Po nadějných prvních sezónách se Haas propadá stále níže a není málo těch, kteří americké stáji předpovídají neslavný konec. Oleje do ohně dohadů přilil i generální manažer Günther Steiner, podle nějž ani podpis nové varianty Convention de la Concorde nemusí znamenat klid.
Několik posledních měsíců panovalo v americké stáji krajně napjaté ovzduší. Dokonce probleskly zprávy, že Haas nejspíš vůbec nebude ratifikovat Convention de la Concorde a arénu F1 opustí. Nyní se zdá, že krize je zažehnána a Haas & his boys zůstanou v F1 dalších pět sezón.
Jenže šéf týmu Günther Steiner v rozporu z tvrzením majitele stáje Gene Haase neoplývá takovým optimismem. Podle jeho názoru je setrvání Haasu ve Formuli 1 podmíněno hned několika aspekty, mezi nimiž se na prvním místě vyjímá - jaké to překvapení - finanční stránka. Steiner se domnívá, že pokud budou nadále panovat obdobné podmínky, zlomí to Haasu vaz.
"Zodpovědně říkám, že bude mnohem obtížnější, vlastně téměř nemožné, zůstat v F1, pokud nebude existovat šance na větší konkurenceschopnost a ruku v ruce s tím porostou finanční nároky. Jistě, větší výdaje vždy pomáhají, protože rozdíl mezi tím, co utratíte a co získáte, se snižuje. Podle mého názoru bez těchto dvou změn bude velmi obtížné, aby tu Haas byl i do budoucna," vysvětlil Steiner svou vizi ohledně financí a snažil se poněkud otupit slova o odchodu, o němž se ale Gene Haas několikrát zmínil.
Klíčovým faktorem je podle Steinera marketingové zviditelnění společnosti Haas skrze F1. "Myslím, že hlavním přínosem je zjištění, že působí v F1 a toto spojení ho popularizuje celosvětově. Pokud se nad tím pozastavíme, to, co jsme absolvovali za posledních pět let určitě společnosti Haas Automation prospělo. Což byl také hlavní důvod. Chce to pak ještě další záležitosti, včetně Convention de la Concorde, vyrovnanějších rozpočtů a odměn, aby byl přesvědčen, že tu má nadále zůstat," vysvětlil Steiner a dodal, že bez tohoto procesu nejenže nikdo nový do F1 nepřijde, ale zřejmé neschopnosti dotáhnout se do středu pole mohou některé stáje odejít. Jako třeba Haas. Bojí se tohoto kroku Steiner?
"Strach je příliš silné slovo. Spíš bychom se měli zaměřit na řešení stávajících problémů. Lidé jako Gene Haas jsou stále přesvědčeni, že F1 je pro ně dobrá investice. Stále tvrdě pracujeme a nepřipouštím si žádné starosti, protože jakmile se začnete bát, učiníte emotivní rozhodnutí, která mohou být chybná. Gene měl několik dobrých nápadů a jenom se snažil najít cestu, jak je do Convention de la Concorde zakomponovat, především otázku financí. To jsme udělali, proto jsem se nikdy nebál. Spíš jsem si říkal, jak se dokážeme s tou situací vyrovnat. Kdyby nic nefungovalo, už by tu Haas nebyl. Pokud by to pro něj marketingově nemělo význam, odešel by. Takže ve skutečnosti jsem na strach nemyslel, jen jsem tvrdě pracoval a snažil se učinit vše pro to, aby Haas pokračoval," uzavírá Steiner.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.