Technický ředitel scuderie, Aldo Costa v rozhovoru pro sportovní deník Gazzetta dello Sport promluvil o Ferrari přizpůsobeném Interlagosu, o odlehčeném systému KERS pro sezonu 2011 a bezpečnějším kokpitu.
Aldo Costa se narodil v Parmě v roce 1961, v roce 1987 promoval na univerzitě v Bologni. Od roku 1988 do 1995 pracoval ve Faenze u Minardi na pozici technického ředitele. Do Ferrari přišel v roce 1996 jako asistent hlavního projektanta Rory Byrneho, kterého v roce 2005 nahradil. Od počátku roku 2008 je ve funkci technického ředitele.
Titul pro rok 2010 je na dosah a ten pro rok 2011 je v očekávání. Ale začněme od prvního nezbytného kroku: uspět na Interlagosu tuto neděli. Pro Velkou cenu Brazílie si Ferrari připravilo poslední změny v této sezoně, opět se to týká difuzoru: „Ano, ale jedná se o jen o nepatrné změny v detailech,“ objasnil celou věc sám Aldo Costa.
Pane inženýre, jaká je atmosféra v týmu po pátém triumfu v sezoně, který vystřelil Alonsa do čela šampionátu?„Stále je tu velká koncentrace na práci, protože víme, že v základu se toho tolik nezměnilo. Snažíme se pokračovat v započaté cestě, tak abychom stejným způsobem zvládli i oba poslední závody a pak uvidíme, co se bude dít.“
Pokud se podíváme na charakteristiky tratě v Sao Paolu, kde F10 bude ve výhodě a kde naopak bude ztrácet?„Interlagos, není Suzuka, kde jsme trpěli především v prvním sektoru. Střední část trati, prakticky nejdelší sektor, který je tvořen pomalými a středně rychlými zatáčkami, je to přesný opak prvního a třetího sektoru. Ale přivezli jsme vůz připravený k boji o titul.“
Nahlédněme do příprav na sezonu 2011: v jaké fázi vývoje je nový projekt?„Už jsme zadali o výroby důležité části: karosérie, převodovka, motor, na kterém se nic zásadního nemění, pouze určité detaily sloužící k uchycení dalších komponentů. Mezitím se dolaďuje aerodynamika, především některé důležité detaily – karosérie, zavěšení a veškeré instalace“.
Nový vůz je tedy první Ferrari postavené přímo na míru Alonsovi: měl nějaké speciální požadavky?„Abych byl upřímný už F10 byl stavěn a hlavně pak modifikován podle informací, které mi poskytl jak Fernando, tak i Felipe. Díky jejich přesným analýzám a posbíraným datům, víme kde a co zlepšovat“
V jakých oblastech?„Není to žádným tajemstvím. Trpíme hlavně v rychlých zatáčkách a v sekcích jako je první sektor v Suzuce“.
Jednou z velkých změn je přechod z pneumatik Bridgestone na Pirelli: co to pro vás znamená?„Například se radikálně změní způsob nastavení zavěšení a rozložení váhy. Výběr nového dodavatele pneumatik přišel pozdě a podle FOTA se rozložení váhy bude pohybovat v rozmezí 46,5 – 45,5 ze sta na přední nápravu“.
Vrátí se také KERS, bude identický s tím z roku 2009?„Jen co do výkonu, protože je to tak stanoveno v pravidlech. Ale pracovali jsme na systému, který bude mít značně redukovanou váhu a také se změní kompozice baterií. Také jsme hodně studovali, jakým způsobem bude umístěn ve voze“.
Monopost, jakým způsobem se změní pohledově v porovnání s F10?„Do vozu musel být zapracován KERS, který má nezanedbatelný objem, což se projeví hlavně v centrální části vozu, na úrovni bočnic. Zrušením dvojitého difuzoru dojde ke změnám i na zádi vozu, s nižším a menším difusorem. Pak jsme provedli modifikace v prostoru pro pilota s ohledem na zvýšení bezpečnosti zavedením zylonových panelů, aby ochraňoval nohy pilota a předcházet tak událostem, které se přihodili loni v Japonsku Timo Glockovi. Všeobecně to budou odlišné monoposty, než na které jsme zvyklí dnes“.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.