Technický ředitel Lotusu James Allison hovoří o novinkách, které vezou do Číny, i o specifických požadavcích Kimiho Räikkönena na posilovač řízení, s nímž zatím stále není úplně spokojený.
Co si po dvou závodech myslíš o rozložení sil?James Allison: Díky výkonnosti vozu jsme o něco veselejší. Ačkoliv jsme naši skutečnou rychlost předvedli pouze v kvalifikaci a v závěru závodu v Sepangu, tak si myslím, že můžeme v pohodě usuzovat, že máme dobrou rychlost jak v kvalifikaci, tak i v závodě. Naše opotřebení pneumatik se zdá být dobré, když zvládneme nastavení, a kvalifikační rychlost dokážeme přenést i do závodu.
Co se na voze v Číně změní?JA: Vezeme nové díly, které by nám měly přinést 0,2 sec zrychlení v čase na kolo. Možná to nezní jako moc, ale vzhledem k tomu, jak je to letos vyrovnané, se jedná o velkou věc. Snad to bude o něco více, než přivezou ostatní.
Jsou na voze některé oblasti, na něž by se měl vývoj zaměřit především?JA: Musíme pokračovat ve zlepšování vozu v časech na kolo, a proto se zaměřujeme na všechny oblasti. Specifickou oblastí, kterou jsme vytipovali pro zlepšení, jsou časy zastávek v boxech. Tímto směrem soustředíme více úsilí inženýrů. Zkoumáme matice kol a pistole. Když se podíváme na naše soupeře, pak je jasné, že se v této oblasti dá čas získat.
Grosjean toho po slibných kvalifikacích v závodech zatím moc nepředvedl(foto: Lotus F1 Team)
Jaké výzvy skýtá pár zámořských závodů, které se jeden hned po sobě?JA: Jedná se zejména o logistické výzvy, plánování a výrobu, abyste byli dostatečně vybaveni pro dva závody, jelikož mezi nimi nemáte příležitost něco doplnit.
Zámořské závody jedoucí se hned po sobě jsou rovněž vyčerpávající pro závodní tým, který musí pracovat mezi dvěma podniky bez přestávky. Dny jsou velmi dlouhé, není čas na odpočinek. A to přicházejí po náročném období předsezónního testování.
Z pohledu vývoje známe program dlouho dopředu a tým se v Enstone snaží poskytovat díly v souladu s tímto harmonogramem. Znamená to, že neplánujeme velká vylepšení pro druhý z těch závodů následujících hned po sobě, protože k tomu v podstatě ani není příležitost.
Do jaké míry se Čína shoduje s Bahrajnem v požadavcích na monopost?JA: První dvě dráhy, které jsme navštívili - Albert Park a Sepang - kladou nadprůměrné požadavky na aerodynamickou efektivitu se slušným počtem rychlých a středně-rychlých zatáček. Šanghaj a Bahrajn kladou o trochu větší důraz na pomalejší zatáčky.
S naším vozem jsme včetně předsezónních testů jezdili na čtyřech okruzích, z nichž ne všechny vyžadovaly super aerodynamiku - a vůz E20 byl silný všude. Proto míříme do Číny a Bahrajnu s očekáváním dobré výkonnosti.
Tým má dva nové piloty, kteří se do F1 vracejí po přestávce. Myslíš, že od nich můžeme očekávat ještě lepší výkony?JA: Myslím, že od obou můžeme rozhodně očekávat zlepšení. S tím, jak se Kimi cítí v našem voze pohodlněji, bude schopen jezdit lépe.
Romain odvádí velmi dobrou práci v kvalifikaci, ale jeho skutečnou závodní výkonnost jsme ještě letos neviděli, jelikož byla v obou případech omezená. Vše ukazuje zatím na to, že bude schopný podávat dobré výkony, jakmile se závod rozjede, takže v tomto směru nemáme žádné obavy.
Kimi za deště v Sepangu (foto: Lotus F1 Team)
Jaké jsou poslední zprávy o nastavení řízení pro Kimiho - odpovídá už přesně jeho představám?JA: Žel se nejedná o tak jednoduchou úpravu jako o přehození tlačítek na volantu. Naše poslední nastavení poskytuje Kimimu dostatečnou pomoc ve vysokých rychlostech, v zatáčkách s vysokým zatížením, ale stále jsme mu nedali posilovač řízení, který nabízel takovou finesu, kterou by si přál.
V této oblasti dosahujeme pokroku, ale způsob Kimiho řízení spočívá v nalezení limitu na přední nápravě a pak tomu jemně přizpůsobuje vůz. To může udělat pouze tehdy, když mu řízení poskytuje výbornou zpětnou vazbu. Usilovně pracujeme na tom, abychom mu poskytli perfektní vybavení, díky němuž by mohl v kvalifikaci zrychlit o těch několik posledních desetinek.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.