Adrian Newey se ro F1.com zamyslel nad tím, zda "nedostatek zkušeností" v Red Bullu mohl ovlivnit problémy týmu s vozem RB20 během sezóny 2024. Bývalý technický ředitel týmu vyjádřil obavy ohledně problémů s ovladatelností vozu, které se v průběhu sezóny objevily.
Po rekordní sezóně 2023, kdy Max Verstappen a tým Red Bull dominovali s vítězstvím ve všech závodech kromě jednoho, se očekávalo, že tato forma bude pokračovat i v roce 2024.
Verstappen začal sezónu skvěle, když vyhrál sedm z prvních deseti Velkých cen. Postupně se však situace změnila, když rivalové McLaren a Ferrari začali rychle dohánět Red Bull. Ačkoli Verstappen nakonec obhájil titul mistra světa, McLaren se stal vítězem Poháru konstruktérů, zatímco Ferrari se dostalo před Red Bull na druhé místo v celkovém pořadí.
Adrian Newey, který oznámil svůj odchod z Red Bullu v květnu loňského roku, oficiálně opustí svou roli v prvním čtvrtletí 2025. Krátce po rozhodnutí odejít přestal pracovat na projektech F1 a soustředil se na vývoj hypersportu RB17.
V rozhovoru pro Auto Motor und Sport Newey, který se 1. března stane řídícím technickým partnerem Aston Martinu, komentoval důvody, proč se dominance Red Bullu v roce 2024 vytrácela a jak ostatní týmy dokázaly tým dohnat.
"Samozřejmě, že součástí toho byl zejména McLaren a Ferrari, které vyvíjely své vozy a odváděly velmi dobrou práci při vývoji svých vozů," vysvětlil Brit.
„Myslím, že Red Bull, z toho, co jsem mohl vidět, ten vůz – už v roce 2024 a řekl bych, že i v posledních fázích roku 2023 – začínal být obtížnější na řízení. A samozřejmě Max to dokázal, jestli chcete, nesedělo mu to, ale zvládl to.
Checo (Sergio Pérez) nemohl, takže jste také začali v sezóně 2023 vidět větší rozdíl ve výkonnosti mezi týmovými kolegy, Maxem a Checem. To se přeneslo do první části roku 2024, ale vůz byl stále dostatečně rychlý, aby se s tím dokázal vyrovnat.
Je to něco, co mě začínalo znepokojovat, ale zdálo se, že jen málo lidí v organizaci by to nějak zvlášť znepokojovalo.“
Newey zpochybnil, zda "nedostatek zkušeností" v Red Bullu přispěl k problémům týmu s vozem, když řekl: „Z toho, co vidím zvenčí – ale nevím – kluci z Red Bullu, to není žádná kritika, ale myslím, že možná kvůli nedostatku zkušeností pokračovali ve stejném směru a problém se stával stále akutnějším do bodu, že i pro Maxe bylo obtížné auto řídit.“
Na otázku, zda by tým mohl problém vyřešit nastavením vozu, Newey odpověděl: „Nastavení může do určité míry maskovat problémy, ale problém stále existuje. Pro mě je nastavení jednodušší optimalizací charakteristik vozu a samozřejmě do určité míry pak jezdce, ale myslím, že to je přehnané. Myslím, že je to hlavně o doplnění charakteristik vozu a pak samozřejmě o nějaké variaci okruhu od okruhu v závislosti na povaze okruhu.“
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.
FIA a Formule 1 oznámily novou terminologii pro sezonu 2026 a zároveň představily první vizualizace monopostů nové generace. Ty naznačují směr, kterým se technická podoba šampionátu v následujících letech ubere.
Lando Norris oslavil svůj premiérový titul mistra světa ve Formuli 1 při závěrečném závodě sezony v Abu Dhabi, přičemž jeho výkon ocenili i samotní soupeři.
Maurizio Arrivabene varoval, že Lewis Hamilton posíláním podrobných „dokumentací“ Ferrari může naznačovat, že jeho vztah s týmem je napjatý. Takový krok často signalizuje, že komunikace a důvěra mezi jezdcem a týmem jsou ohroženy.
Koji Watanabe, prezident Honda Racing Corporation, prozradil, že jeho debaty se záhy nastupujícím šéfem Aston Martinu Adrianem Neweym jsou často velmi živé a intenzivní. Diskuse podle něj slouží k hledání optimálních řešení a posouvání týmu vpřed.
McLaren před závěrečnou Velkou cenou sezony zvolil neobvyklý způsob, jak podpořit svého jezdce Landa Norrise. Na startovní pásku se objevila drobná, osobní zpráva, která měla Norrisovi dodat klid a motivaci v okamžiku, kdy šlo o hodně.
Max Verstappen se ani po skončení sezóny F1 nezastavil a už se objevil za volantem závodního vozu. Zdá se, že jeho vášeň pro rychlost stále hoří naplno.
Formule 1 se po letech vrací na portugalskou půdu. Fanoušky čeká návrat atraktivní destinace, která se v sezonách 2027 a 2028 znovu objeví v kalendáři královny motorsportu.