Šéf týmu Lotus Eric Boullier hovoří pro oficiální stránky Formule 1 o cílech pro zbývající část sezóny i o pozadí některých rozhodnutí Lotusu. Co řekl Romainovi Grosjeanovi po havárii v Belgii? Čí to byl nápad risknout letošní sezónu s Kimim Räikkönenem? Kdo bude závodit za Lotus příští rok?
Ericu, Lotus ztrácí na Ferrari v boji o třetí příčku mezi konstruktéry 14 bodů. Můžeš nám sdělit tři důvody, proč byste mohli skončit třetí?Eric Boullier: Tři důvody? Uvidíme... naše odhodlanost, výtečná kvalita designu vozu a naše konzistence.
Proč skončíte před Ferrari?EB: Jejich balík je rychlý, ale spoléhají zejména na jednoho pilota. To je fajn, pokud vám jde o titul mezi jezdci, ale není to dobrou strategií, pokud chcete uspět mezi konstruktéry. Nám jde o konstruktérský titul, abychom jednomu z našich jezdců další šanci bojovat o titul v šampionátu pilotů. A Kimi je nyní v takové pozici, že uděláme vše, abychom ho potlačili.
Räikkönen je v této sezóně "zázračným mužem," protože je v šampionátu třetí, aniž by vyhrál jediný závod. Jak to udělal? Byl známý "vítězstvím za každou cenu," nyní se ale zdá, že se proměnil v toho, kdo je schopný hrát dlouhou hru...EB: Jeho zázrak spočívá v tom, že k závodnímu víkendu přistupuje velmi chytře. Na začátku potřeboval chvíli na to, aby opět získal rychlost, a zřejmě z kvalifikací nevytěžil maximum. V závodech se ale prokázal být jako velmi dobrý jezdec dojíždějící do cíle. Získal tolik pódií v řadě.
A co se týče jeho proměny, možná je to tím, že je starší? Můžu to říct? Alespoň můžu uvést, že je zkušenější a vyspělejší (smích). Myslím, že dalším důvodem ke změně může být také to, že je ve svém prostředí spokojený. Myslím, že se mu tady líbí.
Grosjeanova letecká vložka v Belgii Boulliera nepotěšila, stejně jako jeho dřívější kolize,které tým připravily o slušnou porci bodů (foto: Lotus F1 Team)
Romain Grosjean se ve Spa předvedl. Co jste mu řekl, když se vrátil do boxů?EB: Musel jsem být konstruktivní. Měli jsme spolu v pondělí dlouhý rozhovor mezi čtyřma očima. Chtěl jsem vše vyložit na stůl: mé názory a jeho názory. Chtěl jsem, aby hovořil více než já. Dosáhli jsme shody, která mu umožní pokrok.
Nakolik ten zákaz na jeden závod ovlivňuje vaše plány na titul v šampionátu konstruktérů?EB: Ha, měli jsme u Romaina už několik odstoupení a všechna ovlivnila náš plán na vítězství v šampionátu. Cílem od nynějška je nepřijít o žádnou další příležitost.
Obecně se má za to, že Lotus se tento rok dočká vítězství. Takže v kterém závodě to bude?EB: Vždy v tom dalším. Doufali jsme ve vítězství v Singapuru. Nevyšlo to, takže naše ambice přesouváme do Japonska atd.
Co vaše jezdecká sestava pro rok 2013? Kdy ji oznámíte? Budo to znovu Räikkönen - Grosjean?EB: Myslím, že to bude vypadat zhruba stejně jako v této sezóně. S Kimim máme smlouvu na dva roky, s opcí.
Kdybyste si zahrál na ďáblova advokáta, co by přesvědčilo Räikkönena aby zůstal nebo Lotus skutečně opustil?EB: Nejprve se musíte ujistit o tom, že vaši piloti za vás chtějí závodit, což by mělo poskytnout odpověď na vaši otázku. Řekl bych, že se zde Kimi cítí velmi dobře.
Mechanici v Singapuru uklízejí Räikkönena do garáže (foto: Lotus F1 Team)
Pokud by se nerozhodl pro svůj návrat s vámi, jaký byl váš záložní plán?EB: Ale, měli jsme mnoho plánů. Ale přesto by asi nebyly tak dobré. Bezpochyby to byl hodně dobrý tah dostat Kimiho k nám. Získali jsme více, než jen sportovní výsledky. Přinesl s sebou do společnosti znovu motivaci. Cítíme, že jej lidé obdivují. Obdiv může udělat fantastické věci, je to něco, co jsme nikdy dříve netušili.
Například sponzoři jej milují, i když vědí o jeho reputaci, že je osobou, která se těžko zvládá. To ale samo o sobě není vůbec žádným problémem. Kimi hraje hru. Takže celkový balík, celkový impuls je tím, co nás žene vpřed.
Čí to byl nápad dostat Räikkönena zpět? Souviselo s tím velké riziko...EB: Myslím, že to byl (předseda týmu) Gerard (Lopez). Měli jsme schůzku s našimi vedoucími pracovníky o budoucnosti týmu a seznam pilotů, s nimiž jsme zvažovali podepsat smlouvu. Kimi na tom seznamu nechyběl. Myslím, že Gerard chtěl Kimiho více, než kdokoliv jiný - a tlačil na to. Ve skutečnosti to bylo velmi jednoduché, racionální rozhodnutí.
Kde byste chtěl, aby Lotus v letošní sezóně skončil? Zasloužil by si to?EB: V ideálním světě bychom skončili v šampionátu jezdců druzí. A zasloužili bychom si to. Všichni v tomto týmu by si tuto pozici zasloužili.
Kdo podle vás v tom případě vyhraje titul a kdo vám umožní získat druhou příčku?EB: To nechci vědět. A druhé místo bychom měli v ideálním světě. Dosáhli bychom ho ve světě, kde neexistují odstoupení a havárie (smích)!
Max Verstappen vynechává mediální den před Velkou cenou Miami, jeho soukromý letoun vyrazil z Francie do USA teprve před několika hodinami. Okamžitě se tak rozšířily spekulace, že nizozemský šampion a jeho partnerka Kelly Piquet možná právě přivítali na svět svého prvního potomka.
Po krátké pauze a nabírání sil po náročné trojici závodů je tu další adrenalinová jízda – Formule 1 se o víkendu vrací na scénu Velkou cenou Miami, kde se očekává další dramatické dějství sezóny 2025.
Racing Bulls představil pro Velkou cenu Miami jednorázové růžovo-bílé zbarvení monopostů inspirované novou příchutí Red Bull Summer Edition. Své zbarvení představil i Sauber.
Ferrari představilo pro Velkou cenu Miami speciální lakování. Zatímco někteří oceňují moderní prvky značky HP, jiní kritizují design jako nevyvážený a chaotický.
Johnny Herbert přirovnal podmínky, které musí Jack Doohan splnit, aby se prosadil v týmu Alpine, k jinému prostředí ve Formuli 1, se kterým bude tento Australan dobře obeznámen.
Franz Tost označil Aston Martin za tým s velkým potenciálem do budoucna díky příchodu Adriana Neweyho, Andyho Cowella a blížící se spolupráci s Hondou.
Alex Brundle analyzoval styl jízdy Lewise Hamiltona a zjistil, že jeho agresivní brzdění ve vysokorychlostních zatáčkách může být problémem pro stabilitu Ferrari SF-25. Tento rozdíl v přístupu k brzdám mezi ním a Charlesem Leclercem vysvětluje některé z jeho potíží s novým vozem.
Christian Horner odmítl tvrzení Tota Wolffa, že obavy ohledně motorů byly na program Komise F1 přidány na poslední chvíli jako "vtip". Podle Hornera jde o dlouhodobé téma, které bylo opakovaně diskutováno, nikoli novou stížnost.
Tento víkend se ve Miami uskuteční druhý sprintový závod letošní sezony Formule 1. Po šestitýdenní přestávce od prvního sprintu v Číně, kde to vypadalo, že Lewis Hamilton začíná úspěšnou éru ve Ferrari.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že letošní kontroverzní pravidla upravující chování jezdců by mohla projít úpravami. Podle něj není vyloučeno, že se na základě reakcí z paddocku i širší veřejnosti dočkáme změn v aktuálním znění těchto předpisů.
Ferrari chystá velké technické změny svého vozu, které začne postupně zavádět už při Velké ceně v Imole. Vedení týmu věří, že díky těmto úpravám se brzy zařadí mezi nejrychlejší stáje na startovním roštu.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.