Knih o Formuli 1 vychází celá řada. Málokterá však vzbudila takový ohlas, jako komiks s názvem The Art of War od bývalého šéfa týmu Williams Adama Parra, který vypráví pozoruhodný příběh pěti let strávených v zákulisí F1.
Adam Parr je bývalý právník, který do F1 přišel v roce 2006 a byl považován za nástupce Franka Willamse. Po pěti letech však nakonec letos v březnu své působení ve Formuli 1 ukončil.
Podle jeho slov nechtěl stát v cestě Williamsu a ustoupil proto Berniemu Ecclestonovi. Věří totiž, že pokud by v týmu zůstal, Ecclestone by s Williamsem nevyjednával. S řadou významných osobností v paddocku měl zkrátka komplikované vztahy.
Souhlasil však například s Maxem Mosleym, že tento sport potřebuje svěží krev a naopak nesdílel názory Bernieho Ecclestona ohledně zákaznických týmů.
S novou Concordskou dohodou, která má platit od roku 2013 do roku 2020, nesouhlasí. Považuje ji za nelegální, protože podle něj předním týmům zajišťuje finanční bonusy a větší moc a porušuje tak pravidla hospodářské soutěže.
Kniha vyšla na konci listopadu a začíná popisem hlavních postav F1 a tím, co na nich autor obdivuje.
Dále potom vypráví o jednáních obklopujících aféry z posledních let: zákaznické vozy, rozpočtové stropy, odchod Hondy, dvojité difuzory, hrozba rozdělení F1, vznik alternativní závodní série a spousty dalších.
Kniha je komiksová, černobílá s občasnou červenou barvou a i díky tomu se čte jedním dechem. Je velmi nápaditě napsaná a poskytuje unikátní pohled zevnitř.
Svět F1 je zkrátka šílený a při mnohých pasážích nezbývá, než nad chováním některých lidí jen nevěřícně kroutit hlavou. Pokud vás dění mimo trať alespoň trochu zajímá, je to kniha pro vás. (Ebook verze je k dostání od 156 Kč)
Název: The Art of War: Five years in Formula OneAutor: Adam ParrNakladatelství: Adam ParrRok vydání: 2012Počet stran: 84ISBN: 0957453981
Kompresní poměr u motorů Mercedesu a Red Bullu pro sezonu 2026 se stal předmětem diskuzí v paddocku Formule 1. Ve skutečnosti ale nejde jen o čísla, nýbrž o širší technické souvislosti nové motorové éry.
George Russell tvrdí, že nejistota ohledně jeho budoucnosti u Mercedesu v první polovině sezony F1 2025 ho nijak nerozptylovala. Dokázal se plně soustředit na své závodní výkony.
Fernando Alonso vstupuje do nové sezony Formule 1 s týmem Aston Martin s jasným cílem být připraven na nadcházející výzvy. Úvod sezony slibuje dynamiku, přesto Alonso zůstává klidný a optimistický.
Pierre Gasly se ohlíží za napjatou rivalitou s Estebanem Oconem, která postupně přerostla z čistě týmového soupeření v osobní rozkol. Podle francouzského jezdce zanechala jejich společná minulost výraznější stopy, než se navenek zdálo.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.