Bez ohledu na to, jak se pochvalně vyjadřují různé subjekty o vzácně vstřícném přístupu Pirelli k otázce závodních strategií začínají prosakovat zprávy, že piloti současnou situací až tak nadšeni nejsou. A chtějí nápravu.
Pět let formule 1 ctila žádosti Bernie Ecclestonea, jehož filozofie zněla následovně: mějme choulostivějších pneumatiky, které budou vyžadovat větší počet zastávek v boxech. Tím bude naše závodní kategorie atraktivnější. Někteří si to překládají následovně: vykašlete se na snahu porazit svého soupeře na trati a spolehněte se na strategii. Pilot však nyní tlačí na své šéfy, aby se F1 neměla ubírat jiným směrem. Hodlají o tom debatovat v rámci navrhovaných změn, které by měly vejít v platnost pro sezónu 2017.
Co tedy piloti požadují?Odpověď nám nabízí šéf stáje Red Bull Christian Horner: "Žádají konzistentní pneumatiku, která by jim umožňovala jet naplno v každém kole." Nespokojenost pilotů byla provázána i s obavami, narůstajícími po Grand Prix Belgie - čekalo se, jak se budou pneumatiky chovat na dalším rychlostním okruhu. S ohledem na dřívější připomínky nebo kritiku byli před samotným závodním víkendem pozvání Sebastian Vettel, Lewis Hamilton, Nico Rosberg a Fernando Alonso společně s Ecclestonem a zástupci Pirelli plus týmů Ferrari, Red Bull a Mercedes ke schůzce, mající za cíl lepší komunikaci s Pirelli.
Paul Hembery (Pirelli) tuto záležitost komentoval: "Nemá smysl, aby piloti chtěli to, diváci ono a motoristický sport potřeboval něco docela jiného. Musí to být otevřená debata, abychom mohli vymezit podmínky pro rok 2017. Někomu se nebude líbit rozhodnutí, které učiníme, ale bude třeba, aby takový status přijali."
Není bez zajímavosti, že se ozvalo nemálo reakcí na Hemberyho výrok, zda už tedy dávno není rozhodnuto o dodavateli pneumatik, když šéf Pirelli hovoří v intencích co a jak bude za dva roky v F1 podnikat.
Zaměřme se na současnou filozofii F1Ecclestone od vstupu Pirelli do formule 1 vyžadoval umělou "degradaci životnosti" pneumatik, aby bylo nutné absolvovat více zastávek v boxech. Podle bosse F1 to mělo podnítit divácký zájem o celou Grand Prix. Ale piloti si stále více stěžovali a stěžují, že místo shahy bojovat na trati o lepší pozice musejí hlídat životnost pneumatik a jejich opotřebení. Sami připouštějí, že jen málokdy jedou opravdu tak rychle, jak by mohli.
Letos zaujalo Pirelli konzervativnější přístup, takže ve většině závodů dochází k menšímu počtu zastávek. I tak se ale nedá říci, že by se na současných pneumatikách mohli piloti oddávat delší jízdě na samotném limitu.
Christian Horner žádá, aby se stále existoval prostor pro vytváření nových scénářů: "Závody s jednou zastávkou nejsou divácky nijak atraktivní. Je třeba balancovat mezi dvěma až třemi pit-stopy a mít možnost pracovat na alternativní strategii. Ale je nutné takovou příležitost vůbec dostat - proto Pirelli nečeká snadný úkol."
Pojďme tedy zpátky k tomu, co by se mělo na trati odehrávat. Padl požadavek, aby se zástupci Pirelli probíhaly konzultace ohledně toho, jak by dodavatel zvládl změnit design a chování pneumatik. Nicméně panuje určitá skepse, zda bude italská firma vůbec schopna připravit takový typ pláště, který by umožňovali pilotům jet naplno v celém stintu bez ohledu na nutné "sledování" kondice pneu.
Hembery k tomu podotýká: "Pokud se ohlédnete na to, jak vypadaly závody dříve, byly zastávky ovlivňovány zejména tankováním, což dovolovalo jet nějakých 15 kol naplno. Takže pokud řeknete: »Chceme jet 15 kol, zastávka, 15 kol, zastávka, tak vám takové pneumatiky připravíme. Uděláme to a budeme šťastní, že jsme vám mohli vyhovět, ale pak se mohou vrátit komentáře: »Byl to ten nejnudnější závod formule 1, jaký jsme kdy viděli, jen dvě předjetí za celou Grand Prix.« Je proto důležité dosáhnout toho, s čím budou všichni souhlasit."
Źe by měl nakonec Michelin větší šanci?Jak se dopracovat k odolným pneumatikám, na nichž piloti za všech okolností mohou absolvovat celý závod? Mnoho hlasů tvrdí, že by to pro Ecclestonea znamenalo zvolit místo Pirelli jako dodavatele Michelin. Patriarcha F1, čtyřiaosmdesátiletý Ecclestone nyní zvažuje obchodní aspekty plynoucí z nabídek obou soupeřů. Po Grand Prix Itálie a sebevědomých prohlášeních Paula Hemberyho se nemálo odborných pozorovatelů, ale i prostých fanoušků F1 domnívá, že opětovná volba Pirelli je prakticky jistá.
Toto Wolff přiznal, že vede rozhovory s Maxem Verstappenem, a ujistil, že George Russell o všem ví. Šéf Mercedesu tak otevřeně připustil, že kontakt s nizozemským šampionem není tajemstvím uvnitř týmu.
Red Bull nadále řeší bolestivou otázku druhé sedačky, protože Yuki Tsunoda stále nezískal jediný bod. Jeho neefektivní výkony oslabují nejen sesterský tým, ale i jeho vlastní šance na budoucnost v rámci programu.
Ferrari se zavázalo odhalit příčinu záhadného propadu výkonu Charlese Leclerca během Velké ceny Maďarska. Šéf týmu Fred Vasseur ujistil, že tým pečlivě prozkoumá všechny možné faktory, které mohly ovlivnit rychlost jejich pilota, aby se podobná situace v budoucnu neopakovala.
Kimi Antonelli si na Hungaroringu dojel pro desáté místo a první bod od červnové Velké ceny Kanady, přestože závod byl pro něj těžký a náročný.
Několik týmů Formule 1 zůstalo po Velké ceně Maďarska na Hungaroringu, aby se zapojilo do testování pneumatik pro sezonu 2026. Středeční program však narušila nehoda Franca Colapinta, která předčasně ukončila jeho jízdu.
Lando Norris díky netradiční strategii během Velké ceny Maďarska dokázal předjet svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Tento tah ukázal, jak důležitá je taktika na náročném Hungaroringu
Přes mizerný víkend na Hungaroringu zůstává Charles Leclerc přesvědčen, že v případě Lewise Hamiltona šlo jen o výjimečné zaváhání. Monacký jezdec věří, že britský šampion se po letní přestávce vrátí v lepší formě a zbytek sezony přinese pozitivnější výkony.
Yuki Tsunoda sice dojel v Maďarsku až sedmnáctý, přesto víkend hodnotil pozitivně. I bez bodů cítil, že udělal krok vpřed a získal cenné poznatky o voze.
George Russell si po Velké ceně Maďarska vystřelil z jezdců McLarenu kvůli momentu, který je v závodě polekal. Mercedes jeho vtípek podpořil na sociálních sítích.
Bernie Ecclestone se domnívá, že Lewis Hamilton by ve Formuli 1 dál pokračovat neměl a tvrdí, že měl odejít už dávno. Podle něj Brit „klame sám sebe“ a jeho čas na vrcholu už pominul.
Šéf Sauberu Jonathan Wheatley ocenil vyspělost a pracovní morálku Gabriela Bortoleta po jeho dosud nejlepším výsledku ve Formuli 1. Podle něj brazilský nováček ukazuje, že má potenciál růst v každém závodě.
Po těžkém víkendu v Maďarsku Lewis Hamilton přislíbil, že se po letní přestávce vrátí silnější. Sedminásobný šampion tak naznačil, že boj rozhodně nevzdává.