Týmy Formule 1 obvykle oslovují IT společnosti kvůli sponzoringu. Podle ředitele globálního marketingu Dellu Andyho Larka je však vztah mezi jeho společností a týmem Lotus mnohem hlubší.
Jak vlastně vznikla dohoda Dellu s týmem Lotus?Andy Lark: To bylo opravdu hodně zajímavé, protože tým Lotus nás oslovil s problémem, s nímž za námi obvykle týmy F1 nepřicházejí. Normálně hledají sponzora, ale tým Lotus přišel 22 týdnů před začátkem sezóny 2010 a řekl: "Potřebujeme sestavit tým a auto - a někoho, kdo nám pomůže s IT." To zahrnovalo vše od základních věcí jako jsou laptopy po vysoce výkonné systémy, které by jim umožňovaly navrhování vozů.
Bylo to o tom, jak jim pomoci využívat všechny ty novinky z oblasti IT. A bylo to zajímavé, protože jsme se mohli s týmem Lotus hodně věcí naučit a využit je pro naše vlastní inženýrské a vývojové procesy. Proto se jedná o neuvěřitelný vztah.
Jaké logistické výzvy představuje pro společnost jako je Dell spolupráce s týmem Formule 1?AL: Týmy F1 jsou zatíženy tím, že si musí veškerý hardware kupovat a tahat ho s sebou po světě. Tony Fernandes však měl tuto vizi: 'Proč nevyužít tu nejmodernější technologii, jakou používá například Facebook, a nenasadit ji na tým F1?' Takže veškeré výpočty najednou vykonávají počítače na Cambridgeské univerzitě "v cloudu," což je obrovský server, který existuje na webu. Hovoříme o stejném počítačovém clusteru, jaký používají některé z nejlepších světových společností navrhující jachty. Jedná se o zcela jiný přístup - žádné aerodynamické tunely, hliněné model či něco podobného.
Andy Lark (vlevo) s šéfem týmu Lotus Tonym Fernandesem
Zvládnout to vše vybudovat během 22 dvou týdnů muselo být zajímavé.AL: To jo. Při normálním IT vybavení bychom normálně hovořili o šesti týdnech - od počátku po zprovoznění - ale s týmem Lotus šlo o realizování [neobvyklého projektu] doslova během noci.
Když využíváte cloud, počítáte s náklady 8 pencí [v přepočtu 2,2 Kč] na minutu. Bylo neuvěřitelné, že jsme vše dostali na jedno místo v Cambridge, odkud jsme pak distribuovali informace směrem k nim přes web, a že jsme byli schopni využívat takové clustery, které využívají například jaderní fyzici. Veškerý obsah z vozu na trati se nahrává do clusteru v Cambridgeské univerzitě, kde je také modelován.
Co myslíte tím modelováním?AL: Veškerá dynamika o tom, co je třeba aplikovat na vůz na trati. Vše se odehrává v cloudu, ne na serverech vzadu v kamionu. Skvělé je, že výpočetní kapacitu potřebujete pouze tehdy, když vykonáváte určitou práci. Když nic neděláte, využívá ji někdo jiný. Je to něco jako úložiště FTP, ale v mnohem větším měřítku. Cloud běží na tisících serverů, které byste si nikdy nemohli dovolit jakožto F1 tým vlastnit, takže se jedná opravdu o odlišný způsob fungování.
Na dráze tedy spousta lidí využívá vaše věci, že?AL: Ano. U F1 týmu se musí každá koruna dostat na dráhu - každý halíř, který utratíte za výpočty a který není nějak spojený s koly, je promarněný. Celé to je v podstatě o tom, jak dát dohromady vysoce výkonnou výpočetní sílu a dostat ji na rošt F1 za celkem nízkých nákladů.
Čeho jsou tyto počítače schopné?AL: Je to naprosto ohromující. Podívejte, během průměrného závodu Formule 1 se vygeneruje více dat, než existuje ve všech knihovnách dobře rozvinutých zemí. Hovoříme o fenomenálním množství informací, které jsou vytvořeny, takže otázky zní: 'Kam s nimi? Jak je analyzovat? Jak je přenášet?' Hovoříme o petabytech [1 PB = 1 000 000 GB] dat, to je moře a moře USB klíčenek zaplněných daty, která jsou vygenerována během závodů každý den.
Kovalainen s Lotusem T128 v Číně (© Team Lotus)
Kolik lidí tedy pomáhalo na počátku týmu Lotus?AL: Bylo jich hodně, ale tou důležitou věcí je to, že Tony s týmem využil technologii cloudu, která již existovala. Znamenalo to, že nemuseli nakupovat servery. Díky bezdrátovým a širokopásmovým sítím mohou přistupovat k informacím odkudkoliv na světě.
Máte tým Dell IT odborníků v Hinghamu?AL: Máme tým v Bracknellu poblíž Readingu a další v Cambridgi. Pokud je třeba něco v Hinghamu opravit, můžeme se vzdáleně připojit a udělat to. Je to F1 bez IT!
Je jednoduché opravit něco v CFD, když se to pokazí?AL: Pokud využíváte sílu, která existuje v rámci vysoce výkonného clusteru jako je cloud, pak ano, protože v jednom místě je soustředěn enormní výkon i odborné znalosti. Mohem těžší je, když máte jednoho IT člověka a v kamionu řadu serverů.
Kudy se budou ubírat technologie v F1?AL: Budou se zjednodušovat. Obrovská složitost na dráze, kde má každé auto 150 senzorů, je neuvěřitelná, ale podívejte se na naši schopnost vyhledávat na webu díky něčemu tak jednoduchému, jako je jeden řádek na Googlu. Trvalo nám to 20 let, než jsme se dostali do tohoto stavu. Fascinující věcí na Formuli 1 je, že potřebujete jednak schopnosti za volantem, ale také opravdu chytré technologie. Kdokoliv dokáže optimalizovat obojí, vyhrává.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.