě Bernie Ecclestone kvůli této knize? Pokud ano, co ti řekl?AP: Na konci roku 2006, když jsem poprvé nastoupil k Williamsu, jsem se zúčastnil v Londýně oběda zorganizovaného sponzorem k oslavě sezóny. Po něm tam James Allen vedl rozhovory s několika lidmi.
Když se přiblížil k Berniemu, aby mu poskytl svůj pohled na sezónu, Bernie prohlásil: "Nebudu odpovídat, dokud zde všichni nepodepíšou dohodu o mlčenlivosti." Myslel jsem si, že si dělá legraci, ale kromě toho už nic jiného neřekl.
Proč jsi zvolil grafickou formu? Pokus o oslovení mladých čtenářů či rostoucího počtu lidí, kteří čtou knihy neradi?AP: Ve skutečnosti ani jedno. Zkrátka jsem si myslel, že bych příběh vyprávěl lépe, kdyby lidé mohli vidět to, co jsem viděl já - spíše než si jen přečíst to, co jsem měl k daným událostem říci. Doufám, že ten příběh je takto čtivější.
Navíc mám rád práci Paula Tinkera a myslím si, že kniha vypadá skvěla - nejen na papíru, ale i na iPadu, pro který jsme ho navrhli.
Jak se ti líbí role spisovatele? Plánuješ sepsat v budoucnu ještě nějakou knihu?AP: Doufám, že ano! Je to opravdu zajímavé, ale náročné...
Adam Parr (vlevo) s bývalým technickým ředitelem Samem Michaelemv náročné sezóně 2011 (foto: Williams F1 Team)
Bylo by při jednáních v F1 něco, co bys rád vrátil a udělal jinak? Něco, čeho lituješ?AP: Jsem hrdý na spoustu věcí, ale lituji, že jsem nedokončil to, co jsem měl v záměru.Jakou strategii by měl tým volit při angažování pilotů? Risknout to se dvěma mladými piloty, kombinovat dravost mládí se zkušeností nebo vsadit na oba zkušené jezdce?AP: Jak říká Frank, potřebujete jezdce, kteří vám a týmu dávají naději.
Ve startovní listině 2013 chybí HRT – je to škoda?AP: Podle mě je špatné, že F1 nedokáže pořádně podporovat 12 týmů. Samozřejmě by mohla a myslím si, že je krátkozraké to nedělat.
Co by podle tebe bylo třeba udělat pro zatraktivnění a zajištění udržitelnosti F1?AP: Nyní máme skvělá závodění (díky DRS, KERSu a odvaze Pirelli vyrobit nepředvídatelnější pneumatik) - dochází k desetinásobnému počtu předjetí ve srovnání s dobou, kdy jsem vstoupil do sportu.
Mimochodem, Williams sehrál rozhodující roli v zavedení KERSu, DRS a Pirelli. V KERSu a v nových pohonných jednotkách pro rok 2014 máme dobrou zelenou technologii. Potřebujeme akorát snížit náklady, což je to, o čem nedávno mluvil Peter Sauber.
Adam Parr při návštěvě Venezuely, kde zajistil pro Williams významného sponzora - státní ropnou společnost PDVSA podporujícího Pastora Maldonada (foto: Williams F1 Team)
Koho bys tipoval, že se stane pilotem Force Indie: Jules Bianchi nebo Adrian Sutil?AP: Obávám se, že nemám tušení. Oba jsou talentovaní a dobří lidé.
Čím se živí Adam Parr dnes? Co plánuješ v roce 2013?AP: Věnuji se studiu zaměřenému na výzkum na univerzitě v Londýně, konzultacím a psaní.
A co F1? Vrátil by ses, kdyby se Bernie Ecclestone zřekl své vůdčí role?AP: To se nikdy nestane!
Byl jsi někdy v České republice? Co se ti u nás líbilo?AP: Navštívil jsem Českou republiku v roce 1984. Země je krásná a Praha je jedním z nejlepších měst na světě. Vzpomínám si na velmi dobré jídlo, skvělé pivo a velmi pohostinné lidi. Když o tom tak přemýšlím, tak si říkám, že je čas navštívit ji znovu - tentokrát se svou rodinou.
Díky za rozhovor, Adame!
Oficiální stránky Adama Parra naleznete zde: www.adamparr.net
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.