Technický ředitel Lotusu James Allison hovoří o jejich slušné formě, kterou prokazovali v Montrealu - na dráze, která jim teoreticky neměla moc vyhovovat, a o vyhlídkách před Valencií. Ta by měla vozu E20 sedět, proto věří, že Lotus bude mít opět na pódium.
Jak hodnotíte výkonnost týmu ve Velké ceně Kanady?James Allison: Byl jsem opravdu potěšen Romainovým výsledkem závodu a měl jsem radost i z Kimiho, že získal nějaké užitečné body. Byl to ze strany celého týmu velmi dobře zvládnutý závod, včetně dvojice zastávek v boxech a excelentního posouzení toho, co můžeme dosáhnout na každé sadě pneumatik, což bylo založeno na pečlivě sestaveném programu pro pátek.
To vše bylo o to více potěšující vzhledem k tomu, že jsme program museli absolvovat v lehce neobvyklém pořadí kvůli hrozbě deště. Náš pocit z obou tréninků byl ten, že auto má dobrou rychlost, a bylo příjemné vidět výsledky v neděli, obzvlášť poté, co naše rychlost v kvalifikaci nebyla taková, jakou jsme čekali.
V Montrealu se hovořilo hlavně o managementu pneumatik. Romain odváděl viditelně lepší práci než většina ostatních. Jak moc na to podle vás mohl tlačit s tou druhou sadou?JA: Ve skutečnosti bychom s ní zajeli mnohem dále. Stále na sobě měla na konci závodu dostatek gumy. Opravdu to byl ze strany Romaina excelentní výkon a vůz se na měkké směsi pneumatik zdál být velmi konkurenceschopný.
Pokud se podíváte na vozy, které stavěly dvakrát, jejich prostřední stinty byly přibližně stejně rychlé jako Romainův. On tak dokázal pokračovat až do konce. Poté, co podruhé zastavil Lewis [Hamilton], ujížděl Romainovi o 0,4 sec/kolo na pneumatikách, které byly o 37 kol čerstvější.
Kimi Räikkönen v Montrealu na super-měkké směsi pneumatik(foto: Lotus F1 Team)
Přestože měl očividně v závodě velmi dobrou rychlost, vůz E20 neprokazuje plně svůj potenciál v kvalifikacích. Je to oblast, na kterou se tým obzvlášť zaměří?JA: Na tvrdší směsi pneumatik jsme byli často drtivě rychlí, ale na měkčí nám trochu scházelo - je to problém, na kterém momentálně pracujeme. Na roštu můžete ukázat na vozy, které jsou v kvalifikacích velmi rychlé, ale v závodě už tak konkurenceschopné nejsou, a naopak.
Zdá se, že máme auto, které v kvalifikacích momentálně nepatří mezi nejrychlejší, ale v závodech má velmi dobrou rychlost. Není to špatná kombinace, raději jsme v této než v opačné situaci. Pokud ale chceme vítězit v závodech, budeme muset naši kvalifikační výkonnost zlepšit. Neschází moc, potřebujeme jen ten drobný kousek navíc, máme li bojovat o ještě vyšší příčky.
Jaké jsou hlavní výzvy okruhu ve Valencii ve srovnání s tím minulým v Montrealu?JA: Valencie není zrovna slavná náročnými zatáčkami, ale má jich rozhodně více než Kanada. Asfalt je v ulicích Valencie o něco drsnější a v tomto ročním období i rozpálenější, což jsou faktory, které nám vyhovují.
Montreal byl jeden z okruhů, kde jsme měli obavy, zda bude nahrávat silným stránkám vozu E20, ale jezdilo nám to tam celkem dobře. Valencie snad přinese další dobrý výsledek, když by nám měla o něco lépe sedět.
Kryt motoru Lotusu s teplotním stíněním v oblasti výfuků(foto: Ch. Malbranque)
Vzrušují vás vyhlídky ve Valencii vzhledem k historii vysokých teplot na tomto okruhu?JA: My se na léto obecně těšíme, ale přesto to není tak, že potřebovali spalující horko. Teplota dráhy o 40 °C - jak ve Valencii očekáváme - není žádný velký žár. Může být i podstatně vyšší.
Zmínil jste se o tom, že Valencie by teoreticky měla týmu vyhovovat více než Montreal - ale ne o moc. S jakým výsledkem byste byl vzhledem k tomu v neděli spokojený?JA: Těžko o tom hovořit, upřímně si však nemyslím, že bychom letos v nějakém závodě neměli na pódium. Doufejme, že to bude platit i ve Valencii.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.