Šéf týmu Lotus Eric Boullier hovoří pro oficiální stránky Formule 1 o cílech pro zbývající část sezóny i o pozadí některých rozhodnutí Lotusu. Co řekl Romainovi Grosjeanovi po havárii v Belgii? Čí to byl nápad risknout letošní sezónu s Kimim Räikkönenem? Kdo bude závodit za Lotus příští rok?
Ericu, Lotus ztrácí na Ferrari v boji o třetí příčku mezi konstruktéry 14 bodů. Můžeš nám sdělit tři důvody, proč byste mohli skončit třetí?Eric Boullier: Tři důvody? Uvidíme... naše odhodlanost, výtečná kvalita designu vozu a naše konzistence.
Proč skončíte před Ferrari?EB: Jejich balík je rychlý, ale spoléhají zejména na jednoho pilota. To je fajn, pokud vám jde o titul mezi jezdci, ale není to dobrou strategií, pokud chcete uspět mezi konstruktéry. Nám jde o konstruktérský titul, abychom jednomu z našich jezdců další šanci bojovat o titul v šampionátu pilotů. A Kimi je nyní v takové pozici, že uděláme vše, abychom ho potlačili.
Räikkönen je v této sezóně "zázračným mužem," protože je v šampionátu třetí, aniž by vyhrál jediný závod. Jak to udělal? Byl známý "vítězstvím za každou cenu," nyní se ale zdá, že se proměnil v toho, kdo je schopný hrát dlouhou hru...EB: Jeho zázrak spočívá v tom, že k závodnímu víkendu přistupuje velmi chytře. Na začátku potřeboval chvíli na to, aby opět získal rychlost, a zřejmě z kvalifikací nevytěžil maximum. V závodech se ale prokázal být jako velmi dobrý jezdec dojíždějící do cíle. Získal tolik pódií v řadě.
A co se týče jeho proměny, možná je to tím, že je starší? Můžu to říct? Alespoň můžu uvést, že je zkušenější a vyspělejší (smích). Myslím, že dalším důvodem ke změně může být také to, že je ve svém prostředí spokojený. Myslím, že se mu tady líbí.
Grosjeanova letecká vložka v Belgii Boulliera nepotěšila, stejně jako jeho dřívější kolize,které tým připravily o slušnou porci bodů (foto: Lotus F1 Team)
Romain Grosjean se ve Spa předvedl. Co jste mu řekl, když se vrátil do boxů?EB: Musel jsem být konstruktivní. Měli jsme spolu v pondělí dlouhý rozhovor mezi čtyřma očima. Chtěl jsem vše vyložit na stůl: mé názory a jeho názory. Chtěl jsem, aby hovořil více než já. Dosáhli jsme shody, která mu umožní pokrok.
Nakolik ten zákaz na jeden závod ovlivňuje vaše plány na titul v šampionátu konstruktérů?EB: Ha, měli jsme u Romaina už několik odstoupení a všechna ovlivnila náš plán na vítězství v šampionátu. Cílem od nynějška je nepřijít o žádnou další příležitost.
Obecně se má za to, že Lotus se tento rok dočká vítězství. Takže v kterém závodě to bude?EB: Vždy v tom dalším. Doufali jsme ve vítězství v Singapuru. Nevyšlo to, takže naše ambice přesouváme do Japonska atd.
Co vaše jezdecká sestava pro rok 2013? Kdy ji oznámíte? Budo to znovu Räikkönen - Grosjean?EB: Myslím, že to bude vypadat zhruba stejně jako v této sezóně. S Kimim máme smlouvu na dva roky, s opcí.
Kdybyste si zahrál na ďáblova advokáta, co by přesvědčilo Räikkönena aby zůstal nebo Lotus skutečně opustil?EB: Nejprve se musíte ujistit o tom, že vaši piloti za vás chtějí závodit, což by mělo poskytnout odpověď na vaši otázku. Řekl bych, že se zde Kimi cítí velmi dobře.
Mechanici v Singapuru uklízejí Räikkönena do garáže (foto: Lotus F1 Team)
Pokud by se nerozhodl pro svůj návrat s vámi, jaký byl váš záložní plán?EB: Ale, měli jsme mnoho plánů. Ale přesto by asi nebyly tak dobré. Bezpochyby to byl hodně dobrý tah dostat Kimiho k nám. Získali jsme více, než jen sportovní výsledky. Přinesl s sebou do společnosti znovu motivaci. Cítíme, že jej lidé obdivují. Obdiv může udělat fantastické věci, je to něco, co jsme nikdy dříve netušili.
Například sponzoři jej milují, i když vědí o jeho reputaci, že je osobou, která se těžko zvládá. To ale samo o sobě není vůbec žádným problémem. Kimi hraje hru. Takže celkový balík, celkový impuls je tím, co nás žene vpřed.
Čí to byl nápad dostat Räikkönena zpět? Souviselo s tím velké riziko...EB: Myslím, že to byl (předseda týmu) Gerard (Lopez). Měli jsme schůzku s našimi vedoucími pracovníky o budoucnosti týmu a seznam pilotů, s nimiž jsme zvažovali podepsat smlouvu. Kimi na tom seznamu nechyběl. Myslím, že Gerard chtěl Kimiho více, než kdokoliv jiný - a tlačil na to. Ve skutečnosti to bylo velmi jednoduché, racionální rozhodnutí.
Kde byste chtěl, aby Lotus v letošní sezóně skončil? Zasloužil by si to?EB: V ideálním světě bychom skončili v šampionátu jezdců druzí. A zasloužili bychom si to. Všichni v tomto týmu by si tuto pozici zasloužili.
Kdo podle vás v tom případě vyhraje titul a kdo vám umožní získat druhou příčku?EB: To nechci vědět. A druhé místo bychom měli v ideálním světě. Dosáhli bychom ho ve světě, kde neexistují odstoupení a havárie (smích)!
Fanoušci Formule 1 mají jedinečnou příležitost – originální závodní vůz BMW Sauber, s nímž Robert Kubica závodil v sezóně 2009, je nyní v aukci. Cena za tento kousek historie? 390 tisíc eur, a k ještě DPH.
Lando Norris věří, že v roce 2025 bude schopný „bojovat se všemi“ o titul. Britský jezdec se poučil z chyb, které udělal v minulém roce, a je připravený vstoupit do nové sezóny s cílem usilovat o mistrovský titul.
Laura Muellerová se stala historickou postavou ve formuli 1, když byla v úterý jmenována inženýrkou týmu Haas. Jako první žena v této roli se bude podílet na spolupráci s francouzským jezdcem Estebanem Oconem.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.