Williams dnes oznámil, že od příští sezony bude používat motory Renault. Některé věci o dohodě a věci s tím související vysvětlil Adam Parr.
Williams potvrdil uzavření smlouvy s Renaultem, který bude týmu dodávat motory. Na jak dlouho smlouva platí? Můžete něco o smlouvě říct?Parr: Partnerství je uzavřeno na dlouhou dobu. Renault bude v letech 2012 a 2013 poskytovat týmu Williams své motory R27 V8, mezitím bude pracovat na nových motorech pro rok 2014.
Proč si Williams vybral Renault? Parr: Renault je seriózní ohledně úspěchu, stejně jako my. Oni jsou ve Formuli 1, protože je to královna motorsportu. Proto jsme zde i my a doufáme, že společně vrátime Williamsu jeho bývalou konkurenceschopnost.
Co smlouva s Renaultem znamená pro Williams z obchodního hlediska?Parr: Snažíme se spolupracovat se světovými automobilovými společnostmi. Před dvěma měsíci jsme uzavřeli partnerství s Jaguarem a vyvíjíme supervůz C-X75. Renault není jen výrobce s vítězným motorem, je to nezávislá společnost, zcela oddaná F1. Samozřejmě je tu i vzpomínka na staré spojení Williams-Renault. Zkrátka, v poslední době jsme uzavřeli dva důležité kontrakty, které nás v příštích letech posílí.
Jak ovlivní dohoda s Renaultem vývoj vozu FW34 pro příští sezonu?Parr: Samozřejmě, změna motoru vyžaduje práci navíc, ale relativně stejná pravidla pro rok 2012 nám dávají extra možnosti vývoje. Máme velmi schopnou projektovou kancelář, vedenou Edem Woodem, ti budou pracovat s techniky Renaultu. Vývoj FW34 pokračuje dobře a časově vše stíháme. Toto rozhodnutí se také shoduje s angažováním Mika Coughlana, Jasona Somervilla a Marka Gillana do technického týmu. Věříme, že nyní máme správné technické vedení.
Williams bude čtvrtým týmem, kterému Renault dodává motory, bude to problém?Parr: Vůbec ne. Vzhledem k obrovské investici, kterou Renault vložil do motoru R27 V8 a kterou vloží i do nového V6 motoru, potřebují také někoho, komu je mohou dodávat. Nezapomeňte, že nemají vlastní tým, takže potřebují být spojováni s úspěšnými šasi. Nyní je počet motorů použitých během sezony velmi malý. Od roku 2014 by to mohlo ještě klesnout. Navíc, vzhledem k zákazu testů dávají čtyři týmy Renaultu více dat ohledně spolehlivosti. Renault navíc svým partnerům dokazuje integritu, což je pro nás také důležité.
Williams FW14B Renault z roku 1992, kdy Williams zcela ovládl oba šampionáty
Ukončíte tedy smlouvu s Cosworthem, jak to ovlivní vaše vztahy ve zbytku sezony?Parr: Cosworth je výjimečným partnerem. Za všechnu tu tvrdou práci jsme jim nesmírně vděční. Víme, že budou v té práci pokračovat i ve zbytku letošního roku. Na konci sezony s nimi sice přestaneme spolupracovat na trati, ale těšíme se na spolupráci na projektu Jaguar C-X75.
Při prvním partnerství Williamsu a Renaultu šlo o nejlepší období týmu, očekává se tedy podobná etapa. Nutí to tým ke zlepšení se na trati?Parr: Neustále na sebe vyvíjíme tlak, bez ohledu na očekávání. Momentálně nejsme spokojeni, chceme vyhrávat. Děláme vše, abychom toho dosáhli a toto partnerství je dalším krokem. Toto partnerství je o budoucnosti. V jistém smyslu je to získání práva na dědictví minulosti.
Nejsou zde nějaké plány na vytvoření silničního vozu společně s Renaultem?Parr: Dohoda je o partnerství ve Formuli 1. U Jaguaru chceme vytvořit superauto.
Bude toto partnerství dobré s ohledem na sponzorství?Parr: Absolutně. Přinese to technické i komerční výhody pro Williams a pro ty, kteří toho budou chtít být součástí. Kdo by nechtěl?
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.