Sportovní ředitel Formule 1 Ross Brawn odhalil, že plánují snížit objem peněz, které budou moci týmy utratit v rámci schválených rozpočtových stropů.
V pravidlech pro rok 2021 byl stanoven limit ve výši 175 mil. dolarů (4,4 mld. Kč) ročně. Po vypuknutí pandemie koronaviru a odkladu začátku letošní sezóny však začalo být všem zřejmé, že bude třeba ještě více šetřit. Novým stropem podle něj bude částka 145 mil. dolarů (3,6 mld. Kč) s výhledem na další redukce.
"Zpráva je jasná: musíme snižovat náklady, proto dojde k dalšímu velkému kroku v redukci rozpočtového stropu. Začali jsme na 175 mil. dolarů a bylo to dlouhá bitva, než jsme se k tomu dostali," vzpomíná sportovní šéf Formule 1 po včerejší schůzce s výkonným ředitelem Chasem Cereyem a s Mezinárodní automobilovou federací (FIA).
Začne se rovnou na 145 mil. dolarů, stropy pak budou dále klesat"Se současnou krizí teď budeme začínat na 145 mil. dolarů a s diskusí, o kolik to můžeme v následujících několika letech opravdu snížit. Dnešní schůzka proběhla mezi FIA a F1... a detaily pustíme mezi týmy v následujících dnech. Hodně jsme to konzultovali a myslím, že se teď nacházíme ve finální fázi. Všechno bude brzy zřejmé," ujišťuje Brawn.
Ferrari i Red Bull jsou proti tak velkým škrtům, zatímco menší týmy jako McLaren nižší čísla ve světle současné světové situace podporují. F1 se mění a všichni musí nyní přehodnotit, kolik budou ochotni utrácet.
"Původním cílem rozpočtového stropu bylo vyrovnanější pole a já si myslím, že vzhledem k současné situaci je prioritou ekonomická udržitelnost. To se podle mě týká stejně velkých jako i těch malých týmů," usuzuje Brawn.
Rovnoměrnější rozdělování penězK vyrovnanosti pole pomůže i změna systému rozdělování odměn, kdy týmy středu pole budou dostávat po sezóně více peněz: "Fond odměn bude dle nové dohody mnohem vyrovnanější. Týmy středu pole si podstatně polepší, pokud jde o jejich příděl peněz z odměn. Dojde tedy k vyvážení po všech stránkách," říká sportovní šéf F1.
"Snižujeme množství peněz, které budou moci být v F1 utraceny, a zlepšujeme rovnoměrnější rozdělování peněz z fondu odměn mezi týmy. Dobrý tým středu pole by měl být schopný se dostávat na pódia, možná i vyhrávat - a měl by dosahovat malého zisku. Pokud toho dokážeme dosáhnout, pak bychom měli mít velmi udržitelnou budoucnost," dodává Brawn.
Oscar Piastri po Grand Prix Mexika přiznal, že je potřeba zhodnotit změny jeho jízdního stylu, které ovlivnily výkon.
Carlos Sainz čelil v Mexiku nečekaným potížím, které výrazně ovlivnily jeho závod. Problém se ukázal už po úvodním kole, kdy se na jeho voze objevila technická závada, jež vedla k sérii nepříjemných následků.
George Russell po Grand Prix Mexika ostře kritizoval Mercedes za pomalé reakce, které ho připravily o lepší výsledek.
Na Grand Prix Mexika měli dva maršálové velké štěstí, že vyvázli bez újmy. Rychlé reakce Liama Lawsona zabránily potenciálně vážnému neštěstí.
Lando Norris se posunul do čela šampionátu jezdců, když o jediný bod předstihl svého týmového kolegu Oscara Piastriho.
Lando Norris předvedl v Mexiku výkon, který znovu potvrdil jeho skvělou formu i rostoucí sebevědomí. V náročných podmínkách zvládl závod s chladnou hlavou.
Šéf McLarenu Andrea Stella uvedl, že Oscar Piastri v sobotní kvalifikaci ztrácel v každé zatáčce několik milisekund.
Lewis Hamilton si zajistil silné místo na startu kvalifikace a je připraven k nedělnímu závodu s odhodláním. Brit slibuje agresivní přístup na trati a soustředí se na každý detail, aby využil svůj potenciál.
Max Verstappen po kvalifikaci v Mexiku přiznal zklamání z nedostatku přilnavosti a rovnováhy svého Red Bullu. Tyto problémy mu zabránily držet krok s McLareny a zkomplikovaly jeho boj o titul.
Lando Norris si v Mexiku připsal možná nejcennější pole position své dosavadní kariéry. Britský jezdec McLarenu zajel mistrovské kolo, kterým jasně převýšil jak týmového kolegu Oscara Piastriho, tak i dosud dominantního Maxe Verstappena.
Max Verstappen předvedl působivý výkon ve druhém tréninku, ovšem dlouhodobé tempo Red Bullu na okruhu v Mexico City zůstávalo znepokojivě slabé.
Během pátku v Mexico City se udála nečekaná situace, která zaujala fanoušky. George Russell si našel originální způsob, jak si užít závodní atmosféru a pobavit fanoušky po celém světě.