Ferrari by mělo veto použít jen v jednoznačném případě, tvrdí prezident FIA

Ferrari dělá Todtovi těžkou hlavu, ale jeho právo veta zpochybňuje
Ferrari dělá Todtovi těžkou hlavu, ale jeho právo veta zpochybňuje, foto: Scuderia Ferrari
Robert RoBertino Pavelka 1. listopadu 2015 18:00
Sdílej:

Rovnováha mezi motory různých výrobců v F1 je možná, alespoň to tvrdí Jean Todt, prezident FIA, který si takovou situaci dokáže představit už v ročníku 2017. Dokonce poukázal na zdroje svého mínění.

O zavedení alternativních nízkonákladových motorů od nezávislých výrobců se už nějakou dobu mluví, jenže odpůrci této varianty vidí jako hlavní potíž ve velkém výkonnostním rozdílu v porovnání se současnými šestiválcovými turbomotory. Todt se ale odvolává na World Endurance Championship ((WEC) a tvrdí, že právě tato soutěž, kde se setkávají Porsche, Audi a Toyota, může být pro řešení situace v F1 příkladem.

"Pochopitelně se nejdříve musíme ujistit, že jsme schopni dosáhnout toho, aby mezi jednotlivými motory byla rovnováha nebo lépe řečeno vyrovnanost. Například WEC dokazuje, že to jde. V současné době tam působí tři výrobci se třemi různými typy motorů: přeplňovaný motor má Toyota, dieselagregát dodává Audi a hybridní čtyřválec Porsche. Takže to může fungovat," vysvětluje Todt.

Francouz hodlá předložit týmům variantu výkonnostně srovnatelného motoru v ceně do 6 milionů $ a věří, že jeho nápad přijmou. "V současné době probíhají konzultace a pokud týmy řeknou, že budou s takovým řešením spokojeny a budou ho chtít přijmout, dostaneme se o krok dál. Navrhneme tuto varinatu Stategické skupině při dalším zasedání a optimisticky předpokládáme, že hlasování bude pro nás úspěšné. Pak už bude mít práci Komise F1 a Světová rada motorsportu," plánuje Todt.

Na otázku veta ze strany Ferrari, které už takovou možnost avizovalo, se vyjádřil Todt následovně: "Veto je něco jako zbraň v kapse. Musíte být opatrní, jak takové právo použít a využívat. Právo veta, jehož chce Ferrari využít, by mělo být uplatněno pouze v případě, že se prokáže postup proti zájmu italské automobilky. A já tvrdím, že snaha navrhnout zákaznický motor není níc, co by bylo proti zájmům této značky."

Todt však připustil, že plán alternativních motorů by nemusel být realizován, kdyby se stávající výrobci zavázali, že cena pohonných jednotek nebude vyšší než 12 000 000 $. "Pokud se na tomto řešení neshodneme, musíme najít jiné východisko, protože vyšší ceny motorů by vedly k úpadkům dalších týmů," varuje Todt.

Témata:
Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.