Sportovní ředitel Formule 1 Ross Brawn odhalil, že plánují snížit objem peněz, které budou moci týmy utratit v rámci schválených rozpočtových stropů.
V pravidlech pro rok 2021 byl stanoven limit ve výši 175 mil. dolarů (4,4 mld. Kč) ročně. Po vypuknutí pandemie koronaviru a odkladu začátku letošní sezóny však začalo být všem zřejmé, že bude třeba ještě více šetřit. Novým stropem podle něj bude částka 145 mil. dolarů (3,6 mld. Kč) s výhledem na další redukce.
"Zpráva je jasná: musíme snižovat náklady, proto dojde k dalšímu velkému kroku v redukci rozpočtového stropu. Začali jsme na 175 mil. dolarů a bylo to dlouhá bitva, než jsme se k tomu dostali," vzpomíná sportovní šéf Formule 1 po včerejší schůzce s výkonným ředitelem Chasem Cereyem a s Mezinárodní automobilovou federací (FIA).
Začne se rovnou na 145 mil. dolarů, stropy pak budou dále klesat"Se současnou krizí teď budeme začínat na 145 mil. dolarů a s diskusí, o kolik to můžeme v následujících několika letech opravdu snížit. Dnešní schůzka proběhla mezi FIA a F1... a detaily pustíme mezi týmy v následujících dnech. Hodně jsme to konzultovali a myslím, že se teď nacházíme ve finální fázi. Všechno bude brzy zřejmé," ujišťuje Brawn.
Ferrari i Red Bull jsou proti tak velkým škrtům, zatímco menší týmy jako McLaren nižší čísla ve světle současné světové situace podporují. F1 se mění a všichni musí nyní přehodnotit, kolik budou ochotni utrácet.
"Původním cílem rozpočtového stropu bylo vyrovnanější pole a já si myslím, že vzhledem k současné situaci je prioritou ekonomická udržitelnost. To se podle mě týká stejně velkých jako i těch malých týmů," usuzuje Brawn.
Rovnoměrnější rozdělování penězK vyrovnanosti pole pomůže i změna systému rozdělování odměn, kdy týmy středu pole budou dostávat po sezóně více peněz: "Fond odměn bude dle nové dohody mnohem vyrovnanější. Týmy středu pole si podstatně polepší, pokud jde o jejich příděl peněz z odměn. Dojde tedy k vyvážení po všech stránkách," říká sportovní šéf F1.
"Snižujeme množství peněz, které budou moci být v F1 utraceny, a zlepšujeme rovnoměrnější rozdělování peněz z fondu odměn mezi týmy. Dobrý tým středu pole by měl být schopný se dostávat na pódia, možná i vyhrávat - a měl by dosahovat malého zisku. Pokud toho dokážeme dosáhnout, pak bychom měli mít velmi udržitelnou budoucnost," dodává Brawn.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.