Michael Schumacher pro F1 Racing vzpomíná na nejlepší i nejhorší okamžiky své kariéry. Jak se cítí dnes, když jej na dráze předjíždějí "děti?" Kritizuje pneumatiky proto, že už se mu nedělají na míru? Vrátil by se do Ferrari? Co by si dal, kdyby platil Kimi?
Kdo byl tvým závodním hrdinou, když jsi vyrůstal?MS: Začal bych Vincenzem Sospirim v motokárách. Pak to byl Ayrton Senna. Tito dva mě hodně inspirovali, když jsem jezdil v motokárách.
Lituješ něčeho ve své dosavadní kariéře ve Formuli 1?MS: Jerezu v roce 1997.
Jakou nejlepší vzpomínku chováš na Ayrtona Sennu?MS: To je naprosto jasné. Stalo se to v Brazílii 1994, kdy jsem je porazil a on při souboji se mnou dostal smyk. Ten smyk svým způsobem mě vlastně učinil ještě hrdějším, protože tehda měl kolem sebe tu pověst neporazitelnosti.
Pak tam byl fakt, že jsme po roce 1993 vstoupili do sezóny 1994 jako malý tým Benetton s motorem Ford, který nebyl považován za nejlepší. Najednou to však byl velmi dobrý balík a my jsme dokázali jezdit před Williamsem. Pak dostal smyk a já jsem si pomyslel: "Jo, to byl dobrý okamžik."
Koho považuješ po těch všech letech závodění od motokár do současnosti za nejtvrdšího soupeře?MS: Nejtvrdšího? Myslíte, kterého bylo nejtěžší porazit? To byl bezpochyby Mika Häkkinen.
Opravdu jsi chtěl Davida Coultharda po vaši kolizi ve Spa 1998 udeřit?MS: No... Upřímně, nikdy jsem nebyl tím, kdo rozdává rány. Vlastně jsem ani ve svém životě nikoho neuhodil, ale určitě jsem chtěl, aby pochopil, jaký mám pocit.
Je pravdou, že si v roce 2006 musel z Ferrari odejít, aniž bys chtěl?MS: 200 % ne. Jednou jsme měli u Ferrari tradiční vánoční večírek a tam jsem na pódiu panu Di Montezemolovi sdělil, že končím. On řekl: "Znovu si to promysli. Tady máš nabídku - můžeš mít kontrakt na zbytek svého života. Nezáleží na tom, co chceš, můžeš to mít. Chceme, abys zůstal..."
Michael Schumacher ve Velké ceně Japonska 2006 (foto: Scuderia Ferrari)
Já jsem se tehdy tak rozhodl a tak jsem si to přál. Jak jsem řekl dříve, byl jsem prázdný. Neměl jsem žádnou energii ani cíl před sebou. Měl jsem svého "malého bratra" - Felipeho Massu - a byl jsem rád, že převzal mou pozici.
Jak se cítíš, když tě děti, kterým je polovina toho, co tobě, na trati předjedou?Michael Schumacher: Nemyslím na věk. Když sedím ve voze, tak se nestarám o to, komu je kolik let. Jde mi jen o to, že je někdo přede mnou a chci jej předjet, nebo že je za mnou a já nechci, aby mě předjel. To je vše.
Musíš trénovat usilovněji a déle, aby ses nyní v F1 udržel ve formě?MS: Pořád trénuji stejně. Vždy jsem byl rád fit a někdy jsem byl fit více, než bylo zapotřebí. F1 je teď pomalejší a méně náročná, takže je v těchto vozech jednodušší být fit. Upravil jsem svůj režim a stále vyhlížím po nových věcech. Popsal bych vám celou svůj postup, ale to by bylo příliš dlouhé.
Která věc by Mercedesu nejvíce pomohla dotáhnout se na přední týmy?MS: Momentálně neexistuje jediná věc. Je to jako s mozaikou, kde potřebujete všechny drobné díly a detaily k dokončení práce. Moc dílů nám nechybí, ale stále něco. Postupně dáváme vše dohromady.
Existuje něco, co tě na současné F1 irituje?MS: Černé zlato.
Proč si neustále stěžuješ na pneumatiky? Protože jsi byl zvyklý na pneumatiky na míru, které byly vyrobeny přesně tak, aby seděly tvému stylu?MS: Můžu na to odpovědět jednoduše? Když máte jediného výrobce pneumatik, pak by měl dělat pneumatiky, které jsou dobré pro většinu pole. To jsem se snažil vyjádřit. Momentálně je takové nemáme. Máme pneumatiky, které fungují určitým jednotlivcům spíše než většině, a takto by to být nemělo. Problém by měli mít spíše jednotlivci než většina.
Michael pneumatikám Pirelli nemůže přijít na chuť (foto: Pirelli)
Soustředí se tvůj mozek během závodu 100% na závodění nebo občas myšlenkami odběhneš třeba k tomu, co by sis uvařil k obědu?MS: Občas přemýšlím o jiných věcech. Když jedete po rovince v Monze, máte spoustu času na přemýšlení o jiných věcech, které se možná týkají vozu či něčeho úplně jiného. Můžete přemýšlet o rozhovoru, který jste právě vedli se svým inženýrem, může se to stát. Nestává se to v kvalifikaci nebo během vypjatých okamžiků závodu, ale občas se to přihodí, když musíte jet rovnoměrně.
Přemýšlel jsi někdy o založení svého vlastního týmu F1?MS: Ne, nikdy.
Kdyby tě Ferrari chtělo zpět, šel bys?MS: Proč?
Jaký drink by sis objednal, kdyby platil Kimi?MS: Apfelschorle - jablečný džus s perlivou vodou.
Dostal jsi někdy pokutu za překročení rychlosti? Jaká byla reakce policie?MS: Ano, dostal. Reakce byla nešťastná, protože mi stejně dali pokutu.
Jakou hudbu rád posloucháš?MS: Paola Nutiniho.
Na autogramiádě se svými fanoušky (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.