Boss F1 a výrazná postava působící v této kategorii bezmála šest desítek let toho stihl hodně. Od neúspěšného pokusu za volantem přes roli manažera a šéfa týmu až k současnému neotřesitelnému postavení. Je proto zajímavé si přečíst jeho názory na různé oblasti týkající se nejen královny motoristického sportu.
Bernard Charles "Bernie" Ecclestone promluvil pro ruskou televizní stanici RT, v Soči se nechal vyzpovídat politickou novinářkou Sophií Ševarnadze, a jak je jeho zvykem, nebál se vyslovit své místy až kontroverzní názory. Některé z nich vám nyní přinášíme.
Zviditelnění Ruska prostřednictvím F1: Myslím, že Rusko nepotřebuje sportovní akce, aby působilo mohutně a vypadalo skvěle. To, co činí, ukazuje zbytku světa jaké je - a v tom je rozdíl. Vladimir Putin je super. Jsem jeho největší podporovatel.
Demokracie v F1: Především si nemyslím, že je v F1 nějaký prostor pro demokracii.
Pozice úspěšného "diktátora": Pokud vás budou lidé více či méně podporovat v souladu s tím, co se snažíte dělat, pak to vypadá jako demokracie.
Role vůdce: Potíž je, že ve světě není příliš mnoho skutečných vůdců. Pokud si projdete všechny země a pokusíte se někoho vybrat - nebude to vůbec jednoduché. Je tu určitá skupina lidí, která se domnívá, že by se na to hodila, ale mýlí se.
Sepp Blatter, FIFA: Nemyslím si, že by měl odstoupit a stejně tak nemyslím, že by měl být napadán. Je jeho zásluhou, že je dnes po celém světě tolik zemí, kde se hraje fotbal. Pokud se v jistých zemích hovoří o údajné korupci, to je prostě daň, kterou fotbal musí zaplatit.
O svém nástupci: Možná se najde někdo, kdo odvede mnohem lepší práci než já. Možná bude postupovat jinak. Možná bude o něco demokratičtější.
O nových pravidlech: O mnohých technických pravidlech se domnívám, že jsou příliš přísná, něco jako starý dům, ke kterému pořád přidáváme nějaké nové maličkosti a přitom nikdo neví, proč se tak děje. Nesu na tom stejnou vinu jako kdokoli jiný; ano, měli bychom je zahodit udělat zcela nová. Došli jsme do stavu téměř klinického, máme mnoho předpisů a omezení, zastávám názor, že piloti by měli závodit sami za sebe. Žádné vedení z boxové zídky, jen nutná upozornění.
Atraktivita F1: Jsme součástí šoubyznysu. Jakmile přestaneme být zábavní, jsme v průšvihu. Takže lidé, kteří mají rádi závodění... Myslím, že největším naším problémem, o němž vím já i vy, je skutečnost, že už teď víme, kdo bude mistrem světa. To není správné. Lidé chtějí chodit na závody, bavit se, ale nestojí o to, aby znali výsledek dříve, než závod začne. Proto jsem mluvil o "roztrhání" pravidel.
Lewis Hamilton: Je to velmi otevřený, přemýšlivý člověk a jsem toho názoru, že odvádí pro F1 záslužnou práci. A cení si své přítomnosti v této oblasti.
Piloti: Na některých pilotech lpíte. K některým je snadné přilnout. Měl jsem mezi nimi pár opravdu dobrých přátel. V každém z nich je něco zvláštního. Třeba jsem hodně mluvil s Hamiltonem o věcech, které chceme změnit - přemýšlí s ohledem na budoucnost, je proto dobré být někým takovým podporován.
Expanze F1 na východ: Jsme světový šampionát a vždycky jsme i byli. Naše základna byla víceméně v Evropě - to ale bylo jen stěží mistrovství světa. Takže když se objevila možnost rozšíření do dalších oblastí, už od 80. let jsem se o to snažil. Vždy jsem o něco podobného usiloval. Evropa už patří minulosti, prostě to tak je. Podívejte, jak je krásné pro Číňany, nebo i zdejší fanoušky, že mohou jít na F1, a srovnejte to s dřívějšími časy. Tak už to nejde.
Spojené státy americké: Amerikou moc nadšený nejsem... Jejich největší problém je v jistém pocitu nadřazenosti, že jsou nejmocnější na světě. Je to pro ně těžké, jsou takovým Velkým Ostrovem, tak trochu izolovaným, proto se pomaleji učí to, co dělají lidé ve světě.
Co mohl udělal jinak: Mohl jsem pokračovat ve své původní profesi, byl jsem prodavač ojetých vozů. Koupil jsem závodní tým a rozhodl se obchod opustit, cestoval jsem po světě a dohlížel na svou stáj, ale pak jsem propadl docela jiným lákadlům...
Krátce po zveřejnění Ecclestoneových názoru se objevily reakce, které jeho glorifikaci Putina ostře odsoudily. Čtyřiaosmdesátiletý boss F1 na ně, stejně jako na své prohlášení o USA, reagoval: "Nezaměňujte mé výroky s realitou. Je to prostě mé přesvědčení! Mám své názory jako každý jiný. Putin nám obstaral kvalitní Grand Prix, takže v jeho osobě nevidím žádný problém," vyjádřil se Ecclestone pro The Times.
Alan Permane se po překvapivých změnách v Red Bull Racing Group stává novým šéfem týmu Racing Bulls, čímž se vrací do klíčové manažerské role. Jeho jmenování je důkazem důvěry v jeho bohaté zkušenosti a schopnost vést tým k stabilitě a růstu po náročném období.
Christian Horner byl po dvaceti letech náhle odvolán z pozice šéfa týmu Red Bull. Tým mu poděkoval za dlouholeté vedení, které přineslo osm jezdeckých a šest konstruktérských titulů.
Gabriel Bortoleto přiznal chybu, když při britské Grand Prix zvolil na začátku závodu suché pneumatiky. Risk v proměnlivých podmínkách mu nevyšel a vedl k jeho brzkému odstoupení.
Pierre Gasly zhodnotil chaotický závod na Silverstonu, v němž dokázal získat body pro Alpine. Francouz ocenil týmovou práci a zvládnutí náročných podmínek.
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.
Velké naděje skončily dřív, než závod vůbec začal. Franco Colapinto musel odstavit svůj vůz už po zaváděcím kole a z britské Grand Prix tak odcházel bez jediné závodní zatáčky.
Kimi Antonelli musel ve Velké ceně Británie po těžké kolizi s Hadjarem odstoupit. Incident v hustém dešti a nulové viditelnosti vyústil v jeho čtvrté DNF ze šesti závodů a jen podtrhl náročnost jeho nováčkovské sezóny
Lewis Hamilton otevřeně přiznal, že jej na Velké ceně Velké Británie brzdila nejen strategie Ferrari, ale i vlastní chyby a nedostatky vozu. Britský mistr světa se po náročném závodě cítil omezený komplexními problémy, které mu znemožnily naplno bojovat o lepší pozici.