Generální ředitel McLarenu Jonathan Neale v dnešním telekonferenčním rozhovoru s novináři hovořil o vývoji letošního vozu. Kde udělal tým chybu? Nedošel mu ke konci sezóny dech?
Co bylo příčinou vaší letošní prohry s Red Bullem a Alonsem a jak to hodláte příští rok změnit?JN: Red Bull měl velmi rychlé auto od počátku roku. Počet závodů, v nichž obsadili první dvě místa, je působivý. Mohli bychom se samozřejmě ohlédnout zpět a určit místa, kde jsme trpěli slabší spolehlivostí - měli jsme třeba problémy s převodovkou - nebo kde jsme měli kolize a incidenty, a říci: 'Tady nám utekl šampionát.'
Svádí nás to k takovému hledání chyb a léta to děláváme. Skutečností je to, že sezóna je dlouhá a skládá se ze spousty rozhodnutí, spousty věcí kolem vylepšení, výkonností, problémů se spolehlivostí. Museli bychom se samozřejmě vrátit a podívat se na to, jak jsme si vedli, to ale děláme každý rok.
Bojujeme s Ferrari o další místo v poháru konstruktérů, je cenné a budeme se snažit tento víkend co nejlépe využít našich schopností. Přistoupíme k tomuto závodu jako ke kterémukoliv jinému, to znamená, že bych ho chtěl vyhrát. A to také bude naším cílem.
Ale není to zase tak, že by sezóna byla katastrofálním selháním, byl to opravdu těsný rok a McLaren se nevzdává, dokud není konec. Jsme bojovníci a v tomto smyslu budeme i pokračovat.
Zdá se, že letošní vývoj vozu nebyl tak úspěšný, jak byste si bývali přáli, je to tak? Pokud ano, s čím byl problém a proč?JN: Ne, tohle není fér. Myslím, že nebyl dostatečně rychlý k tomu, abychom předstihli konkurenci, ale jak Red Bull s Ferrari, a v první části sezóny určitě i Mercedes, byli ve vývoji velmi silní a my jsme při tom neodváděli dostatečně rychle svou práci. Ale neřekl bych, že bychom v našem vývojovém systému udělali nějakou chybu, byl to náročný závod po celý rok.
Když srovnáte svůj vývoj od léta s koncem sezóny - zdá se, že při několika příležitostech, jako například v Suzuce, jste přivezli něco, co nefungovalo. Měli jste jiný F-kanál pro některé závody, pak se vrátil původní - jako byste si nevěřili či nebyli tak efektivní jako vloni. Jak to?JN: Myslím, že je obrovský rozdíl mezi prošťouchnutím se mezi tvrdou konkurencí a návratem ze zapomnění, kdy vás všichni odepisují. Nemyslím proces, ale kontext je jiný.
Předpokládám také, že všichni jsme si zvykli na množství testů a více rizika, která musíme snášet během pátků. Zajímal jsem se o to, jak se vyvíjí rychlost vozů u týmů, které se pravidelně snažili měnit auta, zkoušely je vylepšovat, s rychlostí, kdy vozy nebyly - alespoň nijak viditelně - vylepšovány, kdy říkali, že nemají na voze nic jiného.
Víme, že hodně výkonnosti je možné najít v nastavení vozu, ale pro nastavení vozu potřebujete mít do jisté míry jeho konfiguraci stabilní. Myslím, že výzvou nás všech je, jak pokračovat s vývojem nastavení. Týmy, které přestaly vyvíjet svá auta, jsou rychlejší, protože závodní inženýři a piloti se učí pracovat s tím, co mají.
Překvapilo vás, že Red Bull v Brazílii neupřednostnil Webbera, přičemž před Vettelem stále stojí velmi náročný úkol v Abú Zabí?JN: Abych byl upřímný, tam mě to vlastně moc nepřekvapilo. Myslím, že řešili během roku své problémy - když máte velmi konkurenceschopné auto a dva piloty, kteří jsou oba dobří, je velmi jednoduché něco zkazit a je třeba udržovat opatrně rovnováhu, jak víme. Všichni čekáte, že něco zkazíme, abyste z toho měli skvělou zprávu.
Četl jsem dopoledne zprávy, které píšete, o tom, co řekl Dietrich. Myslím, že vyjedeme na dráhu a necháme je závodit. Piloti vědí, co je ve hře, dokáží si to na okruhu srovnat. Myslím, že to bude opravdu těžký závod a už se nemůžu dočkat toho, až ho tam budu sledovat.
Zdroj fotogalerie z Brazílie níže: www.mclaren.com
Aston Martin údajně jedná s hlavním závodním inženýrem Maxe Verstappena. Tento krok naznačuje možné posílení technického týmu v Silverstone.
Max Verstappen potvrdil, že už slyšel nový motor Red Bull Powertrains-Ford v chodu. Podle něj jde o důležitý krok v přípravách na novou éru Formule 1.
George Russell se vyjádřil k tomu, koho považuje za měřítko kvality ve Formuli 1 a s kým by rád poměřil své síly. Britský jezdec Mercedesu otevřeně mluví o svých ambicích a pohledu na soutěžení na nejvyšší úrovni.
Lando Norris podle Andrey Stelly už v roce 2024 získal přesvědčení, že může soupeřit s Maxem Verstappenem. Právě tato nová sebedůvěra se ukázala jako rozhodující faktor
Forbes zveřejnil žebříček nejlépe placených pilotů F1 za sezonu 2025, přičemž příjmy rozdělil na základní platy a bonusy, které často výrazně převyšují samotný plat a umožňují i jezdcům bez titulu mistra světa výrazně zvýšit celkové příjmy.
Verstappen Racing podle dostupných informací uzavřel víceletou spolupráci s Mercedesem. Partnerství má být klíčovým pilířem dlouhodobých ambicí týmu Maxe Verstappena.
Kompresní poměr u motorů Mercedesu a Red Bullu pro sezonu 2026 se stal předmětem diskuzí v paddocku Formule 1. Ve skutečnosti ale nejde jen o čísla, nýbrž o širší technické souvislosti nové motorové éry.
George Russell tvrdí, že nejistota ohledně jeho budoucnosti u Mercedesu v první polovině sezony F1 2025 ho nijak nerozptylovala. Dokázal se plně soustředit na své závodní výkony.
Fernando Alonso vstupuje do nové sezony Formule 1 s týmem Aston Martin s jasným cílem být připraven na nadcházející výzvy. Úvod sezony slibuje dynamiku, přesto Alonso zůstává klidný a optimistický.
Pierre Gasly se ohlíží za napjatou rivalitou s Estebanem Oconem, která postupně přerostla z čistě týmového soupeření v osobní rozkol. Podle francouzského jezdce zanechala jejich společná minulost výraznější stopy, než se navenek zdálo.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.