Michael Schumacher britským novinářům sdělil, jak vnímá vývoj letošní sezóny a jaké má očekávání pro poslední dva závody. Prozradil také, že důvody k optimismu vymizely již po předsezónních testech, ale díky včasnému vývoji vozu pro rok 2011 by mohli mít drobnou výhodu.
Co bys chtěl dosáhnout ve zbývajících dvou závodech sezóny?MS: Zabýváme se hlavně maximalizací potenciálu monopostu a jako tým pokračujeme ve společném růstu. Nikdy nezapomínejte na to, že jsme mladým a také malým týmem. Zajistit co nejefektivnější fungování této infrastruktury je to, na co se zaměřujeme, závod od závodu se to vyvíjí.
Já se čím dál více dostávám do všech těch detailů. Ano, mám hodně zkušeností, byl jsem však tři roky mimo a věci se změnily. S postupujícím časem se mi daří skládat čím dál více částí onoho puzzle, které tvoří celkový obrázek.
Vzhledem k tvým rekordům, zkušenostem a tomu, že si vstoupil do týmu úřadujících mistrů světa - nebylo to překvapením, že výkonnost šla spíše dolů než nahoru?MS: Myslím, že každý to čekal [že se tým bude zlepšovat], včetně mě. Obzvlášť když přihlédneme k loňskému roku a tomu, kde tým byl, a k tomu, že se přidal Mercedes a já. Jenže já jsem byl také tři roky mimo, Mercedes a Brawn utvářeli nové partnerství - to představuje spoustu nových věcí, které se musí sžít.
Nezapomínejte také na situaci z minulého roku [kdy byly zdroje vloženy do vítězství v šampionátu] a příprava na ten letošní byla kompromisem, což právě vidíme.
Jak hodnotíš pět uchazečů o letošní titul?MS: Raději byste přirozeně byli vepředu, když zbývají dva závody. Ale ještě není konec.
Co je tím rozhodujícím faktorem? Je lidský prvek důležitější s tím, jak se blíží konec roku?MS: Pro mě je rozhodujícím faktorem vývoj vozu, ale na pilotovi také záleží, ano.
Došlo přesunem pozornosti k roku 2011 ke snížení toho, co se od tebe a od týmu očekává?MS: Myslím, že očekávání poklesla docela brzy v sezóně, abych byl upřímný. Nemyslím si, že by so příliš změnila, protože už po zimních testech existovaly dobré důvody, proč nebýt optimisty. Pokud si všimnete mých prohlášení, hodně brzy jsem opravdu přestal hovořit o šampionátu.
Nico [Rosberg] byl o něco optimističtější, já jsem ale věděl, že se to bude takto vyvíjet. Máte v ruce nástroj a víte, jaké jsou možnosti. Proto jsem nadšeně usiloval o ukončení tohoto projektu a soustředění se na příští rok, abychom tak mohli mít drobnou výhodu nad ostatními.
Před Velkou cenou Japonska jsi prohlásil, že Suzuka bude pro Mercedes náročná, místo toho jsme viděli tvůj nejlepší výkon za suchých podmínek letos. Znamená to, že kolem potenciálu vozu existuje ještě spousta nejasností?MS: Myslím, že se nám podařilo optimalizovat nastavení lépe, než tomu bylo obvykle. Jak víte, během sezóny jsme udělali pár vývojových kroků a upravili auto, neprojevily se však vždy [pozitivně]. Myslím, že jsme to dokázali překonat, obzvlášť v Suzuce během závodu, také v Koreji.
Udělal na tebe letos týmový kolega dojem?MS: Dojem je špatné slovo, protože Nico si již vybudoval jméno před svým příchodem zde a dále dokazoval, jak dobrým a konzistentním pilotem je. Dokázal to také v Suzuce [kde spolu velmi těsně závodili]. Jsme však týmovými kolegy a nezacházíme dále. S někým jiným by to bylo oboustranně odlišné.
Myslíš, že bys mohl ještě letos stanout na pódiu?MS: Potřebovali bychom na to trochu štěstí. Jsme za Red Bully, Ferrari a McLareny, pokud do hry nevstoupí zvláštní okolnosti, jako například déšť. Pódium by pro Mercedes přirozeně bylo velmi dobrým výsledkem, maximum, ve které můžeme doufat. Ne až tak pro mě osobně, protože mám opravdu jiné cíle.
Ale šampaňské ti musí už chybět...MS: Jsem zde kvůli toho, abychom uspěli společně s týmem, to je náš cíl, nic jiného se nepočítá. Dosáhnout jednou za čas na pódium, to opravdu není tak důležité.
Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.
Po několika těsných soubojích na trati mezi Piastrim a Norrisem se znovu otevírá otázka vnitrotýmové dynamiky v McLarenu. Vzhledem ke konkurenceschopnosti obou jezdců se podobná situace může v budoucnu opakovat.
Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.
Dr. Helmut Marko zavzpomínal na více než dvacet let trvající spolupráci s Christianem Hornerem, se kterým společně vybudovali z Red Bullu špičkový tým Formule 1. Jejich odlišné přístupy se často doplňovaly a stály za klíčovými rozhodnutími, která Red Bull dovedla k vrcholu.
Christian Horner sehrál klíčovou roli při uzavření dohody s Hondou, která Red Bull vrátila na špičku F1. Právě toto partnerství odstartovalo novou éru dominance týmu.
Günther Steiner vyjádřil překvapení nad nečekaným odchodem Christiana Hornera z čela Red Bullu a označil ho za výrazný otřes pro tým. Podle něj bude těžké nahradit lídra, který byl symbolem stability.
Bývalý jezdec F1 Jolyon Palmer označil penalizaci Oscara Piastriho po Velké ceně Velké Británie za „extrémní, mírně řečeno“. Trest vyvolal mezi odborníky a fanoušky kontroverzi.
James Vowles poskytl nejnovější zprávy o své manželce Rachel Rolph a jejich novorozeném miminku. Ve veřejném prohlášení vyjádřil radost a vděčnost za zdraví celé rodiny a podělil se o první dojmy z otcovství.
Andrea Kimi Antonelli začal svou kariéru ve Formuli 1 slibně, ale nyní čelí obtížím. Mercedes věří, že mu pomůže tyto problémy překonat a vrátit se zpět na vítěznou cestu.
McLaren suverénně vede šampionát konstruktérů a Lando Norris si je vědom, jaké štěstí má s monopostem MCL39. Tento vůz mu dává potřebnou rychlost a jistotu k tomu, aby tým mohl bojovat o titul.
Christian Horner nezůstal jediný, kdo opustil Red Bull, společnost s ním opustili i dva další členové vrcholového managementu. Tým tak čelí největšímu otřesu ve vedení od svého vstupu do Formule 1.
Martin Brundle se domnívá, že problémy Red Bullu začaly po odchodu Christiana Hornera, který byl klíčovým stabilizačním prvkem týmu. Podle něj tým od té doby postrádá vedení a soudržnost, což se odráží i na trati.