Michael Schumacher pro F1 Racing vzpomíná na nejlepší i nejhorší okamžiky své kariéry. Jak se cítí dnes, když jej na dráze předjíždějí "děti?" Kritizuje pneumatiky proto, že už se mu nedělají na míru? Vrátil by se do Ferrari? Co by si dal, kdyby platil Kimi?
Kdo byl tvým závodním hrdinou, když jsi vyrůstal?MS: Začal bych Vincenzem Sospirim v motokárách. Pak to byl Ayrton Senna. Tito dva mě hodně inspirovali, když jsem jezdil v motokárách.
Lituješ něčeho ve své dosavadní kariéře ve Formuli 1?MS: Jerezu v roce 1997.
Jakou nejlepší vzpomínku chováš na Ayrtona Sennu?MS: To je naprosto jasné. Stalo se to v Brazílii 1994, kdy jsem je porazil a on při souboji se mnou dostal smyk. Ten smyk svým způsobem mě vlastně učinil ještě hrdějším, protože tehda měl kolem sebe tu pověst neporazitelnosti.
Pak tam byl fakt, že jsme po roce 1993 vstoupili do sezóny 1994 jako malý tým Benetton s motorem Ford, který nebyl považován za nejlepší. Najednou to však byl velmi dobrý balík a my jsme dokázali jezdit před Williamsem. Pak dostal smyk a já jsem si pomyslel: "Jo, to byl dobrý okamžik."
Koho považuješ po těch všech letech závodění od motokár do současnosti za nejtvrdšího soupeře?MS: Nejtvrdšího? Myslíte, kterého bylo nejtěžší porazit? To byl bezpochyby Mika Häkkinen.
Opravdu jsi chtěl Davida Coultharda po vaši kolizi ve Spa 1998 udeřit?MS: No... Upřímně, nikdy jsem nebyl tím, kdo rozdává rány. Vlastně jsem ani ve svém životě nikoho neuhodil, ale určitě jsem chtěl, aby pochopil, jaký mám pocit.
Je pravdou, že si v roce 2006 musel z Ferrari odejít, aniž bys chtěl?MS: 200 % ne. Jednou jsme měli u Ferrari tradiční vánoční večírek a tam jsem na pódiu panu Di Montezemolovi sdělil, že končím. On řekl: "Znovu si to promysli. Tady máš nabídku - můžeš mít kontrakt na zbytek svého života. Nezáleží na tom, co chceš, můžeš to mít. Chceme, abys zůstal..."
Michael Schumacher ve Velké ceně Japonska 2006 (foto: Scuderia Ferrari)
Já jsem se tehdy tak rozhodl a tak jsem si to přál. Jak jsem řekl dříve, byl jsem prázdný. Neměl jsem žádnou energii ani cíl před sebou. Měl jsem svého "malého bratra" - Felipeho Massu - a byl jsem rád, že převzal mou pozici.
Jak se cítíš, když tě děti, kterým je polovina toho, co tobě, na trati předjedou?Michael Schumacher: Nemyslím na věk. Když sedím ve voze, tak se nestarám o to, komu je kolik let. Jde mi jen o to, že je někdo přede mnou a chci jej předjet, nebo že je za mnou a já nechci, aby mě předjel. To je vše.
Musíš trénovat usilovněji a déle, aby ses nyní v F1 udržel ve formě?MS: Pořád trénuji stejně. Vždy jsem byl rád fit a někdy jsem byl fit více, než bylo zapotřebí. F1 je teď pomalejší a méně náročná, takže je v těchto vozech jednodušší být fit. Upravil jsem svůj režim a stále vyhlížím po nových věcech. Popsal bych vám celou svůj postup, ale to by bylo příliš dlouhé.
Která věc by Mercedesu nejvíce pomohla dotáhnout se na přední týmy?MS: Momentálně neexistuje jediná věc. Je to jako s mozaikou, kde potřebujete všechny drobné díly a detaily k dokončení práce. Moc dílů nám nechybí, ale stále něco. Postupně dáváme vše dohromady.
Existuje něco, co tě na současné F1 irituje?MS: Černé zlato.
Proč si neustále stěžuješ na pneumatiky? Protože jsi byl zvyklý na pneumatiky na míru, které byly vyrobeny přesně tak, aby seděly tvému stylu?MS: Můžu na to odpovědět jednoduše? Když máte jediného výrobce pneumatik, pak by měl dělat pneumatiky, které jsou dobré pro většinu pole. To jsem se snažil vyjádřit. Momentálně je takové nemáme. Máme pneumatiky, které fungují určitým jednotlivcům spíše než většině, a takto by to být nemělo. Problém by měli mít spíše jednotlivci než většina.
Michael pneumatikám Pirelli nemůže přijít na chuť (foto: Pirelli)
Soustředí se tvůj mozek během závodu 100% na závodění nebo občas myšlenkami odběhneš třeba k tomu, co by sis uvařil k obědu?MS: Občas přemýšlím o jiných věcech. Když jedete po rovince v Monze, máte spoustu času na přemýšlení o jiných věcech, které se možná týkají vozu či něčeho úplně jiného. Můžete přemýšlet o rozhovoru, který jste právě vedli se svým inženýrem, může se to stát. Nestává se to v kvalifikaci nebo během vypjatých okamžiků závodu, ale občas se to přihodí, když musíte jet rovnoměrně.
Přemýšlel jsi někdy o založení svého vlastního týmu F1?MS: Ne, nikdy.
Kdyby tě Ferrari chtělo zpět, šel bys?MS: Proč?
Jaký drink by sis objednal, kdyby platil Kimi?MS: Apfelschorle - jablečný džus s perlivou vodou.
Dostal jsi někdy pokutu za překročení rychlosti? Jaká byla reakce policie?MS: Ano, dostal. Reakce byla nešťastná, protože mi stejně dali pokutu.
Jakou hudbu rád posloucháš?MS: Paola Nutiniho.
Na autogramiádě se svými fanoušky (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.
FIA a Formule 1 oznámily novou terminologii pro sezonu 2026 a zároveň představily první vizualizace monopostů nové generace. Ty naznačují směr, kterým se technická podoba šampionátu v následujících letech ubere.
Lando Norris oslavil svůj premiérový titul mistra světa ve Formuli 1 při závěrečném závodě sezony v Abu Dhabi, přičemž jeho výkon ocenili i samotní soupeři.
Maurizio Arrivabene varoval, že Lewis Hamilton posíláním podrobných „dokumentací“ Ferrari může naznačovat, že jeho vztah s týmem je napjatý. Takový krok často signalizuje, že komunikace a důvěra mezi jezdcem a týmem jsou ohroženy.
Koji Watanabe, prezident Honda Racing Corporation, prozradil, že jeho debaty se záhy nastupujícím šéfem Aston Martinu Adrianem Neweym jsou často velmi živé a intenzivní. Diskuse podle něj slouží k hledání optimálních řešení a posouvání týmu vpřed.
McLaren před závěrečnou Velkou cenou sezony zvolil neobvyklý způsob, jak podpořit svého jezdce Landa Norrise. Na startovní pásku se objevila drobná, osobní zpráva, která měla Norrisovi dodat klid a motivaci v okamžiku, kdy šlo o hodně.
Max Verstappen se ani po skončení sezóny F1 nezastavil a už se objevil za volantem závodního vozu. Zdá se, že jeho vášeň pro rychlost stále hoří naplno.