Toro Rosso vstoupilo do Formule 1 v roce 2006 jako nástupnický subjekt velice populárního týmu Minardi. Stáj, působící jako "béčko" Red Bullu, má na svém kontě jedno vítězství, jinak na další velký výsledek zatím čeká.
Podle smělých představ by mohl průlom na stupně vítězů přijít už v této sezóně, předpokládá šéf týmu Franz Tost. Podle jeho názoru totiž stáj se sídlem ve Faenze od svého působení pod názvem Toro Rosso neměla během testů tak dobré výsledky. Max Verstappen a Carlos Sainz jr. absolvovali během testů v Barceloně dohromady 1049 kol, což je řadí na druhé místo za bezkonkurenční Mercedes. A to u Toro Rosso ztratili nemálo času, když se dlouho řešilo, s jakým motorem vůbec budou letos jezdit.
"Je to velice příjemné překvapení. Abych byl upřímný, s ohledem na naší pozici v posledních dvou třech měsících jsem něco podobného rozhodně nečekal. Museli jsme vynaložit hodně úsilí, aby STR11 byl včas připraven pro testy," vysvětluje obtížnou situaci Tost.
"Když jsem poprvé viděl naší převodovku a jak je zabudovávána do auta, pomyslel jsem si: »Jak, k čertu, vůbec posoudíme její spolehlivost?« Nejsou vidět všechny ty kabely a vedení, protože je to schované. Zatím to funguje dobře, ale také to musíme potvrdit v závodech. V tuto chvíli ale mohu říci, že jsem docela spokojený. Až dosud jsme absolvovali nejlepší přípravu a testování od doby, kdy Toro Rosso existuje, vždyť se nám podařilo najet tolik kol a shromáždit velké množství dat," pochvaluje si Tost.
Už dříve pronášel smělá rozhodnutí a dojem z testů je pochopitelně umocnil. "Z hlediska jezdeckého i technického a týmového si myslím, že jsme na hodně dobré úrovni. Už jsem řekl, že naším cílem je dosáhnout pátého místa v Poháru konstruktérů, a pokud chceme tento cíl naplnit, musíme odvést ve všech závodech dobré výkony a bodovat. A je třeba i někdy dosáhnout vrcholného umístění, tedy skončit mezi prvními pěti," nastiňuje strategii pro rok 2016 Tost.
Key: Nejlepší možný scénářTaké technický ředitel James Key byl překvapen spolehlivostí, kterou Toro Rosso STR11 v Barceloně vykazovalo. "Upřímně řečeno jsme vůbec netušili, jak se tu bude vůz prezentovat. Naší prioritou bylo, abychom se ujstili, že je co nejlépe na testy připraven. Největší překážkou je, když nemáte před samotnými testy dostatek času, to vám pak neumožní vyzkoušet různé varianty. Udělali jsme, co bylo v našich silách, nasbírali dostatek dat, ale člověk nikdy neví, dokud nebude na samotné závodní trati."
Key si především pochvaluje najeté kilometry, protože předpokládal daleko menší sumu. "Absolvovat při testech takovou vzdálenost je opravdu milým překvapením. Ne, že bychom očekávali nějakou katastrofu, ale také jsme netušili, že budeme v průměru schopní odjet kolem 130 kol denně," dodává Key.
Sainz jr. o Tostově vizi pochybujeJestliže Tost nedávno prohlásil, že jeho piloti budou schopni v roce 2016 několikrát stanout na stupních vítězů, ke kterým měli v loňském roce dvakrát blízko, ne všichni s tímto odhadem souhlasí. Toro Rosso přešlo od pohonné jednotky Renault na Ferrari, i když ta nebude v celém tomto roce inovována.
Max Verstappen proto tvrdí, že by Toro Rosso mělo naplno vlétnout do tohoto ročníku, aby získal určitou výhodu, než se ostatní týmy rozkoukají. Jeho stájový kolega Carlos Sainz jr. zastává poněkud střízlivější stanovisko a nevidí šéfovy vize jako reálné.
"Domnívám se, že šance dosáhnout na stupně vítězů je poměrně nízká. A za normální situace si myslím, že to bude prakticky nemožné. Mercedes a Ferrari jsou týmy z jiné planety, Williams a Red Bull by měl být s odstupem za nimi. Snažíme se dosáhnout pátého místa ve startovním poli, což je někde kolem devátého desátého místa, a odtud je na stupně vítězů daleko. Musely by nastat abnormální okolnosti," hodnotí šance svého týmu Sainz jr.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.