Amerika, konkrétně USA, sice F1 nikdy nepřijala na stejné úrovni jako americký fotbal, NBA, baseball či NHL. Ale dokázala se pro ni v určitých obdobích nadchnout. Nyní by se díky změně vlastníků mohla situace vrátit na stejnou úroveň jako v minulosti.
Stačí připomenout, že když došlo k velkému cenovému šoku, byly to právě americké a kanadské závody, které svým štědrým startovným a finančními odměnami byly pro těžce zkoušené týmy hojivou náplastí. Proto nikdo příliš nežehral na okruh ve Watkins Glen, kde mimochodem při tréninku v roce 1973 zahynul François Cevert a o rok později při závodě nadějný Rakušan Helmut Koinigg.
Už v roce 1976 díky spojení Chrise Pooka a expilota F1 Dana Gurneye přišlo ke slovu "americké Monte Carlo" na trati v Long Beach a začala tak etapa sezón, ve kterých měli Američané dvojí zastoupení - v roce 1981 dokonce závody v USA zahajovaly a končily sezónu, o rok později byly v kalendáři hned tři Grand Prix v zemi neomezených možností - v Long Beach, Detroitu a na parkovišti v Las Vegas. Až v roce 1985 se vrací počet amerických závodů na jeden: po Detroitu přichází Phoenix a poté osm sezón bez závodu v USA. Historie Indianapolisu a zejména závodu v roce 2005 už byla na F1NEWS.cz dostatečně popsaná, od roku 2012 už se píše historie v texaském Austinu.
Bylo by krátkozraké si myslet, že když se dostane ke kormidlu Liberty Media, že nebude chtít prosadit větší podíl USA ve světě Formule 1. Šest miliard dolarů není zanedbatelná suma a nový předseda F1 Chase Carey už deklaroval, že jeho firma hodlá rozvíjet své možnosti zejména v Americe a Asii.
Grosjean by druhý závod uvítalKoho chleba jíš, toho píseň zpívej. Možná tohle přísloví nemusí platit do puntíku pro Romaina Grosjeana, ale v současnosti hájí barvy amerického týmu Haas, takže myšlenku většího počtu závodu na americké půdě vítá.
"Druhá Grand Prix USA by byla dobrá, nejspíš na západním pobřeží. Je tu jen problém časového posunu, to se pak F1 sleduje obtížně. Většina závodů tak probíhá uprostřed noci, což někteří lidé nejsou schopní akceptovat," vysvětluje Francouz, který má rovněž zájem o závody NASCAR prostřednictvím týmu Stewart-Haas Racing. Podle jeho názoru se F1 může od amerického přístupu hodně přiučit. "Je to zábavné. Američané prostě vědí, jak udělat dobrou show. Když se podíváte na Superbowl nebo NASCAR, případně jiné velké akce, je to vždy obrovská zábava. S ohledem na diváky ještě máme co zlepšovat."
Rosberg chce získat mladé fanouškyVicemistr světa Nico Rosberg je rovněž přesvědčen, že americký vliv může Formuli 1 přinést nemalé množství pozitivních aspektů. Volá zejména po nových přístupech pro mladší generaci.
"Američané jsou v mnoha směrech o krok napřed, zejména v oblasti technologií. Například televizní vysílání je opravdu dobré, vypadá skutečně slibně. Existuje mnoho mladých lidí, náš sport obdivují, ale nesledují ho, protože se jim nechce »přeladit« na určitou hodinu nebo vynaložit úsilí, aby si zjistili údaje o začátku. Je to nová éra, mladí lidé takhle žijí a tuto oblast lze s ohledem pro náš sport nadále rozvíjet a oslovit další lidi, kteří mají náš sport rádi, ale nezbytně nehledají probíhající závod," vysvětluje Rosberg.
Jde o pokrok nebo podbízení?Jsou tu ale také opačné názory, zda pro Formuli 1, která v USA nikdy nezakotvila tak výrazně jako v Evropě, je východiskem nezbytně nutný americký model. Někteří pamětníci připomínají pokusy Bernie Ecclestonea vytvořit něco podobného v roce 1982, kdy se ale jeho zájmy a la exhibiční zápasy NBA či NHL nesetkaly s velkých pochopením.
Mnoho lidí také tvrdí, že F1 je pořád ještě sport, ve kterém by mělo jít o co nejlepší výsledky. Na All Star Game sice přijde hodně lidí, ale jenom proto, že je jednou do roka. Kdyby hráči předváděli to samé v každém zápase na ledě, bude v hledišti za chvíli poloprázdno. To platí pro většinu sportů. Někteří lidé se ptají, zda nejde o podbízení mladé generaci, pro níž je dle různých výzkumů typický pouze krátkodobý zájem o danou oblast.
Je tedy otázkou, jak se promítne vliv amerických vlastníků do dalšího vývoje F1. Není tajemstvím, že nejspíš budou směřovat tento produkt do oblasti svých zájmů. A další dotaz může znít: je takovým teritoriem ještě pořád Evropa?
Velká cena Belgie F2 ve Spa přinesla nečekaný zvrat, když byli oba původní vítězové hlavního závodu penalizováni za technická pochybení. Vítězství tak připadlo Romanu Staňkovi, který slaví svůj první triumf v hlavním závodě Formule 2.
Helmut Marko věří, že Max Verstappen stále může získat titul mistra světa pro rok 2025. Samotný jezdec ale zůstává skeptický a optimismu se brání.
Lewis Hamilton, Fernando Alonso a Andrea Kimi Antonelli nasadili ve Spa nové pohonné jednotky pro sezonu 2025. Carlos Sainz mezitím upravil nastavení vozu po nevydařené kvalifikaci.
Alex Dunne ovládl deštěm ovlivněný závod ve Spa a díky třetímu vítězství sezóny se vrátil do čela šampionátu F2. Na stupních vítězů ho doplnili Arvid Lindblad a potřetí v řadě i Roman Staněk.
Lewis Hamilton vypadl už v Q1 poté, co mu byl smazán čas za překročení traťových limitů. Do Velké ceny Belgie tak odstartuje až ze 16. místa.
Andrea Kimi Antonelli opět vypadl už v Q1 a jeho čekání na průlomový výsledek ve Formuli 1 se prodlužuje. Naděje, které ho provázely do královské disciplíny, zatím zůstávají nenaplněné.
Lando Norris získal pole position na belgické Grand Prix 2025 v Spa, když porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Norris tak zajistil McLarenu nejlepší startovní pozici před nedělním závodem.
Navzdory nové zadní závěsové geometrii skončilo Ferrari ve sprintu belgického GP čtvrté, což podle týmu odpovídá téměř maximálnímu výkonu vozu na Spa. Novinka zatím nepřinesla výrazný posun v tempu, a Ferrari tak musí dál pracovat na zlepšení.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.
Max Verstappen si připsal další vítězství, když v belgickém sprintu překonal Oscara Piastriho a znovu ukázal svou mistrovskou formu. Rozhodující manévr předvedl hned po startu, poté už Red Bull udával tempo a Piastri se musel spokojit s druhým místem.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.