Damon Hill

Hill, Damon
Hill, Damon, foto: Williams F1 Team
Karel Bařina 16. dubna 2006 17:16
Sdílej:

Příběh jednoho z nejoblibenějších britských závodníků, který se dostal až do Formule 1, aby se utkal s legendami jako Alain Prost, Ayrton Senna či Michael Schumacher.

Damon se narodil 17. září 1960. K motorsportu jej přivedl jeho otec, úspěšný závodník Graham Hill, vítěz Indy 500 a 24 hodin Le Mans. Pro Damona však prostředí závodů nepředstavovalo vzrušení. Přestože otec závodil ve Formuli 1 s hvězdami jako Jim Clark nebo Stirling Moss, malý Damon se na závody díval jako na normální, nudnou práci dospělých.

Většina budoucích pilotů F1 začíná svoji kariéru v útlém dětství na motokáře. Damon Hill začínal později, a na motorce. Poprvé na ni usedl v jedenácti letech, když při závodech v Silverstone zkoušel v paddocku malý motocykl Honda 50 ccm. Přestože o motorismus nejevil zájem, s motocyklem se sžil velmi rychle a svým talentem udělal radost svému otci. Ten mu podobný stroj rychle koupil, ale láska k rychlosti se v Damonovi probudila až po vyzkoušení otcova terénního motocyklu Bultaco 350 ccm.

MotocyklyDamon ještě netušil, že je na cestě do Formule 1...Poslední sezóna Damona Hilla byla poznamenána smůlou na nespolehlivou techniku, ale hlavně viditelnou ztrátou motivace. Damon se rozhodl závodní okruhy opustit a věnovat se rodině a hudbě. Po celou svoji závodní kariéru byl kritizován za nevyužitý potenciál Williamsu a jeho úspěchy byly připisovány rychlému vozu. Ale Damon Hill byl vynikajícím pilotem. Jeho jezdecké kvality by nikdy neměly být posuzovány podle neúspěšné poslední sezóny, ale podle vyrovnaných soubojů, které sváděl s Alainem Prostem či Ayrtonem Sennou a podle slov inženýrů všech stájí, ve kterých Damon působil. Přestože byl synem Grahama Hilla, svoji cestu na samotný vrchol motoristického sportu si musel vyšlapat sám.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *Retirement Announcement

Date: June 16 1999

After much reflection, I have decided not to continue racing in Formula One after the end of the 1999 season.

Despite being a late starter to F1, at the age of 32, I am very proud of my record of having won 22 GP, and the World Championship itself, in just seven seasons.

F1 has afforded me many incredible opportunities, and I will cherish some fantastic memories. I have fulfilled my ambitions and consider myself to be very fortunate to have done so.

I would like to thank all those who have had to work with me, from the caterers to the team owners. You survived, well done!

I would especially like to thank my wife, Georgie, who has had the greatest burden to bear. I love you.

To my family and friends, your faith and belief in me, whatever the results on the track, preserved my sanity and sense of perspective for which I am eternally grateful. I promise to make more time for you in the future.

To my loyal fans: you were incredible throughout. An enormous thanks to you all. We showed 'em!

To Eddie Jordan, and the whole Benson and Hedges Jordan Mugen Honda Team, thank you for all your support and I know that Spa will be the first of many victories.

I am committed to give you everything I can in order to secure your highest possible placing in the Constructors Championship.

I would particularly like to thank my sponsors Benson and Hedges, Cellnet and Remus, for demonstrating their loyalty and commitment to me through thick and thin.

As for the future, my passion to be successful and to give my best to whatever I turn my hand to is undiminished.

'Never for me the lowered banner, never the last endeavour!'

Damon Hill* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Statistické údaje:Národnost: anglickáDatum narození: 17. září 1960Místo narození:  LondýnPočet startů:  122Počet bodů:   360Počet vítězství:  22Pole Position:   20Počet startů z první řady: 47Nejrychlejší kola:  19Stupně vítězů:   42Debut v F1:   GP Velké Británie 1992První vítězství:  GP Maďarska 1993Počet titulů mistra světa: 1 (1996)

Kariéra chronologicky:1981: Motocykly1982: Motocykly1983: Motocykly1984: Motocykly1985: Formule Ford 1600 / 3. celkově1986: Formule 3 / 9. celkově1987: Formule 3 / 5. celkově1988: Formule 3 / 3. celkově1989: Formule 30001990: Formule 30001991: Formule 30001992: F1 Williams-Renault (testovací jezdec), F1 Brabham1993: F1 Williams-Renault / 3. celkově1994: F1 Williams-Renault / 2. celkově1995: F1 Williams-Renault / 2. celkově1996: F1 Williams-Renault / mistr světa1997: F1 Arrows-Yamaha / 13. celkově1998: F1 Jordan-Mugen /  6. celkově1999: F1 Jordan-Mugen / 12. celkově

Foto: dtm.de, Renault, WilliamsF1 Team

Témata:
Stalo se
Novinky
Yuki Tsunoda a Max Verstappen v Monaku

Croft rozvířil vody: Red Bull musí volit chytře, nebo vše ztratí

David Croft rozvířil debatu o budoucnosti jezdecké sestavy Red Bullu po roce 2025, kdy končí smlouva Sergia Péreze. Zmiňuje možné nástupce včetně Liama Lawsona, ale upozorňuje, že tým musí pečlivě zvažovat každý krok, aby nenarušil Verstappenovu dominanci.

Novinky
Oscar Piastri a Lando Norris v Monaku

Piastri o rivalitě s Norrisem: „Nechceme zničit tým za cenu vítězství“

Lando Norris a Oscar Piastri dorazili do Španělska s tříbodovým rozdílem a potvrzují, že McLaren patří mezi nejvyrovnanější týmy sezony. Přestože se spekuluje o možných týmových příkazech, Piastri trvá na tom, že je zatím čas nechat oba jezdce závodit na rovinu.

Novinky
Max Verstappen v Monaku

Jistota pro Red Bull: Verstappenova smlouva na další sezónu je téměř stvrzená

Na Velké ceně Rakouska by měla být aktivována klauzule ve smlouvě Maxe Verstappena, která zajistí jeho setrvání u Red Bullu i pro rok 2026. Tým tak získá klíčovou jistotu před příchodem nové motorové éry, ve které bude nasazovat vlastní pohonné jednotky vyvíjené s Fordem.

Novinky
Max Verstappen v Monaku

Guenther Steiner vylučuje Verstappena z boje o titul: Předpovídá napínavý souboj McLarenu

Guenther Steiner letos nevěří, že Max Verstappen dokáže reálně ohrozit Oscara Piastriho a Landa Norrise z McLarenu v boji o titul mistra světa ve Formuli 1. Podle šéfa týmu Haas má McLaren v současné době lepší formu a silnější týmovou podporu než Verstappen.