Úspěšný byznysmen Anthony Francis Fernandes, známý spíše jako Tony, poskytl před Velkou cenou Indie rozhovor pro The Times of India. Zabývá se v něm možností nahrazením Jarna Trulliho Karunem Chandhokem v jeho domácím závodě a budoucími vyhlídkami Lotusu.
Jak byste zhodnotil výkonnost týmu Lotus v letošní sezóně?TF: Myslím, že je OK. Odskočili jsme vozům za námi, ale nedostihli jsme ty před námi, tam bychom se rádi dostali. Chtěl bych být o sekundu rychlejší, ale bez KERSu a vzhledem k tomu, že se jedná o naší teprve druhou sezónu, jsem přesto dost spokojený.
Jakou šanci má v této fázi Karun Chandhok na to, že v první Velké ceně Indie nahradí Jarna Trulliho?TF: Byl bych rád, kdyby [Karun] nastoupil ve své domácí velké ceně. Rozhodnutí jsem však nechal zcela na vedení týmu. Ke konečnému rozhodnutí jsme zatím nedospěli.
F1 míří do Indie poprvé. Myslíte si, že se zde usídlí natrvalo?TF: Samozřejmě! F1 potřebuje Indii více než Indie Formuli 1. Proto si myslím, že tento sport udělá cokoliv, aby zde závody byly co nejlepší. Nyní máte v F1 dva piloty, tým s Indií v názvu a vášnivou základnu fanoušků. Indie tedy může během několika let předčit Evropu.
Karun patří mezi konzultanty Buddhova mezinárodního okruhu v Indii. Co jste se od něj o trati dozvěděl, a myslíte si, že bude týmu Lotus sedět?TF: Od Karuna a jeho otce Vickyho slýchávám pouze dobré zprávy. Rozplývají se nad tím, jaká to bude fantastická trať, jak to bude příjemné vidět F1 na jejich domácí půdě a jak dobře bude F1 přijata. Ať už se tedy na dráze stane cokoliv, půjde o skvělý závod. My uděláme, co bude v našich silách, abychom dostali kluky před námi pod tlak. Uvidíme, jak to půjde.
Šéfové týmu Lotus na startovním roštu ve Valencii (foto: Team Lotus)
Co si od týmu slibujete příští rok? Dočkáme se nějakých velkých vylepšení?TF: Dokončili jsme ty největší novinky pro letošní sezónu, ale na voze pro rok 2012 pracujeme už několik měsíců. Příští rok bych chtěl, abychom byli pravidelněji schopni zatlačit na vozy před námi. Budeme mít KERS, budeme mít v provozu dva aerodynamické tunely a designové oddělení pracuje společně naplno od prvního dne, kdy jsme se pustili do auta pro rok 2012. Takže chci, abychom učinili další pokrok, stejně jako letos.
Tým Lotus má velmi působivý program pro rozvoj pilotů. Dočkáme se v něm dalších indických pilotů?TF: Určitě - pokud budou mít talent, dáme jim šanci.
Myslíte si, že přítomnost většího počtu indických pilotů bude důležitá pro úspěch F1 v Indii?TF: Domnívám se, že ano. Fanoušci tradičně fandí jednomu týmu - Ferrari a jeho pilotům. My ale od úplně prvního dne našeho týmu velmi tvrdě pracujeme na tom, aby lidé fandili nám a našim pilotům. Setkáváme se s mnoha fanoušky v barvách našeho týmu, kteří říkají, že mají rádi oba piloty, ale že se jim nejvíce líbí, jak jako tým závodíme. Doufáme tedy, že nás indičtí fanoušci podpoří kvůli tomu, co děláme, ne kvůli tomu, kdo jsme.
Jarno Trulli s Lotusem T128 v Singapuru (foto: Team Lotus)
Proč myslíte, že má Red Bull v současnosti tak velký náskok před ostatními týmy?TF: Talent, peníze, čas strávený v aerodynamickém tunelu a týmové práce. Je to vskutku jednoduché!
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.