Lotus na svých oficiálních stránkách uveřejnil rozhovory s Kimim Räikkönenemm a Romainem Grosjeanem. Oba se ohlížejí za závodem v Abú Zabí a zároveň se těší na další závod v Austinu.
Kimi Räikkönen
Nejprve, jaké jsou tvé myšlenky po výhře v Abú Zabí?KR: Zvládli jsme to. Chvíli nám to trvalo, ale zvládli jsme to. Všechna práce týmu se vyplatila a byli jsme schopni ukázat to, co jsme už dlouho věděli - máme vůz schopný bojovat na špici. A co víc - můžeme zvítězit.
Proč myslíš, že ta výhra nakonec přišla?KR: Nevzdali jsme se. Byly chvíle, kdy vývoj vozu nešel přesně podle našich představ a když musíte testovat nové části během tréninků, je to těžké se nějak posunout. Ale snažili jsme se. Pokračovali jsme s vývojem výfuků, které jsme testovali v Koreji a Indii a rychlost vypadala v Abú Zabí slibně po celý víkend.
Nikdy jsem nebyl mimo první desítku. S tím v hlavě jsme myslím měli tušení, že můžeme být konkurenceschopní, pokud se nám povede kvalifikace. To byl problém, se kterým se potýkáme celou sezonu. Tentokrát se to povedlo.
Je dobré, že jste zodpověděli tu otázku - "kdy přijde vítězství"?KR: Nikdy jsem se nezajímal o to, co si myslí lidé - pokud nedokončím příští závod, budou si myslet, že jsem stejně tak špatný, jako ten závod sám. Dělám své věci a jsem spokojený s tím, co dělám a pokud je to to nejlepší pro tým, potom ať to tak je. Takže mě nějak nezajímá, pokud si o mě lidé teď myslí něco jiného, než si mysleli tři hodiny před tím závodem.
Jak se těšíš na závod v Austinu?KR: Bude to pro mě třetí nový okruh a navíc, bude to nové místo pro všechny týmy a piloty. Korea a Indie byly pro mě nové, ale viděl jsem ty závody v TV. O Austinu nevím vůbec nic, jen jméno Okruh Amerik. Vždy jsem měl rád příjezdy na nová místa, přidává to na síle vzrušení. Na tento okruh se těším obzvlášť. Mám rád atmosféru v Americe. Je to uvolněné prostředí, vědí, jak si užít zábavu a ke všemu milují závodění.
Jaké jsou tvé předchozí zkušenosti se závoděním v USA?KR: Startoval jsem v sedmi velkých cenách v Indianapolis. Bohužel jedinkrát, kdy jsem měl opravdu silné auto, byl rok 2005. A tehdy závodilo jen šest vozů a já nebyl jedním z nich. V roce 2003 jsem získal pole position, ale žádný z těch závodů není jedním z těch, které bych si dobře pamatoval.
Loni jsem zkusil NASCAR. Zúčastnil jsem se dvou závodů na oválu Charlotte a líbilo se mi to opravdu hodně. To byl zřejmě ten zážitek, který jsem potřeboval, aby se mi otevřely oči a já začal mít chuť zase závodit. Poté jsem se chtěl vrátit do F1, zatímco jsem měl pokušení zkusit více závodů v NASCAR. Poté, co jsem viděl nadšení amerických NASCAR fanoušků, doufám, že Formule 1 v Texasu získá lidi stejně dychtivé užít si naše závodění.
Okomentoval jsi tvé rádio v Abú Zabí - můžeme něco podobného očekávat i v Austinu?KR: Ano, odvysílalo se pár našich rádiových komunikací a myslím, že v těch momentech jsme mohli slyšet, jak moc jsem si chtěl udržet klidnou hlavu, odvést svou práci a vyhrát. Vše, co potřebuji vědět je náskok na toho za mnou. Myslím, že pravděpodobně najdete další podobné zprávy, pokud prohledáte youtube, a to i z mého krátkého působení v NASCAR.
Výhra přišla poté, co jsi byl potvrzen jako jezdec Lotusu pro další sezonu. Je to dobré schválení toho kroku?KR: Je to dobrý způsob ukázat, že všichni udělali správné rozhodnutí. Ukazovali jsme celou sezonu, že můžeme být dobří a Abú Zabí ukázalo, že můžeme vyhrát. A můžete očekávat víc, to slibuji.
Piloti Lotusu pod palbou otázek (foto: Lotus F1 Team)
Romain Grosjean
Jaké jsou tvé zkušenosti z USA?RG: Já jsem v Americe nikdy nebyl, ani na nákupech třeba v New Yorku! Bude to pro mě v mnohém zcela nový zážitek. Faktem je, že jsem se snažil zajet tam na krátkou návštěvu po VC Kanady, ale nakonec jsem neměl čas. Jsem si jistý, že to pro mě bude velká cesta poznávání. Nová země, nová kultura a pochopitelně nový okruh, což je něco, co si vždycky užívám.
Co víš o motorsportu ve Státech?RG: NASCAR je pochopitelně hodně slavná a myslím, že se z té show, kterou pro díváky předvádí, můžeme hodně přiučit, protože je to je působivé. A 500 mil Indianapolis je další akce, kterou zná každý. Doufám, že všichni fanoušci, které v Austinu potkáme, jsou také tak nadšení jako při zmíněných závodech.
Tým Lotus byl na okruhu, kde se projel Jérome D´Ambrosio - řekl ti o tom něco?RG: Mluvil jsem s ním, takže mám určitou představu, co očekávat. K tomu jsem pracoval na simulátoru a je pro mě jednoduché hrát Xbox, když cestuji, takže z toho také můžu získat určitou představu. Nemyslím si, že to bude na naučení zrovna nejjednodušší okruh a je tam pár zatáček, které vypadají, že budou výzvou. První zatáčka rozhodně vypadá jako zábava.
Tohle je další ze série tří dvou po sobě následujících závodů během devítí týdnů vedoucích ke konci sezony - jak vyčerpávající je tento časový plán?RG: Je to těžká práce, protože cestujeme na spoustu míst. Někdy se probudíte v hotelu a musíte se sám sebe zeptat - ve které zemi jsme? A je to stejné pro všechny v týmu - od jezdců, přes mechaniky, inženýry po lidi v zázemí, prostě pro všechny. Všichni se těšíme na volno, ale čekají nás dva důležité závody, takže doufejme, že dovezeme další dobrou porci bodů.
Poslední závod neproběhl podle tvých představ...RG: Pro mě to nebyl zrovna nejlepší den, ale pro tým to bylo fantastické. Kimi zvítězil. Byla to výhra, na kterou jsme dlouho čekali a pro celý tým to bylo neuvěřitelné. Jel jsem dobře a mohl jsem také dojet na bodech.
Bohužel Sergio (Pérez) se vrátil na trať uprostřed souboje a chtěl využít část trati, na které jsem byl já. Nemohl jsem nic dělat, protože nemůžete nechat zmizet vaše auto. Sergio byl za ten incident penalizován a znamenalo to další výjezd safety caru. Mark (Webber) se do toho také zaplet, ale tentokrát pro mě neměl žádná tvrdá slova.
Jaký byl ten pocit, když tým konečně dokázal zvítězit?RG: Bylo to neuvěřitelné. Vypadalo to, že šance na výhru nám unikla, ale nadále jsme se snažili a nejvyšší stupínek byl skvělou odměnou. Kimi odvedl fantastickou práci. Auto tam bylo a přestože to nebyl závod, ve kterém jsme očekávali vítězství, povedlo se to. Doufejme, že dobré výsledky budou pokračovat, počínaje Austinem.
Johnny Herbert přirovnal podmínky, které musí Jack Doohan splnit, aby se prosadil v týmu Alpine, k jinému prostředí ve Formuli 1, se kterým bude tento Australan dobře obeznámen.
Franz Tost označil Aston Martin za tým s velkým potenciálem do budoucna díky příchodu Adriana Neweyho, Andyho Cowella a blížící se spolupráci s Hondou.
Alex Brundle analyzoval styl jízdy Lewise Hamiltona a zjistil, že jeho agresivní brzdění ve vysokorychlostních zatáčkách může být problémem pro stabilitu Ferrari SF-25. Tento rozdíl v přístupu k brzdám mezi ním a Charlesem Leclercem vysvětluje některé z jeho potíží s novým vozem.
Christian Horner odmítl tvrzení Tota Wolffa, že obavy ohledně motorů byly na program Komise F1 přidány na poslední chvíli jako "vtip". Podle Hornera jde o dlouhodobé téma, které bylo opakovaně diskutováno, nikoli novou stížnost.
Tento víkend se ve Miami uskuteční druhý sprintový závod letošní sezony Formule 1. Po šestitýdenní přestávce od prvního sprintu v Číně, kde to vypadalo, že Lewis Hamilton začíná úspěšnou éru ve Ferrari.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že letošní kontroverzní pravidla upravující chování jezdců by mohla projít úpravami. Podle něj není vyloučeno, že se na základě reakcí z paddocku i širší veřejnosti dočkáme změn v aktuálním znění těchto předpisů.
Ferrari chystá velké technické změny svého vozu, které začne postupně zavádět už při Velké ceně v Imole. Vedení týmu věří, že díky těmto úpravám se brzy zařadí mezi nejrychlejší stáje na startovním roštu.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.
Zak Brown si znovu rýpl do Alpine a připomněl, že ztráta Oscara Piastriho byla jejich velkým selháním. Vzhledem k Australanově současné formě u McLarenu působí tento přešlap o to bolestněji.
George Russell tvrdí, že kdyby se připojil k Mercedesu hned po vstupu do Formule 1, mohl mít na svém kontě dva tituly. Naznačuje, že čas strávený v menších týmech mohl znamenat ztrátu šampionátů, které by jinak mohl získat.
Lando Norris měl být hlavním tahounem McLarenu v boji o titul, ale drobné chyby ho postupně srážejí a nahrávají jeho klidnějšímu kolegovi Oscarovi Piastrimu. Ten zatím beze slov přebírá roli lídra a ukazuje, kdo má aktuálně navrch.
Začátek nové kapitoly Lewise Hamiltona ve Ferrari se zatím nese ve znamení zklamání. Očekávaný restart kariéry v ikonickém červeném voze se rychle proměnil v sérii neuspokojivých výsledků, které zatím nenaplňují ambice ani fanouškovská očekávání.