Technický ředitel Williamsu v rozhovoru pro Autosport popsiuje svou prácí od příchodu k Williamsu a letošní sezónu. S vozem FW34 jsou spokojeni, s nevyužitým potenciálem už méně. Příští rok cílí na čtvrté či páté místo mezi konstruktéry.
Miku, k Williamsu ses přidal jakožto hlavní inženýr v červnu 2011 před tím, než jsi převzal v říjnu roli technického ředitele. Co se muselo změnit, aby se tým stal úspěšným a co už bylo v pořádku?Mike Coughlan: Abych byl upřímný, moc jsem se nezabýval tím, co se dělo s vozem pro rok 2011 či před tím, protože Sam [Michael, bývalý technický ředitel] byl stále zde. Dali jsme si některé agresivní cíle při vývoji aerodynamiky, já jsem dal dohromady některé věci, které byly důležité z hlediska architektury vozu, geometrie zavěšení a cíle pro tuhost.
Bylo zřejmé, že Williams jako společnost v předchozích sezónách velmi moudře investovala a měla vše potřebné pro to, aby se stala špičkovým týmem. Některé věci byly u starého auto špatné, to bylo jasné. Tou hlavní bylo foukání z výfuků.
Takže to bylo o přirozené evoluci spíše než o dramatických změnách?MC: Absolutně. Adam [Parr, bývalý předseda představenstva Williamsu] přivedl Jasona [Somervilla, šéfa aerodynamiky] a Marka [Gillana, hlavního provozního inženýra], ale já jsem tu strukturu vůbec neměnil. Ed Wood je zde pořád jako hlavní designér. Začalo však být zřejmé, že musíme zavést proces pro designéry.
Každý den jsme od 9 do 10 hod hodnotili design různých oblastí vozu. Dal jsem lidem najevo, že nejde o procházení detailů, ale o mechanismus, kterým mě mají přesvědčovat o tom, že dělají správnou věc. Jason svou skupinu vedl velmi dobře. Liší se od toho starého režimu. Je kompletnější, snaží se inspirovat, snaží se být inovativní. Nese tedy velký podíl na výkonnosti vozů.
Technický ředitel Williamsu Mike Coughlan (foto: Williams F1 Team)
V jak pokročilé fázi vývoje bylo auto pro rok 2012, když jsi přišel?MC: Bylo velmi brzy. Nezapomínejte, že byl červen, a my jsme museli čekat na ujasnění pravidel ohledně foukání z výfuků, což tvoří základ architektury vozu.
Mark Gillan uvedl, že jste udílel naprosto jasné technické pokyny. Jak bys popsal svůj styl?MC: V průběhu let jsem dospěl k tomu, abych si uvědomil, co je důležité. Mým cílem není vyhrávat každou bitvu, jen říkám: 'Tohle je to, co chci. Nestarám se o to, jak to splníte, takhle to musí vypadat.'
Raději cílům udílím váhu, pevnost, čas na změnu něčeho. Obecně však jste mnohem lepší, když máte směr a držíte se ho, byť z dostupné výkonnosti dostáváte pouze 98 %. Rád bych si myslel, že udílím jasné instrukce. Zřídkakdy jsem na někoho mrzutý. Pracuji tvrdě a respektuji své lidi, kteří také tvrdě pracují.
Znamená to, že základní věci u Williamsu v podstatě fungovaly?MC: Ano, spoustu věcí jsme dělali velmi správně. Jedním příkladem je KERS. V základu se jednalo o dobrý přístup. Byly tam některé drobné detaily, které bylo třeba změnit, a těm jsem stanovil určité cíle. Řekl bych, že máme KERS průmyslového standardu. Nejlepší svého druhu.
Williams od roku 2004 nevyhrál závod, překvapilo tě tedy, že jste se dočkali už po pěti závodech letošní sezóny ve Španělsku?MC: Vítězství bylo naprosto překvapivé. Stojí však za zapamatování, že se jednalo o vítězství dominantní. Udrželi jsme Fernanda Alonsa na Ferrari ve Španělsku za sebou a dokázali jsme ke konci ujíždět.
Na počátku roku jsem říkal, že se musíme dostat do pozice, ze které bychom se s vozem pravidelně kvalifikovali do první desítky, což se nám podařilo: Pastor Maldonado se mezi nejlepších deset dostal třináctkrát.
Párkrát jsme sami selhali, když jsme v některých závodech nebyli v dobré pozici. Musíme zajistit, abychom plně využili našeho potenciálu. Nemyslím si, že jsme tohle zvládli. Z našeho pohledu jsme měli páté nejrychlejší auto, ale na páté místo v šampionátu jsme nedosáhli. Uvědomili jsme si však své chyby a tvrdě pracujeme na jejich nápravě. Rádi bychom naplnili náš potenciál příští rok.
Bruno Senna (vlevo) s Pastorem Maldonadem při představení letošního vozu(foto: Williams F1 Team)
Nakolik ty nedostatečné výkony jdou na vrub jezdců vzhledem k tomu, že Pastor byl součástí mnoha incidentů a Bruno Senna se často trápil? Ta malé množství bodů se musí přičítat jim.MC: Ne. Mohli jsme odvádět lepší práci a dostávat Pastora do lepší pozice, aby nedělal své chyby. Pastor musí přijmout část problému, my však hrajeme jako tým, bojujeme jako tým, vítězíme a prohráváme jako tým.
Co jsme tam mohli udělat lépe? Mohli jsme Pastorovi říci: 'K předjíždění využívej zatáčku 13, bylo by to lepší.' Existují věci, v nichž se tedy potřebujeme zlepšit. A jsem si jistý, že si to Pastor uvědomuje. Nesnažíme se někoho obviňovat.
Jaké byly silné a slabé stránky vozu pro rok 2012?MC: Motor Renaultu je obrovskou výhodou. Je lehký, silný, bez degradace - proto je mistrovským motorem. Jedná se o fantastickou pohonnou jednotku. Renault se hodně zajímá o to, co vůz zrychluje, zásluhy si zaslouží sami o sobě.
My jsme se ke konci sezóny trochu ztratili, ale dokázali jsme se z toho dostat po dobré analýze. Měli jsme pár hloupých problémů, ale naše spolehlivost byla v základu velmi dobrá. Vůz měl robustní design, byl aerodynamicky necitlivý, snadno nastavitelný a docela citlivý na změny v nastavení.
Je to podle tebe pozitivní znamení, že se Williams dokázal po velkých cenách v Koreji a v Indii otřást a ke konci sezóny se kvalifikovat mezi nejlepšími šesti?MC: Sledujeme naši kvalifikační výkonnost vůči nejrychlejšímu času a drželi jsme se do jednoho procenta. To je velmi odměňující. Našim plánem je zajistit, aby to pokračoval přes zimu a v příštím roce, kdy doufáme, že se posuneme v šampionátu na čtvrtou či pátou pozici.
Bruno Senna v Barceloně (foto: Williams F1 Team)
Jednou ze silných stránek Williamsu bylo porozumění pneumatikám. V tom jste byli před ostatními o dost napřed.MC: I když si myslím, že nás většina dostihla, přesto podle mě dobře rozumíme degradaci a trvanlivosti.
Zdá se, že se soustředíš spíše na část provozu v továrně a Mark Gillan šéfoval závodní stránce. Zní to příliš zjednodušeně?MC: Možná ano... ale myslím, že to je všeobecně pravda. Vždy říkám, že továrnu opouští co nejrychlejší auto. Zde se vytváří výkonnost - ta skutečná, jádrová výkonnost. Zde trávíte více svého času, pokud chcete, aby váš vůz jezdil rychleji, protože jde o válku. Potenciál na okruhu lépe maximalizujete, spíše než že byste ho více vytvářeli. Velkou součástí toho je samozřejmě porozumění.
Zdá se, že to bylo jednou ze slabin Williamsu v minulosti - mnoho částí jste nasazovali na auto, ale málokdy seděly.MC: Určitě, to je pohled, který zastávají lidé z obou období zde. A Coanda výfuky [Williams je letos několikrát vyzkoušel, ale do závodu nenasadil] byly zajímavé. Řekl jsem, že si musíme být jistí tím, že zvýší výkonnost a že budou spolehlivé. Nakonec jsme v tom možná byli příliš konzervativní, a když s nimi Valtteri Bottas jezdil v Brazílii, uvědomili jsme si, že představují výkonnostní pokrok.
Ale znovu: musíte to vyvážit s čistými zdroji, které máte k dispozici. Nakonec nám Brazílie příliš nevyšla, mohli jsme však být ve velmi silné pozici. Pastor byl osmý na konci osmého kola po startu z 16. místa.
Záď Williamsu Pastora Maldonada v Číně (foto: Williams F1 Team)
Pastor prožil zajímavou sezónu. Pozoruješ známky toho, že by vyspíval?MC: Ano. Pastor to měl jako na houpačce. Těžko říct, jak by reagoval dříve v sezóně na Abú Zabí [kde dojel po problémech s KERSem pátý]. V tom závodě byl velmi vyspělý. Když přijdete o KERS, začne to být velmi těžké. Jedná se o velmi výhodný obranný nástroj, takže musíte změnit svůj styl.
Držel se při zemi. Dříve během roku bychom možná viděli odlišného Pastora, v ten den byl však báječný. Myslím, že šlo ještě o lepší jízdu než v Barceloně, co se týče vyspělosti a schopnosti reagovat pod tlakem.
Když se ohlédneš zpět, nevyužili jste několik příležitostí. Bylo více závodů, kde jste měli skončit na pódiu?MC: Absolutně, ale učíme se z nich. Podívejte se na Austrálii: měli jsme se zkrátka stáhnout a říci: 'Dovez to domů.' Ve Valencii jsme měli šanci na pódium, v Singapuru... Všechno to bolelo.
Všichni čekají na boj o šampionát, vede k němu pro tým skutečně cesta spíše než jen naděje?MC: Vítězství v závodě bylo příjemné a zasloužené, ale nakonec čelíte mnoha velmi chytrým lidem. Dokázali jsme, že máme auto schopné se kvalifikovat do první desítky a že můžeme závodit s prvními osmi. Pro mě by to osobně po dvou letech bylo zklamáním, kdybychom pravidelně nestáli na pódiu a nebojovali o titul. To bychom si my všichni přáli.
Nový ročník šampionátu Formule 1 se chystá odstartovat a s ním přicházejí nové naděje a očekávání, které každá nová sezóna přináší.
Max Verstappen by mohl i bez dominantního vozu bojovat o titul, i kdyby měl k dispozici druhý nebo třetí nejrychlejší auto. Loňské problémy Red Bullu neohrozily jeho výkon, a jeho schopnost přizpůsobit se novým podmínkám by mohla být klíčová v nadcházející sezóně. Helmut Marko zdůraznil, že ačkoli McLaren vykázal silnou konkurenceschopnost, skutečné měřítko výkonnosti se ukáže až v závodech, kde Red Bull stále spoléhá na Verstappenovu genialitu.
Každý start nové sezóny Formule 1 je napínavý, ale stejně tak budí emoce i návrat populárního seriálu Drive to Survive. Lando Norris si však nebral servítky a odhalil, co mu na nové řadě vadí.
Sezóna Formule 1 2025 bude poslední pod současným cyklem pravidel, přičemž i přesto se letos některé předpisy mění. Přinášíme vám přehled všech klíčových informací, které byste měli vědět před startem nadcházejícího ročníku.
Lewis Hamilton se domnívá, že je „nejlépe připravený, jak jen může být“, s ohledem na krátkou dobu, kterou strávil u Ferrari, před jeho závodní premiérou v Austrálii,.
Šéf týmu Cadillac F1 zdůraznil, že výběr amerického jezdce do týmu bude záviset výhradně na jeho sportovních schopnostech a zásluhách, nikoli na národnosti. Tým se chce soustředit na kvalitu a výkon, a jakýkoli jezdec, který bude mít potenciál přispět k úspěchu, bude vítán bez ohledu na jeho původ.
Na Race of Champions v Sydney vyjádřila skupina významných osobností Formule 1 svou podporu Michaelu Schumacherovi a vyzvala sedminásobného mistra světa, aby "pokračoval v boji" během jeho dlouhé a náročné rehabilitace.
Nová kapitola v kariéře Lewise Hamiltona, který se připojil k Ferrari, vyvolává celosvětovou pozornost.
Streamovací platforma F1 TV, která pokrývá všechny závodní víkendy Formule 1, přichází týden před první Velkou cenou s významnou novinkou. Fanoušci budou mít nyní možnost předplatit F1 TV Premium, které nabízí zcela nové funkce a vylepšení pro ještě lepší zážitek ze sledování závodů.
Jody Egginton, dlouholetý technický ředitel Racing Bulls, odchází z Formule 1. Po téměř 30 letech v motorsportu, během nichž významně přispěl k technologickému rozvoji týmu, se nyní zaměří na inovace mimo samotnou F1. Tento krok znamená konec jeho působení v šampionátu, ale zůstává součástí širší rodiny Red Bullu.
Red Bull dal jasně najevo svou důvěru v Liama Lawsona, když mu poskytl příležitost v jeho první kompletní sezóně ve Formuli 1. Mladý Novozélanďan, který již při svých dosavadních startech prokázal talent a odhodlání, má před sebou velkou šanci potvrdit očekávání a ukázat, že je cennou investicí pro budoucnost týmu. Fanoušci věří, že Lawson dokáže naplno využít svou příležitost a stát se stabilním členem startovního pole.
V posledních týdnech se stále častěji spekuluje o možné obnovení používání motorů V10 ve Formuli 1. Tento návrat k ikonické technologii by mohl přinést zásadní změny ve výkonu a zvuku aut, což by jistě vzbudilo velký zájem mezi fanoušky i týmy.