Týmy Formule 1 obvykle oslovují IT společnosti kvůli sponzoringu. Podle ředitele globálního marketingu Dellu Andyho Larka je však vztah mezi jeho společností a týmem Lotus mnohem hlubší.
Jak vlastně vznikla dohoda Dellu s týmem Lotus?Andy Lark: To bylo opravdu hodně zajímavé, protože tým Lotus nás oslovil s problémem, s nímž za námi obvykle týmy F1 nepřicházejí. Normálně hledají sponzora, ale tým Lotus přišel 22 týdnů před začátkem sezóny 2010 a řekl: "Potřebujeme sestavit tým a auto - a někoho, kdo nám pomůže s IT." To zahrnovalo vše od základních věcí jako jsou laptopy po vysoce výkonné systémy, které by jim umožňovaly navrhování vozů.
Bylo to o tom, jak jim pomoci využívat všechny ty novinky z oblasti IT. A bylo to zajímavé, protože jsme se mohli s týmem Lotus hodně věcí naučit a využit je pro naše vlastní inženýrské a vývojové procesy. Proto se jedná o neuvěřitelný vztah.
Jaké logistické výzvy představuje pro společnost jako je Dell spolupráce s týmem Formule 1?AL: Týmy F1 jsou zatíženy tím, že si musí veškerý hardware kupovat a tahat ho s sebou po světě. Tony Fernandes však měl tuto vizi: 'Proč nevyužít tu nejmodernější technologii, jakou používá například Facebook, a nenasadit ji na tým F1?' Takže veškeré výpočty najednou vykonávají počítače na Cambridgeské univerzitě "v cloudu," což je obrovský server, který existuje na webu. Hovoříme o stejném počítačovém clusteru, jaký používají některé z nejlepších světových společností navrhující jachty. Jedná se o zcela jiný přístup - žádné aerodynamické tunely, hliněné model či něco podobného.
Andy Lark (vlevo) s šéfem týmu Lotus Tonym Fernandesem
Zvládnout to vše vybudovat během 22 dvou týdnů muselo být zajímavé.AL: To jo. Při normálním IT vybavení bychom normálně hovořili o šesti týdnech - od počátku po zprovoznění - ale s týmem Lotus šlo o realizování [neobvyklého projektu] doslova během noci.
Když využíváte cloud, počítáte s náklady 8 pencí [v přepočtu 2,2 Kč] na minutu. Bylo neuvěřitelné, že jsme vše dostali na jedno místo v Cambridge, odkud jsme pak distribuovali informace směrem k nim přes web, a že jsme byli schopni využívat takové clustery, které využívají například jaderní fyzici. Veškerý obsah z vozu na trati se nahrává do clusteru v Cambridgeské univerzitě, kde je také modelován.
Co myslíte tím modelováním?AL: Veškerá dynamika o tom, co je třeba aplikovat na vůz na trati. Vše se odehrává v cloudu, ne na serverech vzadu v kamionu. Skvělé je, že výpočetní kapacitu potřebujete pouze tehdy, když vykonáváte určitou práci. Když nic neděláte, využívá ji někdo jiný. Je to něco jako úložiště FTP, ale v mnohem větším měřítku. Cloud běží na tisících serverů, které byste si nikdy nemohli dovolit jakožto F1 tým vlastnit, takže se jedná opravdu o odlišný způsob fungování.
Na dráze tedy spousta lidí využívá vaše věci, že?AL: Ano. U F1 týmu se musí každá koruna dostat na dráhu - každý halíř, který utratíte za výpočty a který není nějak spojený s koly, je promarněný. Celé to je v podstatě o tom, jak dát dohromady vysoce výkonnou výpočetní sílu a dostat ji na rošt F1 za celkem nízkých nákladů.
Čeho jsou tyto počítače schopné?AL: Je to naprosto ohromující. Podívejte, během průměrného závodu Formule 1 se vygeneruje více dat, než existuje ve všech knihovnách dobře rozvinutých zemí. Hovoříme o fenomenálním množství informací, které jsou vytvořeny, takže otázky zní: 'Kam s nimi? Jak je analyzovat? Jak je přenášet?' Hovoříme o petabytech [1 PB = 1 000 000 GB] dat, to je moře a moře USB klíčenek zaplněných daty, která jsou vygenerována během závodů každý den.
Kovalainen s Lotusem T128 v Číně (© Team Lotus)
Kolik lidí tedy pomáhalo na počátku týmu Lotus?AL: Bylo jich hodně, ale tou důležitou věcí je to, že Tony s týmem využil technologii cloudu, která již existovala. Znamenalo to, že nemuseli nakupovat servery. Díky bezdrátovým a širokopásmovým sítím mohou přistupovat k informacím odkudkoliv na světě.
Máte tým Dell IT odborníků v Hinghamu?AL: Máme tým v Bracknellu poblíž Readingu a další v Cambridgi. Pokud je třeba něco v Hinghamu opravit, můžeme se vzdáleně připojit a udělat to. Je to F1 bez IT!
Je jednoduché opravit něco v CFD, když se to pokazí?AL: Pokud využíváte sílu, která existuje v rámci vysoce výkonného clusteru jako je cloud, pak ano, protože v jednom místě je soustředěn enormní výkon i odborné znalosti. Mohem těžší je, když máte jednoho IT člověka a v kamionu řadu serverů.
Kudy se budou ubírat technologie v F1?AL: Budou se zjednodušovat. Obrovská složitost na dráze, kde má každé auto 150 senzorů, je neuvěřitelná, ale podívejte se na naši schopnost vyhledávat na webu díky něčemu tak jednoduchému, jako je jeden řádek na Googlu. Trvalo nám to 20 let, než jsme se dostali do tohoto stavu. Fascinující věcí na Formuli 1 je, že potřebujete jednak schopnosti za volantem, ale také opravdu chytré technologie. Kdokoliv dokáže optimalizovat obojí, vyhrává.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.
Po Velké ceně Kataru se na sociálních sítích strhla vlna nenávistných reakcí mířených na Kimiho Antonelliho, který se stal terčem urážek a kritiky.
Andrea Kimi Antonelli při závodě v Kataru přišel o čtvrté místo po chybě v deváté zatáčce, což umožnilo Landu Norrisovi získat cenné body v boji o titul. Mladý Ital popsal co se stalo.
Max Verstappen si na Velké ceně Kataru připsal klíčové vítězství, kterým souboj o titul protáhl do posledního závodu sezony. Za ním projel cílem Oscar Piastri a třetí Carlos Sainz.
Oscar Piastri zatím v Kataru ovládl všechny tréninky i kvalifikaci a potvrzuje návrat do vrcholné formy. McLaren připisuje jeho dominantní výkon kombinaci talentu jezdce a vozu dobře padnoucího k vysokopřilnavému okruhu.
Lewis Hamilton i Charles Leclerc během celého víkendu v Kataru zápasí s tím, jak z Ferrari SF-25 vyždímat jeho potenciál. Vůz, který na papíře sliboval rychlost a stabilitu, se na trati ukázal jako nepředvídatelný.
Oscar Piastri si zajistil pole position pro Velkou cenu Kataru před týmovým kolegou Landem Norrisem, který skončil druhý. Třetí místo obsadil obhájce titulu Max Verstappen, což připravuje napínavý souboj o vítězství v nedělním závodě.
Oscar Piastri ovládl sprint na Velké ceně Kataru Formule 1, když si po sebevědomém výkonu dojel pro vítězství. Lando Norris sice nedosáhl na čelo, ale připsal si cenné body a zároveň stáhl část náskoku Maxe Verstappena v šampionátu.