Fanoušci Formule 1 mají nemálo možností se pokochat letitou historií a shlédnout i několik desítek let staré monoposty při různých festivalech rychlosti - za všechny jmenujme ten v Goodwoodu nebo několik Grand Prix Monaca veteránů. Nyní se jeden letitý vůz objeví na Amelia Island ve dnech 11. - 13. března letošního roku
Pokud se někdo náhodou bude v první polovině března pohybovat na Floridě a je letitým fanouškem F1 (ale není to podmínkou), měl by zavítat na Amelia Island, kde se na místním golfovém hřišti bude pořádat 21. Amelia Island Concours d'Elegance. Mezi mnoha dalšími vozy, kterých se tu obvykle sejde přes dvě stovky, budou moci spatřit i vůz F1 Brabham BT45B Alfa Romeo, který jsme my dříve narození vídali v sezóně 1977.
Monopost konstruktéra Gordona Murraye pilotovali ve zmíněném roce John Watson a Carlos Pace. Po Brazilcově tragické smrti v soukromém letadle v březnu vybíral Ecclestone z několika náhradníků, až padla volba na německého pilota Hanse-Joachima Stucka. Ten dokonce porazil zkušenějšího Watsona a připsal si na své konto dvě umístění na stupních vítězů.
Only the best drove a Brabham. #senna pic.twitter.com/tJYEITv7aM
— David Brabham (@brabsracer) February 18, 2016 Hansova nejlepší sezónaHans Joachim Stuck, syn slavného Hanse Stucka, který ohromoval svými výkony diváky v meziválečném období a krátce i po II. světové válce, dostal příležitost ve čtvrtém závodě sezóny na "dlouhé pláži" při GP USA. Poprvé bodoval ve zmatené Grand Prix Belgie, kde podle mnoha komentářů získal bod na úkor Jamese Hunta po zmatku při přechodu z mokrých na suché pneumatiky. Prvním vrcholem sezóny pro něj byly závody v Německu a Rakousku, kde dojel vždy třetí, druhý zažil ve Watkins Glenu. Po startu z druhého místa neohroženě vedl 14 kol, ale porucha spojky mu zkazila radost.
"Byl jsem tehdy v hledišti Watkins Glenu a to velké Hansovo představení jsem zažil. Stejně jako onen fantastický zvuk dvanáctiválce Alfa Romeo. Proto jsme poctěni, že právě tenhle monopost nám byl laskavě zapůjčen z muzea Alfy Romeo v italském Arese, vrací se tak trochu na místo činu, i když ne přímo do Watkins Glen. Jeho přítomnost je i na počest tehdejšího Stuckova výkonu," uvedl zakladatel a předseda Amelia Island Concour d'Elegance Bill Warner.
Krásný, ale nespolehlivý vůz
Brabham BT45B byl považován za černého koně mistrovství 1977, i když šlo vlastně jen o vylepšený typ BT45 z předchozího roku. Nicméně už při jeho prvním startu v GP JAR s ním Pace zajel druhý nejlepší čas, bohužel to byl pro Brazilce poslední závod v jeho životě. Watson s ním pak vyhrál kvalifikaci v Monacu, postavil se i do první řady v Belgii, Švédsku, Velké Británii a Německu, Stuckovi se totéž povedlo ve Watkins Glen.
Bohužel šlo o značně nespolehlivý vůz, a když už vydržel, potkávaly jeho piloty kolize nebo nedostatek paliva. Watson vedl až do posledního kola v Grand Prix Francie, ale kolo před cílem kvůli vysychající nádrži musel ustoupit Mario Andrettinu. Stuckovi zase došlo palivo v samotném závěru závodu na domácí půdě, ale naštěstí stačil přejet cílovou než ho dostihl Reutemann. Bernie Ecclestone tehdy s dávkou černého humoru prohlásil: "Taková smůla, to snad není možné. Nezbývá nám, než vzít revolver a prostřelit si hlavu. Ale jsem si jist, že kdybych to chtěl udělat, tak mi selže spoušť."
Brabham přesto skončil na slušném pátém místě v Poháru konstruktérů, na jeho konto přispěli Stuck 12 body, Watson devíti a zesnulý Pace šesti. Brabham BT45B Alfa Romeo najezdil toho roku 139 kol ve vedení, Watson jich absolvoval 125. Byl vyveden v červené barvě a hlavním sponzorem byl likérový koncern Martini & Rossi.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.
Gabriel Bortoleto vyzdvihl výkon Nica Hülkenberga, který v Silverstonu senzačně dovezl Sauber na stupně vítězů. Podle něj veterán předvedl klidnou a precizní jízdu, která je velkým impulsem pro celý tým.
Max Verstappen odmítá spekulace o své budoucnosti a soustředí se na aktuální úkoly. Jeho hlavní prioritou je výkon na trati, bez zbytečného rozptýlení.
Navzdory intenzivním spekulacím z minulého měsíce, které naznačovaly, že dny Freda Vasseura v čele Ferrari by mohly být sečteny, se situace zdá být opačná. Ralf Schumacher si myslí opak.
Yuki Tsunoda dostal od Helmuta Marka jasné potvrzení, že u Red Bullu zůstane minimálně do konce sezony 2025. Pro jezdce je to vítaná jistota po dřívějších spekulacích o možných rychlých změnách v sestavě.
Šéf Mercedesu Formule 1 zchladil spekulace o brzkém příchodu Maxe Verstappena do týmu. Přestože se v paddocku neustále šíří zvěsti o možné změně dresu úřadujícího šampiona, Mercedes se zatím drží zdrženlivého postoje.