Jedni označují Hamiltonovo jednání v poslední Grand Prix sezóny jako neférové, jiní ho velebí za snahu zdramatizovat nejen závod, ale celý šampionát. Svou trochou do mlýna přispěl i někdejší pilot F1 a nyní už závodní "důchodce" Mark Webber.
Jak rozdílný názor na Hamiltonovo chování existuje, potvrzuje prohlášení samotné stáje Mercedes a potažmo jejího šéfa Toto Wolffa, který dokonce avizoval možnost přehodnocení přístupu k závodění v roce 2017. Je pochopitelně otázka, co z toho je pouze chlácholivé prohlášení, aby se zdálo, že se danou situací někdo zabýval.
Mark Webber je znám jako muž, který pro přímé slovo nejde daleko, ostatně i on si několik dramatických a kontroverzních momentů ve své kariéře odbyl. On sám je přesvědčen, že Hamilton vůbec neudělal nic špatného, ba co více, ještě se hodně držel zpátky, protože prý mohl být na svého německého týmového kolegu podstatně tvrdší.
"Snažil se využít situace jak nejlépe uměl. Mohl ještě mnohem víc přitlačit, dokonce přesunout onen duel na další úroveň. Jenom Lewis a Nico - možná ještě některý z inženýrů - opravdu věděli, jak pomalu Lewis jel. Jasně, bylo to asi nejpomalejší double v moderní éře, které jsme mohli vidět. Nejschopnější lidé, jejichž mozky jsou dobře odměňovány, se zabývaly, jak co nejvíce ztížit život svému rivalovi - ale Lewis to Nicovi neztížil natolik, aby se musel opravdu hodně snažit. Totálně by se to vymklo z rukou tehdy, kdyby se Nico rozhodl pro akci ve stylu »víte co, pánové? Půjdu do nějaké akce kolo na kolo a případně skončíme oba v bariéře«. Je na situaci možno nahlížet i takhle a Lewis to pravděpodobně moc dobře věděl. Ale myslím, že se pohyboval těsně na limitu, což podle mě bylo v pořádku," hodnotí situaci Webber.
Zasloužený titulTo ale v žádném případě neznamená, že by Webber nějak zpochybňoval skutečnost, že je titul ve správných rukou. Stojí si za tím i přes fakt, že Hamilton v Malajsii po poruše motoru přišel o jistých 25 bodů, což by situaci zásadně změnilo.
"Už jsme v minulosti zažili šampionáty, které rozhodla právě technická stránka, to se stává. Lewis měl velkou šňůru úspěchů v minulých letech, Nico třeba loni nebyl po technické stránce nijak oslnivý. Rozhodně letos nemůžeme popřít, že se Nico maximálně soustředil. Na světě neexistuje žádný sportovec nebo sportovkyně, případně kritik, který by mohl pochybovat... Pokud někdo ze sebe vydá takové maximum, nechápu, jak tím někdo může být zklamán a tvrdit, že si nezaslouží nejvyšší ocenění, což je jeho případ," vysvětluje Webber. Podle jeho názoru ale nebyly mechanické problémy jediným důvodem, proč přišel Hamilton o tolik bodů.
"Lewis ztratil mnohem více než jenom oněch 25 bodů, stačí si vzpomenout na kontakt v Bahrajnu, Baku, Suzuku, všechny konverzace o Lewisovi a jeho telefonu na tiskovce, Melbourne s přerušeným startem... Mluvil jsem s Nicem po závodě na letišti v Melbourne a on mi sdělil, že se Lewis na druhý start pořádně nepřipravil. A protože sám nejlépe vím, jak důležité je dobře odstartovat do šampionátu, tohle byl další důležitý moment. A pak ještě abnormální ztráta v Singapuru..." dodává Webber.
Lewis Hamilton obdržel od komisařů trest za svou jízdu na cestě na startovní rošt při Velké ceně Nizozemska.
Oscar Piastri po dramatickém závodě v Zandvoortu zůstává nohama na zemi, přestože vede šampionát o 34 bodů. Australský jezdec upozorňuje, že sezóna je ještě dlouhá a jakékoli podcenění soupeřů by ho mohlo stát body i vítězství.
Charles Leclerc v Zandvoortu nedokončil závod kvůli kolizi s Kimim Antonellim. Pro Ferrari to byla další bolestná ztráta bodů a pro Leclerca frustrující vyústění víkendu, který začal slibně.
Lando Norris zažil velkou ránu, když musel v Zandvoortu odstoupit z Velké ceny Holandska. Přesto zůstává optimistický ohledně svých šancí na zisk titulu v letošní sezóně.
Pro Lewise Hamiltona se Velká cena Nizozemska změnila v noční můru, když narazil do zdi a musel závod předčasně ukončit. Incident znamenal další ztrátu bodů pro Ferrari.
Oscar Piastri měl v Zandvoortu navrch nad Landem Norrisem, ale vítězství si musel vybojovat při dvou restartech za Safety Carem. Jeho triumf stvrdil až šokující motorový výpadek týmového kolegy. Překvapením závodu se stal Isack Hadjar
Lewis Hamilton přiznal, že závěr před letní přestávkou byl pro něj noční můrou, ale kvalifikace na Zandvoortu mu vrátila optimismus.
Oliver Bearman z týmu Haas dokázal proměnit problémy v kvalifikaci na Velké ceně Nizozemska ve svůj prospěch. Britský nováček vyměnil novou motorovou jednotku od Ferrari, což mu dává větší volnost v nadcházejících závodech, ale bude startovat z pit lane.
Kimi Antonelli ukončil páteční trénink v Zandvoortu předčasně, když zaparkoval svůj Mercedes v kačírku. Pro nováčka to znamenalo ztrátu cenných kol a dat na náročné trati u Severního moře.
Isack Hadjar předvedl v Zandvoortu skvělý výkon a vybojoval čtvrté místo na startu. Pro francouzského mladíka je to zatím nejlepší kvalifikační výsledek v F1.
Red Bullu dochází trpělivost. Helmut Marko oznámil, že Yuki Tsunoda má čas do Grand Prix Mexika, aby prokázal, že si zaslouží místo v Red Bullu pro sezónu 2026 po boku Maxe Verstappena.
Oscar Piastri vybojoval překvapivě pole position na Velkou cenu Holandska, když překonal svého týmového kolegu Landa Norrise, jenž ovládl všechny páteční tréninky.