Veto italské stáje spustilo další činnosti, zejména pak debaty a návrh realizace standardizovaného motoru. FIA se nyní vrací k celé záležitosti a pokouší se objasnit, co vedlo Ferrari k zablokování možnosti omezených nákladů na motory.
Jean Todt prohlásil, že Ferrari pouze využívá své síly. "Využili práva veta, které je dlouho zakotveno v dohodách, kterými se řídí F1. Ale musí být demonstrováno, že tak činí kvůli něčemu, co je v rozporu s jejich zájmy. Moje snaha navrhout standardizované motory taková není? Budu šťastný, když o tom budeme moci diskutovat," tvrdí Todt.
Přiznejme, že prezident FIA dobře ví, o čem mluví, ne nadarmo byl v letech 1993 až 2007 šéfem italského týmu. V roce 2013 při řešení obchodní dohody s týmy, se už jako hlava Automobilové federace snažil toto právo Ferrari zpochybnit. "Vešlo v platnost v roce 1980 při formování Concorddské dohody (Concorde Agreement). Když jsem se k Ferrari připojil, tak jsem se o tuto skutečnost zajímal a snažil se pochopit, co to vlastně znamená, přitom to je velmi jednoduché," popisuje Todt okolnosti, které jsme rovněž zmínili v článcích o boji mezi FOCA a FISA.
"Enzo Ferrari byl ve své podstatě v izolaci, rozhodně ve srovnání s britskými týmy. Musíme mít na paměti, že v roce 1980 byl jediným týmem, který disponoval vlastním podvozkem i motorem. Musel čelit soukromým týmům jako Williams, Lotus a McLaren, všichni měli Ford Cosworth. Proto mu byla dána možnost veta pro případné debaty. Tato skutečnost byla vždy akceptována," vysvětluje Todt.
Prezident FIA však nemá pravdu, pokud označuje Ferrari za jedinou automobilku s vlastní kombinací motor-podvozek ve zmíněném roce a tudíž tím hovoří o Ferrariho izolaci. Se stejnou kombinací závodily i stáje a automobilky Renault a Alfa Romeo.
"Když jsem v roce 2013 jako prezident FIA posuzoval právo veta poprvé, musím říci, že jsem postupoval velmi opatrně, protože funguje jako zbraň. Měl jsem, jako vedoucí činitel FIA, ji Ferrari přímo nabídnout? Byl jsem překvapen, že Bernie Ecclestone jako držitel komerčních práv právo veta Ferrari potvrdil. Ostatně udělaly to i ostatní týmy. Takže bych asi vypadal poněkud podivně, kdybych šel jako jediný proti," líčí Francouz události před dvěma lety.
"Vím, že mě někdo obviní, že se snažím zachovat v F1 harmonický stav, kdy by všichni měli táhnout za jeden provaz. Nicméně jsme realizaci práva veta schválili při debatě o prodloužení Concordské dohody na roky 2013-2020. Ale pozměnili jsme formulaci, aby přesněji popsala jeho využití. Takže nejde o právo veta, potřebujete silné důvody k jeho uplatnění," uzavírá Todt.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.