Niki Lauda v rozhovoru pro oficiální stránky Formule 1 popisuje své domněnky ohledně závěru letošní sezony a možné výměny v jezdeckém složení týmů pro příští rok. Hodnotí také jízdu Fernanda Alonsa či kvality Kimiho Räikkönena.
Niki, užíváme si jednu z nejzajímavějších sezon F1. Kdo z uchazečů podle vás nejideálněji vystihuje šampiona?NL: Fernando Alonso - protože dělá správné kroky. Je rychlý a dostává auto za cílovou čáru. A když je potřeba, je agresivní. Je to právě teď "pan bezchybný".
Ke kterému bývalému mistru byste ho přirovnal?NL: To není možné. Každý skvělý pilot je perfektní ve svém časovém období.
Když jste závodil, které charakteristické znaky jste potřebovali jako závodníci? A které z nich potřebujete dnes?NL: Jsou stejné. Požadavky na světového šampiona se nikdy nemění. Ten balík, který vás reprezentuje, musí fungovat teď stejně jako v minulosti. Změnila se zřejmě reklamní hlediska, ale to samo o sobě nemá význam pro dění na trati.
Jsou ale piloti, kteří za sebou mají obrovské finance i když nejsou na trati nejrychlejší. Je to současný vývoj?NL: Pokud chcete být mistrem, musíte to dokázat na trati. Je pravda, že jsou roky, kdy komerční aspekty převažují, ale nemá to co dočinění s bojem o titul. Tohle se nikdy nezmění.
Je zde sedm pilotů, kteří věří, že stále mohou získat titul. Věříte, že to je pořád ještě sedm jmen?NL: Ano a ne. Teoreticky a matematicky ano. Ale velkou otázkou je, kdy Alonso přestane závodit (smích). Pokud ano, ostatní se mohou dostat do pozice a dohnat ho. Ale proč by přestal? Já říkám, že pokud bude jezdit a závodit jako to dělal doposud, list těch, kteří se mohou počítat jako možní uchazeči, se rapidně zkracuje.
Jaké by bylo Ferrari bez Alonsa?NL: Ne tak dobré. Je to vždy kombinace jezdce a týmů, která dělá úspěch.
Nemá to ale více co dělat s pilotem? V případě Ferrari a Alonsa, existují rozdílné názory na to, do jaké míry zlepšuje vůz.NL: Je to vždy kombinace obojího. Tým musí pochopit, co je špatně s autem a závodník musí dělat dobrá rozhodnutí. A potom můžete vykompenzovat slabý začátek sezony.
Pokud je Alonso vaším favoritem, jak se za něj podle vás řadí ostatní?NL: Obvyklá jména: Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, Jenson Button a Kimi Räikkönen.
Laudův favorit Alonso - při pódiovém rozhovoru na Monze (foto: Scuderia Ferrari)
Räikkönen je třetí v tabulce jezdců, i když letos nevyhrál ani jeden závod. Je možné vyhrát titul bez vítězství?NL: Proč ne? Fascinující u Kimiho je, že se vrátil zpět a nepotřeboval žádný čas na aklimatizaci. Jako by nikdy nebyl pryč. Úžasné.
Také jste byl navrátilec a vyhrál jste třetí závod po svém návratu. Za těchto podmínek, neexistují obavy, že jste "to" možná ztratil?NL: To je různé. Kimi se vrátil jako by nebyl pryč dva roky. Hned bojoval na čele. Nemůžete chtít víc.
Ukazuje to kvality Räikkönena?NL: Ano, on je ten kdo tak jezdí.
Kdo by byl váš ideální mistr světa pro tuto sezonu?NL: Fernando Alonso. On získává nejvíce bodů. Bude mistrem, pokud bude pokračovat tak, jako doteď. Proč by to měnil?
A kdo dojede za ním?NL: Nemám tušení. Nejsem věštec.
OK, nyní se podívejme na "šílenou sezonu" a hádejme, kdo půjde kam. Začneme s Ferrari.NL: Žádná změna. To říkám dnes, aniž bych věděl, o čem mluvím (smích).
Zůstane Räikkönen u Lotusu?NL: Ano, proč by měnil tým?
A co Hamilton?NL: Zůstane u McLarenu.
Mercedes?NL: Nemám tušení, co chystají.
Co Sergio Pérez a Ferrari?NL: Nemyslím si. Pérez by byl risk. Massa je předvídatelný a Alonso ho má rád, takže říkám, že taková výměna se neuskuteční.
Takže si nemyslíte, že se nějaká z těch často diskutovaných výměn uskutečnění?NL: Nevidím žádnou takovou velkou výměnu.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.