Rozhovor s De la Rosou po přestupu k HRT: Cílem nejsou vítězství, ale růst

de la Rosa, Pedro
de la Rosa, Pedro, foto: HRT F1 Team
Petr Hlawiczka 23. listopadu 2011 06:20
Sdílej:

Pedro de la Rosa v rozhovoru, který poskytl jeho nový zaměstnavatel - španělský tým HRT - hovoří o tom, jak se zrodil jeho přestup, co jej přimělo k rozhodnutí odejít z McLarenu a jakou úlohu v tom tým z Wokingu hrál.

Kdy začala jednání o smlouvě s HRT? Kdy jste ji podepsali?Pedro de la Rosa: Díky mému vztahu s Luisem Perezem-Salou jsme začali o projektu HRT hovořit již v červenci. Začnu tím, že jsem nepřemýšlel o přestupu, ale čím více jsem se toho týden po týdnu dozvídal a viděl, co a jak dělají, tím více jsem chápal, že musím být součástí tohoto španělského projektu.

Smlouva byla podepsána před několika dny.

Co to pro tebe znamená být prvním oficiálním španělským pilotem vůbec prvního španělského týmu, který se účastní celého šampionátu F1?PdlR: Pro mě to je poctou být jejich pilotem.  Nemohlo tomu být jinak: vskutku španělský tým se španělským pilotem. Nic by mě nemohlo učinit šťastnějším, než toto - ačkoliv jsem si vědom, co všechno je před námi. Jedná se o fantastický úkol, který bude vyžadovat podporu všech.

Co tě přitáhlo k tomuto projektu?PdlR: Přitahovaly mě k němu různé věci, zejména však to, že se jedná o španělský tým. Momentálně jezdí vzadu, ale mají obrovský potenciál k růstu. To, co mě v červenci přesvědčilo, byl seriózní a realistický přístup Liuse Péreze-Saly a Saula Ruize de Marca a také to, jak plnili vše, o čem mluvili - bez zbytečného povyku, ale profesionálním a disciplinovaným způsobem.

Pedro de la Rosa a Luis Pérez Sala (foto: HRT)

Jakou roli v tomto tvém rozhodnutí sehrál McLaren?PdlR: McLaren mi k tomuto kroku pomohl. Není tajemstvím, že jsem měl s McLarenem smlouvu na několik dalších let, takže to bylo možné jen díky nim. Ale bez ohledu na smluvní záležitosti vím, že bez 8 let, po které jsem se učil v McLarenu, bych zde dnes nebyl, takže jim děkuji: jsem mnohem lepším pilotem než v roce 2003, kdy jsem se k ním připojil.

Čím podle tebe můžeš týmu přispět?PdlR: Jsem zde zejména kvůli tomu, abych přispíval tvrdou prací, ale také zkušenostmi, které jsem za ta léta nasbíral u velkých týmů. Skutečností je, že přicházím do malého, skromného španělského týmu. Společně budeme pomáhat k jeho růstu, aby Španělsko mohlo být na svůj tým hrdé. Je to něco jako David proti Goliášovi, což je velmi vzrušující.

Jaké jsou tvé cíle u HRT?PdlR: Na stanovení mých cílů je ještě příliš brzy. Nyní je nejdůležitější položit základy tohoto projektu a růst dle našeho stylu: s vytrvalostí, prací, odhodláním a skromností. Vůz bude výsledkem tohoto procesu, musíme však tvrdě pracovat na tom, abychom byli nejlepším z nových týmů.

Budou tě i nadále podporovat tví osobní sponzoři?PdlR: Cílem je jako obvykle pokračovat se sponzory, které jsem vždy měl.

Tisková konference po oznámení přestupu De la Rosy z McLarenu do HRT (foto: HRT)

Byl jsi v tomto sportu průkopníkem: debutoval jsi v F1 před 12 lety a od té doby jsi setrval na vrcholu. Co je klíčem ke tvému úspěchu?PdlR: Pro mě je klíčové dobře se vyspat a každé ráno se probouzet silný a s touhou přijímat obtížné úkoly a vydávat ze sebe vše. A stejně jako skoro u všech: to můžu dokazovat pouze tehdy, když je můj cíl motivující.

Vzpomínám si, že jsem se v této sezóně během Velké ceny Singapuru podíval do zrcadla a řekl si: 'Nemůžu další rok vysedávat na boxové zídce a sledovat, jak kolem ostatní projíždějí.' Vzpomínám si na tento drobný okamžik, velmi dobře mě charakterizuje.

Jak důležité pro španělský motosport je mít ve vrcholové disciplíně motosportu španělský tým?PdlR: Před několika lety jsem prohlásil, že jednou z nevyřízených věcí Španělska je to, že nemá ve Formuli 1 svůj tým. Máme pár nejlepších fanoušků na světě, dvojnásobného mistra světa, silné mezinárodní společnosti a nyní také F1 tým. Také procházíme krizí a proto musíme při sobě pevně držet. Jsem hrdý na to, že HRT zde může lidem nabídnout zaměstnání.

Vrátíš se k McLarenu tak, jak jsi to udělal v roce 2011 po působení u Sauberu?PdlR: Má budoucnost je spjata s HRT, neprocházím kolem. Patřím k lidem, kteří dokončí projekt, který začnou.

Pedro naposledy v barvách McLarenu (foto: HRT)

Vzkaz pro španělské fanoušky?PdlR: Fanouškům mohu říct jen to, že doufám, že mají stejnou radost jako já. Mám podobnou radost jako v den, kdy jsem se dozvěděl, že budu debutovat v F1. Cílem nejsou vítězství, ale růst.

Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.