Dnes vám představíme nového ředitele Caterhamu pro oblast výkonnosti (Performance Director) - Johna Ileye, který přestoupil z McLarenu, kde měl na starosti aerodynamiku.
Nejprve nám Johne stručně popiš svou kariéru a to, jak si se stal členem rodiny Caterhamu.Když mi byly čtyři, chtěl jsem závodit - můj otec byl učněm v automobilovém průmyslu, takže je to nejspíše dědičné. Ve třinácti jsem měl dobrého poradce pro výběr zaměstnání, který se mě zeptal, co bych chtěl dělat. Samozřejmě jsem řekl, že bych chtěl závodit s auty, on se mě však chytře zeptal, co bych chtěl dělat, pokud bych závodit nemohl.
Tak jsem mu řekl, že zřejmě bych stále rád pracovat v nějakém inženýrském oboru kolem automobilů. Byl skvělý a dal mi celou řadu rad vzhledem k předmětům, které bych si měl vybrat a jak co nejlépe postupovat.
Jako automobilový inženýr jsem absolvoval školu Lanchester Polytechnic v Coventry. Poté si mě vybrala společnost Brun Technics a v roce 1990 jsem pracoval na návrhu sportovních vozů Brunu poháněných Juddem.
V roce 1991 jsem pracoval jako aerodynamik na Allard J2X Worlds Sportscar Championship prototypu a na sportovních vozech Spice. Po ukončení těchto sérií jsem byl nezávislým pracovníkem a dělal jsem na něčem, čemu se říkalo Harrier LR9 GT - silniční a závodní vůz, a na bestii nazývané Uniclip Automotive Calibra, která závodila v šampionátu UK Thundersaloon Championship.
Můj prvotní zlom nastal, když jsem se přidal k tým, jenž měl na starosti vývoj v IndyCar pro stáj Newman-Haas. Pracoval jsem jako aerodynamik na vozech Loly a Swift Engineeringu v ltetech 1993 - 1997.
Když se pak v Autosportu objevil inzerát F1 týmu Jordan hledajícího zkušeného aerodynamika, ozval jsem se. Byl jsem úspěšný a od roku 1997 jsem tam zůstal až do roku 2001. V roce 1998 ze mne udělali šéfa aerodynamiky - a vyhráli jsme v tom roce náš první závod, což bylo hodně dobré!
John Iley, jehož silnou stránkou je aerodynamika, nyní působí u Caterhamu(Caterham F1 Team)
Tehdy jsem se poprvé setkal s Mike Gascoynem, Markem Smithem a několika dalšími lidmi, s nimiž nyní pracuji. Když Mike opustil Jordan a zamířil k Renaultu, šel jsem s ním a zůstal tam dva roky, pak jsem přestoupil k Toyotě do Kolína n. R.
Nato jsem se v roce 2003 přidal k Ferrari, opět jako šéf aerodynamiky. Tam jsem pracoval šest let a v roce 2010 jsem se vrátil do Velké Británie k McLarenu, kde jsem dva roky působil jako šéf aerodynamiky, než jsem přestoupil sem.
Co se ti tak líbí na závodění? Proč to děláš?Předpokládám, že jsem v srdci závodník. Dělal jsem motokáry na slušné úrovni, byť to bylo spíše o tom, že jsem hodil motokáru na střechu svého vozu, než že bych působil v seriózním týmu.
Vždy jsem měl co do činění s týmovými sporty a povahou jsem docela soutěživý, což se promítá do intelektuálních i fyzických výzev. Tým mě požádal, abych se o víkendu zapojil do fotbalových zápasů, takže si myslím, že zde celkem zapadnu.
Jde tady samozřejmě o víc. Je to o lásce k vozům, lásce ke sportu. O celou tu technickou výzvu dát dohromady skupinu lidí a skupinu nápadů a odvádět lepší práci než ostatní, to je přitažlivé.
Honba za dokonalostí?Tak trochu, já ale miluji aerodynamiku, protože v rámci týmu je něčím, co může dramaticky ovlivnit výkonnost. Existuje samozřejmě spousta věcí, které dostávají vůz na danou úroveň, k pokroku a k rozdílům však vede kombinace všech zainteresovaných osob.
John nyní pracuje na zvyšování výkonnosti vozu CT01 (foto: Caterham F1 Team)
Přidal ses k nám jako ředitel pro výkonnost. Co tvá role zahrnuje?Opravdu se na svou novou roli těším. Byť si uvědomuji, že mou silnou stránkou je aerodynamika, protože jsem ji dělal vždy, tak rozumím tomu, že ke zrychlení vozů přispívá spousta věcí. I když přemýšlení o aerodynamice může být pro vývoj dobré, nemusí to v reálu fungovat se strukturou vozu. Moc rád jsem postoupil z čistě aerodynamické pozice, takže cítím, že zde můžu růst a v rámci Caterhamu se dále rozvíjet.
Zatímco se budu soustředit hlavně na F1 tým, byl jsem rovněž požádán o práci na vývoji věcí pro silniční auta, což je velmi vzrušující. Vím, že Tony je nadšený z mého příspěvku pro vývoj nových modelů.
Paradoxní je, že když jsem v 90. létech podnikal na volné noze, udělal jsem kompletní aerodynamický balík pro silniční vůz Caterhamu. Sice nikdy nespatřil světlo světa, ale cítím, jako bych se pohyboval v kruhu!
Nejvíce se mi zamlouvá čistota inženýrské výzvy. Myslím, že to má co do činění s technickým vývojem na té nejvyšší úrovni - a v podstatě je zcela jasné, kdy to funguje a kdy ne.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.