Dnes si představíme další osobu ze světa Formule 1, jejíž jméno - na rozdíl od výsledků její práce - není příliš známo: Johna Andrewartha.
Johnovi je 29 let a pracuje v aerodynamickém oddělení Mercedesu GP. Mezi jeho koníčky patří tvorba hudby, hra na kytaru, fotbal a - jak jinak - automobilové závody.
Co jsi studoval, než jsi začal pracovat ve Formuli 1?JA: Když jsem byl ve škole, napsal jsem několika týmům Formule 1 s žádostí o radu, jaké kvalifikační předpoklady jsou zapotřebí a dle jejich odpovědi jsem se rozhodl studovat matematiku, fyziku a chemii na nejvyšší úrovni. Strávil jsem pak čtyři roky na Bristolské univerzitě, kde jsem vystudoval jako letecký inženýr.
Kde jsi pracoval před tím, než jsi nastoupil k Mercedesu GP?JA: Po skončení univerzity jsem začal pracovat ve společnosti, která se jmenovala UGS a zaměřovala se na CAD/CAM software. Pracoval jsem s jejími zákazníky z leteckého a automobilového průmyslu v oblastech týkajících se povrchového designu, mechanického modelování, CFD a FEA [analýza metodou konečných prvků - pozn. aut.]. Pak jsem se koncem roku 2005 připojil k týmu, který byl znám jako Honda Racing F1, na pozici nižšího aerodynamika, odkud jsem začal dělat pokroky.
John při práci s povrchovými systémy v CADu
Jak vypadá tvůj pracovní den?JA: V rámci malého týmu uvnitř aerodynamického oddělení analyzuji naše data z aero-tunelu a CFD pro rozvoj nových myšlenek a tvorbu povrchových nákresů v našem CAD systému. Tyto myšlenky poté testujeme na zmenšeném modelu v aero-tunelu s cílem zvýšit aerodynamickou výkonnost monopostu. Postup je často opakovaný a vývojové směry se mnohdy mění s tím, jak vůz rozvíjíme. Z pohledu designu a vývoje je také neustále činit rozhodnutí týkající se aktuálního závodního vozu a omezením či požadavkům, které nám mohou být uloženy.
Co se ti líbí na práci v F1?JA: Možnost vidět, jak se vyvíjejí vaše myšlenky od původního náčrtku přes testovací fázi, až do podoby závodního vezu během velmi krátkého období, je extrémně uspokojující. Jsme relativně malým týmem, proto je opravdu příjemné vědět, že můžete opravdu učinit rozdíl v naší výkonnosti. Měl jsem také možnost navštívit některá báječná místa a potkat několik skvělých lidí během času, který jsem strávil ve Formuli 1.
Michael Schumacher ve voze Mercedes MGP W01
Co je tou nejlepší věcí na práci pro Mercedes GP?JA: Pracuji s fantastickou skupinou lidí pocházejících z různých prostředí a s odlišnými odbornými znalostmi, ale všichni bojujeme za jeden společný cíl - vyhrávat závody! Zažili jsme velmi dobré okamžiky i ty horší jakožto tým v posledních letech, duch uvnitř týmu je však skvělý.
Co je nejnáročnější na tvé práci?JA: Tempo vývoje je extrémně vysoké a honba za výkonností neúprosná, nejedná se tedy určitě o práci od devíti do pěti hodin. Aerodynamické vylepšování monopostů může být náročné, je však také extrémně odměňující. Formule 1 je velmi soutěživá a i nejmenší detaily mohou učinit rozdíl. V mnoha ohledech spočívá ona náročnost právě v rozhodování se, na který z těchto detailů soustředit naše úsilí a zdroje v rámci dostupného času.
Sergio Pérez hovoří o svých očekáváních a plánech s novým týmem Cadillac, přičemž sdílel svůj pohled na nadcházející sezónu a výzvy, které ho čekají.
Red Bull opět upoutal pozornost na Velké ceně São Paula, když Max Verstappen nastoupil do závodu s novou pohonnou jednotkou a dokázal se výrazně posunout vpřed. McLaren nyní zvažuje, jak takové změny mohou ovlivnit dodržování pravidel F1 ohledně rozpočtového stropu
Prezident Ferrari John Elkann v pondělí vydal prohlášení, které vyvolalo celosvětovou pozornost. Jeho slova naznačila nespokojenost s výkonem týmu a vyvolala spekulace o možných změnách uvnitř stáje.
Toto Wolff údajně vede pokročilá jednání o prodeji menší části svého 33% podílu ve stáji Mercedes F1. Změna by mohla ovlivnit současnou vlastnickou strukturu týmu.
Brazilský závodník prožil v Sao Paulu dramatický víkend, který vyvrcholil havárií a předčasným odstoupením z domácího závodu. Nehoda negativně ovlivnila jeho bodový zisk a přinesla další komplikace v průběhu sezony.
Lewis Hamilton se po komentářích prezidenta Ferrari Johna Elkanna obrátil na sociální sítě, aby sdílel svůj pohled na situaci a přinesl širší kontext.
Ralf Schumacher uvedl, že Jos Verstappen mu v soukromí přiznal, jak náročné je pro tým optimalizovat vůz a jeho pneumatiky. Podle jeho slov jde stále o složitý proces, který vyžaduje další práci a ladění.
Po náročném víkendu v Brazílii, který Ferrari posunul za Mercedes a Red Bull, hledal šéf týmu Fred Vasseur i přes nepříznivý výsledek pozitivní momenty.
Navzdory obrovské kritice Lando Norris ve Velké ceně Brazílie dokázal, že je připraven bojovat o titul mistra světa.
Před posledními třemi závody sezony je boj o druhé místo v Poháru konstruktérů stále velmi vyrovnaný. Mercedes, Red Bull a Ferrari dělí jen 36 bodů a po Elkannově ostrém vzkazu je jasné, že si italský tým nemůže dovolit žádné další zaváhání.
Laurent Mekies přiblížil strategii Red Bullu během brazilského víkendu, kdy tým zvolil odvážné nastavení vozu.
Charles Leclerc po závodě v Brazílii nešetřil zklamáním a kriticky zhodnotil incident, který ukončil jeho nadějný víkend.