Veto italské stáje spustilo další činnosti, zejména pak debaty a návrh realizace standardizovaného motoru. FIA se nyní vrací k celé záležitosti a pokouší se objasnit, co vedlo Ferrari k zablokování možnosti omezených nákladů na motory.
Jean Todt prohlásil, že Ferrari pouze využívá své síly. "Využili práva veta, které je dlouho zakotveno v dohodách, kterými se řídí F1. Ale musí být demonstrováno, že tak činí kvůli něčemu, co je v rozporu s jejich zájmy. Moje snaha navrhout standardizované motory taková není? Budu šťastný, když o tom budeme moci diskutovat," tvrdí Todt.
Přiznejme, že prezident FIA dobře ví, o čem mluví, ne nadarmo byl v letech 1993 až 2007 šéfem italského týmu. V roce 2013 při řešení obchodní dohody s týmy, se už jako hlava Automobilové federace snažil toto právo Ferrari zpochybnit. "Vešlo v platnost v roce 1980 při formování Concorddské dohody (Concorde Agreement). Když jsem se k Ferrari připojil, tak jsem se o tuto skutečnost zajímal a snažil se pochopit, co to vlastně znamená, přitom to je velmi jednoduché," popisuje Todt okolnosti, které jsme rovněž zmínili v článcích o boji mezi FOCA a FISA.
"Enzo Ferrari byl ve své podstatě v izolaci, rozhodně ve srovnání s britskými týmy. Musíme mít na paměti, že v roce 1980 byl jediným týmem, který disponoval vlastním podvozkem i motorem. Musel čelit soukromým týmům jako Williams, Lotus a McLaren, všichni měli Ford Cosworth. Proto mu byla dána možnost veta pro případné debaty. Tato skutečnost byla vždy akceptována," vysvětluje Todt.
Prezident FIA však nemá pravdu, pokud označuje Ferrari za jedinou automobilku s vlastní kombinací motor-podvozek ve zmíněném roce a tudíž tím hovoří o Ferrariho izolaci. Se stejnou kombinací závodily i stáje a automobilky Renault a Alfa Romeo.
"Když jsem v roce 2013 jako prezident FIA posuzoval právo veta poprvé, musím říci, že jsem postupoval velmi opatrně, protože funguje jako zbraň. Měl jsem, jako vedoucí činitel FIA, ji Ferrari přímo nabídnout? Byl jsem překvapen, že Bernie Ecclestone jako držitel komerčních práv právo veta Ferrari potvrdil. Ostatně udělaly to i ostatní týmy. Takže bych asi vypadal poněkud podivně, kdybych šel jako jediný proti," líčí Francouz události před dvěma lety.
"Vím, že mě někdo obviní, že se snažím zachovat v F1 harmonický stav, kdy by všichni měli táhnout za jeden provaz. Nicméně jsme realizaci práva veta schválili při debatě o prodloužení Concordské dohody na roky 2013-2020. Ale pozměnili jsme formulaci, aby přesněji popsala jeho využití. Takže nejde o právo veta, potřebujete silné důvody k jeho uplatnění," uzavírá Todt.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.