Bez ohledu na to, jak se pochvalně vyjadřují různé subjekty o vzácně vstřícném přístupu Pirelli k otázce závodních strategií začínají prosakovat zprávy, že piloti současnou situací až tak nadšeni nejsou. A chtějí nápravu.
Pět let formule 1 ctila žádosti Bernie Ecclestonea, jehož filozofie zněla následovně: mějme choulostivějších pneumatiky, které budou vyžadovat větší počet zastávek v boxech. Tím bude naše závodní kategorie atraktivnější. Někteří si to překládají následovně: vykašlete se na snahu porazit svého soupeře na trati a spolehněte se na strategii. Pilot však nyní tlačí na své šéfy, aby se F1 neměla ubírat jiným směrem. Hodlají o tom debatovat v rámci navrhovaných změn, které by měly vejít v platnost pro sezónu 2017.
Co tedy piloti požadují?Odpověď nám nabízí šéf stáje Red Bull Christian Horner: "Žádají konzistentní pneumatiku, která by jim umožňovala jet naplno v každém kole." Nespokojenost pilotů byla provázána i s obavami, narůstajícími po Grand Prix Belgie - čekalo se, jak se budou pneumatiky chovat na dalším rychlostním okruhu. S ohledem na dřívější připomínky nebo kritiku byli před samotným závodním víkendem pozvání Sebastian Vettel, Lewis Hamilton, Nico Rosberg a Fernando Alonso společně s Ecclestonem a zástupci Pirelli plus týmů Ferrari, Red Bull a Mercedes ke schůzce, mající za cíl lepší komunikaci s Pirelli.
Paul Hembery (Pirelli) tuto záležitost komentoval: "Nemá smysl, aby piloti chtěli to, diváci ono a motoristický sport potřeboval něco docela jiného. Musí to být otevřená debata, abychom mohli vymezit podmínky pro rok 2017. Někomu se nebude líbit rozhodnutí, které učiníme, ale bude třeba, aby takový status přijali."
Není bez zajímavosti, že se ozvalo nemálo reakcí na Hemberyho výrok, zda už tedy dávno není rozhodnuto o dodavateli pneumatik, když šéf Pirelli hovoří v intencích co a jak bude za dva roky v F1 podnikat.
Zaměřme se na současnou filozofii F1Ecclestone od vstupu Pirelli do formule 1 vyžadoval umělou "degradaci životnosti" pneumatik, aby bylo nutné absolvovat více zastávek v boxech. Podle bosse F1 to mělo podnítit divácký zájem o celou Grand Prix. Ale piloti si stále více stěžovali a stěžují, že místo shahy bojovat na trati o lepší pozice musejí hlídat životnost pneumatik a jejich opotřebení. Sami připouštějí, že jen málokdy jedou opravdu tak rychle, jak by mohli.
Letos zaujalo Pirelli konzervativnější přístup, takže ve většině závodů dochází k menšímu počtu zastávek. I tak se ale nedá říci, že by se na současných pneumatikách mohli piloti oddávat delší jízdě na samotném limitu.
Christian Horner žádá, aby se stále existoval prostor pro vytváření nových scénářů: "Závody s jednou zastávkou nejsou divácky nijak atraktivní. Je třeba balancovat mezi dvěma až třemi pit-stopy a mít možnost pracovat na alternativní strategii. Ale je nutné takovou příležitost vůbec dostat - proto Pirelli nečeká snadný úkol."
Pojďme tedy zpátky k tomu, co by se mělo na trati odehrávat. Padl požadavek, aby se zástupci Pirelli probíhaly konzultace ohledně toho, jak by dodavatel zvládl změnit design a chování pneumatik. Nicméně panuje určitá skepse, zda bude italská firma vůbec schopna připravit takový typ pláště, který by umožňovali pilotům jet naplno v celém stintu bez ohledu na nutné "sledování" kondice pneu.
Hembery k tomu podotýká: "Pokud se ohlédnete na to, jak vypadaly závody dříve, byly zastávky ovlivňovány zejména tankováním, což dovolovalo jet nějakých 15 kol naplno. Takže pokud řeknete: »Chceme jet 15 kol, zastávka, 15 kol, zastávka, tak vám takové pneumatiky připravíme. Uděláme to a budeme šťastní, že jsme vám mohli vyhovět, ale pak se mohou vrátit komentáře: »Byl to ten nejnudnější závod formule 1, jaký jsme kdy viděli, jen dvě předjetí za celou Grand Prix.« Je proto důležité dosáhnout toho, s čím budou všichni souhlasit."
Źe by měl nakonec Michelin větší šanci?Jak se dopracovat k odolným pneumatikám, na nichž piloti za všech okolností mohou absolvovat celý závod? Mnoho hlasů tvrdí, že by to pro Ecclestonea znamenalo zvolit místo Pirelli jako dodavatele Michelin. Patriarcha F1, čtyřiaosmdesátiletý Ecclestone nyní zvažuje obchodní aspekty plynoucí z nabídek obou soupeřů. Po Grand Prix Itálie a sebevědomých prohlášeních Paula Hemberyho se nemálo odborných pozorovatelů, ale i prostých fanoušků F1 domnívá, že opětovná volba Pirelli je prakticky jistá.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.