Bývalý výkonný ředitel Williamsu Adam Parr v exkluzivním rozhovoru pro F1news.cz popisuje okolnosti sepsání své knihy "The Art of War" a poodhaluje detaily ze svého profesního i soukromého života.
English version
Jak a kdy se zrodil nápad sepsat vlastní knihu? Hned po odchodu z F1 nebo ještě dříve?Adam Parr: Když jsem odešel z Williamsu, myslel jsem si, že to je dobrá doba pro sepsání knihy, ale tuto knihu jsem začal psát až v červenci. Vlastně jsem psal něco jiného, ale přišel jsem na to, že tenhle příběh se bude vyprávět sám.
Kontaktoval tě Bernie Ecclestone kvůli této knize? Pokud ano, co ti řekl?AP: Na konci roku 2006, když jsem poprvé nastoupil k Williamsu, jsem se zúčastnil v Londýně oběda zorganizovaného sponzorem k oslavě sezóny. Po něm tam James Allen vedl rozhovory s několika lidmi.
Když se přiblížil k Berniemu, aby mu poskytl svůj pohled na sezónu, Bernie prohlásil: "Nebudu odpovídat, dokud zde všichni nepodepíšou dohodu o mlčenlivosti." Myslel jsem si, že si dělá legraci, ale kromě toho už nic jiného neřekl.
Proč jsi zvolil grafickou formu? Pokus o oslovení mladých čtenářů či rostoucího počtu lidí, kteří čtou knihy neradi?AP: Ve skutečnosti ani jedno. Zkrátka jsem si myslel, že bych příběh vyprávěl lépe, kdyby lidé mohli vidět to, co jsem viděl já - spíše než si jen přečíst to, co jsem měl k daným událostem říci. Doufám, že ten příběh je takto čtivější.
Navíc mám rád práci Paula Tinkera a myslím si, že kniha vypadá skvěla - nejen na papíru, ale i na iPadu, pro který jsme ho navrhli.
Jak se ti líbí role spisovatele? Plánuješ sepsat v budoucnu ještě nějakou knihu?AP: Doufám, že ano! Je to opravdu zajímavé, ale náročné...
Adam Parr (vlevo) s bývalým technickým ředitelem Samem Michaelemv náročné sezóně 2011 (foto: Williams F1 Team)
Bylo by při jednáních v F1 něco, co bys rád vrátil a udělal jinak? Něco, čeho lituješ?AP: Jsem hrdý na spoustu věcí, ale lituji, že jsem nedokončil to, co jsem měl v záměru.Jakou strategii by měl tým volit při angažování pilotů? Risknout to se dvěma mladými piloty, kombinovat dravost mládí se zkušeností nebo vsadit na oba zkušené jezdce?AP: Jak říká Frank, potřebujete jezdce, kteří vám a týmu dávají naději.
Ve startovní listině 2013 chybí HRT – je to škoda?AP: Podle mě je špatné, že F1 nedokáže pořádně podporovat 12 týmů. Samozřejmě by mohla a myslím si, že je krátkozraké to nedělat.
Co by podle tebe bylo třeba udělat pro zatraktivnění a zajištění udržitelnosti F1?AP: Nyní máme skvělá závodění (díky DRS, KERSu a odvaze Pirelli vyrobit nepředvídatelnější pneumatik) - dochází k desetinásobnému počtu předjetí ve srovnání s dobou, kdy jsem vstoupil do sportu.
Mimochodem, Williams sehrál rozhodující roli v zavedení KERSu, DRS a Pirelli. V KERSu a v nových pohonných jednotkách pro rok 2014 máme dobrou zelenou technologii. Potřebujeme akorát snížit náklady, což je to, o čem nedávno mluvil Peter Sauber.
Adam Parr při návštěvě Venezuely, kde zajistil pro Williams významného sponzora - státní ropnou společnost PDVSA podporujícího Pastora Maldonada (foto: Williams F1 Team)
Koho bys tipoval, že se stane pilotem Force Indie: Jules Bianchi nebo Adrian Sutil?AP: Obávám se, že nemám tušení. Oba jsou talentovaní a dobří lidé.
Čím se živí Adam Parr dnes? Co plánuješ v roce 2013?AP: Věnuji se studiu zaměřenému na výzkum na univerzitě v Londýně, konzultacím a psaní.
A co F1? Vrátil by ses, kdyby se Bernie Ecclestone zřekl své vůdčí role?AP: To se nikdy nestane!
Byl jsi někdy v České republice? Co se ti u nás líbilo?AP: Navštívil jsem Českou republiku v roce 1984. Země je krásná a Praha je jedním z nejlepších měst na světě. Vzpomínám si na velmi dobré jídlo, skvělé pivo a velmi pohostinné lidi. Když o tom tak přemýšlím, tak si říkám, že je čas navštívit ji znovu - tentokrát se svou rodinou.
Díky za rozhovor, Adame!
Oficiální stránky Adama Parra naleznete zde: www.adamparr.net
            I přes vedení v šampionátu Lando Norris přiznává, že letošní sezona pro něj nebyla úplně jednoduchá.
            Oscar Piastri prochází náročnějším obdobím a jeho pozice v šampionátu se změnila, přičemž závěrečné závody sezony budou klíčové. Mladý Australan nyní čelí většímu tlaku a každý bod se bude počítat.
            Bývalý pilot Formule 1 Robert Doornbos okomentoval aktuální dění ve Ferrari a upozornil na jeden z možných problémů, kterému tým Lewise Hamiltona stále čelí.
            Paul Monaghan z Red Bullu upozornil, že poslední zlepšení týmu nejsou výsledkem jen jednotlivých technických novinek na voze RB21.
            Max Verstappen z Red Bullu a Oliver Bearman z Haasu vstupují do víkendu v Brazílii s větším klidem, protože jim již nehrozí zákaz startu.
            Podle informací médií si Ferrari po slibných výsledcích na nedávných závodech v USA a Mexiku rozmyslelo rozsah změn na svém voze pro sezónu 2026.
            Jezdci McLarenu, Lando Norris a Oscar Piastri, prozradili, jak ladí přípravy na závěrečný boj o titul, aby zůstali konkurenceschopní až do posledního závodu sezóny.
            Pilot Ferrari Charles Leclerc oznámil zásnuby se svou partnerkou Alexandrou Saint Mleux prostřednictvím příspěvku na Instagramu, který během chvíle zaplavil sociální sítě.
            Yuki Tsunoda stojí před rozhodujícím obdobím své kariéry u Red Bullu. Jezdec i tým potvrdili, kdy padne definitivní rozhodnutí.
            Bývalý mechanik Red Bullu, Calum Nicholas, odhalil nové a zajímavé detaily o dění během kontroverzní Velké ceny Abu Dhabi 2021.
            Guenther Steiner se po Velké ceně Mexika opět dostal do centra pozornosti, když vyzdvihl skvělý výkon Olivera Bearmana.
            Italská média naznačují, že George Russell by se mohl objevit na radaru Ferrari, pokud by se v týmu uvolnilo místo po Hamiltonovi nebo Leclercovi. I když je v Mercedesu spokojený, jeho schopnosti z něj činí lákavou možnost pro budoucnost Maranella.