Williams dnes oznámil, že od příští sezony bude používat motory Renault. Některé věci o dohodě a věci s tím související vysvětlil Adam Parr.
Williams potvrdil uzavření smlouvy s Renaultem, který bude týmu dodávat motory. Na jak dlouho smlouva platí? Můžete něco o smlouvě říct?Parr: Partnerství je uzavřeno na dlouhou dobu. Renault bude v letech 2012 a 2013 poskytovat týmu Williams své motory R27 V8, mezitím bude pracovat na nových motorech pro rok 2014.
Proč si Williams vybral Renault? Parr: Renault je seriózní ohledně úspěchu, stejně jako my. Oni jsou ve Formuli 1, protože je to královna motorsportu. Proto jsme zde i my a doufáme, že společně vrátime Williamsu jeho bývalou konkurenceschopnost.
Co smlouva s Renaultem znamená pro Williams z obchodního hlediska?Parr: Snažíme se spolupracovat se světovými automobilovými společnostmi. Před dvěma měsíci jsme uzavřeli partnerství s Jaguarem a vyvíjíme supervůz C-X75. Renault není jen výrobce s vítězným motorem, je to nezávislá společnost, zcela oddaná F1. Samozřejmě je tu i vzpomínka na staré spojení Williams-Renault. Zkrátka, v poslední době jsme uzavřeli dva důležité kontrakty, které nás v příštích letech posílí.
Jak ovlivní dohoda s Renaultem vývoj vozu FW34 pro příští sezonu?Parr: Samozřejmě, změna motoru vyžaduje práci navíc, ale relativně stejná pravidla pro rok 2012 nám dávají extra možnosti vývoje. Máme velmi schopnou projektovou kancelář, vedenou Edem Woodem, ti budou pracovat s techniky Renaultu. Vývoj FW34 pokračuje dobře a časově vše stíháme. Toto rozhodnutí se také shoduje s angažováním Mika Coughlana, Jasona Somervilla a Marka Gillana do technického týmu. Věříme, že nyní máme správné technické vedení.
Williams bude čtvrtým týmem, kterému Renault dodává motory, bude to problém?Parr: Vůbec ne. Vzhledem k obrovské investici, kterou Renault vložil do motoru R27 V8 a kterou vloží i do nového V6 motoru, potřebují také někoho, komu je mohou dodávat. Nezapomeňte, že nemají vlastní tým, takže potřebují být spojováni s úspěšnými šasi. Nyní je počet motorů použitých během sezony velmi malý. Od roku 2014 by to mohlo ještě klesnout. Navíc, vzhledem k zákazu testů dávají čtyři týmy Renaultu více dat ohledně spolehlivosti. Renault navíc svým partnerům dokazuje integritu, což je pro nás také důležité.
Williams FW14B Renault z roku 1992, kdy Williams zcela ovládl oba šampionáty
Ukončíte tedy smlouvu s Cosworthem, jak to ovlivní vaše vztahy ve zbytku sezony?Parr: Cosworth je výjimečným partnerem. Za všechnu tu tvrdou práci jsme jim nesmírně vděční. Víme, že budou v té práci pokračovat i ve zbytku letošního roku. Na konci sezony s nimi sice přestaneme spolupracovat na trati, ale těšíme se na spolupráci na projektu Jaguar C-X75.
Při prvním partnerství Williamsu a Renaultu šlo o nejlepší období týmu, očekává se tedy podobná etapa. Nutí to tým ke zlepšení se na trati?Parr: Neustále na sebe vyvíjíme tlak, bez ohledu na očekávání. Momentálně nejsme spokojeni, chceme vyhrávat. Děláme vše, abychom toho dosáhli a toto partnerství je dalším krokem. Toto partnerství je o budoucnosti. V jistém smyslu je to získání práva na dědictví minulosti.
Nejsou zde nějaké plány na vytvoření silničního vozu společně s Renaultem?Parr: Dohoda je o partnerství ve Formuli 1. U Jaguaru chceme vytvořit superauto.
Bude toto partnerství dobré s ohledem na sponzorství?Parr: Absolutně. Přinese to technické i komerční výhody pro Williams a pro ty, kteří toho budou chtít být součástí. Kdo by nechtěl?
Kompresní poměr u motorů Mercedesu a Red Bullu pro sezonu 2026 se stal předmětem diskuzí v paddocku Formule 1. Ve skutečnosti ale nejde jen o čísla, nýbrž o širší technické souvislosti nové motorové éry.
George Russell tvrdí, že nejistota ohledně jeho budoucnosti u Mercedesu v první polovině sezony F1 2025 ho nijak nerozptylovala. Dokázal se plně soustředit na své závodní výkony.
Fernando Alonso vstupuje do nové sezony Formule 1 s týmem Aston Martin s jasným cílem být připraven na nadcházející výzvy. Úvod sezony slibuje dynamiku, přesto Alonso zůstává klidný a optimistický.
Pierre Gasly se ohlíží za napjatou rivalitou s Estebanem Oconem, která postupně přerostla z čistě týmového soupeření v osobní rozkol. Podle francouzského jezdce zanechala jejich společná minulost výraznější stopy, než se navenek zdálo.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.