John Lee nepatří mezi celebrity Formule 1, jeho jméno slyšel málokdo. Přesto je jedním z klíčových zaměstnanců závodního týmu Mercedes GP, kde má na starosti práci s kompozitními materiály. V dnešním rozhovoru prozrazuje pár zajímavých informací nejen sobě, ale i o svém zaměstnání.
Co jsi studoval, než jsi začal pracovat ve Formuli 1?Moc jsem se neučil, když jsem byl mladší, byl jsem opravdu obyčejným líným teenagerem! Několik let jsem chodil na uměleckou školu, nakonec se ale ukázalo, že to není nic pro mě, proto jsem si dal přihlášku do výučního oboru u Loly (Lola Cars). Během svého učení jsem prošel i několika kursy na ovládání řezacího stroje. Technika a dovednost u tohoto stroje jsem si opravdu oblíbil, takže od té doby dělám téměř pořád stejnou práci.
Kde jsi pracoval před příchodem do Mercedesu GP?V roce 2001 jsem pracoval u Loly, když jsem se doslechl o volném místě kompozitního strojníka v týmu, který si říkal British American Racing. Podal jsem si žádost, dostal jsem to místo a od té doby tam pracoval.
Co je každodenní náplní tvé práce?Mým úkolem v týmu je digitalizace šablon a vyřezávaní tvarů pro části našeho monopostu, které se skládají z karbonových vláken. Manuály pro návrh a rozvržení posílají designéři z DO (Design Office - Oddělení návrhu) laminátorům, kteří vytvářejí z forem šablony, které mi pak posílají.
Digitálně zachytím jejich tvar, což dělám ručně při procesu, kterému se říká digitalizace. Výsledný obraz je pak naprogramován do řezacího stroje a já posouvám šablony tak, aby byly správně natočeny v daných sekvencích, aby laminátorům daný kus seděl dle manuálu pro rozvržení. Jakmile mám tvary vyřezané, posílám je zpět laminátorům, kteří ze základních tvarů vyrobí zcela nové díly, jež vidíte na našich vozech během závodů.
John Lee při skenování obrysů šablon, které mu zasílají laminátoři
Jaké je to pracovat v F1?Mám rád intenzitu v našem sportu a tlak na výkon dle mých maximálních schopností, aby bylo jisté, že tým kolem sebe nenechávám na holičkách. Každá fáze v návrhu a ve výrobě vozu je klíčová, stále si uvědomujete, jak důležitá je obzvlášť vaše práce.
Co je to nejlepší na práci u Mercedesu GP?To, že se naslouchá vašim názorům. Mám kolem sebe prvotřídní tým, nechtěl bych pracovat pro žádný jiný!
A nejnáročnější hledisko tvé práce?Vyrábět požadované tvary co nejrychleji. Ačkoli je digitalizovaný obraz velmi přesný, stále zde je prostor pro lidskou chybu, proto musíte být pozorní a provádět neustále úpravy a manipulace během výrobního procesu. Práce může být časově velmi náročná a klíčová je pozornost vůči nejjemnějším detailům.
Nejnáročnější výzvou, které jsem čelil, byla stavba vozu pro letošní Velkou cenu Monaka. Měli jsme zcela nový vylepšení zavěšení, které bylo extrémně detailní. Vyřezávali jsme tři odlišné typy závěsů a velkou změnu rozvoru. Zahrnovalo to spoustu vrstev karbonu, čímž jsme se dostali pod větší tlak, ale svou práci jsme včas zvládli.
Sergio Pérez hovoří o svých očekáváních a plánech s novým týmem Cadillac, přičemž sdílel svůj pohled na nadcházející sezónu a výzvy, které ho čekají.
Red Bull opět upoutal pozornost na Velké ceně São Paula, když Max Verstappen nastoupil do závodu s novou pohonnou jednotkou a dokázal se výrazně posunout vpřed. McLaren nyní zvažuje, jak takové změny mohou ovlivnit dodržování pravidel F1 ohledně rozpočtového stropu
Prezident Ferrari John Elkann v pondělí vydal prohlášení, které vyvolalo celosvětovou pozornost. Jeho slova naznačila nespokojenost s výkonem týmu a vyvolala spekulace o možných změnách uvnitř stáje.
Toto Wolff údajně vede pokročilá jednání o prodeji menší části svého 33% podílu ve stáji Mercedes F1. Změna by mohla ovlivnit současnou vlastnickou strukturu týmu.
Brazilský závodník prožil v Sao Paulu dramatický víkend, který vyvrcholil havárií a předčasným odstoupením z domácího závodu. Nehoda negativně ovlivnila jeho bodový zisk a přinesla další komplikace v průběhu sezony.
Lewis Hamilton se po komentářích prezidenta Ferrari Johna Elkanna obrátil na sociální sítě, aby sdílel svůj pohled na situaci a přinesl širší kontext.
Ralf Schumacher uvedl, že Jos Verstappen mu v soukromí přiznal, jak náročné je pro tým optimalizovat vůz a jeho pneumatiky. Podle jeho slov jde stále o složitý proces, který vyžaduje další práci a ladění.
Po náročném víkendu v Brazílii, který Ferrari posunul za Mercedes a Red Bull, hledal šéf týmu Fred Vasseur i přes nepříznivý výsledek pozitivní momenty.
Navzdory obrovské kritice Lando Norris ve Velké ceně Brazílie dokázal, že je připraven bojovat o titul mistra světa.
Před posledními třemi závody sezony je boj o druhé místo v Poháru konstruktérů stále velmi vyrovnaný. Mercedes, Red Bull a Ferrari dělí jen 36 bodů a po Elkannově ostrém vzkazu je jasné, že si italský tým nemůže dovolit žádné další zaváhání.
Laurent Mekies přiblížil strategii Red Bullu během brazilského víkendu, kdy tým zvolil odvážné nastavení vozu.
Charles Leclerc po závodě v Brazílii nešetřil zklamáním a kriticky zhodnotil incident, který ukončil jeho nadějný víkend.