Jedni označují Hamiltonovo jednání v poslední Grand Prix sezóny jako neférové, jiní ho velebí za snahu zdramatizovat nejen závod, ale celý šampionát. Svou trochou do mlýna přispěl i někdejší pilot F1 a nyní už závodní "důchodce" Mark Webber.
Jak rozdílný názor na Hamiltonovo chování existuje, potvrzuje prohlášení samotné stáje Mercedes a potažmo jejího šéfa Toto Wolffa, který dokonce avizoval možnost přehodnocení přístupu k závodění v roce 2017. Je pochopitelně otázka, co z toho je pouze chlácholivé prohlášení, aby se zdálo, že se danou situací někdo zabýval.
Mark Webber je znám jako muž, který pro přímé slovo nejde daleko, ostatně i on si několik dramatických a kontroverzních momentů ve své kariéře odbyl. On sám je přesvědčen, že Hamilton vůbec neudělal nic špatného, ba co více, ještě se hodně držel zpátky, protože prý mohl být na svého německého týmového kolegu podstatně tvrdší.
"Snažil se využít situace jak nejlépe uměl. Mohl ještě mnohem víc přitlačit, dokonce přesunout onen duel na další úroveň. Jenom Lewis a Nico - možná ještě některý z inženýrů - opravdu věděli, jak pomalu Lewis jel. Jasně, bylo to asi nejpomalejší double v moderní éře, které jsme mohli vidět. Nejschopnější lidé, jejichž mozky jsou dobře odměňovány, se zabývaly, jak co nejvíce ztížit život svému rivalovi - ale Lewis to Nicovi neztížil natolik, aby se musel opravdu hodně snažit. Totálně by se to vymklo z rukou tehdy, kdyby se Nico rozhodl pro akci ve stylu »víte co, pánové? Půjdu do nějaké akce kolo na kolo a případně skončíme oba v bariéře«. Je na situaci možno nahlížet i takhle a Lewis to pravděpodobně moc dobře věděl. Ale myslím, že se pohyboval těsně na limitu, což podle mě bylo v pořádku," hodnotí situaci Webber.
Zasloužený titulTo ale v žádném případě neznamená, že by Webber nějak zpochybňoval skutečnost, že je titul ve správných rukou. Stojí si za tím i přes fakt, že Hamilton v Malajsii po poruše motoru přišel o jistých 25 bodů, což by situaci zásadně změnilo.
"Už jsme v minulosti zažili šampionáty, které rozhodla právě technická stránka, to se stává. Lewis měl velkou šňůru úspěchů v minulých letech, Nico třeba loni nebyl po technické stránce nijak oslnivý. Rozhodně letos nemůžeme popřít, že se Nico maximálně soustředil. Na světě neexistuje žádný sportovec nebo sportovkyně, případně kritik, který by mohl pochybovat... Pokud někdo ze sebe vydá takové maximum, nechápu, jak tím někdo může být zklamán a tvrdit, že si nezaslouží nejvyšší ocenění, což je jeho případ," vysvětluje Webber. Podle jeho názoru ale nebyly mechanické problémy jediným důvodem, proč přišel Hamilton o tolik bodů.
"Lewis ztratil mnohem více než jenom oněch 25 bodů, stačí si vzpomenout na kontakt v Bahrajnu, Baku, Suzuku, všechny konverzace o Lewisovi a jeho telefonu na tiskovce, Melbourne s přerušeným startem... Mluvil jsem s Nicem po závodě na letišti v Melbourne a on mi sdělil, že se Lewis na druhý start pořádně nepřipravil. A protože sám nejlépe vím, jak důležité je dobře odstartovat do šampionátu, tohle byl další důležitý moment. A pak ještě abnormální ztráta v Singapuru..." dodává Webber.
Max Verstappen vstoupil do víkendu Velké ceny Španělska skvělým výkonem na trati, která dříve pro Red Bull bývala náročná. „Bylo důležité začít silně,“ řekl Verstappen, „auto dobře reagovalo a podařilo se nám zajet rychlé časy,“ což dává týmu dobrou šanci na úspěch.
Lando Norris odstartoval víkend ve Španělsku nejrychlejším časem v úvodním tréninku a potvrdil tak skvělou formu McLarenu z posledních závodů. Už od prvních kol bylo jasné, že britský tým našel silné tempo i na technicky náročné trati v Barceloně.
Vzhledem k plánovanému příchodu madridského okruhu do kalendáře F1 v roce 2026 hrozí, že se Grand Prix v Barceloně pojede naposledy už příští rok. Fernando Alonso však vyzývá k zachování tradičního okruhu, který podle něj má nezaměnitelný charakter a hluboký význam pro fanoušky i jezdce.
Lando Norris varuje, že by bylo předčasné odepisovat Maxe Verstappena v boji o titul, protože i on a další soupeři mají stále reálnou šanci na vítězství.
Po slabším víkendu v Monaku se začaly objevovat pochybnosti o spolupráci Hamiltona s inženýrem Adamim, které pilot rychle odmítl. Zdůraznil, že adaptace na nový tým vyžaduje čas, ale vzájemná důvěra a odhodlání společně postupovat jsou pevné.
David Croft rozvířil debatu o budoucnosti jezdecké sestavy Red Bullu po roce 2025, kdy končí smlouva Sergia Péreze. Zmiňuje možné nástupce včetně Liama Lawsona, ale upozorňuje, že tým musí pečlivě zvažovat každý krok, aby nenarušil Verstappenovu dominanci.
Lando Norris a Oscar Piastri dorazili do Španělska s tříbodovým rozdílem a potvrzují, že McLaren patří mezi nejvyrovnanější týmy sezony. Přestože se spekuluje o možných týmových příkazech, Piastri trvá na tom, že je zatím čas nechat oba jezdce závodit na rovinu.
Na Velké ceně Rakouska by měla být aktivována klauzule ve smlouvě Maxe Verstappena, která zajistí jeho setrvání u Red Bullu i pro rok 2026. Tým tak získá klíčovou jistotu před příchodem nové motorové éry, ve které bude nasazovat vlastní pohonné jednotky vyvíjené s Fordem.
Guenther Steiner letos nevěří, že Max Verstappen dokáže reálně ohrozit Oscara Piastriho a Landa Norrise z McLarenu v boji o titul mistra světa ve Formuli 1. Podle šéfa týmu Haas má McLaren v současné době lepší formu a silnější týmovou podporu než Verstappen.
Andy Cowell reagoval na slova Adriana Neweyho o „slabém“ technickém zázemí Aston Martinu s tím, že každá stáj má prostor pro zlepšení a výzvy jsou součástí vývoje.
Nová pravidla omezující flexibilitu předních křídel od španělské Grand Prix mohou výrazně ovlivnit výkonnost týmů ve Formuli 1, protože ohýbání křídel pomáhá zlepšit aerodynamickou rovnováhu a stabilitu vozu.
Ferrari překvapilo v Monaku silným výkonem, který předčil vlastní očekávání. V Maranellu teď doufají, že nová pravidla pro přední křídla v Barceloně přinesou zásadní posun.