Dominance Mercedesu je otázkou hojně přetřásanou na všech mediálních úrovních. Není málo těch, kteří Mercedes označují jako "hrobaře F1", kterou svou nadvládou a velkou převahou ničí. Poslechněme si nyní názor osoby z druhé strany - samotného šéfa dominantní značky.
Když noviny Tiroler Tageszeitung položily šéfovi Mercedesu Toto Wolffovi otázku, jak si užil vánočních svátků, ten jenom mrkl okem a opáčil: "Myslíte pětadvacátého nebo šestadvacátého?" Jde o zjevou narážku na nedávné prohlášení Bernie Ecclestonea, že kdyby Wolff při jednání o F1 navrhl změnu datumu Vánoc, mnoho z jeho polotických stoupenců by ho slepě následovalo.
"Za prvé, jsme »Frenemies« (složenina britských výrazů přátele a nepřátelé). Na osobní úrovni jsme přátelé a v létě dokonce trávíme společnou dovolenou. Na druhé straně chápu, že jako promotér cítí určité znepokojení," vysvětlil Wolff svůj vztah k pětaosmdesátiletému bossovi F1. Podle jeho názoru se Bernie obává o svou "show F1", kterou mu Mercedes svou dominancí v nové éře hybridních motorů ničí.
Wolff přiznává, že v roce 2016 může být německá automobilka pod větším tlakem. "V angličtině existuje slovo »sebeuspokojení«, ale to zhodně není náš případ. Existují skupiny, které využívají situace k dosažení předpokládané výhody. Není to způsob, který bych nějak zvlášť vítal, ale souhlasím, že tak se k tomu přistupuje," říká Wolff s tím, že mnoho stížností, které přicházejí na adresu Mercedesu a současné situace v F1, je oportunistických.
"Bernieho pohled chápu, on chce prvotřídní zábavu, kterou by mohl prodat, takže to je jeden z důvodů, proč pro něj tato éra Mercedesu není ideální," vysvětluje Wolff a připouští, že je nutné brát vážně Ecclestoneovo varování, že bude prosazovat změny bez ohledu na to, zda budou či nebudou demokratické. "Všechno, co Bernie dělá, nelze podceňovat. Jenže mnoho lidí v jeho závěsu se chová jako psi, kteří štěkají, ale nekoušou. Snažíme se dosáhnout kompromisu, protože se nemůžeme chovat jako zastánci tvrdé linie, kteří se ohlížejí jen sami na sebe. Formule 1 musí zůstat atraktivní."
Wolffovi se také příliš nelíbí srovnávání F1 se závody MotoGP, které jsou považovány za přímou konkurcenci královny motoristického sportu. Jezdci jsou tam vnímáni jako skuteční hrdinové a závody jsou často považovány za těžší. "Je to srovnávání jablek a hrušek. Formule 1 sleduje televizní publikum, které je mnohonásobkem komunity MotoGP. Co je na MotoGP dobré, je větší závodění. Piloti nedostávají žádné zprávy a závislost na aerodynamice je prakticky nulová. Z toho si můžeme vzít ponaučení."
Wolff dále tvrdí, že show F1 je pořád dobrá a éra hybridních motorů je neprávem osočovaná. "S výjimkou 80. let, kdy byla v kvalifikaci tisícikoňová monstra, máme v celé historii F1 nejsilnější motory. Zkrátka jenom špatně prodáváme náš produkt. Problémem je, že někteří naši konkurenti a také Bernie tuto technologii pomlouvají, ale hybridní motory jsou jednoznačně budoucností. To nelze ignorovat. Tyto agregáty jsou lehčí, rychlejší, efektivnější a silnější než konvenční pohonné jednotky. Ano, technologie nesmí mít navrch nad piloty, ale když změníme pár drobností na vozech, uvidíme v roce 2017 na závodní dráze nejrychlejší vozy na této planetě."
Susie je mi líto, je to promarněná šanceWolff se také vrátil k nedávnému rozhodnutí své manželky Susie ukončit definitivně svou kariéru pilotky F1. "Jako její manžel lituji, že nedostala šanci, protože jsem přesvědčen, že by bez problémů mohla působit ve středu startovního pole. Navíc pro svět F1 by bylo rozhodně dobré mít i nějakou ženu v závodním týmu, protože by to přitáhlo zájem médií, která obvykle s motorsportem moc společného nemají.
Je to podle mého názoru promarněná přiležitost. Ale v naší rodině se po jejím rozhodnutí vůbec nic nemění. Je smířená sama se sebou a mohu vám říci jedno věc: Dívky jsou kolikrát mnohem tvrdší než kluci," usmívá se Wolff.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.