Technický ředitel scuderie, Aldo Costa v rozhovoru pro sportovní deník Gazzetta dello Sport promluvil o Ferrari přizpůsobeném Interlagosu, o odlehčeném systému KERS pro sezonu 2011 a bezpečnějším kokpitu.
Aldo Costa se narodil v Parmě v roce 1961, v roce 1987 promoval na univerzitě v Bologni. Od roku 1988 do 1995 pracoval ve Faenze u Minardi na pozici technického ředitele. Do Ferrari přišel v roce 1996 jako asistent hlavního projektanta Rory Byrneho, kterého v roce 2005 nahradil. Od počátku roku 2008 je ve funkci technického ředitele.
Titul pro rok 2010 je na dosah a ten pro rok 2011 je v očekávání. Ale začněme od prvního nezbytného kroku: uspět na Interlagosu tuto neděli. Pro Velkou cenu Brazílie si Ferrari připravilo poslední změny v této sezoně, opět se to týká difuzoru: „Ano, ale jedná se o jen o nepatrné změny v detailech,“ objasnil celou věc sám Aldo Costa.
Pane inženýre, jaká je atmosféra v týmu po pátém triumfu v sezoně, který vystřelil Alonsa do čela šampionátu?„Stále je tu velká koncentrace na práci, protože víme, že v základu se toho tolik nezměnilo. Snažíme se pokračovat v započaté cestě, tak abychom stejným způsobem zvládli i oba poslední závody a pak uvidíme, co se bude dít.“
Pokud se podíváme na charakteristiky tratě v Sao Paolu, kde F10 bude ve výhodě a kde naopak bude ztrácet?„Interlagos, není Suzuka, kde jsme trpěli především v prvním sektoru. Střední část trati, prakticky nejdelší sektor, který je tvořen pomalými a středně rychlými zatáčkami, je to přesný opak prvního a třetího sektoru. Ale přivezli jsme vůz připravený k boji o titul.“
Nahlédněme do příprav na sezonu 2011: v jaké fázi vývoje je nový projekt?„Už jsme zadali o výroby důležité části: karosérie, převodovka, motor, na kterém se nic zásadního nemění, pouze určité detaily sloužící k uchycení dalších komponentů. Mezitím se dolaďuje aerodynamika, především některé důležité detaily – karosérie, zavěšení a veškeré instalace“.
Nový vůz je tedy první Ferrari postavené přímo na míru Alonsovi: měl nějaké speciální požadavky?„Abych byl upřímný už F10 byl stavěn a hlavně pak modifikován podle informací, které mi poskytl jak Fernando, tak i Felipe. Díky jejich přesným analýzám a posbíraným datům, víme kde a co zlepšovat“
V jakých oblastech?„Není to žádným tajemstvím. Trpíme hlavně v rychlých zatáčkách a v sekcích jako je první sektor v Suzuce“.
Jednou z velkých změn je přechod z pneumatik Bridgestone na Pirelli: co to pro vás znamená?„Například se radikálně změní způsob nastavení zavěšení a rozložení váhy. Výběr nového dodavatele pneumatik přišel pozdě a podle FOTA se rozložení váhy bude pohybovat v rozmezí 46,5 – 45,5 ze sta na přední nápravu“.
Vrátí se také KERS, bude identický s tím z roku 2009?„Jen co do výkonu, protože je to tak stanoveno v pravidlech. Ale pracovali jsme na systému, který bude mít značně redukovanou váhu a také se změní kompozice baterií. Také jsme hodně studovali, jakým způsobem bude umístěn ve voze“.
Monopost, jakým způsobem se změní pohledově v porovnání s F10?„Do vozu musel být zapracován KERS, který má nezanedbatelný objem, což se projeví hlavně v centrální části vozu, na úrovni bočnic. Zrušením dvojitého difuzoru dojde ke změnám i na zádi vozu, s nižším a menším difusorem. Pak jsme provedli modifikace v prostoru pro pilota s ohledem na zvýšení bezpečnosti zavedením zylonových panelů, aby ochraňoval nohy pilota a předcházet tak událostem, které se přihodili loni v Japonsku Timo Glockovi. Všeobecně to budou odlišné monoposty, než na které jsme zvyklí dnes“.
Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
Post-season testy v Abú Zabí jsou u konce, na trati se objevilo 25 jezdců. Společně absolvovali přes 2 500 kol v rámci příprav na sezonu 2025.
Pneumatiky Pirelli pro Formuli 1 budou příští rok vypadat trochu jinak. Změny se týkají hlavně designu a připravují týmům nové možnosti strategie.
Po sezóně plné kritiky si Sergio Pérez na konci roku 2025 může oddechnout. Statistiky ukázaly, že jeho výkony byly v porovnání s nástupci výrazně lepší, což potvrzuje jeho schopnosti a přínos týmu.
Lando Norris po zisku svého premiérového titulu ve Formuli 1 v Abú Zabí promluvil s nebývalou upřímností a otevřeností o emocích a okolnostech, které jeho cestu na vrchol provázely.
Helmut Marko po dvaceti letech končí ve své poradní roli u týmů Red Bull. Jeho odchod zasahuje i okruh lidí kolem Maxe Verstappena, který ho dříve označil za „druhého otce“.
Carlos Sainz po závodě vyzdvihl úspěch svého bývalého parťáka Landa Norrise a ocenil nejen jeho rychlost, ale i cestu, kterou si k prvnímu titulu mistra světa vyšlapal.
Odcházející jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda obdržel jeden trestný bod na svou superlicenci za incident během závodu v Abú Zabí, potvrdila FIA.
Lewis Hamilton plánuje po náročné sezoně F1 2025 během zimní přestávky úplně vypnout a odpočinout si od závodění i mediálních povinností.
Poté, co Lando Norris získal titul mistra světa F1 pro rok 2025, Oscar Piastri uvedl, že nečeká žádnou změnu v jejich vzájemné dynamice. Podle něj zůstane vztah mezi jezdci McLarenu stejný jako dosud.
Max Verstappen vyhrál závod v Abú Zabí, ale největší triumf víkendu patřil Landu Norrisovi. Britský jezdec se totiž stal novým mistrem světa a vstoupil do elitního klubu šampionů F1.
Max Verstappen potvrdil své kvality i v samotném závěru sezóny. Na okruhu Yas Marina získal už osmou pole position roku 2025 a vstoupí tak do rozhodující Velké ceny Abú Zabí z nejlepší možné startovní pozice.