Technický ředitel Lotusu James Allison hovoří o pokračujícím vývoji letošního monopostu E20, dvojitém DRS systému a o očekáváních před dalším závodem. Spa řadí okruhy, které by jejich vozu měly vyhovovat nejvíce.
Jak se cítíš po letní přestávce, kdy míříte do Spa?James Allison: Bylo to trochu divné, protože přestávka mezi Maďarskem a Spa je tak dlouhá vzhledem k té, kterou jsme měli v minulých letech. Předtím jsme se zastavili po jednom závodě, měli dva týdny volna, a pak zamířilo přímo k dalšímu.
Tentokrát bylo volné období týden před či po uzavření [továren]. Tým je netrpělivý při návratu na trať a závodění s E20, ale rozhodně jsme uvítali ty dny navíc pro výrobu nových dílů, které po Maďarsku tvoříme.
Jaké nové díly budou na voze?JA: Docela dost odlišných kousků. Hodně jsme se soustředili na přípravu pro Monzu, která následuje ihned po Spa a vyžaduje jedinečný aerodynamický balík. Jedná se pouze o jeden závod, vyžaduje však celou novou sadu křídel a neúměrné množství práce. Také jsme se soustředili na způsobilost jezdit s novým zařízením ve Spa, budeme-li mu dostatečně věřit.
Když už hovoříme o tom "zařízení," máme pro něj nějaký název?JA: Více se mi zamlouvá "zařízení", protože to má nádech Dr. Strangleova, ale většina lidí jej nazývá DDRS.
Lotus bude mít ve zbytku sezóny pro vývoj současného vozu 2 x více prostoru než v minulých letech (foto: Lotus F1 Team)
Jak by Spa mělo sedět vozu E20?JA: Pokud bude o víkendu sucho, spadá Spa do kategorie okruhů, na kterých si věříme nejvíce, takže jsme všichni vzrušeni tím, že tam míříme. Pokud bude o víkendu pršet, bude se jednat o mnohem otevřenější otázku - pro všechny týmy, ne jen pro nás. Ve Spa prší často, takže na tuto možnost musíme být připraveni.
V této sezóně máme za mokra různé zkušenosti, nevlídné počasí panovalo zejména během kvalifikací. V Silverstone jsme na tom byli za mokra v pořádku, ale v Německu jsme se trápili se zahříváním pneumatik do provozního rámce.
Pokud by mělo ve Spa dojít ke stejné situaci, povaha zatáček a zátěže pneumatik by měla stačit pro vytvoření potřebného tepla v gumě, takže si neděláme přehnané starosti. Upřednostnili bychom suchý víkend, ale konkurenceschopní bychom měli být za každého počasí.
Za sucha by měl okruh v Belgii maximálně vyhovovat, na mokré trati to bude otevřenější pro všechny týmy (foto: Lotus F1 Team)
Kolik výsledků vývoje ještě na voze E20 uvidíme?JA: Tento rok jsme vývoj letošního a příštího vozu uspořádali jinak, než v minulých sezónách, což nám dává více než dvojnásobný prostor pro vývoj současného vozu po uzavření továrny. Tato svoboda v pozdější fázi sezóny byla vykoupena tím, že jsme se dříve v tomto roce intenzivněji věnovali vývoji příštího vozu.
Doufáme, že tento přístup by měl přinést ovoce při vývoji obou aut. Monopost E20 se rozhodně nepropadl ve srovnání s našimi soupeři, a vůz pro příští rok v této fázi vypadá slibně.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.