Bernie Ecclestone poskytl časopisu Auto Motor und Sport rozhovor, ve kterém si povídal o detailech Concordské dohody s týmy, jednání s Mercedesem, plánovaných finančních záležitostech, příštích závodech v kalendáři F1 a jeho vizi budoucnosti Formule 1. O Mercedesu prohlásil, že v něm žádný kus historie nevidí, a stále se s ním nedohodl. První část: Concordská dohoda.
První dva závody jste sledoval jako divák v televizi. Jaké byly vaše dojmy?Bernie Ecclestone: Závody byly dobré. Bohužel jsem se nemohl obou úvodních závodů zúčastnit, protože jsem byl na začátku roku velmi zaneprázdněný.
Musel jsem řešit budoucnost pro týmy a celou formuli 1. Na druhou stranu jsem měl příležitost podívat se na závody jako divák a posoudit, co je špatné a co dobré.
Například?BE: My poskytujeme televizní signál, ale jednotlivé stanice s ním provádějí nejrůznější věci. Kvalita není vždy stejná. V Anglii vysílala první dva závody Sky a odvedla dobrou práci. Tady v Číně byla na řadě BBC a uvidíme, jak se s tím popere.
Byly pro vás výsledky z Austrálie a Malajsie překvapením?BE: Rozhodně to bylo překvapení pro Sauber. Podle mě je škoda, že nedokázali vyhrát. Zasloužili by si to. Závody samotné byly skvělé. Nabídly všechno, co celý loňský rok.
Všechny jste překvapil oznámením, že jste se většinou týmů sešel ohledně dohody o budoucnosti F1. Většinou je téma Concordské dohody diskrétní. Proč najednou ta upřímnost?BE: Hodně lidí na toto téma vyprávělo hlouposti. Proto jsem chtěl dát jasně najevo, jak na tom jsme.
Proč na internetu? Ví se přece, že s novými médii jste ve "válečném stavu."BE: Jsem čím dál více otevřen moderním věcem, nad tím už nemůžete přemýšlet.
Kdy by měla být Concordská dohoda kompletní?BE: Před koncem roku. Komerční aspekty už máme připavené. Teď se staráme o konečné úpravy dohody a konečnými ustanoveními.
Změní se nějak princip?BE: To záleží na sounáležitosti a úspěchu, který získáme.
Máte převahu na své straně. Kdo ještě chybí?BE: Několik malých týmů. Chtěl bych, aby týmy dlouhodobě uvolnily. Nemám nic proti lidem a přístupu, jakým se prezentují v letošním roce.
Bernie Ecclestone minulý týden v Šanghaji s tiskovou mluvčí Red Bullu(foto: Red Bull Racing)
Dostanou týmy více peněz?BE: Ano, protože vybereme více peněž a oni jsou do toho zapojeni.
A procentuelně?BE: To záleží na podmínkách.
Dříve jste pracoval s lidmi jako Ron Dennis, Frank Williams nebo Jeanem Todtem. Nyní je na postech šéfů týmu nová generace. Dělá to věci složitějšími?BE: Trošku déle jim trvá, že přesně pochopí, o co se jedná.
Získal jste si sjednocení FOTA starým principem "Rozdělit a vládnout"?BE: To nebyl můj záměr, smlouvat tímto způsobem. Lidé konají tak, jak je to pro ně nejvýhodnější.
Slyšeli jsme, že Mercedes se ke skupině vyvolených nepřipojil. S těmi nejste spokojený. Co proti nim máte?BE: Mercedes je pro F1 velice důležitý. Vždy jsem je podporoval a budu v tom i pokračovat. Mluvíme ale o firmě Mercedes.
Takže problémem je tým. Co za tím vězí? BE: Když člověk pronásleduje jádro týmu, narazí na překážky. U nich jsou navíc čtyři vlastníci a čtyři různá jména. V tomhle týmu žádný kus historie nevidím.
Proto musejí platit?
BE: Možná ne. Jednáme s každým stejně. To přináší bonus do historie a také úspěch.
Mercedes to vidí jinak. Stříbrné šípy jsou vedle Ferrari druhá nejdůležitější značka ve startovním poli, dodávají týmům motory, přivedly zpět Michaela Schumachera. To se nepočítá?
BE: Samozřejmě. Ale je pravdou, že Mercedes je v F1 zpět dva roky a zatím mistrovství světa nevyhráli.
Je problém, že nemohou dát požadované záruky až do roku 2020?
BE: Nemůžu mluvit za ně. Možná je jen těžké posytnout dostatečné záruky. Na druhé straně jsou podmínky jasně dány již dlouhou dobu a podepsány. Na to nezapomeňme. Značka Mercedes je akcionářem týmů vozů formule 1. Je tak jen otázkou, kdy některý z majitelů nebo vlastníků podílu v týmu ty záruky poskytne.
Mluvil jste o tom s panem Zetschem?BE: O mém pohledu na téma Mercedes jsem s ním mluvil minulý týden.
Měl pro vás porozumění?BE: Myslím si to.
Jste optimistický při pohledu na to, že tento podzim dojde ke konečné dohodě nebo raději budete riskovat, že Mercedes z dohody odstoupí?BE: Nemůžu je nutit. Tým musí sám vědět, co chce dělat. Dohoda jim už měsíc leží na stole. Mluvili jsme o tom s jejich šéfem a ten snad myslí si, že tento tým vyhrál v osmdesáti závodech, kterých se zúčastnil, nějaký titul. Jednoduše nemohu určit, proč v tomto období vystupují pod jménem Mercedes. Kdo tedy vyhrál?
Není moc týmů, které by změnily jméno.BE: To je pravda. Souhlasili jsme s tím, že tým Brawn GP se přejmenuje v Mercedes, protože je to lepší jméno. Možná to byla chyba.
A Lotus?BE: Ti už pod jménem Lotus vytupovali dříve. Je ale jasné, že tohle téma mohlo být vyřešeno lépe. V budoucnosti už nebudeme žádné změny jména povolovat. A toho se chci držet.
Kolovala fáma, že Mercedes podá žalobu k Evropskému soudu za nekalou soutěž, když se nedospěje k uspokojivému výsledku. Má tohle naději na úspěch?BE: Nemám ponětí. Když se tak rozhodnou, nechají si předtím nade vší pochybnost dobře poradit.
Po 15 letech ve Formuli 1 se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódia a ukončil tak dlouholeté čekání na vysněný výsledek. Německý jezdec předvedl vyzrálý výkon a potvrdil, že vytrvalost se ve světě motorsportu vyplácí.
Ferrari během britské Grand Prix přišlo o GPS signál Hamiltonova vozu a muselo činit strategická rozhodnutí prakticky naslepo. Výpadek dat ovlivnil i načasování přezutí, což stálo Hamiltona cenné sekundy a možný posun na pódium.
Red Bull vsadil na odvážnou strategii v nastavení Verstappenova vozu pro britskou Grand Prix – risk se však obrátil proti nim.
Lewis Hamilton letos v sezóně 2025 zatím zápasí s nepříznivými výsledky. Ačkoliv Silverstone přineslo zlepšení, Brit stále hledá formu a není s dosavadním výkonem spokojený.
Oscar Piastri po penalizaci ve Velké ceně Velké Británie chtěl vyměnit pozici s Landem Norrisem, ale uznal, že by to nebylo fér. I přes zklamání respektoval týmové rozhodnutí a chce se z této zkušenosti poučit.
Lando Norris si za výhru v Británii odnesl trofej složenou z 2 717 kostek LEGO. Tradiční RAC Trophy tak dostala moderní a hravý vzhled.
Oscar Piastri byl frustrovaný po deseti sekundové penalizaci, kterou dostal za zpomalení za safety carem. Trest ho připravil o vítězství a proměnil slibně rozjetý závod ve zklamání.
Po 239 startech se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódiového umístění ve Formuli 1. Trpělivost, vytrvalost a dlouholeté zkušenosti mu přinesly zasloužený úspěch.
Lando Norris využil deštivých podmínek a strategických chyb soupeřů k suverénnímu vítězství na domácí půdě v Silverstone. Zaslouženou pozornost ale sklidil i Nico Hülkenberg, který po letech úsilí získal své první pódium ve Formuli 1.
McLaren zatím zůstává favoritem sezóny, ale šéf týmu Andrea Stella vnímá rostoucí formu Ferrari jako potenciální hrozbu. Podle něj by jejich zlepšení mohlo dodat šampionátu větší napětí.
Max Verstappen po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie uvedl, že mu Andrea Kimi Antonelli pomohl poskytnutím větrného stínu (tow), což mu mohlo přinést drobné zlepšení času na kolo.
Kimi Antonelli se kvalifikoval na sedmém místě, ale do závodu odstartuje desátý. Nese si penalizaci ztráty tří pozic na startu za kolizi s Maxem Verstappenem v Rakousku.