Pedro de la Rosa v rozhovoru, který poskytl jeho nový zaměstnavatel - španělský tým HRT - hovoří o tom, jak se zrodil jeho přestup, co jej přimělo k rozhodnutí odejít z McLarenu a jakou úlohu v tom tým z Wokingu hrál.
Kdy začala jednání o smlouvě s HRT? Kdy jste ji podepsali?Pedro de la Rosa: Díky mému vztahu s Luisem Perezem-Salou jsme začali o projektu HRT hovořit již v červenci. Začnu tím, že jsem nepřemýšlel o přestupu, ale čím více jsem se toho týden po týdnu dozvídal a viděl, co a jak dělají, tím více jsem chápal, že musím být součástí tohoto španělského projektu.
Smlouva byla podepsána před několika dny.
Co to pro tebe znamená být prvním oficiálním španělským pilotem vůbec prvního španělského týmu, který se účastní celého šampionátu F1?PdlR: Pro mě to je poctou být jejich pilotem. Nemohlo tomu být jinak: vskutku španělský tým se španělským pilotem. Nic by mě nemohlo učinit šťastnějším, než toto - ačkoliv jsem si vědom, co všechno je před námi. Jedná se o fantastický úkol, který bude vyžadovat podporu všech.
Co tě přitáhlo k tomuto projektu?PdlR: Přitahovaly mě k němu různé věci, zejména však to, že se jedná o španělský tým. Momentálně jezdí vzadu, ale mají obrovský potenciál k růstu. To, co mě v červenci přesvědčilo, byl seriózní a realistický přístup Liuse Péreze-Saly a Saula Ruize de Marca a také to, jak plnili vše, o čem mluvili - bez zbytečného povyku, ale profesionálním a disciplinovaným způsobem.
Pedro de la Rosa a Luis Pérez Sala (foto: HRT)
Jakou roli v tomto tvém rozhodnutí sehrál McLaren?PdlR: McLaren mi k tomuto kroku pomohl. Není tajemstvím, že jsem měl s McLarenem smlouvu na několik dalších let, takže to bylo možné jen díky nim. Ale bez ohledu na smluvní záležitosti vím, že bez 8 let, po které jsem se učil v McLarenu, bych zde dnes nebyl, takže jim děkuji: jsem mnohem lepším pilotem než v roce 2003, kdy jsem se k ním připojil.
Čím podle tebe můžeš týmu přispět?PdlR: Jsem zde zejména kvůli tomu, abych přispíval tvrdou prací, ale také zkušenostmi, které jsem za ta léta nasbíral u velkých týmů. Skutečností je, že přicházím do malého, skromného španělského týmu. Společně budeme pomáhat k jeho růstu, aby Španělsko mohlo být na svůj tým hrdé. Je to něco jako David proti Goliášovi, což je velmi vzrušující.
Jaké jsou tvé cíle u HRT?PdlR: Na stanovení mých cílů je ještě příliš brzy. Nyní je nejdůležitější položit základy tohoto projektu a růst dle našeho stylu: s vytrvalostí, prací, odhodláním a skromností. Vůz bude výsledkem tohoto procesu, musíme však tvrdě pracovat na tom, abychom byli nejlepším z nových týmů.
Budou tě i nadále podporovat tví osobní sponzoři?PdlR: Cílem je jako obvykle pokračovat se sponzory, které jsem vždy měl.
Tisková konference po oznámení přestupu De la Rosy z McLarenu do HRT (foto: HRT)
Byl jsi v tomto sportu průkopníkem: debutoval jsi v F1 před 12 lety a od té doby jsi setrval na vrcholu. Co je klíčem ke tvému úspěchu?PdlR: Pro mě je klíčové dobře se vyspat a každé ráno se probouzet silný a s touhou přijímat obtížné úkoly a vydávat ze sebe vše. A stejně jako skoro u všech: to můžu dokazovat pouze tehdy, když je můj cíl motivující.
Vzpomínám si, že jsem se v této sezóně během Velké ceny Singapuru podíval do zrcadla a řekl si: 'Nemůžu další rok vysedávat na boxové zídce a sledovat, jak kolem ostatní projíždějí.' Vzpomínám si na tento drobný okamžik, velmi dobře mě charakterizuje.
Jak důležité pro španělský motosport je mít ve vrcholové disciplíně motosportu španělský tým?PdlR: Před několika lety jsem prohlásil, že jednou z nevyřízených věcí Španělska je to, že nemá ve Formuli 1 svůj tým. Máme pár nejlepších fanoušků na světě, dvojnásobného mistra světa, silné mezinárodní společnosti a nyní také F1 tým. Také procházíme krizí a proto musíme při sobě pevně držet. Jsem hrdý na to, že HRT zde může lidem nabídnout zaměstnání.
Vrátíš se k McLarenu tak, jak jsi to udělal v roce 2011 po působení u Sauberu?PdlR: Má budoucnost je spjata s HRT, neprocházím kolem. Patřím k lidem, kteří dokončí projekt, který začnou.
Pedro naposledy v barvách McLarenu (foto: HRT)
Vzkaz pro španělské fanoušky?PdlR: Fanouškům mohu říct jen to, že doufám, že mají stejnou radost jako já. Mám podobnou radost jako v den, kdy jsem se dozvěděl, že budu debutovat v F1. Cílem nejsou vítězství, ale růst.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.