Po nadějných prvních sezónách se Haas propadá stále níže a není málo těch, kteří americké stáji předpovídají neslavný konec. Oleje do ohně dohadů přilil i generální manažer Günther Steiner, podle nějž ani podpis nové varianty Convention de la Concorde nemusí znamenat klid.
Několik posledních měsíců panovalo v americké stáji krajně napjaté ovzduší. Dokonce probleskly zprávy, že Haas nejspíš vůbec nebude ratifikovat Convention de la Concorde a arénu F1 opustí. Nyní se zdá, že krize je zažehnána a Haas & his boys zůstanou v F1 dalších pět sezón.
Jenže šéf týmu Günther Steiner v rozporu z tvrzením majitele stáje Gene Haase neoplývá takovým optimismem. Podle jeho názoru je setrvání Haasu ve Formuli 1 podmíněno hned několika aspekty, mezi nimiž se na prvním místě vyjímá - jaké to překvapení - finanční stránka. Steiner se domnívá, že pokud budou nadále panovat obdobné podmínky, zlomí to Haasu vaz.
"Zodpovědně říkám, že bude mnohem obtížnější, vlastně téměř nemožné, zůstat v F1, pokud nebude existovat šance na větší konkurenceschopnost a ruku v ruce s tím porostou finanční nároky. Jistě, větší výdaje vždy pomáhají, protože rozdíl mezi tím, co utratíte a co získáte, se snižuje. Podle mého názoru bez těchto dvou změn bude velmi obtížné, aby tu Haas byl i do budoucna," vysvětlil Steiner svou vizi ohledně financí a snažil se poněkud otupit slova o odchodu, o němž se ale Gene Haas několikrát zmínil.
Klíčovým faktorem je podle Steinera marketingové zviditelnění společnosti Haas skrze F1. "Myslím, že hlavním přínosem je zjištění, že působí v F1 a toto spojení ho popularizuje celosvětově. Pokud se nad tím pozastavíme, to, co jsme absolvovali za posledních pět let určitě společnosti Haas Automation prospělo. Což byl také hlavní důvod. Chce to pak ještě další záležitosti, včetně Convention de la Concorde, vyrovnanějších rozpočtů a odměn, aby byl přesvědčen, že tu má nadále zůstat," vysvětlil Steiner a dodal, že bez tohoto procesu nejenže nikdo nový do F1 nepřijde, ale zřejmé neschopnosti dotáhnout se do středu pole mohou některé stáje odejít. Jako třeba Haas. Bojí se tohoto kroku Steiner?
"Strach je příliš silné slovo. Spíš bychom se měli zaměřit na řešení stávajících problémů. Lidé jako Gene Haas jsou stále přesvědčeni, že F1 je pro ně dobrá investice. Stále tvrdě pracujeme a nepřipouštím si žádné starosti, protože jakmile se začnete bát, učiníte emotivní rozhodnutí, která mohou být chybná. Gene měl několik dobrých nápadů a jenom se snažil najít cestu, jak je do Convention de la Concorde zakomponovat, především otázku financí. To jsme udělali, proto jsem se nikdy nebál. Spíš jsem si říkal, jak se dokážeme s tou situací vyrovnat. Kdyby nic nefungovalo, už by tu Haas nebyl. Pokud by to pro něj marketingově nemělo význam, odešel by. Takže ve skutečnosti jsem na strach nemyslel, jen jsem tvrdě pracoval a snažil se učinit vše pro to, aby Haas pokračoval," uzavírá Steiner.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.