Toro Rosso vstoupilo do Formule 1 v roce 2006 jako nástupnický subjekt velice populárního týmu Minardi. Stáj, působící jako "béčko" Red Bullu, má na svém kontě jedno vítězství, jinak na další velký výsledek zatím čeká.
Podle smělých představ by mohl průlom na stupně vítězů přijít už v této sezóně, předpokládá šéf týmu Franz Tost. Podle jeho názoru totiž stáj se sídlem ve Faenze od svého působení pod názvem Toro Rosso neměla během testů tak dobré výsledky. Max Verstappen a Carlos Sainz jr. absolvovali během testů v Barceloně dohromady 1049 kol, což je řadí na druhé místo za bezkonkurenční Mercedes. A to u Toro Rosso ztratili nemálo času, když se dlouho řešilo, s jakým motorem vůbec budou letos jezdit.
"Je to velice příjemné překvapení. Abych byl upřímný, s ohledem na naší pozici v posledních dvou třech měsících jsem něco podobného rozhodně nečekal. Museli jsme vynaložit hodně úsilí, aby STR11 byl včas připraven pro testy," vysvětluje obtížnou situaci Tost.
"Když jsem poprvé viděl naší převodovku a jak je zabudovávána do auta, pomyslel jsem si: »Jak, k čertu, vůbec posoudíme její spolehlivost?« Nejsou vidět všechny ty kabely a vedení, protože je to schované. Zatím to funguje dobře, ale také to musíme potvrdit v závodech. V tuto chvíli ale mohu říci, že jsem docela spokojený. Až dosud jsme absolvovali nejlepší přípravu a testování od doby, kdy Toro Rosso existuje, vždyť se nám podařilo najet tolik kol a shromáždit velké množství dat," pochvaluje si Tost.
Už dříve pronášel smělá rozhodnutí a dojem z testů je pochopitelně umocnil. "Z hlediska jezdeckého i technického a týmového si myslím, že jsme na hodně dobré úrovni. Už jsem řekl, že naším cílem je dosáhnout pátého místa v Poháru konstruktérů, a pokud chceme tento cíl naplnit, musíme odvést ve všech závodech dobré výkony a bodovat. A je třeba i někdy dosáhnout vrcholného umístění, tedy skončit mezi prvními pěti," nastiňuje strategii pro rok 2016 Tost.
Key: Nejlepší možný scénářTaké technický ředitel James Key byl překvapen spolehlivostí, kterou Toro Rosso STR11 v Barceloně vykazovalo. "Upřímně řečeno jsme vůbec netušili, jak se tu bude vůz prezentovat. Naší prioritou bylo, abychom se ujstili, že je co nejlépe na testy připraven. Největší překážkou je, když nemáte před samotnými testy dostatek času, to vám pak neumožní vyzkoušet různé varianty. Udělali jsme, co bylo v našich silách, nasbírali dostatek dat, ale člověk nikdy neví, dokud nebude na samotné závodní trati."
Key si především pochvaluje najeté kilometry, protože předpokládal daleko menší sumu. "Absolvovat při testech takovou vzdálenost je opravdu milým překvapením. Ne, že bychom očekávali nějakou katastrofu, ale také jsme netušili, že budeme v průměru schopní odjet kolem 130 kol denně," dodává Key.
Sainz jr. o Tostově vizi pochybujeJestliže Tost nedávno prohlásil, že jeho piloti budou schopni v roce 2016 několikrát stanout na stupních vítězů, ke kterým měli v loňském roce dvakrát blízko, ne všichni s tímto odhadem souhlasí. Toro Rosso přešlo od pohonné jednotky Renault na Ferrari, i když ta nebude v celém tomto roce inovována.
Max Verstappen proto tvrdí, že by Toro Rosso mělo naplno vlétnout do tohoto ročníku, aby získal určitou výhodu, než se ostatní týmy rozkoukají. Jeho stájový kolega Carlos Sainz jr. zastává poněkud střízlivější stanovisko a nevidí šéfovy vize jako reálné.
"Domnívám se, že šance dosáhnout na stupně vítězů je poměrně nízká. A za normální situace si myslím, že to bude prakticky nemožné. Mercedes a Ferrari jsou týmy z jiné planety, Williams a Red Bull by měl být s odstupem za nimi. Snažíme se dosáhnout pátého místa ve startovním poli, což je někde kolem devátého desátého místa, a odtud je na stupně vítězů daleko. Musely by nastat abnormální okolnosti," hodnotí šance svého týmu Sainz jr.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.