Nadšený Bruno Senna po oznámení Williamsu, že si ho vybral jako svého druhého jezdce, v prvním rozhovoru v novém týmu hovoří o svých cílech a očekáváních před letošní sezónou.
Co se ti před sezónou 2012 honí hlavou, když jsi byl teď potvrzený jako pilot Williamsu?Bruno Senna: Jsem opravdu šťastný, že jsem součástí týmu s tak fantastickým dědictvím. Jsem moc hrdý na to, že si mě Williams vybral, abych závodil v roce, který pro ně bude důležitý. Všichni jsou před sezónou 2012 extrémně motivování a je skvělé být součástí té motivace.
Je pravda, že minulý rok neprožili nejlepší sezónu, je však jasné, že tým je na správné cestě a všichni táhnou za jeden provaz, aby ten letošní rok byl lepší. Doufám, že ukážu, co dovedu - nejen týmu, ale i sobě. Bude to zajímavé pozorovat, co společně dokážeme.
Co patří k tvým cílům před sezónou 2012?BS: Je těžké si dávat cíle před tím, než začne sezóna. Chtěl bych však s vozem jezdit zcela na limitu, abych z něj dostal maximální možnou výkonnost.
Co si myslíš o motoru Renault vzhledem k tomu, že si s ním v minulé sezóně závodil, a co myslíš, že může Renault Williamsu v roce 2012 přinést?BS: Během několika závodů s motorem Renault v roce 2011 jsem se toho o něm hodně dozvěděl. Je to velmi dobrá jednotka s dobrou ovladatelností, což bude dalším pozitivním krokem pro tým.
Jako pilotovi vám musí každá dostupná zbraň fungovat optimálně, abyste mohli během závodu dosahovat konkurenceschopných časů. Jsem si jistý, že s motorem Renault budeme moci auto dále rozvíjet. Pro mě to bude zajímavé při poskytování zpětné vazby týmu s využitím svých předchozích zkušeností.
Brunovi se splnil dávný sen: bude závodit za Williams poháněný motorem Renault stejně jako jeho slavný strýc Ayrton (foto: Williams F1 Team)
Co říkáš na svého nového týmového kolegu, Pastora Maldonada?BS: Pastor je skvělým jezdcem. Závodil jsem proti němu v GP2 a vždy jsme spolu dobře vycházeli. V minulosti byl velmi těžkým soupeřem a nyní ve stejném voze bude ještě těžším. Určitě se budeme snažit jeden druhého porážet, ale jako týmoví kolegové budeme společně pracovat na tom, abychom tým posunuli kupředu.
Můžeš nám říct, co jsi doposud v továrně dělal?BS: V továrně Williamsu v Grove si mě před a po vánocích zkoušeli na simulátoru, na dráze a v tělocvičně. Prováděli jsme také nějaké vyhodnocování na dráze (ale ne s vozem F1). Hlavním účelem bylo, aby mě tým dokázal zhodnotit a porozumět tomu, jak ze mě jakožto z pilota dostat to nejlepší.
Byl to však i pro mě opravdu užitečné, protože jsem se seznámil se všemi procedurami, jako je poznávání volantu před tím, než usednu do reálného auta. Když začneme testovat, nebudu muset na to myslet, takže budu zkrátka moci nasednout do FW34 a jezdit.
Měl si tedy již možnost pracovat se svými novými inženýry?BS: Ano, myslím, že jsme začali opravdu dobře a nyní se těším na další spolupráci s nimi během sezóny. Vztah mezi pilotem a inženýrem dokáže pochopit málo lidí. Potřebujete vzájemný respekt, dobré porozumění jeden vůči druhému a vědět, jak společně pracovat, aby to od počátku klapalo. Vztah a kontinuita mohou způsobit velký rozdíl ve výkonnosti.
Na simulátoru Williamsu (foto: Williams F1 Team)
Co nastartovalo tvou kariéru v motosportu?BS: Byl jsem fanouškem motosportu od raného věku a velký vliv měl samozřejmě můj strýc, ale jakmile jsem poprvé usedl do motokáry, už jsem nikdy nechtěl dělat nic jiného. Je mi velkou ctí, že můžu dělat to, co miluji, protože závodění ve Formuli 1 bylo vždy mým snem.
Jednou jsi řekl, že kdybys dostal možnost jezdit s kterýmkoliv vozem F1 z minulosti, vybral by sis Williams z roku 1993 s aktivním zavěšením. Jak důležité je pro tebe to, že jsi nyní součástí týmu s takovým dědictvím v motosportu?BS: Tým má úžasnou historii a při procházce muzeem jsem slintal blahem. Spoustu z těchto vozů jsem viděl na trati a vždy mě zajímalo, jaké by to bylo s nimi závodit. Nikdy jsem v žádném z nich neseděl, takže si myslím, že by bylo fajn dostat možnost svézt se v Goodwoodu s autem s aktivním zavěšením, jen pro ten pocit!
Z Brazílie se ti dostává významné podpory, co nám k tomu můžeš říci?BS: Jsem teď velmi hrdý na to, že jsem Brazilcem. Vědomí, že mám tak skvělou podporu, lidi, které se mnou byli od počátku - to je skvělý pocit. Vědět, že si mě lidé vybrali, abych nesl jejich jméno, mě více motivuje tomu, abych pro ně vytvářel dobré vzpomínky.
Tvůj strýc Ayrton závodil za Williams. Jak důležité je pro tebe připojit se k tomuto týmu?BS: Bude to velmi zajímavé jezdit za tým, za který jezdil můj strýc. Celkem dost lidí zde pracovalo s Ayrtonem a jsem rád, že mi nyní dávají šanci na to, abych se zde předvedl. Doufejme, že budeme moci vrátit dobré vzpomínky a vytvořit další skvělé.
Senna obdivuje starší monoposty Williamsu (foto: Williams F1 Team)
Přeskočme nyní ke stejnému období v příštím roce. Čeho bys chtěl dosáhnout, abys byl spokojený?BS: Doufám, že na konci roku 2012 budu moci říct, že jsem z vozu Williams-Renault FW34 dostal 100 % výkonnosti, ať už to bude znamenat cokoliv. To je pro mne tou nejdůležitější věcí. Chci z auta zkrátka dostat maximum a co nejvíce využít této příležitosti. Bude to z pohledu budoucnosti tak důležitý rok pro tým i pro mě. Doufám, že budoucnost bude dlouhá a úspěšná a že to začíná zde.
Před nadcházející sezónou 2025 se naplno rozběhne testování Formule 1. Týmy a jezdci nyní usilovně ladí své vozy a strategie, aby byli připraveni na další vzrušující ročník plný napínavých závodů a nečekaných momentů.
S okamžitou platností se nový tým Cadillac v rámci Formule 1 připojí k TWG Motorsports, nové divizi TWG Global. Tato akvizice zahrnuje i Andretti Global, který se účastní závodů v IndyCar, Formuli E a Indy Nxt, dále Spire v NASCAR Cup, Wayne Taylor Racing v IMSA a Walkinshaw Andretti v australských supersportech.
Tento týden v Bahrajnu poutají veškerou pozornost Lewis Hamilton a Charles Leclerc, kteří se účastní klíčového testování. Ferrari, které si v zimní přestávce zajistilo sedminásobného mistra světa, se stalo hlavním tématem motorsportových diskuzí.
Red Bull odhalil svůj nový monopost RB21, se kterým Max Verstappen bude usilovat o pátý titul mistra světa v řadě. Tým představil svůj vůz těsně před začátkem testů v Bahrajnu, čímž se stal posledním, kdo odkryl vůz pro nadcházející sezónu.
Alpine představil svůj monopost AP25 poprvé na dráze v Sachíru během filmovacího dne. Tyto dny slouží nejen k ověření funkčnosti nových monopostů, ale i k jejich oficiálnímu představení na dráze.
Michael Schumacher ukončil svou kariéru ve Formuli 1 na konci roku 2006 jako jeden z nejúspěšnějších jezdců historie, když dosáhl téměř všech možných triumfů v tomto sportu.
Lewis Hamilton čelí ve Ferrari obrovské výzvě – v legendárním týmu z Maranella se pokusí dosáhnout historického osmého titulu mistra světa, zatímco očekávání fanoušků i tlak konkurence neustále rostou.
Mercedes odhalil první snímky svého nového monopostu W16, se kterým do sezóny 2025 vstoupí George Russell a talentovaný nováček Andrea Kimi Antonelli. Stáj ze Stuttgartu se chystá na další boj v královně motorsportu a naděje vkládá do kombinace zkušeností a mladé dravosti.
Aston Martin v neděli představil svůj nový monopost AMR25 včetně hlavních inovací na svém na autě. Předsezónní představení monopostů obvykle odhalují jen minimální detaily o technických novinkách, přičemž skutečné změny jsou většinou známé až během předsezónních testů.
Carlos Sainz se připojil k George Russellovi jako jeden z mála aktivních jezdců F1, kteří se podílejí na vedení organizace hájící zájmy pilotů.
Lewis Hamilton stojí před jednou z největších výzev kariéry – uspět ve Ferrari, kde mnoho legend na titul nedosáhlo. Sedminásobný šampion si uvědomuje náročnost adaptace a s respektem vzhlíží k těm, kteří to zkusili před ním.
George Russell věří, že Mercedes zahájí nadcházející sezónu silněji než v minulých letech a vyhne se problémům, které tým sužovaly u jejich vozů.