Tony Fernandes odmítl spekulace o tom, že by se koupí Caterhamu připravoval na soudní porážku se skupinou Lotus. Jak se zrodilo rozhodnutí o odkoupení malé britské automobilky?
Tohle od tebe odvážný krok. Jak došlo k dohodě?Tony Fernandes: Veškerá ta vřava kolem Group Lotus vedla k ukončení našich původních plánů na využití F1 pro vybudování automobilky a zavedení velké značky. Takže když jsem se rozhlížel kolem a něco vyhledával, narazil jsem na Caterham a začal jsem navštěvovat různé stránky na webu a věci kolem. A pak mi najednou podivně zavolala Shelley, osobní asistentka Mika [Gascoyna] a řekla: 'Chtěl by se s tebou sejít výkonný ředitel Caterhamu.' Pomyslel jsem si: 'Wau. Tomuhle se říká osud.'
Takže jsme se sešli u mě doma v Londýně a začal skvělý vztah. Sdíleli jsme stejnou vizi. Pak jsme se sešli s majiteli a... smlouva je podepsána!
Byla podepsána dvakrát rychleji než obvykle, že?TF: Jo. Ostatně jsme pěkně rychle nastartovali tým Formule 1, takže proč měnit pracovní postupy!
Když jsi poprvé hovořil s Caterhamem, jak rychle začalo být jasné, že synergický efekt bude obrovský?TF: Téměř ihned, abych byl upřímný. Jen jsem si pomyslel - to je společnost, která má skvělý původ a disponuje ohromným závodním dědictvím. Jedná se o dobrou značku, podceňovanou značku, jež má velký potenciál růstu. Je to také čistá společnost, bez dluhů a nikterak významně nepotřebuje nový kapitál. Opravdu mi to připomnělo AirAsia. Když jsme ji přebírali, provozovala dvě letadla, nyní jich provozuje sto. Myslím, že zde můžeme dosáhnout stejnou věc.
Kam se budou ubírat momentální cesty tohoto partnerství?TF: Myslím, že to začne být za nějakou dobu zřejmé. Nechci být tajemný či něco podobného, ale nemyslím si, že bychom zde nyní měli popisovat pětileté plány či to, jak vyrábět tisíce automobilů nebo něco podobného. Necháme za sebe hlasitěji hovořit skutky než slova.
Co hodláme udělat jako první to je zřejmé: blíže spojíme tým Formule 1 a automobilku. Pak se podíváme na budování technologických a marketingových vazeb. Po našich marketingových zkušenostech s Asií, Caterhamu poskytneme na těchto trzích očividně lepší platformu.
Nejdříve tedy menší kroky. A po nich snad učiníme i ty větší. Nejsem však tou osobou, která by činila rozsáhlá prohlášení, takže si myslím, že bude lepší, když za sebe necháme mluvit skutky.
Caterham je značka sama o sobě. Jak je podle tebe silná?TF: Jedná se o fenomenální značku, která má skvělou historii, dědictví a potenciál k růstu. A myslím si, že je mezinárodně nedoceněnou. Naprosto. Jedná se o niku, ano. Je známá, ale ne tak dobře, jako jméno rodiny. Je s ní ale spojena dobrá pověst a má obrovský potenciál. Podobnost mezi Caterhamem a AirAsia je podivná.
Myslíš si, že étosem této společnosti by mohlo být 'jednoduchost funguje,' je to něco, čeho se budete dále přidržovat?TF: Přesně tak. Caterham znamená světlý, jednoduchý, rychlý, čistý; je to dostupná závodní značka a nic se na tom nezmění. Žárlivě střežíme dědictví týmu Lotus a ujistíme se, že nepoškodíme dědictví Caterhamu, ale spíše mu pomůžeme přidat na jeho hodnotě.
Nový model Caterhamu SP/300.R byl vyvíjen s pomocí Loly. Existuje mezi týmem Lotus a Lolou nějaký druh spolupráce - například ve využívání aerodynamického tunelu atd.?TF: Na to je opravdu ještě brzy. Myslím, že plány se začnou rozvíjet v průběhu příštích šesti měsíců, určitě dojde na spolupráci a symbiózu.
SP/300.R je slibným počinem. Jeho návrh specificky směřoval na trhy, s nimiž už máte zkušenosti.TF: Je to v jistých ohledech krok kupředu, to ano. Potenciál pro otevření nové závodní značky a nový styl vozů je enormní, obzvlášť v naší části světa, v Asii. Určitě se to týká i SP/300.R.
Jak dalece si bude společnost výhledově blízká s týmem Lotus?TF: S týmem Lotus se opravdu jedná o vztah ruka v rukávu. Lidé v Caterhamu jsou tímto spojením tak vzrušeni - stejně jako my! Je to legrační, jak se věci v životě nakonec vyvinou - že jsme nakonec našli perfektní věc. Ani bych si nemohl přát lepší konec z hlediska naší automobilové strategie, když jsme s ní začínali. Je to neuvěřitelná shoda.
Vždy jsem říkal, že dobro nakonec vždycky zvítězí. Pokud vám jde o tu správnou věc, pak věci mají tendenci se pro vás správně vyvíjet. Myslím, že se nám to povedlo učinit v tichosti a velmi rychle, snad to několik lidí překvapí.
Jsi s tímto výsledkem tedy spokojený? Je to něco jako vrchol přinejmenším jedné části cesty?TF: Ano, je to tak. Jsme tam, kde jsem chtěl být před nějakými dvanácti měsíci s Group Lotus. Nyní je to ale svým způsobem jako naše vlastní dítě. Budeme na solidním základě budovat něco ve stylu AirAsia. Jedná se o konec určité etapy. Ta delší nyní začíná.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.