Generální ředitel McLarenu Jonathan Neale v dnešním telekonferenčním rozhovoru s novináři hovořil o vývoji letošního vozu. Kde udělal tým chybu? Nedošel mu ke konci sezóny dech?
Co bylo příčinou vaší letošní prohry s Red Bullem a Alonsem a jak to hodláte příští rok změnit?JN: Red Bull měl velmi rychlé auto od počátku roku. Počet závodů, v nichž obsadili první dvě místa, je působivý. Mohli bychom se samozřejmě ohlédnout zpět a určit místa, kde jsme trpěli slabší spolehlivostí - měli jsme třeba problémy s převodovkou - nebo kde jsme měli kolize a incidenty, a říci: 'Tady nám utekl šampionát.'
Svádí nás to k takovému hledání chyb a léta to děláváme. Skutečností je to, že sezóna je dlouhá a skládá se ze spousty rozhodnutí, spousty věcí kolem vylepšení, výkonností, problémů se spolehlivostí. Museli bychom se samozřejmě vrátit a podívat se na to, jak jsme si vedli, to ale děláme každý rok.
Bojujeme s Ferrari o další místo v poháru konstruktérů, je cenné a budeme se snažit tento víkend co nejlépe využít našich schopností. Přistoupíme k tomuto závodu jako ke kterémukoliv jinému, to znamená, že bych ho chtěl vyhrát. A to také bude naším cílem.
Ale není to zase tak, že by sezóna byla katastrofálním selháním, byl to opravdu těsný rok a McLaren se nevzdává, dokud není konec. Jsme bojovníci a v tomto smyslu budeme i pokračovat.
Zdá se, že letošní vývoj vozu nebyl tak úspěšný, jak byste si bývali přáli, je to tak? Pokud ano, s čím byl problém a proč?JN: Ne, tohle není fér. Myslím, že nebyl dostatečně rychlý k tomu, abychom předstihli konkurenci, ale jak Red Bull s Ferrari, a v první části sezóny určitě i Mercedes, byli ve vývoji velmi silní a my jsme při tom neodváděli dostatečně rychle svou práci. Ale neřekl bych, že bychom v našem vývojovém systému udělali nějakou chybu, byl to náročný závod po celý rok.
Když srovnáte svůj vývoj od léta s koncem sezóny - zdá se, že při několika příležitostech, jako například v Suzuce, jste přivezli něco, co nefungovalo. Měli jste jiný F-kanál pro některé závody, pak se vrátil původní - jako byste si nevěřili či nebyli tak efektivní jako vloni. Jak to?JN: Myslím, že je obrovský rozdíl mezi prošťouchnutím se mezi tvrdou konkurencí a návratem ze zapomnění, kdy vás všichni odepisují. Nemyslím proces, ale kontext je jiný.
Předpokládám také, že všichni jsme si zvykli na množství testů a více rizika, která musíme snášet během pátků. Zajímal jsem se o to, jak se vyvíjí rychlost vozů u týmů, které se pravidelně snažili měnit auta, zkoušely je vylepšovat, s rychlostí, kdy vozy nebyly - alespoň nijak viditelně - vylepšovány, kdy říkali, že nemají na voze nic jiného.
Víme, že hodně výkonnosti je možné najít v nastavení vozu, ale pro nastavení vozu potřebujete mít do jisté míry jeho konfiguraci stabilní. Myslím, že výzvou nás všech je, jak pokračovat s vývojem nastavení. Týmy, které přestaly vyvíjet svá auta, jsou rychlejší, protože závodní inženýři a piloti se učí pracovat s tím, co mají.
Překvapilo vás, že Red Bull v Brazílii neupřednostnil Webbera, přičemž před Vettelem stále stojí velmi náročný úkol v Abú Zabí?JN: Abych byl upřímný, tam mě to vlastně moc nepřekvapilo. Myslím, že řešili během roku své problémy - když máte velmi konkurenceschopné auto a dva piloty, kteří jsou oba dobří, je velmi jednoduché něco zkazit a je třeba udržovat opatrně rovnováhu, jak víme. Všichni čekáte, že něco zkazíme, abyste z toho měli skvělou zprávu.
Četl jsem dopoledne zprávy, které píšete, o tom, co řekl Dietrich. Myslím, že vyjedeme na dráhu a necháme je závodit. Piloti vědí, co je ve hře, dokáží si to na okruhu srovnat. Myslím, že to bude opravdu těžký závod a už se nemůžu dočkat toho, až ho tam budu sledovat.
Zdroj fotogalerie z Brazílie níže: www.mclaren.com
Andrea Kimi Antonelli opět vypadl už v Q1 a jeho čekání na průlomový výsledek ve Formuli 1 se prodlužuje. Naděje, které ho provázely do královské disciplíny, zatím zůstávají nenaplněné.
Lando Norris získal pole position na belgické Grand Prix 2025 v Spa, když porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Norris tak zajistil McLarenu nejlepší startovní pozici před nedělním závodem.
Navzdory nové zadní závěsové geometrii skončilo Ferrari ve sprintu belgického GP čtvrté, což podle týmu odpovídá téměř maximálnímu výkonu vozu na Spa. Novinka zatím nepřinesla výrazný posun v tempu, a Ferrari tak musí dál pracovat na zlepšení.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.
Max Verstappen si připsal další vítězství, když v belgickém sprintu překonal Oscara Piastriho a znovu ukázal svou mistrovskou formu. Rozhodující manévr předvedl hned po startu, poté už Red Bull udával tempo a Piastri se musel spokojit s druhým místem.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.