Pro fanoušky je Monte Carlo stejně specifické jako pro samotné jezdce a týmy. Uličky, ve kterých se můžete procházet a ve kterých se jednou ročně rozeřvou motory vozů formule 1, udivují snad každého. Ani já nebyla výjimkou.
Procházka po trati je velký zážitek - úzké silnice, klikaté zatáčky a převýšení... Ačkoliv je náročnost a specifičnost této tratě známou věcí, mé představy zaostaly za realitou, protože ve skutečnosti je to všechno ještě výraznější.
Vše doprovází nádherný výhled na moře, přístav, město a hory protože ať se hnete kamkoliv, už pár metrů za pobřežím budete dost vysoko.
Navíc, kde jinde se vám stane, že si zajdete na večeři a vedle vás v jednom pruhu jezdí auta a ve druhém formule GP2? Nikde jinde zřejmě nebudete formulím blíž.
Mnoho lidí láká také otevřený paddock – rarita, kterou na jiném okruhu neuvidíte. Díky tomu, že se můžete procházet vedle motorhomů týmů míjíte ty, kvůli kterým jste sem přijeli. Stovky lidí tráví hodiny čekáním, až zahlédnou svého oblíbence.
Pohled na přístav a paddock (foto: Jana Šrámková)
Ačkoliv jde každému jen o fotku či podpis, nenapadá mě lepší slovo než supi. Když se totiž objeví některý z jezdců, strhne se boj o to, kdo u něj bude první. Pokud ho však zaregistrujete. Mnohdy projdou i relativně nepozorovaně a jen je zahlédnete.
Je škoda, že je však dost fanoušků, kteří se na pitlane ani do paddocku vůbec nedostanou. Nejlepší místa v oblíbeném sektoru Rocher jsou totiž již od úterý zabraná. Stany, vlajky a připoutané stoličky zde uvidíte zcela běžně.
Během závodního víkendu proto lidé čekají od ranních hodin, aby měli dobrý výhled na trať. A když už mají výhled, mohutně povzbuzují své oblíbence pokaždé, když je zahlédnou. Atmosféra jako na hokejovém či fotbalovém stadionu.
Jenson Button v obležení fanoušků (foto: Jana Šrámková)
Vlajky, týmové barvy, pivo a skandování. Vše utichne ve chvíli, kdy se formule rozjedou a řev jejich motorů zaplní Monte Carlo. Zvuk, ze kterého mi běhal mráz po zádech.
I přes bojovnou náladu co se místa ke sledování závodu týče, panuje dobrá a přátelská atmosféra. Fanoušci se baví mezi sebou a vyměňují si své zážitky, probírají kdo komu fandí a navzájem se špičkují v tom, který jezdec a tým že je opravdu lepší.
Komunikace s ostatními je příjemné zpestření dne. Mnozí si čekání zkracují chlazeným pivem a je pravdou, že v závěru už to tak podle toho vypadá. To už však utichnou motory a přístavem se rozezní klaksony lodí.
I v sektoru Rocher se na závod připravují téměř celý týden (foto: Jana Šrámková/LG)
Když se po závodě rozpoutal krátký, avšak o to prudší liják, vzpomněla jsem si na slova Johnnyho Herberta, se kterým jsem měla možnost popovídat si o den dříve: „Už tři dny nám hlásí neustálý déšť a zatím skoro nic, tak jsem zvědavý, kdy to přijde.“
Pokud by byl závod o pár kol delší, mohli jsme se dočkat zajímavé podívané. Monte-Carlo je ale nevyzpytatelné a proto si deště užili především fanoušci, kteří tou dobou mířili domů.
Je neuvěřitelné, kolik lidí dokáže toto relativně malé městečko pojmout. Davy, které hned po závodě proudí směrem k autobusu, se zdají být nekonečné a policisté a ochranka se je snaží dostat okamžitě pryč z Monte Carla.
"Tady to je snad nafukovací," okomentoval trefně pohled na proud lidí jeden z fanoušků. Nikdo se však nerozčiluje, nestrká a všichni se spořádaně sunou směrem k autobusům.
Vlaky nejezdí, silnice jsou uzavřeny a nikam jinam se téměř nemáte šanci dostat a vy tak musíte opět trpělivě čekat. Vše se totiž musí co nejrychleji dostat do normálu – otevřít silnici a uklidit. A to vše trvá nanejvýš pár hodin. Odpadky a nepořádek tam už druhý den ráno nenajdete.
Tráva a stromy na stráni pod palácem se však zřejmě budou ze závodního víkendu vzpamatovávat ještě dlouho. Atmosféru Monte Carla se vyplatí nasávat po kouscích a zažít ji kompletní, jinak budete ochuzeni.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.