Tony Fernandes odmítl spekulace o tom, že by se koupí Caterhamu připravoval na soudní porážku se skupinou Lotus. Jak se zrodilo rozhodnutí o odkoupení malé britské automobilky?
Tohle od tebe odvážný krok. Jak došlo k dohodě?Tony Fernandes: Veškerá ta vřava kolem Group Lotus vedla k ukončení našich původních plánů na využití F1 pro vybudování automobilky a zavedení velké značky. Takže když jsem se rozhlížel kolem a něco vyhledával, narazil jsem na Caterham a začal jsem navštěvovat různé stránky na webu a věci kolem. A pak mi najednou podivně zavolala Shelley, osobní asistentka Mika [Gascoyna] a řekla: 'Chtěl by se s tebou sejít výkonný ředitel Caterhamu.' Pomyslel jsem si: 'Wau. Tomuhle se říká osud.'
Takže jsme se sešli u mě doma v Londýně a začal skvělý vztah. Sdíleli jsme stejnou vizi. Pak jsme se sešli s majiteli a... smlouva je podepsána!
Byla podepsána dvakrát rychleji než obvykle, že?TF: Jo. Ostatně jsme pěkně rychle nastartovali tým Formule 1, takže proč měnit pracovní postupy!
Když jsi poprvé hovořil s Caterhamem, jak rychle začalo být jasné, že synergický efekt bude obrovský?TF: Téměř ihned, abych byl upřímný. Jen jsem si pomyslel - to je společnost, která má skvělý původ a disponuje ohromným závodním dědictvím. Jedná se o dobrou značku, podceňovanou značku, jež má velký potenciál růstu. Je to také čistá společnost, bez dluhů a nikterak významně nepotřebuje nový kapitál. Opravdu mi to připomnělo AirAsia. Když jsme ji přebírali, provozovala dvě letadla, nyní jich provozuje sto. Myslím, že zde můžeme dosáhnout stejnou věc.
Kam se budou ubírat momentální cesty tohoto partnerství?TF: Myslím, že to začne být za nějakou dobu zřejmé. Nechci být tajemný či něco podobného, ale nemyslím si, že bychom zde nyní měli popisovat pětileté plány či to, jak vyrábět tisíce automobilů nebo něco podobného. Necháme za sebe hlasitěji hovořit skutky než slova.
Co hodláme udělat jako první to je zřejmé: blíže spojíme tým Formule 1 a automobilku. Pak se podíváme na budování technologických a marketingových vazeb. Po našich marketingových zkušenostech s Asií, Caterhamu poskytneme na těchto trzích očividně lepší platformu.
Nejdříve tedy menší kroky. A po nich snad učiníme i ty větší. Nejsem však tou osobou, která by činila rozsáhlá prohlášení, takže si myslím, že bude lepší, když za sebe necháme mluvit skutky.
Caterham je značka sama o sobě. Jak je podle tebe silná?TF: Jedná se o fenomenální značku, která má skvělou historii, dědictví a potenciál k růstu. A myslím si, že je mezinárodně nedoceněnou. Naprosto. Jedná se o niku, ano. Je známá, ale ne tak dobře, jako jméno rodiny. Je s ní ale spojena dobrá pověst a má obrovský potenciál. Podobnost mezi Caterhamem a AirAsia je podivná.
Myslíš si, že étosem této společnosti by mohlo být 'jednoduchost funguje,' je to něco, čeho se budete dále přidržovat?TF: Přesně tak. Caterham znamená světlý, jednoduchý, rychlý, čistý; je to dostupná závodní značka a nic se na tom nezmění. Žárlivě střežíme dědictví týmu Lotus a ujistíme se, že nepoškodíme dědictví Caterhamu, ale spíše mu pomůžeme přidat na jeho hodnotě.
Nový model Caterhamu SP/300.R byl vyvíjen s pomocí Loly. Existuje mezi týmem Lotus a Lolou nějaký druh spolupráce - například ve využívání aerodynamického tunelu atd.?TF: Na to je opravdu ještě brzy. Myslím, že plány se začnou rozvíjet v průběhu příštích šesti měsíců, určitě dojde na spolupráci a symbiózu.
SP/300.R je slibným počinem. Jeho návrh specificky směřoval na trhy, s nimiž už máte zkušenosti.TF: Je to v jistých ohledech krok kupředu, to ano. Potenciál pro otevření nové závodní značky a nový styl vozů je enormní, obzvlášť v naší části světa, v Asii. Určitě se to týká i SP/300.R.
Jak dalece si bude společnost výhledově blízká s týmem Lotus?TF: S týmem Lotus se opravdu jedná o vztah ruka v rukávu. Lidé v Caterhamu jsou tímto spojením tak vzrušeni - stejně jako my! Je to legrační, jak se věci v životě nakonec vyvinou - že jsme nakonec našli perfektní věc. Ani bych si nemohl přát lepší konec z hlediska naší automobilové strategie, když jsme s ní začínali. Je to neuvěřitelná shoda.
Vždy jsem říkal, že dobro nakonec vždycky zvítězí. Pokud vám jde o tu správnou věc, pak věci mají tendenci se pro vás správně vyvíjet. Myslím, že se nám to povedlo učinit v tichosti a velmi rychle, snad to několik lidí překvapí.
Jsi s tímto výsledkem tedy spokojený? Je to něco jako vrchol přinejmenším jedné části cesty?TF: Ano, je to tak. Jsme tam, kde jsem chtěl být před nějakými dvanácti měsíci s Group Lotus. Nyní je to ale svým způsobem jako naše vlastní dítě. Budeme na solidním základě budovat něco ve stylu AirAsia. Jedná se o konec určité etapy. Ta delší nyní začíná.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.