Sportovní ředitel Formule 1 Ross Brawn odhalil, že plánují snížit objem peněz, které budou moci týmy utratit v rámci schválených rozpočtových stropů.
V pravidlech pro rok 2021 byl stanoven limit ve výši 175 mil. dolarů (4,4 mld. Kč) ročně. Po vypuknutí pandemie koronaviru a odkladu začátku letošní sezóny však začalo být všem zřejmé, že bude třeba ještě více šetřit. Novým stropem podle něj bude částka 145 mil. dolarů (3,6 mld. Kč) s výhledem na další redukce.
"Zpráva je jasná: musíme snižovat náklady, proto dojde k dalšímu velkému kroku v redukci rozpočtového stropu. Začali jsme na 175 mil. dolarů a bylo to dlouhá bitva, než jsme se k tomu dostali," vzpomíná sportovní šéf Formule 1 po včerejší schůzce s výkonným ředitelem Chasem Cereyem a s Mezinárodní automobilovou federací (FIA).
Začne se rovnou na 145 mil. dolarů, stropy pak budou dále klesat"Se současnou krizí teď budeme začínat na 145 mil. dolarů a s diskusí, o kolik to můžeme v následujících několika letech opravdu snížit. Dnešní schůzka proběhla mezi FIA a F1... a detaily pustíme mezi týmy v následujících dnech. Hodně jsme to konzultovali a myslím, že se teď nacházíme ve finální fázi. Všechno bude brzy zřejmé," ujišťuje Brawn.
Ferrari i Red Bull jsou proti tak velkým škrtům, zatímco menší týmy jako McLaren nižší čísla ve světle současné světové situace podporují. F1 se mění a všichni musí nyní přehodnotit, kolik budou ochotni utrácet.
"Původním cílem rozpočtového stropu bylo vyrovnanější pole a já si myslím, že vzhledem k současné situaci je prioritou ekonomická udržitelnost. To se podle mě týká stejně velkých jako i těch malých týmů," usuzuje Brawn.
Rovnoměrnější rozdělování penězK vyrovnanosti pole pomůže i změna systému rozdělování odměn, kdy týmy středu pole budou dostávat po sezóně více peněz: "Fond odměn bude dle nové dohody mnohem vyrovnanější. Týmy středu pole si podstatně polepší, pokud jde o jejich příděl peněz z odměn. Dojde tedy k vyvážení po všech stránkách," říká sportovní šéf F1.
"Snižujeme množství peněz, které budou moci být v F1 utraceny, a zlepšujeme rovnoměrnější rozdělování peněz z fondu odměn mezi týmy. Dobrý tým středu pole by měl být schopný se dostávat na pódia, možná i vyhrávat - a měl by dosahovat malého zisku. Pokud toho dokážeme dosáhnout, pak bychom měli mít velmi udržitelnou budoucnost," dodává Brawn.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.