Šéf týmu Lotus Eric Boullier hovoří pro oficiální stránky Formule 1 o cílech pro zbývající část sezóny i o pozadí některých rozhodnutí Lotusu. Co řekl Romainovi Grosjeanovi po havárii v Belgii? Čí to byl nápad risknout letošní sezónu s Kimim Räikkönenem? Kdo bude závodit za Lotus příští rok?
Ericu, Lotus ztrácí na Ferrari v boji o třetí příčku mezi konstruktéry 14 bodů. Můžeš nám sdělit tři důvody, proč byste mohli skončit třetí?Eric Boullier: Tři důvody? Uvidíme... naše odhodlanost, výtečná kvalita designu vozu a naše konzistence.
Proč skončíte před Ferrari?EB: Jejich balík je rychlý, ale spoléhají zejména na jednoho pilota. To je fajn, pokud vám jde o titul mezi jezdci, ale není to dobrou strategií, pokud chcete uspět mezi konstruktéry. Nám jde o konstruktérský titul, abychom jednomu z našich jezdců další šanci bojovat o titul v šampionátu pilotů. A Kimi je nyní v takové pozici, že uděláme vše, abychom ho potlačili.
Räikkönen je v této sezóně "zázračným mužem," protože je v šampionátu třetí, aniž by vyhrál jediný závod. Jak to udělal? Byl známý "vítězstvím za každou cenu," nyní se ale zdá, že se proměnil v toho, kdo je schopný hrát dlouhou hru...EB: Jeho zázrak spočívá v tom, že k závodnímu víkendu přistupuje velmi chytře. Na začátku potřeboval chvíli na to, aby opět získal rychlost, a zřejmě z kvalifikací nevytěžil maximum. V závodech se ale prokázal být jako velmi dobrý jezdec dojíždějící do cíle. Získal tolik pódií v řadě.
A co se týče jeho proměny, možná je to tím, že je starší? Můžu to říct? Alespoň můžu uvést, že je zkušenější a vyspělejší (smích). Myslím, že dalším důvodem ke změně může být také to, že je ve svém prostředí spokojený. Myslím, že se mu tady líbí.
Grosjeanova letecká vložka v Belgii Boulliera nepotěšila, stejně jako jeho dřívější kolize,které tým připravily o slušnou porci bodů (foto: Lotus F1 Team)
Romain Grosjean se ve Spa předvedl. Co jste mu řekl, když se vrátil do boxů?EB: Musel jsem být konstruktivní. Měli jsme spolu v pondělí dlouhý rozhovor mezi čtyřma očima. Chtěl jsem vše vyložit na stůl: mé názory a jeho názory. Chtěl jsem, aby hovořil více než já. Dosáhli jsme shody, která mu umožní pokrok.
Nakolik ten zákaz na jeden závod ovlivňuje vaše plány na titul v šampionátu konstruktérů?EB: Ha, měli jsme u Romaina už několik odstoupení a všechna ovlivnila náš plán na vítězství v šampionátu. Cílem od nynějška je nepřijít o žádnou další příležitost.
Obecně se má za to, že Lotus se tento rok dočká vítězství. Takže v kterém závodě to bude?EB: Vždy v tom dalším. Doufali jsme ve vítězství v Singapuru. Nevyšlo to, takže naše ambice přesouváme do Japonska atd.
Co vaše jezdecká sestava pro rok 2013? Kdy ji oznámíte? Budo to znovu Räikkönen - Grosjean?EB: Myslím, že to bude vypadat zhruba stejně jako v této sezóně. S Kimim máme smlouvu na dva roky, s opcí.
Kdybyste si zahrál na ďáblova advokáta, co by přesvědčilo Räikkönena aby zůstal nebo Lotus skutečně opustil?EB: Nejprve se musíte ujistit o tom, že vaši piloti za vás chtějí závodit, což by mělo poskytnout odpověď na vaši otázku. Řekl bych, že se zde Kimi cítí velmi dobře.
Mechanici v Singapuru uklízejí Räikkönena do garáže (foto: Lotus F1 Team)
Pokud by se nerozhodl pro svůj návrat s vámi, jaký byl váš záložní plán?EB: Ale, měli jsme mnoho plánů. Ale přesto by asi nebyly tak dobré. Bezpochyby to byl hodně dobrý tah dostat Kimiho k nám. Získali jsme více, než jen sportovní výsledky. Přinesl s sebou do společnosti znovu motivaci. Cítíme, že jej lidé obdivují. Obdiv může udělat fantastické věci, je to něco, co jsme nikdy dříve netušili.
Například sponzoři jej milují, i když vědí o jeho reputaci, že je osobou, která se těžko zvládá. To ale samo o sobě není vůbec žádným problémem. Kimi hraje hru. Takže celkový balík, celkový impuls je tím, co nás žene vpřed.
Čí to byl nápad dostat Räikkönena zpět? Souviselo s tím velké riziko...EB: Myslím, že to byl (předseda týmu) Gerard (Lopez). Měli jsme schůzku s našimi vedoucími pracovníky o budoucnosti týmu a seznam pilotů, s nimiž jsme zvažovali podepsat smlouvu. Kimi na tom seznamu nechyběl. Myslím, že Gerard chtěl Kimiho více, než kdokoliv jiný - a tlačil na to. Ve skutečnosti to bylo velmi jednoduché, racionální rozhodnutí.
Kde byste chtěl, aby Lotus v letošní sezóně skončil? Zasloužil by si to?EB: V ideálním světě bychom skončili v šampionátu jezdců druzí. A zasloužili bychom si to. Všichni v tomto týmu by si tuto pozici zasloužili.
Kdo podle vás v tom případě vyhraje titul a kdo vám umožní získat druhou příčku?EB: To nechci vědět. A druhé místo bychom měli v ideálním světě. Dosáhli bychom ho ve světě, kde neexistují odstoupení a havárie (smích)!
Zak Brown znovu rozdmýchal spekulace o budoucnosti Maxe Verstappena a jeho možném odchodu z Red Bullu. Šéf McLarenu naznačil, že přestup k Mercedesu není mimo hru, čímž opět rozvířil dění v paddocku.
Oliver Bearman otevřeně promluvil o finančních obětech, které jeho rodina podstoupila, aby mu umožnila nastartovat závodní kariéru. Zároveň sdílel, jaký zlomový moment mu přinesl klíčovou příležitost a jak se musel psychicky připravit na náročnou debutovou sezónu ve Formuli 1 s týmem Haas.
Adrian Newey od svého příchodu do Aston Martinu před sezonou 2025 nezná odpočinek a pracuje naplno. Jeho cílem je co nejrychleji posunout tým mezi špičku formule 1.
Ferrari údajně připravuje vylepšení posilovače řízení u svého vozu SF-25 na nadcházející Velkou cenu Maďarska. Tato změna by mohla zlepšit ovladatelnost a výkon týmu na technickém okruhu.
Valtteri Bottas prozradil, že během povinné vojenské služby ve Finsku absolvoval výcvik ostřelovače, který mu pomohl lépe zvládat tlak i soustředění. Klid a přesnost z armády dnes využívá i v kokpitu formule.
Situace uvnitř Red Bullu se dál komplikuje. Ralf Schumacher je přesvědčen, že pokud se tým rychle nestabilizuje, Max Verstappen z něj odejde.
Yuki Tsunoda si při návštěvě italského jezera Como vybral slabší chvilku. Jeho mobilní telefon zmizel neznámo kam. Mladý japonský jezdec však situaci bere s nadhledem a místo paniky se obrátil na své fanoušky s prosbou o pomoc při hledání.
Známý komentátor F1 Martin Brundle rozebral rozhodnutí Christiana Hornera a poukázal na moment, který považuje za zásadní pochybení v řízení týmu Red Bull.
Jules Bianchi, kterému bylo tehdy jen 25 let, podlehl osudovým zraněním z nehody v Suzuce. Jeho smrt otřásla světem Formule 1 a přiměla k zásadním změnám v bezpečnosti.
Charles Leclerc si při desátém výročí úmrtí Julese Bianchiho připomněl jeho vliv na svou kariéru i osobní život. Byl pro něj nejen kmotrem a přítelem, ale také inspirací, která ho provází dodnes.
Sebastian Vettel je mimo Formuli 1 už tři sezóny a kolem jeho návratu dlouho panovaly spekulace. Nyní učinil konečné rozhodnutí ohledně možného comebacku.
Před deseti lety nás navždy opustil Jules Bianchi. Zemřel na následky zranění z Velké ceny Japonska 2014, která navždy změnila Formuli 1.