Technický ředitel Lotusu James Allison hovoří o jejich slušné formě, kterou prokazovali v Montrealu - na dráze, která jim teoreticky neměla moc vyhovovat, a o vyhlídkách před Valencií. Ta by měla vozu E20 sedět, proto věří, že Lotus bude mít opět na pódium.
Jak hodnotíte výkonnost týmu ve Velké ceně Kanady?James Allison: Byl jsem opravdu potěšen Romainovým výsledkem závodu a měl jsem radost i z Kimiho, že získal nějaké užitečné body. Byl to ze strany celého týmu velmi dobře zvládnutý závod, včetně dvojice zastávek v boxech a excelentního posouzení toho, co můžeme dosáhnout na každé sadě pneumatik, což bylo založeno na pečlivě sestaveném programu pro pátek.
To vše bylo o to více potěšující vzhledem k tomu, že jsme program museli absolvovat v lehce neobvyklém pořadí kvůli hrozbě deště. Náš pocit z obou tréninků byl ten, že auto má dobrou rychlost, a bylo příjemné vidět výsledky v neděli, obzvlášť poté, co naše rychlost v kvalifikaci nebyla taková, jakou jsme čekali.
V Montrealu se hovořilo hlavně o managementu pneumatik. Romain odváděl viditelně lepší práci než většina ostatních. Jak moc na to podle vás mohl tlačit s tou druhou sadou?JA: Ve skutečnosti bychom s ní zajeli mnohem dále. Stále na sobě měla na konci závodu dostatek gumy. Opravdu to byl ze strany Romaina excelentní výkon a vůz se na měkké směsi pneumatik zdál být velmi konkurenceschopný.
Pokud se podíváte na vozy, které stavěly dvakrát, jejich prostřední stinty byly přibližně stejně rychlé jako Romainův. On tak dokázal pokračovat až do konce. Poté, co podruhé zastavil Lewis [Hamilton], ujížděl Romainovi o 0,4 sec/kolo na pneumatikách, které byly o 37 kol čerstvější.
Kimi Räikkönen v Montrealu na super-měkké směsi pneumatik(foto: Lotus F1 Team)
Přestože měl očividně v závodě velmi dobrou rychlost, vůz E20 neprokazuje plně svůj potenciál v kvalifikacích. Je to oblast, na kterou se tým obzvlášť zaměří?JA: Na tvrdší směsi pneumatik jsme byli často drtivě rychlí, ale na měkčí nám trochu scházelo - je to problém, na kterém momentálně pracujeme. Na roštu můžete ukázat na vozy, které jsou v kvalifikacích velmi rychlé, ale v závodě už tak konkurenceschopné nejsou, a naopak.
Zdá se, že máme auto, které v kvalifikacích momentálně nepatří mezi nejrychlejší, ale v závodech má velmi dobrou rychlost. Není to špatná kombinace, raději jsme v této než v opačné situaci. Pokud ale chceme vítězit v závodech, budeme muset naši kvalifikační výkonnost zlepšit. Neschází moc, potřebujeme jen ten drobný kousek navíc, máme li bojovat o ještě vyšší příčky.
Jaké jsou hlavní výzvy okruhu ve Valencii ve srovnání s tím minulým v Montrealu?JA: Valencie není zrovna slavná náročnými zatáčkami, ale má jich rozhodně více než Kanada. Asfalt je v ulicích Valencie o něco drsnější a v tomto ročním období i rozpálenější, což jsou faktory, které nám vyhovují.
Montreal byl jeden z okruhů, kde jsme měli obavy, zda bude nahrávat silným stránkám vozu E20, ale jezdilo nám to tam celkem dobře. Valencie snad přinese další dobrý výsledek, když by nám měla o něco lépe sedět.
Kryt motoru Lotusu s teplotním stíněním v oblasti výfuků(foto: Ch. Malbranque)
Vzrušují vás vyhlídky ve Valencii vzhledem k historii vysokých teplot na tomto okruhu?JA: My se na léto obecně těšíme, ale přesto to není tak, že potřebovali spalující horko. Teplota dráhy o 40 °C - jak ve Valencii očekáváme - není žádný velký žár. Může být i podstatně vyšší.
Zmínil jste se o tom, že Valencie by teoreticky měla týmu vyhovovat více než Montreal - ale ne o moc. S jakým výsledkem byste byl vzhledem k tomu v neděli spokojený?JA: Těžko o tom hovořit, upřímně si však nemyslím, že bychom letos v nějakém závodě neměli na pódium. Doufejme, že to bude platit i ve Valencii.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.