Dnes si představíme další osobu ze světa Formule 1, jejíž jméno - na rozdíl od výsledků její práce - není příliš známo: Johna Andrewartha.
Johnovi je 29 let a pracuje v aerodynamickém oddělení Mercedesu GP. Mezi jeho koníčky patří tvorba hudby, hra na kytaru, fotbal a - jak jinak - automobilové závody.
Co jsi studoval, než jsi začal pracovat ve Formuli 1?JA: Když jsem byl ve škole, napsal jsem několika týmům Formule 1 s žádostí o radu, jaké kvalifikační předpoklady jsou zapotřebí a dle jejich odpovědi jsem se rozhodl studovat matematiku, fyziku a chemii na nejvyšší úrovni. Strávil jsem pak čtyři roky na Bristolské univerzitě, kde jsem vystudoval jako letecký inženýr.
Kde jsi pracoval před tím, než jsi nastoupil k Mercedesu GP?JA: Po skončení univerzity jsem začal pracovat ve společnosti, která se jmenovala UGS a zaměřovala se na CAD/CAM software. Pracoval jsem s jejími zákazníky z leteckého a automobilového průmyslu v oblastech týkajících se povrchového designu, mechanického modelování, CFD a FEA [analýza metodou konečných prvků - pozn. aut.]. Pak jsem se koncem roku 2005 připojil k týmu, který byl znám jako Honda Racing F1, na pozici nižšího aerodynamika, odkud jsem začal dělat pokroky.
John při práci s povrchovými systémy v CADu
Jak vypadá tvůj pracovní den?JA: V rámci malého týmu uvnitř aerodynamického oddělení analyzuji naše data z aero-tunelu a CFD pro rozvoj nových myšlenek a tvorbu povrchových nákresů v našem CAD systému. Tyto myšlenky poté testujeme na zmenšeném modelu v aero-tunelu s cílem zvýšit aerodynamickou výkonnost monopostu. Postup je často opakovaný a vývojové směry se mnohdy mění s tím, jak vůz rozvíjíme. Z pohledu designu a vývoje je také neustále činit rozhodnutí týkající se aktuálního závodního vozu a omezením či požadavkům, které nám mohou být uloženy.
Co se ti líbí na práci v F1?JA: Možnost vidět, jak se vyvíjejí vaše myšlenky od původního náčrtku přes testovací fázi, až do podoby závodního vezu během velmi krátkého období, je extrémně uspokojující. Jsme relativně malým týmem, proto je opravdu příjemné vědět, že můžete opravdu učinit rozdíl v naší výkonnosti. Měl jsem také možnost navštívit některá báječná místa a potkat několik skvělých lidí během času, který jsem strávil ve Formuli 1.
Michael Schumacher ve voze Mercedes MGP W01
Co je tou nejlepší věcí na práci pro Mercedes GP?JA: Pracuji s fantastickou skupinou lidí pocházejících z různých prostředí a s odlišnými odbornými znalostmi, ale všichni bojujeme za jeden společný cíl - vyhrávat závody! Zažili jsme velmi dobré okamžiky i ty horší jakožto tým v posledních letech, duch uvnitř týmu je však skvělý.
Co je nejnáročnější na tvé práci?JA: Tempo vývoje je extrémně vysoké a honba za výkonností neúprosná, nejedná se tedy určitě o práci od devíti do pěti hodin. Aerodynamické vylepšování monopostů může být náročné, je však také extrémně odměňující. Formule 1 je velmi soutěživá a i nejmenší detaily mohou učinit rozdíl. V mnoha ohledech spočívá ona náročnost právě v rozhodování se, na který z těchto detailů soustředit naše úsilí a zdroje v rámci dostupného času.
Andrea Kimi Antonelli opět vypadl už v Q1 a jeho čekání na průlomový výsledek ve Formuli 1 se prodlužuje. Naděje, které ho provázely do královské disciplíny, zatím zůstávají nenaplněné.
Lando Norris získal pole position na belgické Grand Prix 2025 v Spa, když porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Norris tak zajistil McLarenu nejlepší startovní pozici před nedělním závodem.
Navzdory nové zadní závěsové geometrii skončilo Ferrari ve sprintu belgického GP čtvrté, což podle týmu odpovídá téměř maximálnímu výkonu vozu na Spa. Novinka zatím nepřinesla výrazný posun v tempu, a Ferrari tak musí dál pracovat na zlepšení.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.
Max Verstappen si připsal další vítězství, když v belgickém sprintu překonal Oscara Piastriho a znovu ukázal svou mistrovskou formu. Rozhodující manévr předvedl hned po startu, poté už Red Bull udával tempo a Piastri se musel spokojit s druhým místem.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.