Úspěšný byznysmen Anthony Francis Fernandes, známý spíše jako Tony, poskytl před Velkou cenou Indie rozhovor pro The Times of India. Zabývá se v něm možností nahrazením Jarna Trulliho Karunem Chandhokem v jeho domácím závodě a budoucími vyhlídkami Lotusu.
Jak byste zhodnotil výkonnost týmu Lotus v letošní sezóně?TF: Myslím, že je OK. Odskočili jsme vozům za námi, ale nedostihli jsme ty před námi, tam bychom se rádi dostali. Chtěl bych být o sekundu rychlejší, ale bez KERSu a vzhledem k tomu, že se jedná o naší teprve druhou sezónu, jsem přesto dost spokojený.
Jakou šanci má v této fázi Karun Chandhok na to, že v první Velké ceně Indie nahradí Jarna Trulliho?TF: Byl bych rád, kdyby [Karun] nastoupil ve své domácí velké ceně. Rozhodnutí jsem však nechal zcela na vedení týmu. Ke konečnému rozhodnutí jsme zatím nedospěli.
F1 míří do Indie poprvé. Myslíte si, že se zde usídlí natrvalo?TF: Samozřejmě! F1 potřebuje Indii více než Indie Formuli 1. Proto si myslím, že tento sport udělá cokoliv, aby zde závody byly co nejlepší. Nyní máte v F1 dva piloty, tým s Indií v názvu a vášnivou základnu fanoušků. Indie tedy může během několika let předčit Evropu.
Karun patří mezi konzultanty Buddhova mezinárodního okruhu v Indii. Co jste se od něj o trati dozvěděl, a myslíte si, že bude týmu Lotus sedět?TF: Od Karuna a jeho otce Vickyho slýchávám pouze dobré zprávy. Rozplývají se nad tím, jaká to bude fantastická trať, jak to bude příjemné vidět F1 na jejich domácí půdě a jak dobře bude F1 přijata. Ať už se tedy na dráze stane cokoliv, půjde o skvělý závod. My uděláme, co bude v našich silách, abychom dostali kluky před námi pod tlak. Uvidíme, jak to půjde.
Šéfové týmu Lotus na startovním roštu ve Valencii (foto: Team Lotus)
Co si od týmu slibujete příští rok? Dočkáme se nějakých velkých vylepšení?TF: Dokončili jsme ty největší novinky pro letošní sezónu, ale na voze pro rok 2012 pracujeme už několik měsíců. Příští rok bych chtěl, abychom byli pravidelněji schopni zatlačit na vozy před námi. Budeme mít KERS, budeme mít v provozu dva aerodynamické tunely a designové oddělení pracuje společně naplno od prvního dne, kdy jsme se pustili do auta pro rok 2012. Takže chci, abychom učinili další pokrok, stejně jako letos.
Tým Lotus má velmi působivý program pro rozvoj pilotů. Dočkáme se v něm dalších indických pilotů?TF: Určitě - pokud budou mít talent, dáme jim šanci.
Myslíte si, že přítomnost většího počtu indických pilotů bude důležitá pro úspěch F1 v Indii?TF: Domnívám se, že ano. Fanoušci tradičně fandí jednomu týmu - Ferrari a jeho pilotům. My ale od úplně prvního dne našeho týmu velmi tvrdě pracujeme na tom, aby lidé fandili nám a našim pilotům. Setkáváme se s mnoha fanoušky v barvách našeho týmu, kteří říkají, že mají rádi oba piloty, ale že se jim nejvíce líbí, jak jako tým závodíme. Doufáme tedy, že nás indičtí fanoušci podpoří kvůli tomu, co děláme, ne kvůli tomu, kdo jsme.
Jarno Trulli s Lotusem T128 v Singapuru (foto: Team Lotus)
Proč myslíte, že má Red Bull v současnosti tak velký náskok před ostatními týmy?TF: Talent, peníze, čas strávený v aerodynamickém tunelu a týmové práce. Je to vskutku jednoduché!
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.