Dominance Mercedesu je otázkou hojně přetřásanou na všech mediálních úrovních. Není málo těch, kteří Mercedes označují jako "hrobaře F1", kterou svou nadvládou a velkou převahou ničí. Poslechněme si nyní názor osoby z druhé strany - samotného šéfa dominantní značky.
Když noviny Tiroler Tageszeitung položily šéfovi Mercedesu Toto Wolffovi otázku, jak si užil vánočních svátků, ten jenom mrkl okem a opáčil: "Myslíte pětadvacátého nebo šestadvacátého?" Jde o zjevou narážku na nedávné prohlášení Bernie Ecclestonea, že kdyby Wolff při jednání o F1 navrhl změnu datumu Vánoc, mnoho z jeho polotických stoupenců by ho slepě následovalo.
"Za prvé, jsme »Frenemies« (složenina britských výrazů přátele a nepřátelé). Na osobní úrovni jsme přátelé a v létě dokonce trávíme společnou dovolenou. Na druhé straně chápu, že jako promotér cítí určité znepokojení," vysvětlil Wolff svůj vztah k pětaosmdesátiletému bossovi F1. Podle jeho názoru se Bernie obává o svou "show F1", kterou mu Mercedes svou dominancí v nové éře hybridních motorů ničí.
Wolff přiznává, že v roce 2016 může být německá automobilka pod větším tlakem. "V angličtině existuje slovo »sebeuspokojení«, ale to zhodně není náš případ. Existují skupiny, které využívají situace k dosažení předpokládané výhody. Není to způsob, který bych nějak zvlášť vítal, ale souhlasím, že tak se k tomu přistupuje," říká Wolff s tím, že mnoho stížností, které přicházejí na adresu Mercedesu a současné situace v F1, je oportunistických.
"Bernieho pohled chápu, on chce prvotřídní zábavu, kterou by mohl prodat, takže to je jeden z důvodů, proč pro něj tato éra Mercedesu není ideální," vysvětluje Wolff a připouští, že je nutné brát vážně Ecclestoneovo varování, že bude prosazovat změny bez ohledu na to, zda budou či nebudou demokratické. "Všechno, co Bernie dělá, nelze podceňovat. Jenže mnoho lidí v jeho závěsu se chová jako psi, kteří štěkají, ale nekoušou. Snažíme se dosáhnout kompromisu, protože se nemůžeme chovat jako zastánci tvrdé linie, kteří se ohlížejí jen sami na sebe. Formule 1 musí zůstat atraktivní."
Wolffovi se také příliš nelíbí srovnávání F1 se závody MotoGP, které jsou považovány za přímou konkurcenci královny motoristického sportu. Jezdci jsou tam vnímáni jako skuteční hrdinové a závody jsou často považovány za těžší. "Je to srovnávání jablek a hrušek. Formule 1 sleduje televizní publikum, které je mnohonásobkem komunity MotoGP. Co je na MotoGP dobré, je větší závodění. Piloti nedostávají žádné zprávy a závislost na aerodynamice je prakticky nulová. Z toho si můžeme vzít ponaučení."
Wolff dále tvrdí, že show F1 je pořád dobrá a éra hybridních motorů je neprávem osočovaná. "S výjimkou 80. let, kdy byla v kvalifikaci tisícikoňová monstra, máme v celé historii F1 nejsilnější motory. Zkrátka jenom špatně prodáváme náš produkt. Problémem je, že někteří naši konkurenti a také Bernie tuto technologii pomlouvají, ale hybridní motory jsou jednoznačně budoucností. To nelze ignorovat. Tyto agregáty jsou lehčí, rychlejší, efektivnější a silnější než konvenční pohonné jednotky. Ano, technologie nesmí mít navrch nad piloty, ale když změníme pár drobností na vozech, uvidíme v roce 2017 na závodní dráze nejrychlejší vozy na této planetě."
Susie je mi líto, je to promarněná šanceWolff se také vrátil k nedávnému rozhodnutí své manželky Susie ukončit definitivně svou kariéru pilotky F1. "Jako její manžel lituji, že nedostala šanci, protože jsem přesvědčen, že by bez problémů mohla působit ve středu startovního pole. Navíc pro svět F1 by bylo rozhodně dobré mít i nějakou ženu v závodním týmu, protože by to přitáhlo zájem médií, která obvykle s motorsportem moc společného nemají.
Je to podle mého názoru promarněná přiležitost. Ale v naší rodině se po jejím rozhodnutí vůbec nic nemění. Je smířená sama se sebou a mohu vám říci jedno věc: Dívky jsou kolikrát mnohem tvrdší než kluci," usmívá se Wolff.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.