Co říká Stuck o současných pravidlech F1 a co by změnil?

Stuck závodil v F1 v letech 1974-1979
Stuck závodil v F1 v letech 1974-1979, foto: GEPA pictures GmbH
Robert RoBertino Pavelka 11. prosince 2015 10:40
Sdílej:

Hans Stuck se řadil mezi nejvýznamnější německé závodníky, jeho syn Hans Joachim pokračoval v rodinné tradici, ale zdaleka ne s takovými výsledky. Ve Formuli 1 svého otce překonal, což nebylo až tak obtížné.

Hans Villez von Stuck (mimochodem přišel na svět ve Varšavě) totiž vstoupil do F1 na sklonku své závodní kariéry v 51 letech a stihl už jen tři závody. Hans Joachim, jehož vedl otec k závodění už od jeho útlého věku (v tom je podobnost s Verstappenovými nikoli náhodná), vstoupil do téže kategorie díky podpoře výrobce likérů Jägermeister o 23 let později. Na vozech March, Brabham, Shadow a ATS absolvoval 74 závodů a svého otce rok před jeho úmrtím potěšil dvěma třetími místy. Zásadní chybou "dlouhého Hanse", jak se mladšímu Stuckovi říkalo, bylo odmítnutí nabídky Williamsu před sezónou 1979, jeho kariéra mohla vypadat jinak.

Pozdější dvojnásobný vítěz 24 hodin Le Mans se rozhovořil o současných problémech Formule 1, serveru motorsport.com se svěřil, že dle jeho názoru se musí zástupci této kategorie víc snažit, aby její účastníci měli rovnější podmínky. "Upřímně, Formule 1 je vrcholem motoristického sportu, ale je třeba v ní mnoho věcí »propojit«, aby se přiblížila své slavné minulosti."

Když dostal Hans Joachim následnou otázku, jak toho lze dosáhnout, s úsměvem zažertoval: "Kolik času mi dáte na odpověď?" Pak pokračoval: "Řekněme to takhle. Nemyslím, že je dobré, když z dvaceti vozů nasazených do mistrovství světa mohou vyhrát pouze čtyři. Co je tedy třeba udělat? Musíme najít nové předpisy, technická pravidla, která umožní malým týmům poskočit kupředu. Ne zrovna vyhrávat, ale být víc vpředu. Taková situace pak nabízí větší šanci pro konkurenceschopnost."

Stuck se vyjádřil i k hojně diskutovanému tématu finančních nákladů: "To je další důležitá věc. Náklady jsou prostě příliš vysoké. Je zřejmé, kolik peněz musí pilot přinést jako »věno«, aby vůbec mohl závodit v F1."

Kde zůstal skutečný závodní talent?

Stuck dále uvedl, že F1 je posledlá komplikovanými pravidly a nějak se zapomnělo, že by jí měl dominovat především jezdecký talent. "Důležitou věcí by bylo zbavit se všech těch elektronických triků. Je normální možnost nastavit vyvážení brzd během závodu? A ten legrační DRS, stačí otevřít křídlo a jste vpředu. Formule 1 se musí vrátit ke svým kořenům, stát se syrovější. Aby to byl zase sport, musí být tím důležitým pilot."

Stuck se v otázce nezávislých motorů staví na stranu Bernie Ecclestonea a prezidenta FIA Jeana Todta, navzdory tuhému odporu některých týmů. "To, co Ecclestone a Todt dělají, jejich snaha o zavedení nového systému, bych označil za správnou věc," říká čtyřiašedesátiletý Stuck.

Stalo se
Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Boj Lewise Hamiltona nekončí: David Coulthard v jeho výkonu vidí pro Ferrari naději

Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.

Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.