Aldo Costa: F10 s novým difuzorem, bitva začíná

Ferrari
Ferrari, foto: Scuderia Ferrari
Jiří Žemlička 6. listopadu 2010 16:40
Sdílej:

Technický ředitel scuderie, Aldo Costa v rozhovoru pro sportovní deník Gazzetta dello Sport promluvil o Ferrari přizpůsobeném Interlagosu, o odlehčeném systému KERS pro sezonu 2011 a bezpečnějším kokpitu.

Aldo Costa se narodil v Parmě v roce 1961, v roce 1987 promoval na univerzitě v Bologni. Od roku 1988 do 1995 pracoval ve Faenze u Minardi na pozici technického ředitele. Do Ferrari přišel v roce 1996 jako asistent hlavního projektanta Rory Byrneho, kterého v roce 2005 nahradil. Od počátku roku 2008 je ve funkci technického ředitele.

Titul pro rok 2010 je na dosah a ten pro rok 2011 je v očekávání. Ale začněme od prvního nezbytného kroku: uspět na Interlagosu tuto neděli. Pro Velkou cenu Brazílie si Ferrari připravilo poslední změny v této sezoně, opět se to týká difuzoru: „Ano, ale jedná se o jen o nepatrné změny v detailech,“ objasnil celou věc sám Aldo Costa.

Pane inženýre, jaká je atmosféra v týmu po pátém triumfu v sezoně, který vystřelil Alonsa do čela šampionátu?„Stále je tu velká koncentrace na práci, protože víme, že v základu se toho tolik nezměnilo. Snažíme se pokračovat v započaté cestě, tak abychom stejným způsobem zvládli i oba poslední závody a pak uvidíme, co se bude dít.“

Pokud se podíváme na charakteristiky tratě v Sao Paolu, kde F10 bude ve výhodě a kde naopak bude ztrácet?„Interlagos, není Suzuka, kde jsme trpěli především v prvním sektoru. Střední část trati, prakticky nejdelší sektor, který je tvořen pomalými a středně rychlými zatáčkami, je to přesný opak prvního a třetího sektoru. Ale přivezli jsme vůz připravený k boji o titul.“

 

Nahlédněme do příprav na sezonu 2011: v jaké fázi vývoje je nový projekt?„Už jsme zadali o výroby důležité části: karosérie, převodovka, motor, na kterém se nic zásadního nemění, pouze určité detaily sloužící k uchycení dalších komponentů. Mezitím se dolaďuje aerodynamika, především některé důležité detaily – karosérie, zavěšení a veškeré instalace“.

Nový vůz je tedy první Ferrari postavené přímo na míru Alonsovi: měl nějaké speciální požadavky?„Abych byl upřímný už F10 byl stavěn a hlavně pak modifikován podle informací, které mi poskytl jak Fernando, tak i Felipe. Díky jejich přesným analýzám a posbíraným datům, víme kde a co zlepšovat“

V jakých oblastech?„Není to žádným tajemstvím. Trpíme hlavně v rychlých zatáčkách a v sekcích jako je první sektor v Suzuce“.

 

Jednou z velkých změn je přechod z pneumatik Bridgestone na Pirelli: co to pro vás znamená?„Například se radikálně změní způsob nastavení zavěšení a rozložení váhy. Výběr nového dodavatele pneumatik přišel pozdě a podle FOTA se rozložení váhy bude pohybovat v rozmezí 46,5 – 45,5 ze sta na přední nápravu“.

Vrátí se také KERS, bude identický s tím z roku 2009?„Jen co do výkonu, protože je to tak stanoveno v pravidlech. Ale pracovali jsme na systému, který bude mít značně redukovanou váhu a také se změní kompozice baterií. Také jsme hodně studovali, jakým způsobem bude umístěn ve voze“.

Monopost, jakým způsobem se změní pohledově v porovnání s F10?„Do vozu musel být zapracován KERS, který má nezanedbatelný objem, což se projeví hlavně v centrální části vozu, na úrovni bočnic. Zrušením dvojitého difuzoru dojde ke změnám i na zádi vozu, s nižším a menším difusorem. Pak jsme provedli modifikace v prostoru pro pilota s ohledem na zvýšení bezpečnosti zavedením zylonových panelů, aby ochraňoval nohy pilota a předcházet tak událostem, které se přihodili loni v Japonsku Timo Glockovi. Všeobecně to budou odlišné monoposty, než na které jsme zvyklí dnes“.

Témata:
Stalo se
Novinky
Toto Wolff v Ázerbájdžánu

Toto Wolff ví, že první havárie Lewise Hamiltona ve Ferrari není důležitá

Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.

Novinky
Lewis Hamilton při testech Ferrari.

VIDEO: Lewis Hamilton havaroval při testu Ferrari v Barceloně

Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.

Novinky
Max Verstappen v rozhovoru s Johnym Herbertem v závodě v Belgii

Johnny Herbert končí: Ex-pilot F1 už nebude od sezóny 2025 sportovní komisař

Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.

Novinky
Kimi Antonelli

Hamiltonův nástupce Andrea Kimi Antonelli může řídit auto v provozu. Získal řidičák

Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.