Technický ředitel Lotusu James Allison hovoří o novinkách, které vezou do Číny, i o specifických požadavcích Kimiho Räikkönena na posilovač řízení, s nímž zatím stále není úplně spokojený.
Co si po dvou závodech myslíš o rozložení sil?James Allison: Díky výkonnosti vozu jsme o něco veselejší. Ačkoliv jsme naši skutečnou rychlost předvedli pouze v kvalifikaci a v závěru závodu v Sepangu, tak si myslím, že můžeme v pohodě usuzovat, že máme dobrou rychlost jak v kvalifikaci, tak i v závodě. Naše opotřebení pneumatik se zdá být dobré, když zvládneme nastavení, a kvalifikační rychlost dokážeme přenést i do závodu.
Co se na voze v Číně změní?JA: Vezeme nové díly, které by nám měly přinést 0,2 sec zrychlení v čase na kolo. Možná to nezní jako moc, ale vzhledem k tomu, jak je to letos vyrovnané, se jedná o velkou věc. Snad to bude o něco více, než přivezou ostatní.
Jsou na voze některé oblasti, na něž by se měl vývoj zaměřit především?JA: Musíme pokračovat ve zlepšování vozu v časech na kolo, a proto se zaměřujeme na všechny oblasti. Specifickou oblastí, kterou jsme vytipovali pro zlepšení, jsou časy zastávek v boxech. Tímto směrem soustředíme více úsilí inženýrů. Zkoumáme matice kol a pistole. Když se podíváme na naše soupeře, pak je jasné, že se v této oblasti dá čas získat.
Grosjean toho po slibných kvalifikacích v závodech zatím moc nepředvedl(foto: Lotus F1 Team)
Jaké výzvy skýtá pár zámořských závodů, které se jeden hned po sobě?JA: Jedná se zejména o logistické výzvy, plánování a výrobu, abyste byli dostatečně vybaveni pro dva závody, jelikož mezi nimi nemáte příležitost něco doplnit.
Zámořské závody jedoucí se hned po sobě jsou rovněž vyčerpávající pro závodní tým, který musí pracovat mezi dvěma podniky bez přestávky. Dny jsou velmi dlouhé, není čas na odpočinek. A to přicházejí po náročném období předsezónního testování.
Z pohledu vývoje známe program dlouho dopředu a tým se v Enstone snaží poskytovat díly v souladu s tímto harmonogramem. Znamená to, že neplánujeme velká vylepšení pro druhý z těch závodů následujících hned po sobě, protože k tomu v podstatě ani není příležitost.
Do jaké míry se Čína shoduje s Bahrajnem v požadavcích na monopost?JA: První dvě dráhy, které jsme navštívili - Albert Park a Sepang - kladou nadprůměrné požadavky na aerodynamickou efektivitu se slušným počtem rychlých a středně-rychlých zatáček. Šanghaj a Bahrajn kladou o trochu větší důraz na pomalejší zatáčky.
S naším vozem jsme včetně předsezónních testů jezdili na čtyřech okruzích, z nichž ne všechny vyžadovaly super aerodynamiku - a vůz E20 byl silný všude. Proto míříme do Číny a Bahrajnu s očekáváním dobré výkonnosti.
Tým má dva nové piloty, kteří se do F1 vracejí po přestávce. Myslíš, že od nich můžeme očekávat ještě lepší výkony?JA: Myslím, že od obou můžeme rozhodně očekávat zlepšení. S tím, jak se Kimi cítí v našem voze pohodlněji, bude schopen jezdit lépe.
Romain odvádí velmi dobrou práci v kvalifikaci, ale jeho skutečnou závodní výkonnost jsme ještě letos neviděli, jelikož byla v obou případech omezená. Vše ukazuje zatím na to, že bude schopný podávat dobré výkony, jakmile se závod rozjede, takže v tomto směru nemáme žádné obavy.
Kimi za deště v Sepangu (foto: Lotus F1 Team)
Jaké jsou poslední zprávy o nastavení řízení pro Kimiho - odpovídá už přesně jeho představám?JA: Žel se nejedná o tak jednoduchou úpravu jako o přehození tlačítek na volantu. Naše poslední nastavení poskytuje Kimimu dostatečnou pomoc ve vysokých rychlostech, v zatáčkách s vysokým zatížením, ale stále jsme mu nedali posilovač řízení, který nabízel takovou finesu, kterou by si přál.
V této oblasti dosahujeme pokroku, ale způsob Kimiho řízení spočívá v nalezení limitu na přední nápravě a pak tomu jemně přizpůsobuje vůz. To může udělat pouze tehdy, když mu řízení poskytuje výbornou zpětnou vazbu. Usilovně pracujeme na tom, abychom mu poskytli perfektní vybavení, díky němuž by mohl v kvalifikaci zrychlit o těch několik posledních desetinek.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.