Lotus na svých oficiálních stránkách uveřejnil rozhovory s Kimim Räikkönenemm a Romainem Grosjeanem. Oba se ohlížejí za závodem v Abú Zabí a zároveň se těší na další závod v Austinu.
Kimi Räikkönen
Nejprve, jaké jsou tvé myšlenky po výhře v Abú Zabí?KR: Zvládli jsme to. Chvíli nám to trvalo, ale zvládli jsme to. Všechna práce týmu se vyplatila a byli jsme schopni ukázat to, co jsme už dlouho věděli - máme vůz schopný bojovat na špici. A co víc - můžeme zvítězit.
Proč myslíš, že ta výhra nakonec přišla?KR: Nevzdali jsme se. Byly chvíle, kdy vývoj vozu nešel přesně podle našich představ a když musíte testovat nové části během tréninků, je to těžké se nějak posunout. Ale snažili jsme se. Pokračovali jsme s vývojem výfuků, které jsme testovali v Koreji a Indii a rychlost vypadala v Abú Zabí slibně po celý víkend.
Nikdy jsem nebyl mimo první desítku. S tím v hlavě jsme myslím měli tušení, že můžeme být konkurenceschopní, pokud se nám povede kvalifikace. To byl problém, se kterým se potýkáme celou sezonu. Tentokrát se to povedlo.
Je dobré, že jste zodpověděli tu otázku - "kdy přijde vítězství"?KR: Nikdy jsem se nezajímal o to, co si myslí lidé - pokud nedokončím příští závod, budou si myslet, že jsem stejně tak špatný, jako ten závod sám. Dělám své věci a jsem spokojený s tím, co dělám a pokud je to to nejlepší pro tým, potom ať to tak je. Takže mě nějak nezajímá, pokud si o mě lidé teď myslí něco jiného, než si mysleli tři hodiny před tím závodem.
Jak se těšíš na závod v Austinu?KR: Bude to pro mě třetí nový okruh a navíc, bude to nové místo pro všechny týmy a piloty. Korea a Indie byly pro mě nové, ale viděl jsem ty závody v TV. O Austinu nevím vůbec nic, jen jméno Okruh Amerik. Vždy jsem měl rád příjezdy na nová místa, přidává to na síle vzrušení. Na tento okruh se těším obzvlášť. Mám rád atmosféru v Americe. Je to uvolněné prostředí, vědí, jak si užít zábavu a ke všemu milují závodění.
Jaké jsou tvé předchozí zkušenosti se závoděním v USA?KR: Startoval jsem v sedmi velkých cenách v Indianapolis. Bohužel jedinkrát, kdy jsem měl opravdu silné auto, byl rok 2005. A tehdy závodilo jen šest vozů a já nebyl jedním z nich. V roce 2003 jsem získal pole position, ale žádný z těch závodů není jedním z těch, které bych si dobře pamatoval.
Loni jsem zkusil NASCAR. Zúčastnil jsem se dvou závodů na oválu Charlotte a líbilo se mi to opravdu hodně. To byl zřejmě ten zážitek, který jsem potřeboval, aby se mi otevřely oči a já začal mít chuť zase závodit. Poté jsem se chtěl vrátit do F1, zatímco jsem měl pokušení zkusit více závodů v NASCAR. Poté, co jsem viděl nadšení amerických NASCAR fanoušků, doufám, že Formule 1 v Texasu získá lidi stejně dychtivé užít si naše závodění.
Okomentoval jsi tvé rádio v Abú Zabí - můžeme něco podobného očekávat i v Austinu?KR: Ano, odvysílalo se pár našich rádiových komunikací a myslím, že v těch momentech jsme mohli slyšet, jak moc jsem si chtěl udržet klidnou hlavu, odvést svou práci a vyhrát. Vše, co potřebuji vědět je náskok na toho za mnou. Myslím, že pravděpodobně najdete další podobné zprávy, pokud prohledáte youtube, a to i z mého krátkého působení v NASCAR.
Výhra přišla poté, co jsi byl potvrzen jako jezdec Lotusu pro další sezonu. Je to dobré schválení toho kroku?KR: Je to dobrý způsob ukázat, že všichni udělali správné rozhodnutí. Ukazovali jsme celou sezonu, že můžeme být dobří a Abú Zabí ukázalo, že můžeme vyhrát. A můžete očekávat víc, to slibuji.
Piloti Lotusu pod palbou otázek (foto: Lotus F1 Team)
Romain Grosjean
Jaké jsou tvé zkušenosti z USA?RG: Já jsem v Americe nikdy nebyl, ani na nákupech třeba v New Yorku! Bude to pro mě v mnohém zcela nový zážitek. Faktem je, že jsem se snažil zajet tam na krátkou návštěvu po VC Kanady, ale nakonec jsem neměl čas. Jsem si jistý, že to pro mě bude velká cesta poznávání. Nová země, nová kultura a pochopitelně nový okruh, což je něco, co si vždycky užívám.
Co víš o motorsportu ve Státech?RG: NASCAR je pochopitelně hodně slavná a myslím, že se z té show, kterou pro díváky předvádí, můžeme hodně přiučit, protože je to je působivé. A 500 mil Indianapolis je další akce, kterou zná každý. Doufám, že všichni fanoušci, které v Austinu potkáme, jsou také tak nadšení jako při zmíněných závodech.
Tým Lotus byl na okruhu, kde se projel Jérome D´Ambrosio - řekl ti o tom něco?RG: Mluvil jsem s ním, takže mám určitou představu, co očekávat. K tomu jsem pracoval na simulátoru a je pro mě jednoduché hrát Xbox, když cestuji, takže z toho také můžu získat určitou představu. Nemyslím si, že to bude na naučení zrovna nejjednodušší okruh a je tam pár zatáček, které vypadají, že budou výzvou. První zatáčka rozhodně vypadá jako zábava.
Tohle je další ze série tří dvou po sobě následujících závodů během devítí týdnů vedoucích ke konci sezony - jak vyčerpávající je tento časový plán?RG: Je to těžká práce, protože cestujeme na spoustu míst. Někdy se probudíte v hotelu a musíte se sám sebe zeptat - ve které zemi jsme? A je to stejné pro všechny v týmu - od jezdců, přes mechaniky, inženýry po lidi v zázemí, prostě pro všechny. Všichni se těšíme na volno, ale čekají nás dva důležité závody, takže doufejme, že dovezeme další dobrou porci bodů.
Poslední závod neproběhl podle tvých představ...RG: Pro mě to nebyl zrovna nejlepší den, ale pro tým to bylo fantastické. Kimi zvítězil. Byla to výhra, na kterou jsme dlouho čekali a pro celý tým to bylo neuvěřitelné. Jel jsem dobře a mohl jsem také dojet na bodech.
Bohužel Sergio (Pérez) se vrátil na trať uprostřed souboje a chtěl využít část trati, na které jsem byl já. Nemohl jsem nic dělat, protože nemůžete nechat zmizet vaše auto. Sergio byl za ten incident penalizován a znamenalo to další výjezd safety caru. Mark (Webber) se do toho také zaplet, ale tentokrát pro mě neměl žádná tvrdá slova.
Jaký byl ten pocit, když tým konečně dokázal zvítězit?RG: Bylo to neuvěřitelné. Vypadalo to, že šance na výhru nám unikla, ale nadále jsme se snažili a nejvyšší stupínek byl skvělou odměnou. Kimi odvedl fantastickou práci. Auto tam bylo a přestože to nebyl závod, ve kterém jsme očekávali vítězství, povedlo se to. Doufejme, že dobré výsledky budou pokračovat, počínaje Austinem.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.
Po Velké ceně Kataru se na sociálních sítích strhla vlna nenávistných reakcí mířených na Kimiho Antonelliho, který se stal terčem urážek a kritiky.
Andrea Kimi Antonelli při závodě v Kataru přišel o čtvrté místo po chybě v deváté zatáčce, což umožnilo Landu Norrisovi získat cenné body v boji o titul. Mladý Ital popsal co se stalo.
Max Verstappen si na Velké ceně Kataru připsal klíčové vítězství, kterým souboj o titul protáhl do posledního závodu sezony. Za ním projel cílem Oscar Piastri a třetí Carlos Sainz.
Oscar Piastri zatím v Kataru ovládl všechny tréninky i kvalifikaci a potvrzuje návrat do vrcholné formy. McLaren připisuje jeho dominantní výkon kombinaci talentu jezdce a vozu dobře padnoucího k vysokopřilnavému okruhu.
Lewis Hamilton i Charles Leclerc během celého víkendu v Kataru zápasí s tím, jak z Ferrari SF-25 vyždímat jeho potenciál. Vůz, který na papíře sliboval rychlost a stabilitu, se na trati ukázal jako nepředvídatelný.
Oscar Piastri si zajistil pole position pro Velkou cenu Kataru před týmovým kolegou Landem Norrisem, který skončil druhý. Třetí místo obsadil obhájce titulu Max Verstappen, což připravuje napínavý souboj o vítězství v nedělním závodě.
Oscar Piastri ovládl sprint na Velké ceně Kataru Formule 1, když si po sebevědomém výkonu dojel pro vítězství. Lando Norris sice nedosáhl na čelo, ale připsal si cenné body a zároveň stáhl část náskoku Maxe Verstappena v šampionátu.
Oscar Piastri pokračuje ve svém návratu do boje o šampionát a v Kataru si zajistil pole position pro sprintový závod před Georgem Russellem.